NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Inhoud blog
  • HAMILTON WINT IN FRANKRIJK EN HERNEEMT WK-LEIDING
  • HAMILTON VERTREKT VANUIT POLE VOOR GP VAN FRANKRIJK
  • REGENMAKER MAAKT BOTTAS KUNSTMATIG SNELST, VANDOORNE ZESDE
  • HAMILTON BLIJFT SNELST IN SAAIE FP2 VOOR GP VAN FRANKRIJK
  • HAMILTON - MERCEDES - IN ZETEL NAAR SNELSTE TIJD IN FP1 IN LE CASTELLET
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    03-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NICO ROSBERG WINT, VANDOORNE BEKROONT DEBUUT MET WK-PUNT
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Alleen het stukgaan van de turbo in de Ferrarimotor van Vettel in de formatieronde ontsierde de giganten-affiche van de GP van Bahrein die bij kunstlicht werd gereden als tweede race voor het WK 2016. In de start was Rosberg snelst weg en geraakte Lewis Hamilton zijn rechtervoorvleugel stuk in een betwistbare botsing met Vallteri Bottas in de Williams. Kimi Raïkkönen voelde de hele druk van de Scuderia op zijn schouders, en zijn rijgedrag was dan ook dat van een groot kampioen. Rosberg was buiten schot maar de Fin hield een knap teruggekomen Lewis Hamilton achter zich. De eerste zeven maakten allemaal drie pitstops, daarbij gebruik makend van de wisselende effecten van medium-, soft- en supersoftcompounds.

    Romain Grosjean stal op supersofts de show door de Haas op de vierde positie te brengen. Uiteindelijk finishte hij knap vijfde achter Daniël Ricciardo in de Red Bull-Renault. Wie ook aandacht trok was de Deen Kevin Magnussen die - wellicht te zwaar gestraft - vanuit de pitsstraat de race moest aanvangen. Hij bracht de gele Renault op z'n minst onder de spots in Bahrein. Kevin Magnussen maakt deel uit van een nieuwe jonge generatie, sommigen nog tieners, zoals Max Verstappen die z'n Toro Rosso op de zesde plek plakte.

    Onze landgenoot Stoffel Vandoorne bracht in zijn debuut-GP de Mc Laren-Honda naar een tiende plaats op één ronde van winnaar Rosberg. Zijn grootste verdienste daarbij is dat hij 1. de "ezel-van-een-auto" die Mc Laren-Honda heet ongeschonden de wedstrijd uitreed en 2. hij meteen zijn eerste WK-punt binnenhaalt. Dat al vanaf zijn eerste Formule 1 race. De 24-jarige GP2-kampioen heeft hiermee voor zichzelf letterlijk de rode loper uitgerold bij Mc Laren. BigBoss Ron Dennis kan weer lachen ! Fernando Alonso bekeek het allemaal wat sip en Jenson Button was vroeg in de race al verraden door falende elektronika in de tweede Mc Laren-Honda.

    Nico Rosberg verstevigt uiteraard door deze tweede zege in het nieuwe seizoen zijn positie voor de wereldtitel. Met nog 19 races te gaan is nu al viktorie kraaien te vroeg. Het is het langste seizoen uit de 66-jarige F1-geschiedenis. Op 17 april wordt er in China in Shangai gereden. Of Alonso er dan al weer bij zal zijn is nu niet bekend. Mc Larenbaas Ron Dennis was ontstemd over het feit dat de F1-dokters vrijdag geen nieuw onderzoek wilden doen bij de Spanjaard. Mogelijk komt dat er eerstdaags en dan is het de vraag of we Stoffel Vandoorne opnieuw in het WK aan het werk zien. Achter zijn naam staat echter nu al: grote onderscheiding.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)

    03-04-2016 om 19:18 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON PAKT POLE, VANDOORNE OP TWAALFDE PLAATS !

    Met 0"077 reed regerend wereldkampioen Lewis Hamilton in de Mercedes sneller dan ploegmaat Nico Rosberg in de Q3 in Bahrein. Hamilton's tijd: 1'29"493 op - uiteraard - supersofts. Over de manier van de nieuwe kwalificaties zal nog veel te doen blijven, maar feit is wel dat de eerste rij daar in de woestijn morgen zilver kleurt. Als de sterren aan de inktblauwe woestijnhemel. Sebastien Vettel staat derde, Kimi Raïkkönen vierde in de rode Ferrari's waarvan Toto Wolff van Mercedes toch veel scherpe aanvallen verwacht. Onze debuterende landgenoot Stoffel Vandoorne bezet de twaalfde plaats. Daarmee gaat hij "thuisrijder" bij Mc Laren, Jenson Button, vooraf. "Absolute klasse" wist Niki Lauda...

