Om onbegrijpelijke redenen ging zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher beangstigend dicht aan de rechter-achterzijde van Perez hangen. Veel te dicht en bovendien nog op de verkeerde lijn om de haakse rechts te pakken. Het linkervoorwiel van de Mercedes tikte aan op het rechter-achterwiel van de Sauber van Sergio Perez (21). Michaël Schumacher vloog als een komeet de lucht in en zag even sterren toen hij pardoes en frontaal tegen de betonnen muur botste. Race over en out ! Safety Car gedurende vijf ronden. Weg natte droom van een podiumplaats, dit jaar nog ? Met nog vijf races te gaan.
Marnik Battryn, een meer dan beloftevol jonge karter (16), vindt Michaël Schumacher nog altijd de beste autocoureur van het lot. De jongeman baseert zich daarbij op wat de Kerpenaar tijdens een doorweekte GP van Canada opvoerde. Dat was het eerste echte orgelpunt sinds hij besloot weer te keren in de F1. Iedereen nam zijn naam weer in de mond als fenomeen, wat hij ook is. Al was het maar om zijn legendarische ongezelligheid tegenover iedereen, toen Ross Brawn hem naar de eerste wereldtitel had geloodst.
Michaël bezorgde zijn aanhang nog twee orgasmes. In Spa en Monza. Niemand kan het duel Schumacher Hamilton vergeten. Zesentwintig ronden lang, op de rand van het reglement, schuurden de bolides ei zo na tegen elkaar. Hamilton (Mc Laren-Mercedes), nu stilaan seizoenskampioen van de crashes, won in Monza het pleit. Daarbij mogen we ook niet vergeten dat Schumachers seizoen niet vlekkeloos verliep. In Duitsland en Hongarije spinde hij als een beginneling, had een onzalig avontuur met Kobayashi en bleek niet van fouten gespeend. Door het voorval van gisteren in Singapore zadelt Schumi werkgever Mercedes met een gigantisch probleem op. Kan Schumacher nog verder racen voor de Ster ?
Schumi zelf wil wel. Wil zelfs nog tekenen voor 2013. Norbert Haug en Ross Brawn geloven er ook nog in. Mogelijk beleefdheidshalve. Maar net als de hoogst verdienstelijke Rubens Barrichello bij Williams en de snob Jarno Trulli bij Lotus, benemen gasten als Schumi de plaatsen van de jonge garde. Die staan met tientallen te drummen om in een F1 zitje te geraken. Natuurlijk zijn er voorbeelden van oudere piloten die in een andere tijd/context reden. Zoals vijfvoudig wereldkampioen Jean Manuel Fangio die 47 lentes jong was toen hij in 1957 in triomf op de schouders werd gedragen na zijn legendarische zege op de Nürburgring met een Maserati.. Toen besloot hij dat het genoeg was geweest. Dàt meesterschap over zichzelf het winnen van de ijdelheid zien we Michaël Schumacher later realiseren dan nog eens op een podium klimmen.(Tekst:Walter Rombauts/Fotos:Mercedes)