NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Inhoud blog
  • GIACOMO AGOSTINI HERNEEMT ZEGEREEKS IN GP VAN BELGIË - GVA 1973
  • FORMULE 1 VOOR DE WOII, TOPIC OP MERCEDES-BENZ 3 LITER W154 UIT 1939
  • NIEUWE PORSCHE 911, DE ACHTSTE GENERATIE, STEELT SHOW IN L.A.
  • ACHTSTE GENERATIE VAN PORSCHE 911 VANDAAG IN WERELDPREMIERE IN L.A.
  • HAMILTON SLUIT SEIZOEN AF MET ZEGE IN ABU DHABI
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    06-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HAMILTON WINT, ROSBERG BLIJFT LEIDER IN WK

    Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel finishte zesde in de GP van Bahrein die helemaal werd gedomineerd door de twee Mercedessen van trainingssnelste Nico Rosberg en winnaar Lewis Hamilton. Vettel kent die duels van ploegmaten onder elkaar. De ene of de andere keer hangen ze in elkaar en doet hij er zijn voordeel mee. Teambaas van Mercedes Toto Wolff had zijn jongens nochthans gewaarschuwd. "Geen grappen, hé mannen ! Hte team gaat voor alles. 't Is goed afgelopen. Bovendien bleek de GP van Bahrein geen processie. Eerder een krachtmeting van teammaats onder elkaar.

    Maar de controverse over de tragere auto's, het gelimiteerde brandstofverbruik en het gemis aan oorverdovend gehuil blijft bestaan. Het is nu veertien dagen eer de vierde race doorgaat (China). In die tussentijd zal blijken of de F1-paus Bernie Ecclestone bij FIA-president Jean Todt zijn slag van een reglementswijziging thuis haalt. Nico Rosberg blijft leider in de WK-stand met 61 punten t.o.v. Lewis Hamilton met 50. Op de derde plaats vinden we Nico Hülkenberg met 28 eenheden.  De twee rijders van de "zilverpijlen", de fabrieks-Mercedessen slaan al wel een serieuze kloof.(wr)

    06-04-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GRASGROENE FORMULE 1's ZIJN EEN LACHERTJE

    Als straks de vijf rode lichten uitdoven in Sakhir is dat het startsein van de derde GP van het seizoen, deze in de woestijn van Bahrein. Nico Rosberg (Mercedes) trekt de 22-koppige meute als trainingssnelste op gang. Met aan zijn zijde ploegmaat Lewis Hamlton in dezelfde auto, gebeten om Rosberg letterlijk en figuurlijk in het zand te doen bjten. De nieuwe Formule 1 anno 2014 wordt "groen" genoemd omdat de V6 turbomotoren 30% minder brandstof verbruiken, het nieuwe (ter vervanging van KERS) "Motor Generator Unit-Kinetic" (MGU-K) dragen dat zowel hitte- als vertragings-energie in elektrische energie omzet. De "voorraad" in de batterij kan op wens van de piloot de motor ondersteunen. Voor een inhaalmaneuver bijvoorbeeld.

    De F1 is dus hybride. Een interactie tussen een verbrandingsmotor, een elektrische en een batterij. Over een "condensator" die soms wordt toegepast en een vliegwiel zoals bij Williams even in zwang is geweest, wordt voorlopig niet meer geproken. Het gaat om het schoolvoorbeeld Toyota Prius. Het was de eerste personenwagen die "hybride", "tweeslachtigheid" op de markt bracht. Aanvankelijk scpetisch bekeken, nu bijna een statussymbool. Ondertussen schieten de hybriewagens als rijdende paddestoelen uit de grond. Ze rijden zowel - beperkt in autonomie - puur elektrisch én op een verbrandingsmotor. Het gezamelijke resultaat is een laag brandstofverbruik.