    De manier van de nieuwe kwalificaties daargelaten, kondigt de race van morgen zich zeer spannend aan. Principieel is het een duel tussen Mercedes en Ferrari als merken. Op gebied van coureurs is er dan een mogelijke tweestrijd tussen Sebastien Vettel en Kimi Raïkkönen bij Ferrari. Maar teammanager aldaar, Mauricio Arrivabene, zal een "broedertwist" niet dulden. Zowel bij de blinkende ster als bij het Steigerende Paard, zal de uitgezette strategie bepalen wie de race wint. Wat kan zo'n strategie inhouden ?

    Wel, twee of drie bandenstops, en niet te vergeten welke Pirelli-schoenen men telkens zal aanwenden. Er is keuze uit mediums, softs en supersofts. De breinen in de teams hebben het voor het zeggen. De coureurs ook natuurlijk, maar zij weten ook niet of er uit één of ander zwart gat op de piste een...Alonso... (bijvoorbeeld...) als een komeet zou inslaan en een rood vlag zou uitlokken.

    In zo'n geval, zoals in Australië, zouden alle kaarten moeten worden herschud. Zwarte pieten worden na de race uitgedeeld. Dat is altijd zo geweest. In Bahrein, het land zonder alcohol, maar met vele dronken sjeiks zal dat niet anders zijn. 't Is morgen vooral uitkijken naar Stoffel Vandoorne, zomaar iemand van bij ons. "In de bescheidenheid kent men de meester", zei Goëthe ooit. Hij kreeg met die spreuk heel vaak gelijk.(Walter Rombauts)

    02-04-2016 om 18:39 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VETTEL EN RAĎKKÖNEN 1 EN 2 IN FP3, VANDOORNE 14DE

    Vorige nacht is er een toverfee in de Ferrari-logementen verschenen. In de fake-wereld van de F1 kan dat. Zij betoverde Sebastien Vettel en Kimi Raïkkönen. Tegen deze laatste zegde ze zelfs woordelijk dat "If you win tomorrow, i will do anything for you...anything !" lispelde ze er nog nadrukkelijk achteraan. De derde vrije trainingen in Bahrein kregen er zowaar een ander gezicht door ! Rosberg en Hamilton nestelden zich gewoontegetrouw comfortabel op de eerste twee plaatsen...

    Tot de trukendoos van de schone fee zich opende en eerst Kimi Raïkkönen - tegen wie ge zoiets geen twee keer moet zeggen - op supersofts naar de snelste chrono flitste en daarna Sebastien Vettel in diezelfde Ferrari SF16H liet zien dat hij vier keer wereldkampioen was en die chronowijzer nog scherper zette. Dus een dubbel 1 - 2 voor Ferrari in FP3.

    Rosberg en Hamilton zagen zich op plaats 3 en 4 gezet, Bottas zat nipt op Hamilton's tijd en...de verrassing werd bezorgd door een schitterende zesde tijd van Romain Grosjean in de Amerikaanse Haas, de nieuwkomer in de F1 als team. Een andere "nieuweling" in de F1, onze landgenoot Stoffel Vandoorne plaatste zich in de Mc Laren-Honda op de veertiende plaats. Met supersofts was hij 0,4" achter wereldkampioen 2009, oudgediende Jenson Button in diezelfde Mc Laren-Honda.

    Fernando Alonso, die toekeek in de pits, kreeg er steken van in zijn erg verzeerde ribben... Max Verstappen nam de vijftiende plaats in. Kevin Magnussen bracht de Renault RE16 voor de twee Mc Laren's, dus op de twaalfde stek in de FP3. De Deen moet de race vanuit de pits aanvangen omdat hij gisteren in FP2 een rood licht voor het wegen van zijn auto niet zag. Artikel 29.1 iv van het FIA-reglement zegt dat de commissarissen dat moeten toepassen. Straks om 17 uur zijn er de kwalificaties. Het Steigerend Paard uit de Scuderia Ferrari zal trachten van de Mercedes-Ster wat schijnkracht af te nemen. Boeiende kwalificaties.

