SEBASTIEN VETTEL TOPT MET FERRARI SNELSTE LAATSTE TESTDAG AF
Sebastien Vettel en met hem ook Kimi Raïkkönen hebben de Ferrari SF16-H bij het afsluiten van de laatste trainingsdag van de wintertesten in Barcelona aan de spits gebracht. Mercedes, Force India-Mercedes en Williams-Mercedes hebben dit met lede ogen moeten aanzien. Maar de seizoensopener in Australië op 20 maart zal de maskers pas voorgoed doen afvallen.(wr)
KIMI RAIKKONEN NA ZIJN SPAGHETTI WEER OVERDONDEREND
Bekritiseert als niemand. De "simpele" zwijgzame geest van de Fin Kimi Raïkkönen zette de nieuwe Ferrari SF16-H maar in "pole" op de nietszeggende winterstesten in Barcelona. Kimi bewijst zichzelf daarmee een dienst, maar ook het team. Met handgeklap van viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel. Kimi trad terug in zijn grootse dagen. Dat doet een purist deugd. Natuurlijk is daarmee verder niets verklaard. Kimi zelf weet dat best en vindt terecht dat zwijgen niet kan worden verbeterd.(wr)
Zogoed als direct beginnen de F1 coureurs aan hun namiddag-kermismolen in Barcelona. In de ochtend toonde zowaar de Spanjaard Fernando Alonso dat de Mc Laren-Honda aansluiting vindt. Althans zo nu en dan zoals daarstraaks een tweede tijd. Maar voor de lunch was het Kimi Raïkkönen die met de Ferrari SF16-H in 1'22"765 in volgorde Hulkenberg (Force India), Verstappen (Toro Rosso) en Rosberg (Mercedes) een neus zette. Deze namiddag kan dat nog wijzigen natuurlijk, want het zijn wintertesten, zonder winterbanden, maar met onberekenbare rubbers van Pirelli dat als alchemisten voortdampt en waaraan iedereen zich te houden heeft.(wr)
VALLTERI BOTTAS ZET PUNTJES OP CHRONOWIJZERS IN NAMIDDAG
In de namiddag van de tweede trainingsdag in Barcelona reed de Fin Vallteri Bottas in de Williams-Mercedes de beste tijd in 1'23"261. Lewis Hamilton, die zei zich nog niet op zijn gemak te voelen in de Mercedes W07, klokte tweede en Nico Rosberg die dan toch in de namiddag reed, had niets opmerkelijks te bieden. Wie wél een huzarenstukje opvoerde was Sebastien Vettel die liefst 144 ronden reed en de Ferrari SF16-H daarmee afstofte van alle argwaan. Curieus is dat het nieuwe Amerikaanse team Haas, dat met een Ferrari V6 Turbo Hybrid rijdt, al twee dagen technische kommer en kwel beleeft.
Dit in tegenstelling tot de eerste testweek waarin de Fransman Romain Grosjean met de Haas-Ferrari schitterde. Maar de ondoorzichtbare spelletjes van softs of mediums, veel of weinig brandstof aan boord, ingenieursgrapjes met onduidelijke resultaten, maken dat de wintertestdagen een soort pokerspel is. Maar met of zonder pokerfaces is het duidelijk dat Mercedes en Ferrari de toon zullen zetten als op 20 maart het seizoen begint. En met hen ook de teams als Williams en Force India die over een Mercedes-motor beschikken. Iedereen laat zich momenteel een beetje laatdunkend uit over Renault.
