HAMILTON DOMINEERT IEDEREEN EN VERSTERKT ZIJN WK-STAND FORS
De Brit Lewis Hamilton heeft van start tot finish de GP van België gedomineerd. Alleen de snelste ronde moest hij aan Daniël Ricciardo laten. In een herboren Renault klokte hij 1'47"483. Genoeg om één WK-puntje van de regerende wereldkampioen af te snoepen. In een vlotte start nam Hamilton de leiding en Bottas en Verstappen vormden een koptreintje dat héél de 44 ronden lange race monotoon zo zou blijven. In de 11de ronde zorgde Giovinazzi voor een spectaculaire crash waarin een achterop komende George Russel in de klappen deelde. Beiden moesten opgeven. Carlos Sainz jr. was in de Mc Laren zelfs niet vertrokken door een technisch mankement.
Na 4 ronden Safety Car werd de piste weer vrijgegeven en was iedereen gaan pitten voor harde banden om er de rest van de race mee uit te doen. Op Alex Albon na die het in mediums had gezien en daardoor naar het eind zijn vijfde plaats ingepikt zag door Esteban Ocon (Renault). Individueel werden mooie duels uitgevochten, waarin vooral Pierre Gasly opviel. Het leverde hem de naam van "Driver of the day" op. Volgende week is er de GP van Italië in Monza.
Hopelijk herpakt Ferrari zich als ze voor het virtuele eigen publiek rijden. Dat wordt dan de 8ste GP in een reeks van 17. De monotone dubbelzege van Mercedes zal gewoon vermeld staan in de archieven en snel onder het stof geraken. Lewis Hamilton heeft royaal uitzicht op een zevende wereldtitel waarmee hij Michaël Schumacher zou evenaren. Max Verstappen staat nog wel tweede in de WK-stand, drie punten voor Bottas...(Walter Rombauts)
1. Lewis Hamilton (Mercedes) 308,176 km in 1 uur 24'08" 0,760 gemiddelde 212,71 km/h
HAMILTON SCOORT 93STE POLE EN NIEUW RONDERECORD IN FRANCORCHAMPS
Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton laat er geen twijfel over bestaan dat hij de beste is. In de kwalificaties reed hij met 1'41"252 niet alleen een nieuw ronderecord, maar pakte hij ook zijn 93ste "pole". Achter hem staat Bottas iin de andere zwarte Mercedes. De derde kon iedereen al raden: Max Verstappen die met de Red Bull-Honda de enige blijkt te zijn die een wig tussen de Mercedesrijders kan drijven. Anderzijds heeft de Australiër Daniël Ricciardo woord gehouden en heeft hij de Renault opmerkelijk vierde geplaatst. Ferrari staat nergens. Het is de eerste keer sinds mensenheugenis dat ze niet in Q3 geraakten. Noch Vettel, noch Leclerc hebben er een verklaring voor. Voor morgen heeft Renault in concreto Ferrari in de voorste gelederen vervangen. Ferrari kan alleen hopen op de pech van de rest om in de punten te geraken. Hamilton bouwt voort aan zijn zevende titel. (Walter Rombauts)
REGENGODEN LATEN HAMILTON TUSSEN DRUPPELS DOOR RIJDEN IN FP3
Regen, droog, regen, enkele droge plaatsjes, druppelsgewijs, dan weer striemend hard pijpenstelen. Historisch Francorchamps op zijn best ! Eerst kwamen de coureurs maar letterlijk druppelsgewijs op de baan. Maar vanaf Lando Norris een eerste snelle tijd zette, kropen ook de anderen in hun cockpit. Direct verbeterde Bottas, Verstappen en Hamilton hun tijd. Om precies 12.42 uur openden de hemelsluizen zich definitief en leek de derde vrije oefening ten einde. Maar mirakels bestaan en met nog zes minuten te gaan droogde het asfalttapijt op en vloog iedereen op softs de baan op, op zoek naar de snelste chrono.
