OPNIEUW GROUND EFFECT, TANKEN TIJDENS PITSTOPS, WENSEN VAN TODT EN LIBERTY MEDIA
De hele wereld kan via TV zien dat de President van de Fédération Internationale de l'Autmobile (FIA) vaker op de F1 aanwezig is. Dat heeft te maken met de nieuwe reglmentering die onder de Amerikaanse eigenaars Liberty Media vanaf 2021 feit zal zijn. Einde van de historische F1. Maar de "show must go on". Jean Todt, die een diepe afkeer heeft van de F1, en in zijn tienjarig presidentschap van de FIA zich voornamelijk met verkeersveiligheid en de Formula E heeft bezig gehouden, heeft de Amerikanen geïnspireerd om tanken tijdens pitstops en de omgekeerde vliegtuigvleugels van Colin Chapman weer in te voeren. Ingenieurs - zoals de eminnente Adrian Newey - zitten alweer aan een leeg "Computer Aided Design"-blad om in te vullen hoe die nieuwe racewagens er moeten uitzien. Interessant om volgen...
Mensen wéten het wel, maar het is ze niet altijd klaar voor de geest dat als je lucht versneld over een voorwerp stuwt dat achter dat voorwerp een vacuüm ontstaat. Dat relatief luchtledige, afhankelijk van tientallen factoren, zuigt. Het is de vorm van een vliegtuigvleugel die maakt dat zo'n gevaarte "aan de lucht hangt." Als je nu de onderkant van een race-auto het omgekeerde profiel van een vleugel geeft, dan zou in principe een Formule 1 auto tegen het plafond kunnen rijden zonder vallen. Als die lang genoeg ie en de auto een behoorlijke snelheid kan onderhouden.
Nu, op het asfalt geprojecteerd, zuigt de race-auto bij het verhogen van de snelheid zich vaster en vaster op de weg. Als er geen zijdelingse lucht onder kan weliswaar. (vandaar de vroegere zijdelingse "jupes") Dan kan de bochtsnelheid héél hoog worden en de uitgeoefende G-krachten tot 5G oplopen. Totdat het bloed in de aderen tegen de aderwand blijft plakken en niet meer stroomt. Er zijn getuigenissen van. Van medicia en piloten die het hebben meegemaakt. We moeten dan wel terug naar het epos van de monumenten. Als dit door Liberty Media opnieuw wordt ingevoerd zullen de jongeren schrikken en hebben de toeschouwers ieder vijf jaar een generatie "ouwe" coureurs". Maar er is nog veel meer.
Liberty Media wil de kosten gedrukt zien zodat eventueel meerdere constructeurs in de F1 zouden komen. De huidige 1,6 liter V6 Turbo-Hybridmotoren zullen nog tot eind 2024 worden behouden. Zelfs met een krachtiger MGU-K laadsystemen. (+ 30 kW). De grote besparing zal worden betracht in de versnellingsbakken. Al teams zullen een zevenversnellings-transmissie hebben. Dus één gang minder dan tot eind 2020. De ingaande as van de transmissie zal voor de teams een individuele mogelijkheid laten om het motorkoppel in te voeren. De leveranciers van de transmissie moet nog orden bepaald, Ricardo, Xtrac of anderen. Het lastenboek omvat wel een bedrijfszekerheid van 5000 km. Daarvoor werd als richtlijn de afstand genomen die vaak in de 24 Uren van Le Mans" wordt gereden. Bruutweg gezegd, Parijs- New York.
De 18"-wielen zullen met lage banden worden uitgerust. De controle op en in de band wordt door sensors uitgevoerd die data naar de pits zenden. Normaal worden de achtzenders-sensors op de achterkant van de voorvleugels geplaatst. Op die manier zijn ze minder onderhevig aan stof, steenslag en vuiligheid die zich ophoopt en de signaalkracht verzwakt. Momenteel zijn de sensorleveranciers drukdoend voor 2021 om de beste producten voor te stellen. Ook de achterbanden worden met sensors gecontroleerd. Het is best deze achteraan op de bodem van de chassis te monteren en niet via - bijvoorbeeld - de achteruitkijkspiegels. Wie de controle van de band, binnen en buitenkant en ook de middencompound het best registreert maakt kans het meeste uit dezelfde Pirellirubbers te halen en een beter resultaat neer te zetten in de nakende kampioenschappen.(wr)