Dat is verkeerd. Renault heeft door heel de autogeschiedenis en de hele F1-story een toonaangevende rol gespeeld. Wat Kevin Magnussen met de - nog te cultiveren auto - al opvoerde moet sceptici laten inzien dat de gedurfde én moedige terugkeer met eigen team in de F1 geen poppenkastspelletje is. Vandaag is ook voor het eerst gefluisterd dat Mc Laren-Honda naar een podium kan snorren. Jenson Button trok die aandacht met een vlijmscherpe tweede tijd deze ochtend.(Walter Rombauts)
LEWIS HAMILTON MOMENTEEL SNELST OP TWEEDE OEFENDAG
Drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton lostte vandaag ploegmaat Nico Rosberg af aan het stuur van de Mercedes W07 die gisteren snelst was. Net voor de lunch plaatste de Brit zich aan de spits van de voorlopige tijden: 1'23"622. Alleen Kevin Magnussen in de Renault kon met 1'23"933 binnen dezelfde seconde blijven. Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel liet 1'24"611 opschrijven, maar maakte daarover geen probleem. Ferrari staat er redelijk goed voor, dat is duidelijk. Anderzijds is het wel zo dat de Amerikaanse nieuwkomer Haas met de Ferrari-krachtbron al aan het puzzelen is. Met een brandstofsensor en ook is de Turbo op de V6 Hybrid al moeten worden vervangen. Straks rijden de 22 coureurs verder hun rondjes...En Mercedes legde in de 5,5 dagen "wintertesten" al het equivalent af van 11 GP's...(wr)
Natuurlijk is het de Mazda RX Vision die als een publieksmagneet werkt op het Salon van Genève. Maar naast die conceptcar die tegen 2020, dus binnenkort, een verrassende wedergeboorte moet geven aan de Wankelmotor, barst Mazda van adrenaline. Daarvoor is er een oorspronkelijk verband met de twee nieuwe modellen waarmee het Japanse merk 2015 kleurde. Vorig jaar sleepte het nogal excentrieke merk zo'n 15 prijzen, awards, in de wacht en dit jaar wordt die trend voortgezet. De gloednieuwe, best verkochte roadster ter wereld, de MX-5 krijgt de ene prijs na de andere. Sensationeel voor het management dat voor het derde jaar op rij verwacht een recordomzet te boeken.
Als de toevallige passant over de climax van de RX-Vision heen geholpen is, en iets verder wil kijken, dan kan een Europese première worden ontdekt in de Mazda3. Het gaat dan om een weeral indrukwekkende vormgeving die tot swingende beweging komt door de 1.5 SkyActiv-D. Een "clean diesel" voegt Mazda er veiligheidshalve aan toe. Overbodig, want het dieselgezeur heeft zijn beste tijd gehad. Ook het benzine-gezeur. Tussen nu en 2020 en verder zullen waterstof en elektriciteit de ouwe getrouwe verbrandingsmotoren naar het museum verwijzen. Stilaan, step-by-step, zonder bestuurder...beter evenwel dan de Lexus 450h die eergisteren tegen een bus aanbotste. Er zat nog een begeleider in, maar die greep niet in. Die verwachtte dat de bus zou stoppen.
Misverstanden kan zelfs sjoemelsoftware of "eerlijke" software niet onderkennen. Menselijke domheid regeerde dus toch nog over deze onverhoopte situatie. Google, die het verst staat met de zelfrijdende auto, liet verstaan dat "misunderstandings" zullen worden ingeschat in het buitenaards gedoe. Maar even terug naar die Mazda3 die met die pientere motor - dat is ook de benzineversie - 3,8 l/100 km verbruikt en 99g/km CO2 uitspuwt in combinatie met de handgeschakelde transmissie. Recent reed Walter's Auto Cahiers met de nieuwste "2". De 1.5 liter viercilinder zestienklepsmotor was een wonderbaarlijk iets. Men kan er gewoon tussen de "groten" in "the fast lane" mee rijden.
