Dat de GP van Engeland op een nat wegdek vijf ronden lang achter een Safety Car naar een vliegende start werd geleid is - wat Lauda ook moge denken - een schande. Met Monaco in gedachten is het de tweede keer dat het purisme van de Formule 1 wordt verkracht. De essentie van autosport is een auto onder àlle omstandigheden zo snel mogelijk te beheersen. Zéker als men miljarden verdient mogen enige "ballen aan je lijf je wel passen". Dat is een mening die door de meeste puristen wordt gedeeld. Daarmee is dit gezegd.
Verder reed regerend wereldkampioen vanaf ronde zes in zijn Mercedes-zetel naar een overwinning met een dominantie die behalve Rosberg en Verstappen, iedereen het schaamrood naar het hoofd zou moeten doen stijgen. In de 16de ronde van de 52 ging "puber" Max Verstappen (Red Bull) zowaar Nico Rosberg (Mercedes) voorbij toen die een millimeterfout op de ideale lijn maakte. De Duitser had tientallen ronden nodig om opnieuw Max Verstappen voorbij te komen en opnieuw de tweede plaats achter Hamilton te bezetten.
Rosberg naderde lichtjes op de regerende wereldkampioen, maar kreeg problemen met de zevende gang van de versnellingsbak. Hij maakte daarover een opmerking naar zijn stand dewelke niet thuis hoort in het afgesproken radiojargon. Stewards wegen nu al dan niet een "sanctie" af...Lachwekkend, maar van stewards kun je niet veel méér verwachten. Mochten ze zelf achter het stuurtje zitten....? Maar dat kan niet want daarvoor hebben ze in de meeste gevallen te volgevreten dikke buiken. Ze kunnen zich in zo'n zitje niet inwringen.
In ieder geval bedreigt hun conclusie de tweede plaats van Nico Rosberg. Mocht dàt gebeuren, dan durven we van sabotage, van laster en eerroof spreken ten aanzien van de Duitser Nico Rosberg. Al heeft hij dat tikkeltje "bravour" te weinig dat Hamilton teveel heeft, Nico heeft zeker zijn verdienste en heeft al veel pech gekend in de loop van dit seizoen. Schuld en Boete van Dostojewski is hierin een achterhaald middeleeuws begrip. Ook al kan men hem in sommige details met de vinger wijzen. Maar niemand van die buitenaardse snelheidsduivels is foutloos. Geen enkele gaat vrijuit. Dus heren stewards, bestel nog een fles Château Margaux, geniet ervan en laat Rosberg met rust.
De essentiële wrevel van dit "incident" is dat Rosberg aan zijn ingenieur meldde dat de zevende gang haperde. De ingenieur antwoordde langs de radio dat hij - Nico - die gewoon moest overslaan. Voor puristen in reglementen staat te lezen dat een coureur tijdens de wedstrijd geen raadgevingen van zijn coach, ingenieur mag ontvangen die het gedrag van de auto wijzigen. Puur gezien hebben de stewards een punt. Dàt radioverkeer mocht niet. Maar hoe gaat men dan de start achter een safety omwille van een nat wegdek toedekken ? In de geschiedenis van de Formule 1 is daar maar één woord voor: een blunder van formaat.
Conclusie van deze tiende GP van het seizoen: Lewis Hamilton nadert WK-leider tot op 4 punten en krijgt zicht op een vierde wereldtitel. Ferrari-ridder, Sebastien Vettel, moest omwille van de versnellingsbakwissel vanaf de 11de plaats starten en finishte 9de. Hij oogst daarmee twee povere punten. Te weinig om zijn verdere ambitie voor een vijfde wereldtitel te voeden. Ferrari zit overigens met een probleem. Het "Steigerende Paard" heeft twee steengoede coureurs, maar de auto is gewoon te traag. De volgende GP is deze van Hongarije, een soort kleine Nürburgring, waarop het moeilijk inhalen is en de "pole" bijna al zo belangrijk is als in Monaco.(Walter Rombauts)
Met nog 14' te rijden zwaaide de koersdirectie de rode vlag. Ericsson verkoor in Stowe de controle over zijn Sauber. De auto werd aan alle kanten beschadigd en de baancommissarissen hadden meer dan hun handen vol om de rommel van de baan te halen. Als die klus was geklaard, kon de derde vrije training voor de GP van Engeland worden afgerond. Meteen bevestigde regerend wereldkampioen Lewis Hamilton zich als snelste met 1'30"904. Nico Rosberg reed er achter en keek er - sip - naar.
