Op de jongste "European Autoshow of Brussels" stond de MF3 en begin deze maand pakte het Duitse merk Wiesmann in Genève al uit met de MF5. Liefst 650 eigenaars rijden momenteel rond met een Roadster en nog eens 130 autoverslaafden hebben betaald voor de GT-versies. Al die mensen zijn op 5 en 6 april welkom in Wiesmann's nieuwe tehuis aan de Lehmkuhle 87 in het Duitse Dülmen waar de nieuwe showrooms worden ingefeest. Dat is het resultaat van twee excentrieke broeders Martin en Friedhelm Wiesmann die in 1985 besloten "automobielen" met de hand en naar wens van de klant te gaan bouwen. De eerste Wiesmann Roadster kwam op de weg in 1993. De prijs va de nieuwste MF5 die recent in Genève werd getoond bedraagt 180.000. Begrijpelijk dat het geen snelverkoop is. Maar toch...
De nieuwste MF5 ontleent de BMW 5.0 V10 motor en de SMG III zevengangige versnellingsbak van de M5. De motor die langsliggend voorin ingebouwd is braakt 372 kW (507 pk) uit. Doordat Wiesmann een zelfdragende aluminiumcarrosserie heeft ontworpen weegt de auto 450 kg dan de vergelijkbare berline uit Munchen. Dat impliceert onvervalste prestaties. Van 0 naar 100 km/h heeft de "gekko" slechts 3"9 nodig en wie snel gekocht heeft kan ook snel 310 km/h halen. Een "gekko" is het logo van het merk Het symboliseert de wegligging die aan de auto wordt toegeschreven. Het salamanderachtige diertje dat een "gekko" is heeft onbeweeglijke, doorzichtige ogen en zuignapjes onder de poten. Het kan aan een plafond blijven hangen. Zoals dat diertje zich vastzuigt op gesteenten, zo snoert de Wiesmann zich aan de weg.
Begin volgende maand wordt in Dülmen gehoopt dat de geplande productie van 40 eenheden dit jaar aan de man of vrouw worden gebracht dewelke hun stoutste fantasieën handgemaakt kunnen laten verwezenlijken. In Brussel loerden de ogen van de Wiesmann in de onze, in Genève was de blik nog hypnotischer. Voor België is dat simpel. Mijnheer Frédéric Koninckx, zoon van de legendarische Antwerpse automan Robert Koninckx, heeft die Wiesmann showroom gewoonweg in de Onze-Lieve-Vrouwstraat In Berchem in Antwerpen. Frédéric heeft de klasse, kennis en zakeninstinct om zo'n exlusieven te verkopen. Geleerd bij Jaguar, vooral bij Lotus en in het bijzonder bij vader. (Tekst: Walter Rombauts/Foto's wr en Wiesmann)