FELIPE MASSA ZET DOOR, VRAAGT MILJOENEN SCHADEVERGOEDING VOOR WK-TITEL 2008
Felipe Massa, die in 2008, in de laatste GP, die van Brazilië op Interlagos als wereldkampioen werd uitgeroepen en binnen de kortste keren in een ondoorzichtelijke regen Hamilton de Duitser Timo Glöck zag passeren en daarmee dat ene punt haalde om - niet Massa - maar de toen Mc Laren-Mercedes zijn eerste WK-zege te zien behalen, wil nu officieel klacht indienen bij de FIA. Hij vraagt miljoenen schadevergoeding. Niet helemaal terecht voor een geschiedenis die datzelfde jaar in Singapore begon. Erover gevraagd zegt Bernie Ecclestone (92) "ik weet daar niets meer over..." Hoe hij is behandeld na de overname van Liberty Media in maart 2017 is ronduit schandalig. Bernie is geen engel, maar maakte wel de F1 tot wat het nu is.
Helemaal controversieel vertelde Bernie dan weer aan een "insiderswebsite" "dat Max Mosley, toenmalig FIA-President, van de crashgate op de hoogte te zijn geweest, maar na overleg besloten heeft geen groot schandaal in de F1 te accentueren..." De "crashgate" in Singapore 2008 hield het volgende in: Massa (42 nu) leidde de race maar maakte een slechte pitstop waardoor Fernando Alonso, die toen voor Renault reed, de leiding nam. Teambaas van Renault, de Italiaan Flavio Briatore, gaf toen opdracht aan Nelson Piquet jr. opzettelijk de tweede Renault in de 14de van de 61 te rijden ronden te crashen - tegen ongeveer 160 km/h - waardoor er een safetycar-situatie ontstond die uiteindelijk maakte dat Alonso won, Hamilton derde werd en Felipe Massa slechts dertiende en dus geen punten kon toevoegen aan zijn leidersplaats in de WK-stand.
Felipe Massa tracht nu via gespecialiseerde advocaten in Engeland, Brazilië, USA, Zwitserland en Frankrijk de (FIA) Fédération Internationale de l"Automobile en de (FOM) "Formule One Management" in gebreke te stellen voor het toedekken van een frauduleuze actie in de sport. Op 15 augustus j.l. kregen de President Mohammed Ben Sulayem (FIA) en Stefano Domenicali (FOM) in die zin een schrijven van Massa's advokaten. Tot nu toe is er geen reactie gekomen, officieel omdat de F1 tot vrijdag 25 augustus in zomerrust is.
Daarna moet er wel worden geantwoord. Dat Lewis Hamilton zijn titel zou kwijtspelen is onwaarschijnlijk, net zo min als dat met de eerste dubieuze titel van Max Verstappen zal gebeuren. Pikant in heel de titelgeschiedenis is dat de Duitser Timo Glock (Sauber) nergens wordt vermeld. In de laatste race van het seizoen 2008 op Interlagos had hij de sleutel in handen om Hamilton aan dat ene nodige punt te helpen om wereldkampioen te worden, al was Massa eerste in die GP van Brazilië. Ondoorzichtige regen zal het altijd blijven verhinderen dat de waarheid van wat daar gebeurde bovenkomt. (Walter Rombauts)
ZOON VERSTAPPEN DOET HET BETER DAN VADER JOS DIE TOCH OOK WEL WAT DEED
Max Verstappen is op weg naar zijn derde wereldtitel, de tweede die hij op een eerlijke manier heeft verdiend. Die van 2021 wordt door puristen niet als geldig beschouwd. De titel is in Abu Dhabi op dubieuze wijze behaald door fouten van koersdirecteur Michael Masi. Vader Jos Verstappen kan terugkijken op 107 GP-starts waarvan hij er 106 uitreed en in zijn loopbaan 17 WK-punten oogstte. Hij was tweede rijder bij Benetton aan de zijde van Michaël Schumacher, maar was te gast zeggen we maar bij meerdere merken.
Zijn eerste GP reed hij in 1994 in Brazilië en zijn laatste in Japan in 2003. Tweemaal stond hij op het podium. Hij reed bij Benetton, Simtek, Footwork, Tyrrell, Stewart, Arrows en Minardi. Met zijn 17 WK-punten is hij een prominente Nederlandse F1-figuur die in 1972 werd geboren in Montfort. Hij geniet de kwalijke reputatie in zijn huwelijk met Sofie Kumpen "losse handjes" te hebben gehad en ook later werd hij vaak als een agressieveling bestempeld. Echte insiders beweren zelfs dat zoonlief Max er ook in de trainingen met de go-karts in Genk van langs kreeg als "het ventje" niet genoeg snelle ronden draaide... Maar net als alles in de F1 kan er wat jaloerse overdrijving mee gemoeid zijn. (wr)
JONKHEER GIJS VAN LENNEP, NA MAX VERSTAPPEN BESTE NEDERLANDSE F1-COUREUR
Omdat Jonkheer Gijs van Lennep (°16 maart 1942 in Aerdenhout) in 1973 met een ISO-Ford een zesde plaats scoorde in de GP van Holland en hij die prestatie nog eens overdeed in 1975 in Duitsland met een Ensign-Ford, is hij na Max Verstappen de beste F1-coureur. Bovendien daar geboren. Hij viel al op in 1967, toen hij de eerste zege voor een DAF F3 behaalde. Het "autootje-zonder-vitessen" waarmee destijds werd gelachen omdat het door een tweehonderd jaar oud industrieel variatorprincipe, als transmissie van motor naar wielen, werd aangedreven. In 1973 nog, won hij de laatste Targa Florio op Sicilië met Herbert Müller in een Martini Porsche Carrera RSR
De gebroeders van Doorne in Eindhoven (DAF) gaven er echter de aanstoot mee naar de moderne "Continu Variabele Transmissie", de "CVT" van vandaag die als hyper gesofistikeerd op het conto van Nissan mag worden geschreven. De oude rubberen bretellen (rubber riemen met stalen koorden erin) zijn sinds Nissan doorontwikkeling vervangen door een duwband die uit 320 lamellen bestaat en werkt volgens het afwikkelprincipe zodat er geen wrijvingsverliezen optreden. Maar goed, Gijs van Lennep won met de eerste DAF F3, een historisch feit. DAF maakte feitelijk de beste automaat ter wereld die van 0 tot 5000 t/m volgens de gasklepstand iedere seconde een oneindig aantal overbrengingsverhoudingen ter beschikking stelde.