    De kwalifcicaties worden gereden zoals in Melbourne. Omwille van de afkeuring van dat "format" door letterlijk iedereen, stelde de FIA voor om Q1 en Q2 als "afvallingsformule" te laten doorgaan, zijnde iedere 90" de traagste op dat moment eruit en de Q3 zoals vroeger met tien auto's te behouden. Het werd zo'n gerommel dat niet de minste unanimiteit werd bereikt. Dus besloot de FIA "het Melbourne format" te behouden. Met sakkerende teammanagers, oude en jonge waarden als Lauda, Stewart en Vettel, onbegrepen fans en een nefast spiegelbeeld van de F1 naar de hele wereld toe. Hoe dan ook straks is de "polesitter" bekend.(Walter Rombauts/foto:Renault)

    01. Sebatien Vettel (Ferrari)                               1'31"683

    02. Kimi Raïkkönen (Ferrari)                               1'31"723

    03. Nico Rosberg (Mercedes)                               1'32"104

    04. Lewis Hamilton (Mercedes)                            1'32"160

    05. Vallteri Bottas (Williams-Mercedes)                1'32"675

    06. Romain Grosjean (Haas)                               1'33"082

    07. Daniil Kvyat (Red Bull-Renault)                     1'33"113

    08. Esteban Guittérez (Haas)                              1'33"337

    09. Felipe Massa (Williams-Mercedes)                  1'33"363

    10. Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault)                1'33"519

    14. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda)              1'33"744

    15. Max Verstappen (Toro Rosso)                        1'33"778

                   

    02-04-2016 om 15:59 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    01-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG OOK IN FP2 SNELST, VANDOORNE ELFDE !

    De tweede vrije oefeningen werden weer gedomineerd door de Duitser Nico Rosberg in de Mercedes. Weerom ging hij ploegmaat Hamilton vooraf. Maar...op de derde plaats staat die sakkerse Brit Jenson Button met de Mc Laren-Honda. Minstens vooruitgang dus bij de Brits-Japanse tandem. Voor we vertellen hoe die rare cocktail van Pirelli-schoeisel bepalend is, moet minstens Max Verstappen met de Toro Rosso worden genoemd. 

    Vanop de vierde plaats duwt hij samen met Button een wig tussen de Mercedessen en de Ferrari's. Kimi Raïkkönen pikte op supersoftsloefen de vijfde plaats voor zijn teamgenoot Sebastien Vettel die op gewone softs voortsnorde. De debuterende Stoffel Vandoorne heeft met meer dan grote onderscheiding zijn ingangs-examen in de top van de autosport afgelegd: elfde onder de tweeëntwintig. Om even bij stil te staan.

    Voor grote, ervaren namen. Voor Hulkenberg, voor Magnussen en andere Palmer's. Natuurlijk kan iedereen die zich achter hem op de lijst ziet inroepen dat "de auto nog in ontwikkeling is, dat die van volgend jaar pas de echte goede zal zijn...". D'r is iets van waar. Maar de Mc Laren-Honda besturen leek zo op het eerste gezicht ook niet een godsgeschenk. Tot nu in Bahrein, op een woestijncircuit dat is verlicht als een kerststraat, was Mc Laren nergens.

    Dus mag Ron Dennis ceo van het historische merk, onze landgenoot eens een knuffel geven en niet te streng zijn voor pekelzonden die nog onvermijdelijk zullen gebeuren. Ron die Lewis Hamilton streng opvoedde ziet daar nu een beetje het reultaat van. Drie keer wereldkampioen, dat wel, maar meteen ook buiten de lijntjes kleurend. Mc Laren-Honda heeft met Stoffel Vandoorne een aanwinst gedaan...die Renault omwille van centen wellicht heeft gemist. Die verkozen valiezen cash van Jolyon Palmer, vriendelijke jongen, dààr niet van. Maar niet noodzakelijk oerend hard rijdend... Anderzijds beweert Renault bij monde van Frédéric Vasseur dat het niet mogelijk was Stoffel bij Mc Laren weg te kopen. Wegens dat het team hem contractueel aan handen en voeten heeft gebonden.

