De Duitser Nico Rosberg heeft in de ultieme kwalificatieritten voor de GP van China zijn Mercedes W03 in pole gebracht. Hij liet 1'35"121 aan en ging daarmee Lewis Hamilton (1'35"626) vooraf. Mercedes' ploegmaat en zeven keer wereldkampioen Michaël Schumacher nestelde zich op een derde plaats met 1'35"691. Regerend wereldkampioen Sebastien Vettel viel in de Q2 eens uit de boot en bleef aan de elfde plaats plakken. Dat belooofd een mooie optocht vanuit het middenveld naar de spits met de Redd Bull-Renault. Topman van Mercedes heeft dan toch zijn slag thuisgehaald door de zilverpijlen naar de spits van het veld te brengen. Opgemerkt is de vierde plaats van Kobayashi in een Sauber-Ferrari. Ook Perez slaagde erin Fernando Alonso achter zich te houden (9de) en Massa plakte andermaal gefrustreerd op de 12de plek, net voor diegenen die eigenlijk alleen voor spek en bonen meerijden.
Dat zou vooral te wijten zijn aan een variatie aan de DRS (Drag Reduction System) dat de topsnelheid van de W03's op rechte lijnen gevoelig hoger zou leggen. Lotus diende daartegen klacht in, maar die werd verworpen. Christian Horner van Red Bull ziet het met lede ogen aan, maar zwijgt diplomatisch. Het wordt morgen een intrigerende race. Ook al omdat Lewis Hamilton vijf plaatsen achteruit wordt gezet voor het voortijdig vervangen van een versnellingsbak. Kimi Raïkkönen start vanuit vijfde positien en teammaat Romain Grosjean heroverde wat krediet omdat hij in de Q1 de tiende startplaats veilig stelde.
De GP van Bahrein volgende week zondag 22 april 2012 gaat door. Handige Bernie wist het zo te draaien dat het al dan niet laten doorgaan van de vierde manche om het WK F1 afhankelijk werd van de Bahreinse autoriteiten en organisatoren. Mochten die annuleren in de volgende dagen, dan moeten die toch de 35 miljoen aan Nonkel Ecclestone's management betalen. Kassa, kassa. Dus is de kans klein dat Bahrein nog verder in gevaar komt. Althans het "circus", want de religieus-politieke amokmakers blijven hun onderlinge vete's verder betwisten. Ieder zijn hobby zouden we zeggen. Voor ons blijft dat zeker de Formule 1. Daarin valt ook wel eens een woord, maar bloedvergieten is daarin geen optie. Hoogstens afgoderij. (Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes-Benz)
Met de conceptcar "Numéro 9" verkent Citroën nieuwe horizonten in de DS-lijn. Radicalere keuzes penen in het geslaagde DS-gamma nieuwe perspectieven in het universum van de premiumwagens. Daarbij lieten de designers van het merk zich inspireren door 90 jaar geschiedenis van de uitmuntende auto's om de DS-lijn alle know-how mee te geven. Twee jaar na zijn lancering vond het gamma al meer dan 200.000 kopers. Het bestaat uit de DS3, de DS4 en de DS5. De geschiedenis van deze DS zet zich verder in China. Daarom stelt Citroën op het Salon van Peking in wereldpremière de conceptcar "Numéro 9" voor. Een vooruitblik op de tokomstige stijlelementen van de drie volgende DS-modellen zoals deze Numéro 9 een prestigieuze middenklasse berline is.(wr/Foto:Citroën)
SCHUMACHER SNELST IN TWEEDE VRIJE TRAINING IN SHANGAI
Lewis Hamilton reed de snelste oefentijd in de eerste vrije trainingen. De Brit heeft er alle belang bij van de "pole" te pakken voor de GP van China, want zelfs in dat geval moet hij vijf plaatsen naar achteren opschuiven omdat men zijn versnellingsbak vroeger heeft gewisseld dan mag. Dus...alle gas onder de plank voor de wereldkampioen 2008. In de tweede vrije sessie bleek zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher herboren. Zijn Mercedes W03 vloog als een pijl over de omloop. Met zachte banden, weinig brandstof aan boord en dit keer een subliem vernieuwde DRS.
Daartegen had Lotus klacht ingediend, maar de FIA verwierp die. Lotus kent overigens problemen. Kimi Raikkönen raakte niet ver en Grandjean al evenmin. Vooral voor deze laatste is de derde GP van het seizoen belangrijk. In de eerste twee bracht hij er - gewild of ongewild - niets van terecht. Buiten die derde plaats op de startgrid in Australië dan.Alle voorname teams hebben trouwens een aero-update gedaan voor China.