    Als de batterij naar "leeg" gaat moet de auto aan de stekker. Een hybride-auto is géén elektrische auto. Het is een succesvol product dat de brug kan slaan tussen vervuilende benzine/dieselmotoren naar een puur elektrische auto (uitstoot aan gelijk welk schadelijk gas is ZERO) tegen naar verstandige inschatting 2050. Want rond zowel de hybride- als de puur elektrische auto (EV=Electric Vehicle) doen de meest dwaze verhalen de ronde. Laat staan over de batterijen zelf, hun grondstoffen, hun wereldwijde politieke impact...Maar dat is een boek apart. Een bijbel die nooit zal eindigen, maar misschien wel een blijde boodschap brengt.

    De nieuwe Formule 1 dient de groene gedachte. Niets is minder waar. Ok, de zeszcilinder stuurt elektrische energie naar een batterij en vice-versa. De verbrandingsmotor draait op benzine. Die benzine verbrandt en levert een hoeveelheid CO2 af. Tja, daar kan men weinig op zeggen, of zogoed als alle kratten ter wereld moeten aan de ketting. Dus in combinatie Otto-motor, elektrische motor en batterij, kan men bijna spreken van een gesloten kring die niets met de vervuiling van de atmosfeer te maken heeft. Buiten de uitstoot van de verbrande uitlaatgassen die met een kinetische energie van plusminus 600 km/h uit de uitlaatcollector door de uitlaatpijpen naar buiten stromen. Met sinds 1988 voor de eerste keer opnieuw een turbine op hun weg ontmoeten. Ze drijven de turbine tot 150.000 t/m en soms meer aan. Op dezelfde as staat een "compressorturbine" die buitenlcht onder druk (vandaar de uitdrukking drukvulling) naar de verbrandingskamers voert. Dat is allemaal "kinderspel", los van het milieuvraagstuk.

    De benzine waarop de motor loopt is een derivaat van fossiele vloeistof; aardolie. Dus niet duurzaam, maar vervuilend. Als men zijn hybride auto thuis aan de stekker legt, is die stroom die de batterij opneemt afkomstig uit de elektriciteiitsproductie door een steenkolencentrale ? Zo ja, geen duurzaamheid. Aan de bron van de "schone groene F1 auto" is niets milieuvriendelijk. Tot nu toe heeft de FIA wel een commissie voor "sustainable energy", maar veel verder dan de Maxim's, de Crillon, de Ritz, de Meurisse en "Le Baron" geraken ze niet. Deels omdat het over prestige- en geen wetenschapspostjes gaat. Ze hebben - bij mijn beperkt denkvermogen - nog niet één gedegen rapport kunnen voorleggen over de herkomst van de zogenaamde hernieuwbare, niet vervuilende energie: lees elektriciteit.

    Als die niet afkomstig is van zon-, wind-, of water-energie (zoals golfslag gebruiken om turbines aan te drijven) dan heeft de nieuwe Formule 1 geen groene kleur, maar alle kleuren als de ballen waarmee men op de kermis "buskens" probeert om te gooien. Buiten het FIA-kampioenschap voor "alternatieve" voertuigen (waarin een prestigieuze Rally van Monte Carlo voor EV's) bestaat er in onze contreiën gewoon geen groene autosport. Het kan de mensen ook geen moer schelen. Elektrische auto's zijn alsnog in aankoop onbetaalbaar, de herlaadpunten zéér beperkt en thuis aan de gewone stekker (groen ?) duurt het afhankelijk van de batterij van 6 tot 8 uur eer "het bakske" weer echt vol is voor, zegge 125 à 150 km, afhankelijk van de rijstijl. Ook afhankelijk van "open baan" of file "start/stop"-verkeer. Als je €100.000 à 117.000 kunt neertellen voor een Tesla Roadster, dan zit je mits fatsoenlijk rijden goed voor 400 à 415 km autonomie. In één van die Rally's van Monaco raakte een Tesla (met verzegeld laadcontact") aan 515 km.