Maar Gijs van Lennep deed meer. In 1972, toen Emerson Fittipaldi zijn eerste wereldtitel F1 behaalde, won de Nederlander de "Rothmans European Formula 5000 Championship" in een Surtees TS11 en een Mc Laren M18. Samengevat werden zijn grootste overwinningen behaald in de sport-prototypes. In 1971 won hij samen met Helmut Marko de 24 Uren van Le Mans in een Porsche met een recordafstand toen van 5.335 km, Parijs-New York zeg maar. Een record dat stand hield tot 2010. Dan is het verbroken door Dumas-Bernhard-Rockefeller in een AudiR15 plus TDI. Ze reden 5410,713 km in die etmaalrace. Gijs van Lennep mooiste herinnering is wellicht zijn tweede zege in Le Mans met Jacky Ickx in een Porsche 936. Nu de GP van Nederland nadert moeten we mogelijk het F1-vergrootglas eens verschuiven naar de derde beste Nederlander in de F1: Jos Verstappen, vader van....(Walter Rombauts)
WAAROM DE GP VAN NEDERLAND SPANNENDER DAN ANDERS ZAL ZIJN
Max Verstappen moet in Zandvoort op zondag 27 augustus a.s het gevoel hebben een ereronde te rijden voor eigen publiek. Met 314 punten staat hij aan de leiding in het WK van Piloten, tegenover maar 189 voor zijn ploegmaat Sergio Perez. De schier 100.000 verwachte toeschouwers, overwegend Nederlanders, zullen in hun oranje plunje en motoren overstemmend applaus geven aan een geboren Belg. Maar Max is momenteel de beste van allemaal. De Red Bull RB19 is ook de beste racewagen en voert het Constructeurskampioenschap aan met 503 punten voor Mercedes met 247.
Dat brengt ons naar een spannende strijd in Zandvoort om de derde plaats in het Merkenkampioenschap. Aston Martin neemt met 196 eenheden de derde plaats in, maar Ferrari achtervolgt nipt met 191 eenheden en Mc Laren, iedere GP steeds beter tot nu toe, volgt met 103 punten. Omdat het de Spanjaard Fernando Alonso is die Aston Martin vooruit moet stuwen, komen de spots ook meteen te staan op Lewis Hamilton die in de WK-stand van Piloten slecht één punt achter Alonso staat. Dus opletten voor het ongenadige duel van Alonso-Hamilton, die beiden als enige betrachting hebben vice-wereldkampioen te worden. M.a.w. die eretitel te ontfutselen aan Sergio Pérez. Om deze redenen zal de GP van Nederland spannender zijn dan anders (wr)
WK-stand Piloten voor GP van Nederland op 27 augustus 2023:
1. Max Verstappen 314 punten
2. Sergio Pérez 189
3. Fernando Alonso 149
4. Lewis Hamilton 148
5. Charles Leclerc 99
WK-stand voor de GP van Nederland op 27 augustus 2023 voor Constructeurs:
NU DE GP VAN NEDERLAND ERAAN KOMT: KARL GODIN DE BEAUFORT
Nu Zandvoort oranje kleurt voor de GP van Nederland op 27 augustus a.s. is het misschien tijd om het eens over vroegere grote Nederlandse namen te hebben. Omdat ik hem als puber heb mogen ontmoeten laat ik mijn pen de vrije loop naar hem. Hij was van adel maar deed gewoon. Hij was 2,15 lang en woog 118 kg. De overlevering van insiders beweert dat hij in een Porsche 718 reed, niet alleen omdat hij een grote liefde had voor Porsche, maar dat het toen de enige racewagen zou zijn geweest waarin zijn imposante gestalte paste. In 1956 reed hij er de eerste keer mee. Hij was geen hoogvlieger. Dat is geen affront omdat realisme ook een beetje past in het profiel van die Nederlander. In de GP van Duitsland 1957, waar Collins zijn wagen aan Fangio gaf, finishte hij 14de, twintig minuten na de winnaar Juan Manuel Fangio !
Twee jaar later schoof in de Nordkurve van de Avus van de baan en overleefde daarmee een val van vijftien meter. Zijn Porsche 718 was nog rijvaardig, maar werd omwille van de schade door de koersdirectie toch uit de wedstrijd gezet. Zijn eerste WK-punt oogstte hij door zesde te worden in zijn thuis-GP. Zijn loopbaan bestond uit 31 GP's met als beste resultaten vier zesde plaatsen in de GP's van Nederland (1962), Frankrijk (1962), België (1963) en de Verenigde Staten in 1963 in Watkins Glen. In 1964 vloog hij in de Porsche 718 in Bergwerk op de Nordschleife van de Nürburgring de bomen en en werd zwaar gewond naar het ziekenhuis in Keulen overgebracht. Een dag later overleed hij daar. Hij was 30 jaar. Met hem stierf zijn tak van het geslacht in mannelijke lijn uit. Hij was de laatste man die de familienaam Godin de Beaufort droeg.(wr)