MAX VERSTAPPEN WINT GP VAN ENGELAND, NORRIS ZORGT VOOR HERGEBOORTE MC LAREN
Lando Norris verraste polesitter Max Verstappen in de start en bleef er drie ronden lang voor. Dan nam de regerende wereldkampioen het commando weer over tot in de 33ste va 52 te rijden ronden. Dan viel de Haas van Kevin Magnussen stil en vloog in brand ! Héél even een virtuele safety car, direct gevolgd door een échte. Die bleef liefst 13' lang rondtoeren alvorens het herverzamelde veld opnieuw groen kreeg. Een nieuwe start dus waarin Max Verstapen direct zijn titel eer aan deed. Hij draaide de snelste ronde in 1'30"348 wat hem meteen dat ene WK-punt opleverde. Max voert na zijn 43ste GP-zege de voorlopige stand nu aan met 255 punten. Lando Norris, tweede met Mc Laren, bleef zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton voor en sprong hiermee jolig op het podium.(wr)
De uitslag van de GP van Engeland:
1. Max Verstappen (Red Bul) 306,332 km in 1 uur 25'16"938 (215,496 km/h gemiddeld)
2. Lando Norris (Mc Laren) + 3"798
3. Lewis Hamilton (Mercedes) + 6"783
4. Oscar Piastri (Mc Laren) + 7"776
5. George Russell (Mercedes) + 11"206
De WK-stand bij de piloten na GP van Engeland:
1. Verstappen 255 punten
2. Pérez 156
3. Alonso 137
4. Hamilton 121
5. Sainz 83
De WK-stand bij de Constructeurs na GP van Engeland:
MAX VERSTAPPEN PIKT DE POLE IN VOOR DE GP VAN ENGELAND
Na een bloedstollende chrono van de Brit Lando Norris in de Mc Laren, goed voor de "pole", was het Max Verstappen die 1'26"720 op de tabellen zette en daarmee morgen in pole vertrekt in de GP van Engeland. Merkwaardig is dat de beide Mc Laren's, die van Norris en Piastri de twee Ferrari's van Leclerc en Sainz voorafgaan op de grid. Nieuw jong bloed dringt zich naar voor !
Wie daar vooraan ontbreekt is de Mexicaan Sergio Pérez (Red Bull) die voor de vijfde opeenvolgende keer er niet in slaagt de Q2 te halen. Hij kan morgen misschien wel weer een mooie inhaalrace rijden zoals in Oostenrijk, maar intern bij Red Bull is men niet gelukkig met deze gang van zaken. Achter de eerste vijf op de grid zitten Hamilton, zevende (Mercedes) en Alonso, negende, (Aston Martin) verscholen die morgen als als ouwe vossen hun eigen tactiek zullen uitspelen in een race waarvoor regen is beloofd. (wr)
CHARLES LECLERC - FERRARI - GESTEUND DOOR REGEN SNELST IN FP3
Na nog geen kwart uur rijden in de FP3 zette de Monegask Charles Leclerc in zijn Ferrrari een kanontijd neer: 1'27"419 ! Evenwel nog door iedere andere coureur, en zeker Verstappen, aanvechtbaar. Maar het begon te regenen en dat maakte dat niemand nog een chrono scherper kon zetten. Terwijl Alex Albon (Williams) met P2 een sterke prestatie neerzette, geldt dat ook voor Fernando Alonso in de Aston Martin op de derde plaats. Hamilton vijfde en regerend wereldkampioen Max Verstappen zag zichzelf letterlijk gestrand op de achtste plaats. Straks zijn er de kwalificaties om de pole en iedereen hoopt dat die van regen zouden gespaard blijven. (wr)
MAX VERSTAPPEN OOK SNELST IN FP2 IN SILVERSTONE, MERCEDES DE MIST IN
Na veertien minuten in de FP2 knalde zevenvoudig wereldkampioen zo hard op de kerbstones dat hij zijn Mercedes W14 zeer deed. In weerwil van de updates staat het merk met de ster nergens. Opmerkelijk is de prestaties van beide Williamrijders, aangedreven door Mercedesmotor... Max Verstappen werd onder druk gezet door Carlos Sainz, maar kon toch nipt de beste tijd klokken. Morgenochtend is er de FP3 en in de namiddag de kwalificaties om de pole voor de race van zondag die om 16 uur start. (wr)
MAX VERSTAPPEN NAAR GEWOONTE SNELST IN SILVERSTONE IN FP1
Zelfs Esteban Ocon in zijn Alpine pikte net als een vijftal anderen even de snelste chrono in. Leclerc en Sainz kregen de tijd om wat show op te voeren in hun Ferrari's, maar als de zwartwigeblokte vlag het verdict liet zien, prijkte Max Verstappen eerst. Het goed bevolkte zonnige Silverstone kon met lede ogen aanzien dat het plaatselijke monument Lewis Hamilton niet aanpikte vooraan, en ook George Russell niet die stuurproblemen had op zijn Mercedes W14.