    Maar de elektrische auto komt er beslist. Ondergetekende blijft het beweren, wordt er links en rechts om uitgelachen. Maar er is geen andere weg, al is hij nog zo lang als naar Santiago de La Compostella stappen. Maar de Formule 1's die straks - binnen vier uur (nu is het 12.52 uur zondagmiddag) starten is zo min groen als het zand van de woestijn waardoor het circuit zich slingert. Top-ingenieurs hebben het in hun onderonsjes over niets anders meer. Laat staan geen emotioneel lawaai. Eigenlijk - sorry - Scalextric, Carrera of Ninco. Kies maar en zorg als de rakkers straks op de baan blijft. Meestal wint men dan. Straks geldt voor de eerste tien dezelfde wet: niet botsen, niet spinnen door het gaspedaal te vroeg in te duwen en de turbo "nekslag" de boel laten vergallen. Ook niet te dicht bij een voorligger rijden. De hitte die de auto afgeeft is genoeg om de voorbanden van de erop volgende auto voortijdig te degraderen. Wilt men een inhaalmaneuver uitvoeren moet men zeker van zijn stuk zijn. De beschikbare "power" moet er zijn, je moet het gat zien waarin men de tegenstander wil verrassen, perfect afremmen en de enige bestaande ideale lijn als op het scherp van een mes berijden.

    Dat wordt straks in een nachtelijk Bahrein, in de zandbak van Sakhir, misschien de moeite om volgen. Waarom misschien ? Omdat de vorige GP van Maleisië eigenlijk een processie was. Nog net niet die van Echternach. Nog net geen twee stappen vooruit en één achteruit. Zover zal het niet komen, maar men moet de groene gedachte bannen in de F1. Er is geen plaats voor. Koersen is vechten tegen zichzelf. Zoals in een stierengevecht de matador aan het einde helemaal alleen op zichzelf moet tellen om de 500 kg wegende stier met de degen op de juiste plaats te doden. Dat is ook in de F1 zo. Eens in de cockpit zit je in een andere wereld. Men weet precies waar en wanneer men een fout maakt of prefectie aflevert. Niemand kan het op een ander steken. Men is helemaal alleen verantwoordelijk voor zichzelf. In winnen en verliezen.

    Groene autosport kan bijvoorbeeld wel in de "24 Uren van Le Mans". Dat is de grootste industriële krachtmeting ter wereld. Daaruit komt toekomstechniek voor de gewone auto. In de F1 zijn de auto's allemaal gelijk in concept. Elektronika maakt het onderlinge verschil, en ook wat gepruts met banden en vleugels e vleugeltjes, ook met remmen... In Le Mans wordt geëxperimenteerd met vaak onbekende technieken, nieuwe concepten, hybride's die onderling nog eens verschillen, er zijn vele constructeurs bij betrokken, vele merken en renstalle. Spijtig genoeg ook teveel onervaren "coureurs" die zich "piloot" laten noemen. In de F1 heb ja als indsutriële krachtmeting een "onderonsje" tussen Mercedes, Renault en Ferrari. Gelukkig dragen de 11 teams verschillende namen, anders was het helemaal slotracing. De "groene" F1 is niet geslaagd. Hopelijk is de Grote Manitou, Bernie Ecclestone (83), nog in staat met enkele ouwe getrouwen, één en ander reglementair nog wat bij te sturen. Met steun - bijvoorbeeld - van o.a. Luca di Montezemola. Mercedes heeft hiertegen - begrijpelijk - al protest aangetekend.

    Al was het maar de verplichting van een goede klank-installatie op de bolides te laten monteren die het apokaliptisch geluid van de vroegere motoren uitzenden... Dan zijn de "stille" V6-naaimachines vergeten en veren de fans weer op in de tribune. Na WOII, gtoen de eerste kleine, bijna micromobielen als Subaru, Datsun en anderde Suzuki's opdoken voor de getroffen Japanners, waren die ronduit gefrustreerd dat Amerikanen met zo'n "grote bakken" konden rijden. Pas echt jaloers werden ze als ze zagen dat in het heropbouwende Europa mensen in Porsche's en Ferrari's begonnen te rijden. Hitachi en mogelijk ook NEC (Nippon Electronic Company) zagen een merkt in klank-installaties die de motorgeluiden van Ferrari's, Porsche's of Facel Vega's nabootsten en luid door de smalle straatjes deden galmen.

