IN FEITE IS FORMULE 1 PARELS VOOR DE ZWIJNEN GEWORDEN
Vierënzestig jaar geleden is het wereldkampioenschap Formule 1 ontstaan. In 1950 om precies te zijn. De geboorte van het meest prestigieuze kampioenschap (naast de 24 Uren van Le Mans wel te verstaan) gebeurde onder de hoede van de "Fédération International de l'Automobile" (FIA). Gentlemen' kon je ze niet allemaal noemen, maar het was een groep van elitaire mannen en vrouwen die de reglementen samen stelden en de eerste concrete races mogelijk maakten. In de eerste GP namen 21 auto's de start. het waren merken die nu tot de verbeelding spreken: Cooper-Bristol, HWM (bestuurd door o.a. Paul Frère) en andere BRM's en Talbot-Lago's...
De eerste GP werd gereden in Silverstone en Farina viel de eer te beurt de eerste "pole-position" neer te zetten en de race te winnen. In 1950 waren er zeven GP's en Juan Manuel Fangio won er drie van (Monaco, Reims en Francorchamps). Sinds 1951 drukte de Argentijn zijn stempel op de hele F1. Met Ferrari, Mercedes en Maserati (een omgebouwde Lancia). In 1958 beleefde hij de grootste triomf uit zijn loopbaan door op de Nürbürgring zijn vijfde wereldtitel binnen te halen. Inderdaad, in die omgebouwde Lancia die voor de gelegenheid Maserati werd gedoopt.
Hij werd als held op de schouders van fans, mecaniciens, ingenieurs en directeurs door de "pitlane" gedragen. Tot dan toe de beste autocoureur ter wereld (samen met Stirling Moss), ook kampioen als mens door zijn bescheidenheid, zijn ingetogenheid die soms aan verlegenheid deed denken. In wezen was hij in zichzelf gekeerd om emoties en nederigheid te verwerken die geen enkel ander mens ter wereld in zijn ziel kon/kan lezen.
De Formule 1 was een chaotisch iets. Tot in 1974 de "Formule One Constructors Association" (FOCA) werd opgericht. Met als drijvende kracht - wie dacht u ? - natuurlijk Bernie Ecclestone achter de schermen. Hij durfde het zelfs aan een krachtmeting met de "Fédération Internationale du Sport Automobile" (FISA) aan te gaan. Met een stok achter de deur dat hij een parallel kampioenschap zou opzetten dat de FIA in zijn blootje zou zetten... Dan schrijven we 1981.
Vervolgens "kabbelden" de wereldkampioenschappen voort. Jackie Stewart (driemaal), Niki Lauda (driemaal), Alain Prost (viermaal), Jack Brabham (driemaal), Michaël Schumacher (zevenmaal...), Allemaal onder de "hoede" van een grote familie. Enzo Ferrari, Bernie Ecclestone, Jean Todt, Jean-Marie Balestre..., Max Mosley...Grote ingenieurs als Colin Chapman, Bernard Dudot en andere Ross Brawn's. Tot plots op 1 mei 1994 drievoudig wereldkampioen Ayrton Senna in Imola in de Tamburellobocht de dood vond. Dan veranderde de Formule 1. Zoals bij alle sterfgevallen vallen families uiteen, verkillen vriendschappen en komen nieuwe namen de bekende "nonkels" en "tantes" hun wil opdringen.
Bernie Ecclestone is nu 83 jaar jong. Pas nu begint hij zijn sterfelijkheid te beseffen en denkt aan een machts-overdracht. Er zijn namen bekend. De hamvraag is echter wie de Grote Manitou kàn vervangen. Wellicht wordt het iemand die weinig of niets met de F1, met de autosport in het algemeen, te maken heeft. Geen Ron Dennis die het van mecanicien tot ceo van Mc Laren bracht. Eerder een "maatpakfigur" die zich blind staart op zakencijfers, eerder dan te weten wat zich binnen de ingewikkeldheid van een cockpit in een F1-bolide of sport-prototype (LMP1's bijvoorbeeld) afspeelt. Zo iemand gaat na 64 jaar de F1-passie bestendigen ? Twijfelachtig.