De derde vrije trainingen zijn voorzien voor morgenochtend (8.30 uur onze tijd) 14 april 2012 en daarin zal alles duidelijker worden omdat de auto's dan bijna zonder uitzondering al in race-configuratie zullen de baan op gaan. Momenteel ging Schumacher met een tijd van 1'35"973 motorvennoot Lewis Hamilton vooraf waarna Sebastien Vettel met een derde chrono de "honneurs" waarnam voor de Renaultmotoren.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes-Benz)
Vanaf maandag 7 mei 2012 zal de Dacia Lodgy die in Genève is voorgesteld bij ons in de showrooms staan. Daarmee wordt na de Logan, de Sandero en Duster de modellenreeks van Dacia nu uitgebreid met de Lodgy. Het is een monovolume met zeven zitplaatsen gericht naar een publiek dat gewoonlijk tweedehandswagens koopt en alleszins op zoek zijn naar een polyvalente auto voor een redelijke prijs. De Lodgy is 4500 mm lang en heeft daarmee de afmetingen van een monovolume van het C-segment voor de prijs van een monovolume uit het B-segment.
In België wordt de auto aangeboden in drie uitrustingsniveau's. De prijzen beginnen vanaf 9.990. In de topversies zit een Media Nav multimedia-systeem dat een 7" touchscreen heeft. Lodgy biedt drie motoren aan: 1.6 MPI 85, een 1.5 dCi 90 en 1.5 dCi 110. De nieuwe 1.2 TCe 115, die in de Renault Mégane en Renault Scénic voor het eerst werd gebruikt, zal de familie krachtbronnen aanvullen.
Renault - dat Dacia in de portefeuille heeft - claimt dat de Lodgy de eerste vertegenwoordiger is van een nieuwe generatie Dacia's. Het merk staat symbool voor degelijke en goedkope mobiliteit. Toch hebben de eigenaars een voertuig met allure, degelijkheid en comfort. Het stijgt uit boven de idee dat Renault heeft/had om een absolute minimumwagen te bouwen. Een Dacia laat toe een glas champagne te heffen. Al was het maar omdat viervoudig wereldkampioen Formule 1, Alain Prost er ongemene stijl aan gaf in de Andros Troféën. De nu ook weer bezadigder kampioen is in de Formule 1 de ambassadeur van Renault zoals dat heet.
Daar is reden toe want Renault rust liefst vier teams uit met hun sublieme motoren. Grote concurrent is Mercedes en in mindere mate Ferrari. Of hoe een Dacia dichtbij wereldtop ligt. Zondag wordt de GP van China gereden. Dat is de derde race om de wereldtitel 2012. Niets met Dacia te maken, hoewel tweevoudig wereldkampioen in zijn flamboyante rijstijl doet vermoeden dat toch enig onderdeel van die Dacia naast een goudklompje heeft gelegen. Aristocratie heb je in alle kringen. Ook in dat van budgetauto's.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Dacia en Renault)
AMATEURISME VAN TOYOTA NEKT KANSEN OM AUDI TE VERSLAAN
Toyota zal niet deelnemen aan de "Zes Uren van Spa-Francorchamps" (3 t/m 5 mei). Dat komt omdat tijdens een training in Le Castellet de Fransman Nicolas Lapierre de enige voorhanden zijnde Toyota TS030 Hybrid crashte. Toyota vertrok daarna ijlings naar hun basis in Keulen om te trachten een nieuwe auto te maken. Maar spijtig genoeg zal die niet kunnen klaar zijn. Het Japanse merk dat ook in de Formule 1 mislukte, maakte bij monde van Pascal Vasselon wel bekend dat Nicolas Lapierre geen schuld treft en dat het moeilijk is de oorzaak van een zo fatale crash te achterhalen.
Op 16 en 17 juni a.s. wordt de "24 Uren van Le Mans" gereden en de wedstrijd van Spa is daarvoor een soort generale repetitie. Nadien nemen alle teams deel aan "La journée de Test" op 3 juni om veertien dagen later de beroemdste uithoudingswedstrijd ter wereld te rijden. Na het forfait van Peugeot beloofde de LMP1 lijst een gloeiend duel tussen Audi en Toyota. Met pikant detail dat tienvoudig winnaar Audi vier auto's inzet. Twee met een "gewone" diesel en twee als hybrid met een speciale lay-out wat elektrische motor en dieselmotor betreft.
In de praktijk komt het erop neer dat de Audi's op cruciale momenten vierwielaandrijving hebben. Toyota schreef twee benzinewagens in met - naar het succesvolle concept van de Prius - alle aandrijving (verbrandingsmotor en elektrische motor) op de achterwielen. Eerstdaags vertellen we de precieze details daarover. Het was een affiche van jewelste, die nu al bekrast is met vraagtekens. Kon Toyota niet vroeger enkele chassis' vroeger voorzien ? Of zit de arrogantie die het merk ging tekenen vanaf ze even de grootste autobouwer ter wereld waren, zo diep, dat ze dachten "crashvrij" te kunnen rijden. Niet één weldenkend constructeur is ooit van die veronderstelling uitgegaan. Le Mans rijden is geen spelletje playstation of Scalextric, geen slotracing, maar wel de meest geraffineerde technische uitdaging. Yoshiaki Kinoshita, Toyota Racing Team President..., zou zich daarover vorige jaren minstens moeten over hebben geïnformeerd. Nu is het te laat.