    Pirelli levert mediums, softs en supersofts. Wie die sloffencombinatie, dat zich vastzuigen aan het asfalt als de nappen van een octopusarm, in de race van zondag over 57 ronden het best kan mixen, zal wllicht winnen. Maar eerst zijn er morgen de derde vrije oefeningen en daarna de - gewraakte, betwistte "nieuwe" kwalificaties maar wegens onenigheid van zowat iedereen die iets te zeggen heeft overeind blijvend. Er wordt veel gekijfd in de huidige F1. Niemand heeft dat graag. Zondag zou de koersdirecteur "een mens een pluim moeten geven, dan kan hij vliegen." Zelfs in Bahrein waar alcohol verbannen is. Toch rijdt Williams met zijn volle naam rond "Williams Martini Racing". Dronkenvoerend die Formule 1.(Walter Rombauts/foto's:Renault en Mercedes)

    01. Nico Rosberg (Mercedes)                                         1'31"001

    02. Lewis Hamilton (Mercedes)                                      1'31"242

    03. Jenson Button Mc (Laren-Honda)                              1'32"281

    04. Max Verstappen (Toro Rosso)                                   1'32"406

    05. Kimi Raïkkönen (Ferrari)                                          1'32"452

    06. Sebastien Vettel (Ferrari)                                         1'32"650

    07. Daniil Kvyat (Red Bull-Renault)                                 1'32"704

    08. Vallteri Bottas (Williams-Mercedes)                           1'32"792

    09. Daniël Ricciardo (Red Bull-Renault)                           1'32"870

    10. Felipe Massa (Williams-Mercedes)                             1'32"873

    11. Stoffel Vandoorne (Mc Laren-Honda)                         1'32"999

    01-04-2016 om 21:52 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ROSBERG (MERCEDES) SNELST IN FP1 IN BAHREIN

    Opgepept door zijn prille leidersplaats in de WK-stand na zijn overwinning in de opener in Australië, zette daarjuist de Duitser Nico Rosberg in de Mercedes W07 de snelste tijd met 1'32"294. Op sofrubbers. Na hem was er regerend wereldkampioen Lewis Hamilton die op dezelfde compound toch maar 1'32"799 liet opschrijven. Rumoer rond de Brit zijn stilaan bekend wordend liederlijk gedrag neemt toe, en bepaalde insiders - niet de minstens overigens - menen dat Lewis nu meer bezig is met feesten dan zich te concentreren op zijn job. Maar Lewis zal tellen op zijn natuurtalent, zoals ook playboy James Hunt dat...twee jaar had.

    Hebben de Mercedessen dan geen moeite om aan de spits te trainen, de Ferrari's hebben het daarmee moeilijker. Nochtans reed de Heer Kimi Raïkkönen in de Ferrrari SF16H op softs de derde tijd: 1'34"128. Bizar daarbij is dat met dezelfde rubbers er tussen "de Ster" van Rosberg en het "Steigerende Paard" van de Fin toch een kloof is van 1"8/10de. Viervoudig wereldkampioen Sebastien in zijn Ferrari beperkte de eerste vrije oefeningen tot wat rondtuffen op mediums.

    Knap werk ook van Ricciardo en Kvyat in de Red Bull-Renault's. Ze vinden duidelijker aansluiting bij de voorste rangen, eerder dan Williams-Mercedes dat tegen een explosieve cocktail van Toro Rosso met Max Verstappen en Carlos Sainz aankijkt. Hulkenberg met Force India en Perez in dezelfde auto mengen zich ook in de voorhoede maar de "punch" om een echte doorbraak naar de spits te forceren ontbreekt alsnog. Kevin Magnussen en Jolyon Palmer vulden netjes hun taakbalk in, met name het doorontwikkelen van de Renault R.E.16 en in de race van zondag een worp doen naar enkele WK-puntjes.

    Nieuwkomer in de Formule 1, invaller voor Alonso bij Mc Laren-Honda, onze landgenoot Stoffel Vandoorne heeft het ronduit goed gedaan. Na een héél miniem schoonheidsfoutje - verremde zich een fractie van een seconde - liet hij zowaar met 1'36"392 na 50' training de veertiende plaats opschrijven. De opdracht van Stoffel Vandoorne voor zondag is de race uitrijden zonder brokken te maken en zoveel mogelijk data binnen te rijven voor de verdere ontwikkeling van de Honda-PowerUnit. Ploegmaat Jenson Button (wereldkampioen 2009) zegde alle vertrouwen te hebben in de 24-jarige "gast" uit Kortrijk. Met deze positieve noot kijken we uit naar FP2 die om 17.00 uur Belgische tijd aanvangt.(Walter Rombauts/foto's:Renault/Mercedes)