Mazda, dat met een Wankel- of "Rotary-engine" zowel de 24 Uren van Le Mans als die van Francorchamps won, heeft ook vandaag nog de durf (is soms synoniem van moed) om de RX Vision met Wankelmotor met achterwielaandrijving op te voeren. Net als de MX-5 die KODO Soul of Motion exclusief belichaamt. Het zal niet gemakkelijk zijn het object auto van zijn emoties te ontdoen. In vorm en rijgedag. Om aan die twee extremen te voldoen en puristen te lokken, stripte Mazda zogoed als al zijn modellen in gewicht. Door o.a. nieuwe materialen te gebruiken, maar dat is een ander verhaal. Samen met de SkyActic-technologie gaan we daar eerstdaags op in. Op de catwalk van de autowereld doet Mazda beslist nog kenners in zwijm vallen. Zoals na Tokio, nu in Genève. (Walter Rombauts/fotos: wr en Mazda)
Met de lente in de lucht schieten alle kampioenschappen als paddenstoelen uit de grond. Zo komt ook de Belcar er weer aan... Afspraak op 9 en 10 april op Circuit Zolder ! Er is al een bevstiging van 32 deelnemers voor het Belcar Endurance Championship. Dat is niet niks en dus kunnen fans best nu al die data in hun smartphone prikken. Lucia Gallucci, Race Organisation Manager van Circuit Zolder, is formeel: "Belcar blijft een naam als een klok en roept herinneringen op aan volle startvelden met de meest verscheidene auto's en met nog steeds de "24 Hours of Zolder" als "top of the bill !".
Net zoals dat het geval was in het rijke verleden van de Belcar, staat de competitie anno 2016 open voor liefst zes verschillende klassen. Aan de spits staat de genaamde Belcar 1, met auto's die comform zijn aan Porsche Cup of Ferrari-Challenge, maar voor de Belgische autosport té kostelijke GT1, GT2 of zelfs GT3 worden nog steeds geweerd. De Belcar 2 zijn de Sportcars, de Belcar 3 omvat GT Open (op aanvraag), GT4 en de BMW 235i Cup. De Belcar 4 zijn Toerwagens als de BMW M3, de Mini Cooper, BMW 120d en de nieuwe Ford Mustang Cup. Kleinere GT- en Toerwagens à la Renault Clio, Abarth, MX-5, Lotus Elise en de BMW Clubsport Trophy strijden onder de vlag van Belcar 5. Net zoals vorig jaar mikt men op de komst van de Youngtimers en die zitten in de Belcar 6.
Lucia Gallucci legt verder de"infrastructuur" van de Belcar Endurance uit. "De Belcar blijft een open kampioenschap, waarin wij zowel de grote als kleinere formaties aan hun trekken willen laten komen. Daarom zijn er meer punten te verdelen in de klassen (100 punten voor een zege in de klasse, 50 in het algemeen klassement) en doordat die punten voor de berekening van de eindstanden worden samengeteld, kan een ploeg uit de achterhoede in de tabellen mooi opschuiven. Het spreekt voor zich dat de punten in de 24 Uren van Zolder dubbel tellen !".(wr)
Kalender Belcar Endurance Championship 2016:
9 - 10 april : Masters Historic Racing & Belcar / Circuit Zolder
11 - 12 juni: Spa Euro Race / Circuit Spa-Francorchamps
2-3 juli: Syntix Superprix powered by Pirelli / Circuit Zolder
De TCR Benelux zit duidelijk in de lift, want naast een startveld dat stilaan begint vol te lopen met ronkende namen, is het nu al zeker dat het nieuwe sprintkampioenschap te zien zal zijn op het kleine scherm en wel op Pitstop TV, het programma van monument Peter Baert, en dit via Play Sports van Telenet !
Pitstop TV maakt deel uit van het aanbod van Telenet Play Sports inzake top-motorsporten. De eerste uitzending van Pitstop TV in 2016 is gepland voor 30 maart, dus na de eerste Formule 1 race van het jaar. Dat is de GP van Australië in Melbourne. Maar Peter Baert wilde vooral vragende parij zijn om het TCR Benelux-kampioenschap op de buis te brengen.
De man die een vaste job bij VTM liet staan om de moeilijke weg van de beroeps-autojournalistiek te gaan bewandelen, is altijd een bezieler geweest van de Belgische circuitsport. "Met de heropstanding van een echt sprintkampioenschap, waren wij - Pitstop TV - direct vragende partij", zegt Peter, die al 20 jaar een vaste waarde is in het autosport-televisieland. "De eerste run van Pitstop TV is iedere week te zien op Play-Sports van Telenet op woensdag om 18.00 uur en daarna volgen er nog herhalingen.