    Na 64 jaar hoogstaande Formule 1 is dat misschien een reddingsboei die de kritiek op het gebrek aan "sound" kan stoppen. Een lachertje ? De Japanse anekdote is authentiek, maar men mag vrezen dat een Eric Boullier (Mc Laren) of een Adrian Newey (Red Bull) die oplossing niet zullen toejuichen. Terecht. Evenmin als het groene reglement van de huidige F1. Nochthans is het niet meer bizar dan te opperen dat de F1 alleen nog "bij nacht" zou worden gereden. Ondenkbaar.(Walter Rombauts)

    06-04-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-04-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NICO ROSBERG START OP POLE IN BAHREIN

    Nico Rosberg heeft de snelste tijd gereden voor de GP van Bahrein die morgen onder de gloed van 5000 led-lampen wordt gereden. Het is de derde GP van het seizoen.  In de openingsrace in Australië won Rosberg, trainingssnelst was Hamilton. In Maleisië was de Brit dat ook, won de race en reed de snelste wedstrijdronde. Nu in Bahrein was Hamilton de beste in de drie vrije traingen, maar maakte een foutje in Q3, waarmee Nico Rosberg met de Mercedes de "pole" pakte. Nico rijdt morgen zijn 150ste GP, precies op de omloop waarop hij in  2006 zijn Formule 1-debuut maakte.

    De eerste Red Bull RB10-Renault start op de derde plaats op de tweede rij en het is de Australiër Daniël Ricciardo die de meubelen voor de Oostenrijkse renstal redde. Viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel strandde op de elfde plaats. Hij kon dus niet deelnemen in Q3 om Rosberg en Hamilton het vuur aan de schenen te leggen. Sakhir, gelegen in het midden van de Bahreinse woestijn, is een computergetekend circuit met vier lange rechte lijnen. De auto's halen er hun topsnelheid. De V6 turbomotoren draaien op maximum toeren en aan ieder van de lange, brede stroken is er een angstaanjagende remzone. De techniek moet alles perfect invullen en de piloot de juiste remafstand inschatten. Als een soort moderne Pinokkio's, nog net geen clowns.

    Sportief is de "nieuwe Formule 1" geslaagd. Door gebrek aan de emoties van het snerpende lawaai ontbreekt het voor het grote publiek aan sensatie. Maar dat was toch zo rond plusminus 2007 dat de "Fédération Internationale de l'Automobile" een "groene" Formule 1 als visioen voor de geest kreeg. Kleinere motoren (down-sizing) naar het voorbeeld van autoconstructeurs die gewone personenwagens fabriceren, maar onder het gezwets over CO2 evolueerden naar krachtbronnen die minder brandstof verbruikten en dus minder koolstofdioxyde uitstoten. Het is niet helemaal vruchteloos geweest. Wereldwijd gezien een speld in een hooiberg zoeken. Toch een mooie opdracht, niet ? Zo'n beetje vast werk. Er komt geen eind aan. En die groene F1 dan ?

    In concreto is dat een flagrante vergissing. De bedoeling van Max Mosley, toen President van de FIA, was de V6 turbomotoren tot -50% minder brandstof te laten verbruiken. Op dit moment krijgen de bolides 50 kg brandstof minder aan boord en verbruiken - omdat de piloot ook niet voluit wil/kan gaan - zo'n 30% handelsbenzine minder. Ze rijden minder snel en wegen 10% meer dan de auto's die tot dit jaar met een atmosferische V8-motor reden en ook al een KERS-systeem hadden (Kinetic Energy Recovery System). Dat zet vertragings-energie om in elektrische energie die door een batterij wordt opgeslagen.

    In het geval van de "voorbije" F1 was dat 60 kW of 82 pk. De "coureur" (toen waren het minder marionetten dan nu) kon met een simpele druk op de knop gedurende 6"7 die energie weer oproepen om het mechanische rendement van de motor te verhogen. Voor een inhaalmaneuver bijvoorbeeld. Of in Francorchamps na "l'Eau Rouge", de bergop van de "Raidillon" tot aan de remzone voor "Les Combes", "alles geven. Kimi Räikkönen heeft daar in het jaar dat hij met Ferrari (2007) wereldkampioen werd, een lesje autorijden gegeven dat kon tellen. Precies op die cruciale "tronçon" van het mooiste circuit ter wereld.

