VOOR EERSTE TRAININGEN IN FEBRUARI STELLEN TEAMS HUN NIEUWE AUTO'S VOOR
Mc Laren-Honda, Ferrari, Mercedes, Red Bull en alle anderen stellen de laatste week van januari 2015 hun "nieuwe" auto's voor. Buiten kleine maar aerodynamisch oh zo belangrijke wijzigingen blijft de globale cocktail dezelfde als vorig jaar. Toen beleefde de Formule 1 de komst van een V6 turbomotor met een "ERS" Energy Recovery System dat elektriciteit opslaat bij vertragingen. Tot 160 pk die op wens van de piloot weer kunnen afgeroepen worden bij - bijvoorbeeld - een flitsend inhaalmaneuver. In zijn geheel verandert er niets, maar de komst van Honda bij Mc Laren maakt het veld toch zenuwachtig. Honda is excentriek uniek. De technische klasse van het merk kan alleen een vergelijking doorstaan met...Mercedes. Wereldkampioen Lewis Hamilton houdt terdege rekening met die Honda-krachtbron...
Niemand is echt gelukkig met de modernste Formule 1. Bernie Ecclestone opperde al om een motorwijziging door te voeren, Eric Boullier, harlekijn van de echte baas Ron Dennis, verzucht een "ontvriezing" van de te strikte reglementen die technische vindingrijkheid obstakels voor de computerpen gooit. Bij Ferrari denkt men er net hetzelfde over. Als alle teams hun bolides onder het oog van de wereld hebben gebracht, beginnen in februari voorseizoentrainingen. Eén grote warboel omdat niemand precies weet wie met wat experimenteert. Op 15 maart 2015 in het Albertpark in het Australische Melbourne, wordt dan duidelijk wie in de eerste van twintig races met het pienterste concept uitpakt. Dit seizoen is het 65ste in de geschiedenis van het Wereldkampioenschap F1.(Tekst & Foto:wr)
Een dag voordat Kasper, Melchior en Balthazar als "De Drie Wijzen", Mirre, Wierook, en Goud", aanboden aan de pas geboren "Verlosser der Mensheid", Jezus, is een Keizer van het stuurwiel heengegaan: Jean-Pierre Beltoise, Fransman, 77 jaar de toegelaten leeftijd die Hergé op zijn "Tintin" (Kuifje voor de idioten) op zijn onnavolgde wekelijkse strip plakte. Jean-Pierre Beltoise's meest afgetekende herinneringen is de zege met een BRM in de GP van Monaco 1972 op een watergladde piste. Tweeëneenhalve uur hield de kranigheid zelve stand tegen de chrono's. Het werd zijn eerste en enige F1-overwinning.
Een minder opbeurende herinnering is een 1000 km van Monza waarin Beltoise Matra de geest gaf. Hij trachtte de auto verder naar de pits te duwen. Ignazio Giunti merkte de blauwe Matra niet op en reed zich te pletter op de stilgevallen auto. Dood. Jean-Pierre ontsnapte aan wat men het "ergste" noemt... Jean-Pierre Beltoise's linkerarm was - na een ander ongeval - in zulke positie gezet dat hij hem het gunstigst kon gebruiken in de racewagen. Een eerder voorbeeld daarvan was dat van de Schot Archie Scott Brown die in "La Source" in Francorchamps levend verbrandde toen hij met zijn Lister-Jaguar over de kop ging.
Dit jaar begint het 65-ste jaar van het Wereldkampioenschap F1. Met 20 races !!! Die van Korea werd zopas van de kalender afgevoerd, anders hadden het er 21 geweest. De "Ridders van de Ronde Tafel" verdwijnen ten gunste van de liberaal denkenden. "Nieuwdenkers" die op de dood van F1-Oppergod Bernie Ecclestone zitten te wachten, bedenken nieuwe "formules", nieuwe "alchemie". De Formule 1 gaat zijn ondergang met open ogen tegemoet. Tenzij Jean Todt, President van de "Fédération Internationale de l'Automobile", automonument als Ecclestone, zijn verantwoordelijkheid neemt en "halt" toeroept aan een ergerniswekkende verloedering van wat eens een riddersport was. (Walter Rombauts/Foto:Mercedes)