Esteban Ocon (Renault) knalde meteen 1'43"485 neer. Verpletterend ! Maar Lewis Hamilton, voor wie de sport een religie is geworden, riep "zijn" regengoden aan en kwakte de zwarte Mercedes neer op de chrono met 1'43"255 !!! Positie 1. Bottas en Verstappen moesten hun snelle pogingen afbreken en WK-kandidaat Max Verstappen strandde op P6. Niet zo erg, want straks zijn er de kwalificaties. Erger is het gesteld met Ferrari en/of specifieker voor Vettel die 20ste én laatste werd op 2"1 van Lewis Hamilton. Onthouden we voor de kwalificaties dat de beide Renault's van Ricciardo en Ocon zich aanbieden voor de Q3. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN BRENGT RED BULL-HONDA OP P1 IN DE FP2 IN FRANCORCHAMPS
Max Verstappen heeft in de tweede vrije trainingen in Francorchamps heus gespeeld met zijn directe concurrenten. Het is bekend dat het zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton zijn en zijn ploegmaat Valtteri Bottas in de zwarte Mercedessen. Maar onverwacht kwamen ook anderen zich bemoeien in de top vijf. Daniël Ricciardo was in zijn Renault RS20 goed voor een tweede chrono, héél nipt achter Max (48/1000ste), tot een hydraulisch probleem hem aan de kant dwong. Maar de chrono van de Australiër bleef overeind. Daarmee ging hij Hamilton vooraf. De Brit experimenteerde al met kwalificatie-configuraties en daaruit kunnen we onthouden dat hij - vandaag - het DAS-systeem (Dual Axle System) alleen gebruikte als hij op harde banden reed. Leerzaam als je de veranderlijke voorwielgeometrie analyseert...
Ferrari sukkelt, zowel Leclerc als Vettel vertoefden permanent in de achterhoede. De slechtste van alle "Italiaanse" merken... Dezelfde figurantenrollen speelden de Fransman Romain Grosjean en de Deen Kevin Magnussen met de Haas-Ferrari. Deze ochtend kwamen ze niet in beeld (Magnussen kreeg nieuwe motor) en deze namiddag amper. Plezant was een rode vlag om losgekomen publiviteitsborden vanaf La Source en tot l'Eau Rouge. Knap was wel dat ze binnen de vier minuten geruimd waren. Ook knap waren de honderden mensen die vanuit de dichte bossen naar de F1 keken. Ordediensten schreven boetes van €350 uit omdat de GP van België zonder publiek moet worden gereden. Morgen de FP3 en de kwalificaties. (Walter Rombauts)
Buiten dat Bottas eind van de FP1 een indrukwekkend remmaneuver maakte, rechtdoor ging aan de "Bus Stop Chicane", en daarmee zijn banden beschadigde, was er eigenlijk niets te melden. Oh ja, dat Magnussen een nieuwe motor krijgt en Grosjean ook van de baan werd gehaald. Leclerc en Vettel met hun Ferrari reden 13de en 14de. De onderstaande tijden zijn onbelangrijk. Straks in de FP2 zal dat al anders zijn. (wr)
DE KANS DAT HAMILTON NIET RIJDT IS ZO GOED ALS ONBESTAANDE
Morgen beginnen de vrije oefeningen voor de GP van België F1, zevende race in een kalender van zeventien. Turkije, Bahrein en Abu Dahbi zijn nog gestrikt door Liberty Media. Het evenement zal doorgaan zonder publiek, al staan er wel opnieuw de luxueuze, torenhoge mobil homes van de teams. Ook mogen per team 90 i.p.v. tot nu toe 80 mensen in hun bubbel tellen. Corona heerst over de wereld, haat, nijd, afgunst en racisme ook. Wat mensen elkaar aandoen is weerzinwekkend. Wereldwijd. In alle kleuren. Niemand leert uit fouten. Niemand. Er wordt geleefd alsof er nooit fouten zijn begaan, laat staan ze inzien en erkennen. Deprimerend.
Zesvoudig wereldkampioen F1, de Brit Lewis Hamilton, eist van zijn mededingers in de races dat ze knielen voor de beweging "Black Lives Matter" (BLM). Maar "Every Live Matters" (ELM) is onbekend. Natuurlijk ligt de oorzaak dat er overbevolking is op deze aarde. Niemand stopt ze. Wat Lewis vraagt van zijn tegenstrevers om te knielen is onbillijk. Niemand moet op de knieën voor een ander. Tenzij het is om tot ridder te worden geslagen of voor iets plezants.