    In de nieuwe F1 met V6 turbomotoren hebben de reglementenmakers de capaciteit van de KERS verdubbeld. Zonder daarbij enkele dingen in acht te nemen. De elektromotor is groter en...zwaarder. Analisten die het kunnen weten fluisteren in de specialistenoren dat de huidige F1's daardoor 10% meer wegen dan de vorige en daarmee het minder-verbruik aan brandstof teniet doen. Of minstens toch erg schaden. Dan is er nog dat verhaal van die verdachte debietmeters voor de brandstof ten laste van Red Bull.

    Het heet eigenlijk ook niet meer KERS maar " Motor Generator Unit - Kinetic (MGU-K). Tja, het kind moet een naam hebben, maar de nuance met het oorspronkelijke KERS-systeem is dat deze puzzel niet alleen vertragings-energie omzet in elektrische power, maar ook warmte. Dus bv. de hitte die de uitlaatcollectoren afgeven.

    Ricciardo verloor er zijn tweede plaats door, maar op 14 april a.s. buigen de wijzen zich over het beroep dat Chris Horner van Red Bull heeft aangetekend. Mocht top-ingenieur Adrian Newey daar "advokaat" van Red Bull spelen, dan zou de Place de la Concorde voor het nummer 8 een kleine aardbeving beleven en moeten de scheef geslingerde schilderijen in het nabije Louvre weer netjes horizontaal worden gehangen. Het zijn vurige woorden die er zullen vallen. Het is puur magma dat zal worden uitgebraakt. Over die debietmeter, over de KERS, over het verbruik, over de lachwekkende groene Formule 1.

    Voor we teveel opgaan in de technische kauwgom: er wimpelde een Belgische vlag in Bahrein. Ter ere van onze Belgische Stoffel Vandoorne die er zijn 300 km reed voor zijn superlicentie. Op 9 april - volgende week - fungeert hij voor de GP van China als reservepiloot bij Mc Laren. België heeft weer een Formule 1 coureur. Hopelijk blijft hij dat en weert hij het robotisme uit zijn denkwereld. Maar hij moet dat nog lang verstoppen. Want de F1-bazen willen én hebben het voor het zeggen. Inderdaad, sinds het ontstaan van de GP's (ik geloof die van Frankrijk in 1906, zomaar uit mijn hersenspinsels gepikt) is in niet enig FIA-reglement voorgekomen dat "persoonlijkheid"  het hoogste goed is dat een mens kan bezitten. Goëthe zei dat, eeuwen geleden, en die onbetaalbare schat bezit Stoffel Vandoorne. In eenvoud. Juist dat zal hem in de nabije toekomst "mirakuleus" maken. Hij kan de weg inslaan van een Fangio, een Senna, een Lauda, een Ickx of een Stewart. Het lijkt overdreven ? Stoffel is uit hun hout gesneden.

    Enfin, om te zeggen dat morgenavond bij kunstlicht Nico Rosberg (Mercedes) zal trachten zijn nu al solide stand in de voorlopige stand voor het WK te verbeteren. Sakhir is morgenavond als een kerstboom. Een beetje onwezenlijk. Zoals die keer dat een "select" gezelschap autojournalisten na een rit van 700 km door duin en zand, midden in de woestijn echte Belgische Mosselen/Friet geserveerd kregen. Met witte Hoegaarden waarvan er 167 door de keelgaten gingen, nog een achttal flessen goeie wijn, een fles whisky. Gelukkig waren de tentjes toen al opgezet. Voor zover ze nog nodig waren. Want de nacht was kort. Morgen in Bahrein wordt het een lange nacht. Niet zozeer de auto's maar vooral de palmbomen zijn groen. Alleen een zandstormpje kan die verkleuren. Maar 't ziet er niet naar uit dat die er komt. Maar een stoflaag van zand sprenkelt altijd over het asfalt waardoor bochten verraderlijk glijerig kunnen worden. Eén voordeel is daar in Bahrein. Er is oneindig veel ruimte om een spinnende wagen tot rust te brengen.