Een nieuwe kluif dus voor Pitstop TV. De eerste meeting van TCR Benelux vindt plaats op 21 en 22 mei op het circuit van Spa-Francorchamps, overigens ook één van de oudste trefplaatsen uit de F1-geschiedenis. Maar nu gaat het om de TCR Benelux, met duivelse wagens in vlammende kleuren. Peter Baert waakt over de juiste invalshoeken op het kleine scherm, de coureurs over de ideale lijn in iedere bocht opnieuw.(wr)
ROSBERG (MERCEDES) SNELST OP EERSTE DAG VAN TWEEDE TESTWEEK
Vandaag werd ook de eerste dag van de tweede testweek in Barcelona afgemaald. De Duitser Nico Rosberg haalde het onderste uit zijn Mercedes W07 en zette de snelste chrono. Nogmaals, zo'n pré-seizoentest levert geen waarachtig plaatje op voor het nakende 66ste Formule 1-seizoen. Maar het is duidelijk dat Ferrari weer werk aan de winkel zal hebben om Mercedes te verslaan. Morgen iets intenser ingaan op een wat saai wordende F1. Zeker nu ook die "goeie", ouwe Bernie Ecclestone (85) nog steeds zijn wilde haren niet kwijt is en voorstellen doet om de startorde om te gooien.
De kwalificaties rijden, de pole zou nog altijd de pole blijven voor de geschiedenisboeken, maar dan een beetje dobbelen voor wie op welke plek vetrekt... Beschamende gedachte in een eerder industriële dan wel een sportieve geschiedenis sinds 1950. Mocht het nu nog om strippoker gaan, tja, dan kan een geintje er wel mee door. Maar op het hoogste niveau in de autosport, openlijk het reglement verkrachten. Neen, dat kan niet. Laat de beste coureurs de beste zijn, laat de beste ingenieurs wakker liggen om nog beter te doen.
Conservatisme staat zeker geen fun in de weg, maar dat plezier moet geraffineerd worden opgebouwd. Dat is iets anders dan sjoemelen. Dit laatste woord slaat eerder terug op VW die in Genève een nieuwe Bugatti met zestiencilinder quatrro-turbo voorstelt. Die gaat met zijn 1500 pk meer dan 400 km/h, in 2,3" van 0 naar 100 km/h. Een idee van autopaus Ferdinand Piëch nog, mogelijk ook zoals hij een Bosch-ingenieur wist te overhalen software te maken om "stomme" testbanken en overheden te verschalken. Piëch was altijd pienter. Met auto's en vrouwen. Niet de zogenaamde sjoemelsoftware - nu is ook Mercedes verdacht gemaakt in de USA - is een industriële en maatschappelijk/politieke aanfluiting, maar wel in een nieuw autotijdperk waanzinauto's maken, dàt is pas gesjoemel. Ontoelaatbaar.
Dat doet me d'r aan denken dat in Californië één van de eerste zelfrijdende auto's van Google betrokken is geweest in een ongeval. Mocht ik goed hebben opgelet was de auto-zonder-chauffeur in de fout. Veel eerder in de autogeschiedenis noteerde men ook zo'n gek ongeval. In 1769 had de Franse genie-ingenieur Nicolas Cugnot een "fardier" gebouwd. Die reed op stoom. Tijdens een testrit stuurde hij de "auto" tegen 4 km/h tegen een tuinmuur. Waarmee het eerste echte auto-ongeval de geschiedenisboeken insloop. Vergeleken bij dit alles was en is de Formule 1 een stoet van brave mensen. Nog net geen robotten. Die komen misschien nog in de Formule e. Als FIA-President Jean Todt ook dat tegenover zijn dagdagelijks FIA-verkeersbeleid te gevaarlijk vindt. Dan zitten we weer bij de Scalextric. Racen met afstandsbediening.(Walter Rombauts/foto:Mercedes)