Even deemoedig keek de Australiër Daniël Ricciardo tegen de achterkant van Verstappen's Red Bull aan. De achttienjarige Max Verstappen fikste het om voor de zogenaamd meer ervaren Red Bull-kopman lang de derde plaats te pakken. Het was een frustratie voor de symphatieke Ricciardo, die hij net voor het einde kon wissen. Hij verwees zijn puberploegmaat naar de vierde chrono. Dit jaar lijken de frustraties zich voor hem op te stapelen. Met als orgelpunt de GP van Monaco waar tijdens een pitstop geen banden bleken klaar te liggen... Max zal nog een half seizoen lang een doorn in het oog van de Australiër blijven.
Sebastien Vettel liet de vijfde tijd afdrukken, maar...naar het einde van de sessie toe en de regen kwam, liet de transmissie van de Ferrari het afweten. Mauricio Arrivabene, teambaas van de Scuderia, schudde zijn hoofd. Het vervangen van die tandradkast wordt immers bestraft met vijf plaatsen terug op de startrooster. Dus als Vettel straks tijdens de kwalificaties die vijfde plaats in FP3 niet kan verbeteren moet hij vanaf de tiende positie starten. Zowat midden in het veld. Ericsson's Sauber kan niet worden hersteld tegen 14 uur. Dat betekent dat hij morgen vanuit de pits de race zal aanvangen.(wr)
Lewis Hamilton heeft in de Mercedes W07 op het circuit van Silverstone de pole gereden in 1'29"287. Nico Rosberg in de andere Sterwagen moest na verbeten vechten genoegen nemen met de tweede tijd. Alsof het sinds mensenheugenis in de sterren stond geschreven reed het mirakelkind Max Verstappen de derde beste tijd...voor zijn "kopman" bij Red Bull Racing, Daniël Ricciardo. Kimi Räikkönen deed hetzelfde met zijn "nummer 1", viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel.
Vettel moet de straf intellen voor het wisselen van versnellingsbak. Dus de zesde tijd plus vijf plaatsen achterwaarts op de grid wil zeggen dat hij vanop de elfde plaats moet vertrekken. Een vervelende zaak als je nog dit jaar een wereldtitel ambieert. Bovendien moeten de twee Ferrari's "door de muur" van de Red Bulls zien te geraken. Verstappen en Ricciardo vormen een echte buffer voor Mercedes tegen alle achtervolgers. Maar de Red Bull's kunnen dan weer de Sterwagens niet inhalen. Daarvoor is de kloof tussen hen dan weer te groot.
Een - derde - mogelijke botsing tussen Hamilton en Rosberg zal naar alle waarschijnlijkheid niet meer gebeuren. Het management heeft hen de les gespeld: wie van de twee wint zal de wedstrijd uitmaken, maar morgen wil Dieter Zetsche van Mercedes-Benz de wagens op plaats 1 en 2 zien eindigen. Intact. Het is bijna niet te geloven dat alle hierboven genoemde namen bijna de hele GP van Engeland zullen uitmaken. De anderen - met respect voor Fernando Alonso - krijgen in concreto een figurantenrol toebedeeld. Toch houden 52 ronden van 5,891 km met telkens 18 oersnelle bochten nog zoveel geheimen in, dat de spanning toch te snijden zal zijn.
Het is de 50ste keer dat in Silverstone wordt gereden. Op 13 mei 1950 was het de eerste wedstrijd van het toen geboren Wereldkampioenschap voor Autocoureurs. In het WK van dat geboortejaar van de na-oorlogse Formule 1 was Ferrari pas op de tweede race (GP van Monaco op 21 mei 1950) als merk aanwezig. Tot dan had Enzo Ferrari de geest van Alfa Romeo al in de F1 geblazen. Nadien hebben ze geen enkele race meer "gemist" waardoor ze, net als Mc Laren, een historische waarde in hun bezit kregen en achter de schermen mee de sport konden dirigeren.