In de USA gaan nu de zwart gekleurde sportmensen "staken" waardoor veel wedstrijden in de uiteenlopende sporten niet doorgaan. Lewis die van zichzelf vindt dat hij zwart is - wat niet juist is; ik zag ooit bruiner door de zon dan hij - zal wellicht niet zijn zwarte Mercedes aan de kant zetten en weigeren verder te bouwen aan zijn zevende wereldtitel. Dus de kans dat Lewis solidair zal zijn met de "zwarten" van de States is bijzonder klein. Hij zal de ziel uit zijn lijf rijden. Terecht. Of mag hij iets doneren aan de beweging. Een museum bouwen voor jezelf om alle trofeeën in te proppen is leuk, maar humanistisch gezien nu ook weer geen hoogtepunt. Overigens ontmoet de leider in het WK (132 punten) morgen opnieuw Max Verstappen, tweede in de stand (95 punten) met Red Bull-Honda.
Die beweert Spa-Francorchamps graag te zien. 't Is overigens niet zo oneindig ver van zijn geboorteplaats Hasselt. Maar de hartverwarmende - dit is gemeend door ondergetekende - mannen in oranje moeten het ook allemaal op TV bekijken. "Zijn" thuiscircuit, Zandvoort, kreeg een nieuwe naam "CM.com". Dwazer is moeilijk te bedenken. Morgenochtend snorren de 1.6 liter V6 Turbo-Hybrid's weer over het mooiste circuit ter wereld. Met dit keer nog de "party-mode" voor de kwalificaties. Vorig jaar kwam F2-coureur Anthoine Hubert bovenaan de "Raidillon" om het leven nadat Juan Manuel Correa hem in de flank aanreed. Dat wordt herdacht door het nummer "19" niet toe te kennen in de F2-race van dit jaar. Francorchamps blijft zelfs in zijn moderne vorm dreigend snel. (Walter Rombauts)
Met het oog op het seizoen 2021 waarin de nieuw getekende "Concorde Akkoorden" van kracht zijn, heeft Renault zijn beroepsprocedure gestopt tegen de "Roze Mercedes" van Racing Point. Het team kreeg een boete van €400.000 en verloor 15 constructeurspunten. De essentie ging over het kopiëren van de luchtkoeling van de remschijven van Mercedes. Vollgens Ferrari werd er nog meer gecopieerd. Maar nu laat iedereen het voor wat het is. Racing Point moet dit seizoen niets meer wijzigingen.(wr)
JAMES GLICKENHAUS NODIGT VETTEL UIT VOOR DE 24 UREN VAN LE MANS 2021
De Scuderia Glickenhaus zal in 2021 met twee bolides deelnemen aan de "24 Uren van Le Mans". Daarin zal al met de nieuwe Hypercarklasse worden gereden waarvan nu de specificaties bekend zijn. Teambaas James Glickenhaus zou graag Sebastien Vettel uitnodigen "omdat hij van de oude garde is en dat bevalt de miljardair. Tot vandaag heeft de viervoudige wereldkampioen daarop niet gereageerd. Dat hij daarnaast het hele World Endurance Championship zou afhaspelen kan zéér in vraag worden gesteld. De Duitser heeft nu zo zijn kopzorgen om de GP van België tot een goed einde te brengen. Bovendien staat Vettel ook nog steeds als "oudje" op verschillende verlanglijstjes. Degene die nog gemaakt zijn van papier en met potlood worden beschreven.
Wat Le Mans betreft op 19 en 20 september 2020 is door de 'l Automobile Club de l'Ouest beslist deze 88ste editie zonder publiek te laten doorgaan. Het wordt net als de GP van België een "spookrace" die alleen via televisie en apps kan worden bekeken. Het enige pikante detail aan het evenement is dat de "party mode" voor de kwalificaties nog mag behouden blijven. Er is eigenlijk nog een tweede interessant aspect: Bottas (Mercedes) zal trachten Max Verstappen (Red Bull-Honda) weg te halen van de tweede plaats die hij bekleedt in de voorlopige stand in het WK. Verder zal héél waarschijnlijk Lewis Hamilton op eenzame hoogte zijn tocht naar een zevende wereldtitel verder rijden.(wr)