Omdat Toyota's persdienst in ons land onbereikbaar is voor beroepsjournalisten en we geen foto's willen publiceren zonder toestemming of bronvermelding, staat linksboven de Nissan Deltawing. Deze auto kreeg van de "l'Automobile Club de l'Ouest" garage 56 toegewezen en rijdt buiten klassement mee de "24 Uren van Le Mans". Het is een "happening" omdat de met een 1,6 liter DIG-T motor uitgeruste "rijdende raket" getekend is door Ben Bowlby, dit in het meer dan goede gezelschap van Don Panoz, Dan Gurney (!) en Duncan Dayton's Highcroft Racing. Vanaf de eerste keer dat de auto is buitengereden is alles op film vastgelegd en na de "24 Uren van Le Mans" zullen alle episodes als één langspeelfilm worden aan elkaar gemonteerd. Nissan's DeltaWing kan het wedstrijdverloop - buiten klassement - beïnvloeden. Doordat de auto licht en razendsnel is en minder zou moeten bevoorraden dan de "dikke bakken". Boeiend.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Nissan)
LAURENS VANTHOOR OP RODE LOPER NAAR ZOLDERS HOOGDAG
Met negen verschillende merkhoogdravers aan de start kunnen de organisatoren van de tweede manche van de GT1 in Zolder met vertrouwen naar 20, 21 en 22 april a.s uitkijken. Mijnheer Laurens Vanthoor won met Stéphane Ortelli de kwalificatierace gisteren in een WRT Audi R8 LMS. Vandaag wonnen ze opnieuw en Stippler-Javis maakten in de tweede Audi R8 LMS een mooie dubbelslag waar. Daarmee is de Limburger min of meer aan het genezen van de eenzitterziekte die alle jonge kampioenen hebben doorstaan, hun veel tijd heeft gekost, eer ze inzien dat "de weg naar Le Mans" een alternatief is om "goed je brood te verdienen met autosport". Zolder maakt zich op voor deze hoogdagen. Het is goed erbij te zijn.(wr/Foto:Zolder)
Terwijl Volvo de elektrische auto opgeeft, Opel en Chevrolet niet goed wetend wat aan te vangen met de zogoed als onverkoopbare Ampera en Volt, zet Nissan kranig door met de LEAF. Het is bekend dat de autonomie van EV's beperkt is. Even bekend is dat er geen infrastructuur bestaat van de nodige oplaadpalen die elektrisch verkeer flexibeler zou maken. Nissan kondigde vorige donderdag aan dat het op cruciale punten in Europa liefst 400 gratis snelladers zal neerpoten.
Mark Reuss had het vorige donderdag in de gezaghebbende krant "De Tijd" over de versnelde hervatting van de productie van de Plug-in-Hybrid Volt. Maar dat zijn auto's met een verbrandingsmotortje dat als generator dienst doet. Het laadt de batterijen op als die na 60 km plat zijn. De Nissan LEAF daarentegen rijdt puur met ZERO uitstoot. 't Is vervelend voor de anderen, maar 't is niet anders. Ook waar is dat de Opel Ampera de jongste Rally van Monte Carlo voor auto's op Alternatieve Energieën won. Niet puur elektrische, maar wel volgens de "extended range" 500 km lang afgelegd.
Deze 400 Volt DC (Direct Current) snelladers zijn in staat om in 30 minuten 80% van de Lithium-Ion-batterijen weer te vullen. Ze zijn ontwikkeld door Nissan en zijn CE- en TUV goedgekeurd voor alle Europese landen. Nissan wil daarmee een startsignaal geven aan overheden van wie wordt gewenst dat ze komaf maken met laadpunten. Alleen dan kan een grotere mobiliteit van elektrische voertuigen waarheid worden. Ze zullen aan tankstations, op- en afritten van autobanen en warenhuizen worden geplaats. Het spreekt voor zich dat we bij "global thinking" ook Renault's, Citroën's, Peugeot's en andere Mitsubishi's aan het elektrische infuus zien hangen. Ook zij rijden met uitstoot NUL. Ruim denken hoort erbij.(T:Walter Rombauts/Foto:Nissan)
Slechts vier luttele punten scheiden Petter Solberg (62) van WRC-leider Sebastien Loeb (66) in de voorlopige stand om de wereldtitel 2012. In Portugal buitelde de achtvoudige wereldkampioen uit de wedstrijd. Aanvankelijk was het Mikko Hirvonen die het gezag voor Citroën overnam. Ter aankomst bleek er tijdens de technische controle iets mis met de koppeling. Na het gebruikelijk gemorrel besloot Citroën toch niet tegen de beslissing van uitsluiting in beroep te gaan. Mads Ostberg met Ford werd dan een - privé - winnaar en men moet tot in 1993 teruggaan om nog een privérijder een manche voor het WK te zien winnen. Dat was Franco Cunico in een Ford Escort RS Cosworth. De volgende proef is de Rally van Argentinië van 27 t/m 29 april a.s.(T:wr/Foto:Citroën)