Dat is wat de grote baas van Fiat-Chrysler, Sergio Marchionne, zo ergert. Dat sinds hij Luca di Montezemolo heeft ontslagen, de "vinger in de pap vanwege Ferrari" niet meer dominant de weg wijst. Opvolger Maurizio Arrivabene heeft niet de juristen-impact die Montezemolo wel had. Maar dat is geschiedenis. Morgen wordt in dat dikke boek een nieuwe bladzijde toegevoegd. Met de GP van Engeland.(Walter Rombauts)
HAMILTON SPELT IEDEREEN DE LES IN TWEEDE VRIJE OEFENINGEN
In de tweede vrije oefeningen voor de GP van Engeland in Silverstone heeft regerend wereldkampioen Lewis Hamilton opnieuw iedereen de les gespeld. Hij reed als het ware zijn toorn van zich af. Nico Rosberg nam niet deel aan de FP2 omdat er een vloeistoflek werd veastgesteld en Mercedes de hele auto wilde nakijken. Een klus die niet voor het einde van de tweede vrije sessie kon worden geklaard.
Als animators en kwelgeesten voor de Ferrari's waren en de Australiër Daniël Ricciardo, tweede tijd, en Max Verstappen derde, beiden in de Red Bull Racing. Sebastien Vettel en Kimi Räikkönen in hun Ferrari konden niet dichter dan een vierde en vijfde chrono. In die situatie viel vooral de Spanjaard Fernando Alonso op die de McLaren-Honda op de zesde snelste wijzerstand prikte en meteen het historische merk voor het Britse publiek liet schitteren. Button, wiens auto veel problemen opleverde, pikte naar het einde toe toch de negende plaats en zette daarmee een kruisje achter zijn "to do"-lijstje.
Morgen zijn er de derde vrije oefeningen en in de namiddag de kwalificaties voor de "pole" van zondag. Buiten onvoorziene verrassingen - die ook in het hypersnelle Silverstone voorvallen - zal een Mercedes-hegemonie op de affiche staan, tenzij de beide heren Rosberg en Hamilton elkaars auto's weer ineendrammen. Maar na de twee dramatische voorvallen dit seizoen, is hen door het management hardleers de les gespeld.
Zondag wordt de GP van Engeland als tiende race in het WK gereden over 52 ronden van 5,891 km, met een minieme kans op regen. Pirelli stelt hard, medium- en softrubbers voor als keuze. Met die drie compounds kunnen de teams dan een strategie uitzetten, dewelke hoe pienter ook, altijd broos blijft. Sinds 2000 werd vier keer vanuit de pole-position gewonnen en vorig jaar stond Lewis Hamilton op het hoogste schavotje.
Hij wordt die eenzame hoogte gewoon en denkt stiekem al aan zijn vierde wereldtitel. Met een achterstand van slecht 11 punten op WK-leider Nico Rosberg is alles nog mogelijk. Voor Vettel die met 96 punten derde staat voor de titel, wordt het hoge tijd om te winnen wil hij een vijfde wereldtitel binnenhalen. De problemen voor Rosberg tijdens deze FP2 vormen eigenlijk een zoveelste "uppercut" voor de Duitser die het straks nog psychologisch gaat verliezen van Lewis Hamilton. (Walter Rombauts)
HAMILTON RIJDT KRITIEK AAN DIGGELEN IN FP1 IN SILVERSTONE
Een ganse week wordt de rivaliteit tussen Rosberg en Hamilton, soms op schandelijke wijze, langs alle kanten belicht en onderbelicht. Feit is dat in de eerste vrije oefeningen voor de GP van Engeland de Brit en regerend wereldkampioen Lewis Hamilton de snelste tijd zette. Eerst kwam Nico Rosberg de chronowijzers tarten, maar naarmate het anderhalve uur verder tikte nestelde zich Lewis Hamilton aan de spits. Narcist, egoïst, "voyou", verenigt de Brit zowat alle kwaliteiten die alle grote coureurs hebben getekend. Een Fangio, Lauda, Stewart en andere Senna's niet te na gesproken.