Nu valt dat juist samen met die drastische wijziging van de fysionomie van de F1. Alle historie ligt aan diggelen. Parels voor de zwijnen. Bovendien - en Ecclestone's geldhonger heeft daar mee schuld aan - is de F1 weggegleden uit de bakermat Europa (en een beetje USA met Indianapolis) naar de ontwikkelingslanden. waar nieuwe automarkten zich ontsluiten, terwijl Europa verkommert in een nooit eerder geziene kommer en kwel. Waar een nieuwe voedingsbodem ligt voor wat tachtig jaar geleden voor een tweede wereldbrand zorgde.
Buiten Fernando Alonso, Kimi Räikkönen, Sebastien Vettel, Jenson Button, Lewis Hamilton en Nico Rosberg, kent in die landen geen mens de namen, laat staan de gezichten van de 24 coureurs die het WK F1 2014 volgende zondag gestalte moeten geven. Buiten de zojuist genoemde "mannen", rijdt de rest er als parels voor de zwijnen bij. Ah ja, er is iemand vergeten: Felipe Massa met Williams-Mercedes. Die moeten we extra in het oog houden. Hij heeft nog iets tegoed. Mogelijk is zijn verbetenheid een waarborg voor Williams en Mercedes. Tevens een obstakel voor Ferrari.(Walter Rombauts)
BOTTAS EN MASSA BIJ WILLIAMS GESTEUND DOOR MARTINI
Mechelen - De alcoholische drank Martini is een oeroud sponsor in zowel de Formule 1, de rally's als de sport-protototypes. Nu wordt Frank Williams gesponsord door de Italiaanse lekkernij. Mooie blauw/rode strepen op een maagdelijk witte auto. Massa en Bottas zijn de coureurs. Zij kunnen wel eens voor verrassingen zorgen, want ze beschikken over de Mercedes-motor die aan dit seizoendebuut als de kanshebber bij uitstek blijkt. Sebastien Vettel's Red Bull met Renault-motor kijkt aan tegen een achterstand van minstens twee maanden t.a.v. de concurrentie.
Het zou voor Red Bull een zegen zijn mocht de arrogante klasse van de viervoudige wereldkampioen de kinderziekten van de auto zou kunnen compenseren. Stel dat hij daarin slaagt, dan is hij een hele grote. Maar wat hij vorig seizoen in Maleisië zijn ploegmaat Mark Webber lapte, is bij het grote publiek blijven hangen. Hij zal net als Michaël Schumacher als een kil, egoïstisch persoontje zijn verdere loopbaan afwerken. Tja, iedereen is anders...(Walter Rombauts)
Mont-St_André - Het feit dat de opslagcapaciteit en dus ook het "afroepvermogen" is verdubbeld rond de KERS (Kinetic Energy Recovery System) van bruutweg 80 naar 160 pk is al lang geen op zichzelf staand gegeven meer. Toch zal Dr.Ulrich van Audi aanwezig zijn, hoewel die F1, niets te maken heeft met de Audi-prototypes die de 24 Uren van Le Mans betwisten. Maar als KERS is verdubbeld is er - reglementaire - mogelijkheid die ook in Le Mans bij de 'l Automobile Club de l'Oust" (ACO) af te dwingen... De 24 Uren van Le Mans worden dit jaar op 14 en 15 juni gereden.
In dat geval betekent dat concreet dat de Audi's tweemaal langer de 4x4 aandrijving in de boschten zullen kunnen gebruiken. Dus snellrerz zijn. Mogelijk is daarom Dr Ullrich in Melbourne. M aar er is geen zekerheid over. l'ACO zegt niet veel, ook niet meer op gebied van de Nissan stand O56... Het is een technische heropflakkering geweest. Publicitair minstens geslaagd. Zoals heel die wereld als hakketak ineenhangt Ik ga - vrij vlug naar Le mans - veel vroeger dan de "Journée de test"(1 juni 2014). Pour me reposer dans les inconnnus "Ardennes Mancelles". Et nadien, effectivement, le boulot RECOMMENCE!!!!! (Walter Rombauts)