    01-04-2016 om 14:55 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STOFFEL VANDOORNE IN DE PLAATS VAN ALONSO IN BAHREIN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hoewel ogenschijnlijk ongedeerd uit zijn crash in Melbourne gekomen, krijgt de 32-jarige Spanjaard Fernando Alonso van de FIA-dokters geen toelating in Bahrein te rijden. Dus komt onze 24-jarige landgenoot Stoffel Vandoorne in de Mc Laren-Honda te zitten. Het is dit weekeinde dus voor hem DE kans zich opnieuw in de hot-actualiteit te rijden, nadat hij vorig jaar Kampioen in de GP2 werd.(wr)

    31-03-2016 om 13:35 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    30-03-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RENAULT VOOR VRIJ VERBRUIK BRANDSTOF, MERCEDES TEGEN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De crash van Fernando Alonso in Melbourne heeft iedereen gezien. Niemand snapt hoe de Spanjaard gewoon wegwandelde van een tragisch hoopje schroot. Maar ook in het "milieu" is er verwondering over zoveel geluk dat de wereldkampioen 2005-2006 te beurt viel. Alonso heeft een goede engelbewaarder, daar is iedereen, zelfs de grootste agnost, het over eens. Dat de "overlevingscel" van de Mc Laren-Honda zo onkreukbaar leek is logisch. Ze - de cel op zich - heeft enigzins de vorm van een doodskist en kan een frontale impact van zo ongeveer 7 ton aan.

    Het poppetje - de coureur - in die cel bengelt in zijn riemen, stoot de helm overal tegen aan, en heeft niet te tijd om te hopen dat het allemaal goed afloopt. Pas als de kist stil ligt, staat of hangt, kan hij bij leven iemand danken. Fernando Alonso deed dat tijdens een paar dagjes vakantie. Meteen Guiterrez in de Amerikaanse Haas vergevend dat die iets te vroeg - voor Alonso dan - van het gas afging en subtiel vertraagde.

    Genoeg om tijdens een resoluut inhaalmaneuver de rechtervoorband van de Mc Laren op de linkerachterband van de nieuwkomer in de F1 te lanceren. Het eide van de ruimtevlucht kennen we: schroot en een verrezen Alonso. Die woordelijk Guiterrez direct vergaf: "als ervaren coureur had ik moeten inschatten dat de minder ervaren Haasrijder vroeger van het gas zou gaan. Ik had daarop moeten anticiperen. Er is geen schuldvraag."

    Nu heeft Alonso's vogelvrije vlucht wel het gesprek aangejaagd over het "Halo"-systeem dat het hoofd van de coureur beter beschermd. Er is voor- en tegen, hoewel iedereen unaniem geen herhaling wil van wat Bianchi in Japan en Wilson in de Indy-Cars is overkomen: zich te pletter dood gereden. Drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton, die steeds meer recht van spreken krijgt, vindt de F1 te ingewikkeld aan het worden, overgereglementeerd, de auto's gaan de zware logge kant op.

    Waardoor de 1,5 liter V6 Turbo Hybrid motoren de coureur niet meer toelaat om de hele 300 km lang plankgas te geven. Ook al omwille van dat beperkte verbruik van 100 kg brandstof voor de hele race. Bijtanken mag niet. Dus is de Formule 1 volgens o.a. Cyril Abiteboul, de teammanager van Renault de F1, een zekere copie van "endurance" geworden waarin uithouding belangrijker is dan snelheid. Toto Wolff van Mercedes spreekt hem tegen. Vanuit een voorlopig superieure positie gezien is de Duitse redenering logisch.

    Maar...sinds 2014 de V6 Turbo Hybrid "units" worden gebruikt, was de bedoeling ervan een zuiniger Formule 1 te crëeren. De vlaag om alles "groener" te maken lag daarvan aan de basis. Als de dichtheid (in plaats van het oude gebruikelijke soortelijk gewicht) van Formule 1 brandstof met octaangetal 102 precies 0,780 kg voor een liter is en we weten dat de auto maximum 100 kg mag meenemen voor een GP, dan moet er net geen 130 liter aan boord zijn. Gerekend dat een GP altijd 305 à 310 km bedraagt, wil dat zeggen dat het verbruik tegen of iets minder dan 41,9 l/100 km moet zijn. Want de piloten moeten de auto ook weer in de pitstraat brengen.

