ELEKTRISCH RIJDEN STIJGT, HYBRID POPULAIRDER EN VERBRANDINGMOTOREN NOG STEEDS VOORAAN
In het derde kwartaal van 2022 steeg het aandeel van puur elektrisch rijden aar 11,9% marktaandeel. De hybridewagens komen er echter nog steeds populairder uit met 22,6% van de verkoop, terwijl de ouwe, veroordeelde Otto-Lenoir en Diesel verbrandingsmotoren met 37,8% nog altijd de grootste groep uitmaken. Onder de voor- en tegenstanders van een zo snelle, gedwongen elektrificatie van Europa woedt een felle discussie over voor en tegen.
En wel om de voor de hand liggende reden dat - groene - waterstof steeds meer aan de deur klopt en synthetische "benzine" binnenkort aan de huidige nog rijdende auto's met verbrandingsmotor eveneens een ZERO-uitstoot zal geven aan CO² en voor Diesels zero aan NOx. Meteen dringt de vraag zich op of "de elektrische auo" niet beter zou overgeslagen zijn geweest ? Als de ongemakken van die EV's worden opgeteld plus het reële verbruik in kWh/100 km aangerekend wordt is voor wie van vlotte, flexibele mobiliteit houdt, de keuze snel gemaakt.
Los van het feit dat de aankoop duurder is, er in sommige gebouwen een weigering voor EV's is omwille van brandgevaar enz... Dus in plaats van laadpalen te planten kan men eigenlijk nu al beter werk maken van waterstoftankstations. Want Toyota, Hyundai en andere Mercedessen kunnen nu u al een waterstofauto verkopen. (wr)
Eén van de meest legendarische Ferrari-ingenieurs, Mauro Forghieri is vandaag op 87-jarige leeftijd overleden. Hij was hoofdingenieur van de Scuderia van 1962 tot 1971 en nadien nog van 1973 tot 1984. Hij heeft de grootste namen als John Surtees en Niki Lauda onder zich gekend. In 1987 maakte hij een sprongetje naar Lamborghini onder druk van Lee Iaccoca, toen big boss van het Amerikaanse Chrysler. Vorige week verliet Dietrich Mateschitz van Red Bull de F1-familie. Degenen die de 71-jarige geschiedenis van de hoogste na-oorlogse autodiscipline hebben meegemaakt, zien de "persoonlijkheden" maandelijks uitdunnen. Vroeger tijdens de "Killing Years" door een lijs van verschrikkelijke ongelukken, vandaag gelukkig eerder door ouderdom die veel wijsheid meeneemt.(wr)
STELLANTIS ZEGT JOINT-VENTURE OP MET GAC VOOR BOUW VAN JEEP
Het hing la in de lucht in juli van dit jaar, maar nu heeft ceo Carlos Tavares van Stellantis de knoop doorgehakt. De joint-venture met de Chinese "Guangzhou Automobile Group" (GAC) neemt nu een einde met de bouw van "Jeep" in China. Stellantis dat liefst veertien merken onder zijn vleugels heeft, is ook zinnens Peugeot en Citroën weg te trekken uit China. De groeiende invloed van o.a. Byd en Geely met vele modellen in Europa is één van de redenen om wat terughoudender te zijn. Of Stellantis erin zal slagen alleen vanuit Europa en Amerika auto's in te voeren in China, nu de grootste automarkt ter wereld, is een open vraag. De Chinese- én Arabische invloed in het Westen neemt zienderogen toe. Zojuist hebben de Arabieren de Zwitserse bank "Crédit Suisse" van de ondergang gered, of het Chinese Geely - eigenaar van Volvo - heeft zich voor net geen 10% ingekocht in Aston Martin, maar ook voor evenveel in Mercedes... In het Avondland wordt het zichtbaar vroeger donker. Voor wie niet stekeblind is. (wr)
STOFFEL VANDOORNE RESERVERIJDER BIJ ASTON MARTIN IN 2023
De keuze van Aston Martin is op Stoffel Vandoorne gevalllen als reserve- én testrijder voor 2023. Daarmee komt onze landgenootnonieuw in contact met de nu 41-jarige Fernando Alonso die aan de zijde van Lance Stroll het WK rijdt. Aston Martin, ovreind gehouden door Arabisch, Chinees (Geely- eigenaar van o.a. Volvo) en Duits kapitaal, hoopt met Alonso veel ervaring maar wellicht ook veel agressiviteit binnen de halen. Toen Stoffel Vandoorne met de Spanjaard bij Mc Laren reed was hij de enige van de twee die een WK-punt voor de legendarisce renstal kon behalen. Hij kreeg er stank voor dank voor... Vorig jaar werd de West-Vlaming wel wereldkampioen in de Formula E met Mercedes. In 2023 combineert hij dus de elektrische éénzitters met testwerk voor Aston Martin. (wr)