In Silverstone - waar op 13 juli 1950 de eerste GP van het WK werd gereden - werd ook duidelijk dat de Fin Kimi Räikkönen bij Ferrari op pensioen zal gaan. Zijn contract werd verlengd met een verstandelijke achterliggende reden. De verstandhouding tussen viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel en de éénmalige wereldkampioen Kimi Räikkönen (2007 met Ferrari) is dermate goed en professioneel dat er geen vete's zoals deze tussen "Ros" en "Ham" kunnen ontstaan. Of zoals destijds Senna-Prost. Kimi aanvaardt gewoon Vettel als nummer één en ziet zichzelf als nummer twee die tot voornaamste taak heeft punten voor het WK-Constructeurs te sprokkelen.
Zoals het ooit was tussen Fangio en Moss, tussen Schumacher en Barichello, tussen Prost en Alesi bij Ferrari. Fiat-Chrysler CEO, Sergio Marchionne heeft zijn verstand, dat zijn flamboyantie nog steeds overstijgt, laten spreken in het voordeel van de logica. De jonge leeuwen, Verstappen, Sainz jr., Sergio Perez of waarom ook niet een Kevin Magnussen moeten wachten op.... 2018. Dat is uiteindelijk ook maar "straks". Om 15 - onze tijd - uur worden de tweede vrije trainingen gereden, hopelijk iets meer gekruid dan deze flauwe openingsprocessie.
Daarin viel alleen Fernando Alonso op die de Mc Laren-Honda even op de derde plek plakte. Wat nog opviel was de potsierlijke hoofdbescherming "Halo". Voor Sebastien Vettel was het duidelijk dat het zijn zicht voor zijn neus belemmerde. Als in de nabije toekomst de F1 - na Bernie's overlijden (nu 85) met zelfrijdende auto's zal worden gereden, verdwijnen die akelige dingen allemaal. Misschien ook de Formule 1. Want als is en blijft de FIA medebepalend, de CVC die de F1 echt beheert en waarvan Ecclestone zijn "loon" krijgt, iedereen is het erover eens dat die ene man, klein van gestalte maar groot in denken niet door één individu zal kunnen worden vervangen. (Walter Rombauts/foto's:Renault)
Toyota mag dan wel op niet te verklaren wijze in de laatste ronde de 24 Uren van Le Mans 2016 hebben verloren, het Japanse merk blijft met zijn hybrid-aanbod dé pionier in de overbrugging naar de elektrische auto. In Nagoya, waar in de tuin van de Toyota-fabriek, een heus Manneke-Pis zoals in Brussel staat, werd ieder jaar een Expo van extravagante ingenieurskronkels getoond. Eénmaal per jaar mogen ingenieurs zich vrij uitleven, de andere dagen zijn gewijd aan ernst om minstens tot de beste auto's ter wereld te behoren.
Hier een beeld van een gezin dat comfortabel tussen twee reusachtige wielen zit...en rijdt. Het plaatje (inzet), is van 1995, precies tien jaar later nadat het Japanse merk een eerste worp naar de zege in Le Mans deed. Ook toen vergeefs. Maar Toyota blijft bij de grootste en pienterste autobouwers ter wereld.(Walter Rombauts/foto: wr)
Bij Kronos Events heeft men geen tekort aan ideeën om de Promotie van de unieke 25 Hours VW Fun Cup aan te zwengelen. Ieder jaar steken onuitgegeven projecten de kop op en de grote nieuwigheid van de editie 2016 zal beslist van zich doen spreken. In het recente verleden was het al mogelijk om de race-commentatoren live via het internet te belsuiteren, maar tijdens deze editie van 8, 9 en 10 juli zal ook de ganse wedstrijd in beeld worden gebracht !
Niet minder dan zeven camera's zullen over het circuit verspreid staan, waaronder een mobiele HF-camera, een camera (mét cameraman) aan de chicane en drie mobiele camera's. Vanaf zaterdagochtend 9 uur tot zondagavond zal het dus mogelijk zijn om de 25 Uren van de VW Fun Cup 2016 integraal via deze livestream op de internetsite van de European VW Fun Cup (www.vwfuncup.eu) te volgen ! (wr)