    Nu wordt een specifiek verbruik van een verbrandingsmotor technisch in g/kW/h weergegeven. Maar als je in een technische fiche van - bijvoorbeeld - de Renault R.E.16 bladert, zie je direct dat het hier om een overvierkantmotor gaat. Een boring van 80 mm en een slag van slechts 53 mm is uitgewerkt in de V van 90°. Vier kleppen per cilinder, gekoppeld aan uiteraard een Motor Generator Unit - Kinetic (MGV-K) en een Motor Generator Unit - Heat (MGV-H). De eerste dient om de kinetische vertragings-energie op te slaan, de tweede om de warmte in elektricteit om te zetten. Die sturen elektrische energie naar een condensator die kortstondig meer energie kan opnemen dan een batterij. De hele CE (Control Electronics) wordt geleverd door Infiniti, het VIP-merk van Nissan waarmee Renault een nauwe alliantie heeft.

    Men noemt dat een "supercapacitator". Als we nog weten dat de motor reglementair 15.000 t/m mag maken, zou je het door Renault geclaimde maximum van (643 kW) 875 pk kunnen aanvaarden. Maar precies weet je het niet. Want zowel Ferrari, Mercedes als Renault verzwijgen de beslissende waarde van de compressieverhouding. Zodus blijft dat vermogen, overgebracht naar de achterwielen door een zevenversnellingsbak, eigenlijk een geheim van de renstal. Daarvan kunnen de pignons en tandwielen ook worden gewijzigd zodat pas met alle parameters het échte vermogen bekend is. Dus blijft ook het waarachtige brandstofverbruik een intern geheim. Wat geen geheim is, is dat de snelle jongens romdom 4" sneller zijn dan vorig jaar. Is de hele herziening van de F1 voor 2017 wel echt nodig ?

    Zondag in Sakhir, 30 km van de hoofdstad Manamah in Bahrein, zou de warmte een rol kunnen spelen. Maar de race wordt bij avond gereden, dus is de invloed minder bij 20 à 25 °C. Een inlaatluchtkoeler is verboden op de huidige F1's en dus eerder warmere kan de de densiteit van de brandstof verlagen en men dus een minder komplete verbranding kan oogsten. Klassiek gewijs zou men dan iets meer benzine moeten inspuiten, maar het verbruik over 305 km is nipt. Dus heeft men daar angst van, net zoals een coureur heel de race "flat-out" zou rijden. Bangelijk om stil te vallen naar de finish toe. De ingenieurs kunnen bijgevolg van in de pits het verbruik controleren en daarover instructies geven aan het ventje in de bolide.

    Zondag is er met de GP van Bahrein de tweede GP om het WK F1 2016. De vrije trainingen beginnen vrijdag, ochtend en namiddag, zaterdagochtend zijn er de tweede vrije oefeningen. In de namiddag de kwalificaties die toch weerom als "afvallingskoers" worden gehouden zoals in Melbourne. Wellicht is het Bernie Ecclestone die dat systeem voedt, want in Australië was letterlijk iedereen ertegen. Het was een flop, zo heette het. Maar zoals je ziet leven ook floppen verder. Zondag is er de GP van Bahrein met de Mercedessen (Rosberg-Hamilton) en de Ferrari's (Vettel-Raïkkönen) in de favorietenrol.

    Groot nieuws rond de GP van Bahrein is dat onze landgenoot Stoffel Vandoorne (24) invalt in Bahrein voor de 32-jarige Spanjaard Fernando Alonso. Die kreeg na hogergenoemde crash in Melbourne als zijnde ongedeerd toch geen toelating van de FIA-dokters in deze tweede van éénentwintig Formule 1 races. Het langste seizoen ooit. Het hoeft geen betoog dat dit DE kans is voor de man uit Kortrijk om zich een eerste keer in de hoogste discipline van de autosport te bewijzen. In 2015 werd hij kampioen in de GP2.(Walter Rombauts/foto's:Renault)

    Bijlagen:
    Achteraanzicht van de Renault R.E.16 F1 2016 1.jpg (515.6 KB)   
    De Renault R.E.16 van Magnussen en Palmer i31416.jpg (1.9 MB)   

    30-03-2016 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!