Als die situatie in FP2 straks niet verandert wordt het plaatje dat Aston Martin in de WK-stand om de Constructeurs zal voorbijgaan. Fernando Alonso, getooid met een nieuwe, British-Green gekleurde helm, wist de kopie van de Mercedes op de vierde wijzerstand te plaatsen. Pas vijfde komt Charles leclerc... AlphaTauri én Mercedes kwamen met een sterke "upgrade" naar de geboortplaats van het WK F1 in 1950. Zeker bij het Duitse merk was daar zogoed als niets van te merken. (wr)
MORGEN BEGINT GP VAN ENGELAND IN SILVERSTONE MET VRIJE TRAINING
Morgen krijgt de "Tour de France" enige concurrentie van de eerste vrije oefeningen om de GP van Engeland in het banden vretende, snelle, Silverstone. Het is al de elfde race van 2023 en het lijdt geen twijfel dat Max Verstappen zijn leidersplaats in het WK behoudt, zo niet nog verstevigt. De Limburger totaliseert momenteel 229 punten en zijn ploegmaat Sergio Pérez die er 148 heeft bijeen gereden vormt geen bedreiging. Integendeel, de Mexicaan moet opletten dat ene zekere Spaanse matador, Fernando Alonso in de Aston Martin hem niet inhaalt. De tweevoudige wereldkampioen (2005-2006) heeft slechts 17 punten minder dan Sergio Pérez. De Mexicaan, iets zichzelf overschattend in weerwil van een schitterende inhaalrace in Oostenrijk, voelt de druk van Alonso...
Maar los van dat pilotengedoe, dreigt Aston Martin (wezenlijk een exacte kopie van de Mercedes) Mercedes aan te vallen om de tweede plaats in het WK van de constructeurs. Mercedes, met Hamilton en Russell, telt 178 eenheden en Aston Martin (gered met Arabische, Chinese en Duitse miljoenen dollars) heeft slechts 3 punten achterstand op de auto van dewelke hij is gekloond... Dus als beiden, Alonso en Stroll, goed scoren in Silverstone kan Mercedes zijn tweede plaats in de WK-stand kwijt zijn... Maar eerst moet de GP over 52 ronden van 5,891 km (306,198 km in totaal) worden gereden.
Volgens het klassieke, door puristen bewierookte, format van FP1 en FP2. Zaterdag FP3 en de vlammende kwalificaties. In Silverstone wordt voor 72% plankgas gereden, is gezien de hoge snelheid de aerodynamica van het hoogste belang. De banden worden maximaal aangesproken en dus is de strategie errond één van de belangrijkste teambeslissingen. Remmen zien maar middelmatig af. Vorig jaar won Carlos Sainz er met Ferrari en zorgde Lewis Hamilton voor een pole-position in 1'24"303. De GP van Engeland gaat al 73 jaar ononderbroken door sinds 1950. 56 keer in Silverstone, 5 maal in Aintree en 12 keer in Brands Hatch. (Walter Rombauts/foto van Ocon, Alpine UK)