    Voor wie de GP hier ten lande wil volgen: om 16.30 uur afstemmen op BBC (Engels), "La Une" (Frans) met Guiëtan Vigneron of de VRT. In achterlijk Vlaams commentaar, tenzij men Gert Vermersch (journalist Nieuwsblad)  genoeg aan het woord laat. Dan verandert "achterlijkheid, misplaatste ijdelheid en onkunde" in klasse en vakkennis. Gert Vermersch weet waarover hij het heeft. Dit is gewoon een voetnota. Zoals ook de vooruitgang van Williams en Mc Laren er één kon zijn. Of Alonso die op de tiende plaats moet vertrekken. Of Ricciardo, derde tijd, maar tien plaatsen naar achteren op de grid wegens gestuntel tijdens pitstop in Maleisië. Nu alle aandacht naar de start van de GP van Bahrein. Teambaas Wolff van Mercedes heeft Rosberg en Hamilton al eerder op het hart gedrukt dat het teambelang voorrang op alles heeft. Dus heren, geen gebotst aub. Maar het staartbeentje zet het verstand vaak ongewild op nul. Het wordt boeiend morgen. De GP van Bahrein wordt gereden op het door Hermann Tilke computergetekende crcuit van 5,412 km die 57 keer moeten worden afgerond. In het totaal 308,484 km, Formatieronde inbegrepen.(Walter Rombauts)

    05-04-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    31-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NICO ROSBERG HEEFT ZICHT OP EERSTE WERELDTITEL

    In weerwil van zijn overwinning gisteren in de GP van Maleisië met zijn Mercedes is er 's nachts tandengeknars bij de Brit Lewis Hamilton. Hij ligt wakker van het verloop van het kampioenschap. Hij heeft het voorbije weekeinde een volmaakte rece gereden: "pole" op zaterdag, de race winnen, de snelste wedstrijdronde en tweede in de voorlopige stand om de wereldtitel. Daarvoor moeten nog 17 Grand Pix worden afgewerkt. Dat is niet niks, want die sakkerse Sebastien Vettel (op 3 juli a.s.26 jaar) in zijn Red Bull zegt al openlijk dat hij de Mercedessen' op de hielen zit...Als die "snaak", geboren in Heppenheim in Duitsland, zo iets zegt zijn dat nooit loze woorden. Maar Vettel staat momenteel pas op de zevende plaats met slechts 15 punten verbonden aan zijn derde podiumplaats in Maleisië. Dus heeft hij nog een lange snelle weg te rijden eer hij terugkeert in de voorste gelederen.

    Met uitzicht op de GP van Bahrein volgend weekeinde prijkt de Duitser Nico Rosberg (Mercedes) op de eerste plaats in de voorlopige rangschikking met...43 punten (eerste in Australië en tweede in Maleisië). Zijn ploegmaat Lewis Hamilton staat gunstig tweede, maar met "slechts" 25 punten. Héél nuchter beschouwt staat Nico Rosberg de maximale opbrengst van één GP voor op Hamilton. Dat laat Rosberg toe heel ontspannen naar de GP van Bahrein toe te leven. Eén factor is onberekenbaar. Dat is een technisch mankement. Als levend voorbeeld daarvan hebben we Hamilton gezien. Traiinigssnelst in Melbourne, na twee ronden aan de kant wegens motor die er de brui aan geeft. Met de nieuwe technische conceptie van de Formule 1 hangt ze dat allemaal boven het gehelmde hoofd. Daaronder, in die hersenpan, is die frustrerende gedachte niet uit de kop te praten.

    Nico Rosberg kan ook een wereldttel bijeen sprokkelen door iedere race op het podium te eindigen. Zoals zijn vader Kéké in 1982 deed. Hij won de GP van Zwitserland (toen gereden in Dijon-Prenois in...Frankrijk. Verder bouwde hij via ereplaatsen 44 WK punten op. Op die manier werd hij wereldkampioen met Williams-Ford voor Didier Pironi die 39 eenheden verzamelde. Zoon Nico zal het beslist op een andere manier willen doen. Podiums ja, maar zege's beslist ook.(wr)

    31-03-2014 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!