Herrinerend dat deze tussen 1977 en 1992 geproduceerde sportieve Datsun in feite een concurrent was van de succesvolle Toyota Carina, komen vele leuke beelden opdoemen. Autojournalisten snorden er pronkend mee rond en menig meisjeshart ging sneller slaan. Eerder voor de auto en de veronderstelde glitter ervan dan voor de bezitter. Ik plakte er in mijn archief "1990" op. Dat moet het tijdstip zijn geweest waarop ik op mijn beurt gewichtig mocht doen over die sierlijke auto. Met achterwielaandrijving en onafhankelijke achterwielophanging. Dat was al iets in die tijd. De wagen werd gebouwd in Hiratsuka en Oppama in Japan en kende ook succes in de USA onder de naam 710.
Vergeleken met wat Datsun later als Nissan op de markt bracht, was deze auto een zeilboot. Vooral in de autocinéma was de panoramische voorruit erg handig om al vrijend niets te missen van het spektakel op het witte doek. Alle gekheid op een stokje, deze auto kan het voorwerp zijn van een onuitputtelijke studie. Seherezade zou er Duizend én Eén Nacht over kunnen vertellen. Ik houd het hierbij. "Fun" van die wagen is als een parfum op mijn netvlies blijven hangen.Er bestond ook een "bravere" 140 J versie van (foto-inzet). De diepgaande studie ervan laat ik verder aan de geschiedschrijvers over.(wr/foto:DATSUN)
Gisteren is het Autosalon van Moskou geopend voor het grote publiek. Mazda maakt er gebruik van om de nieuwe "6" in wereldpremière voor te stellen. Heel veel geeft Mazda er nog niet van prijs. Dat zal pas tegen eind augustus zijn. Maar de designtaal is diegene die Kodo wordt genoemd. Japanners geven er de "Ziel van beweging" aan. Dat is naar het schijnt de betekenis ervan. De Mazda CX-5 die natuurlijk ook in Moskou blikvanger is, werd volgens dezelfde schoonheidsgedachte ontworpen. Onderhuids wordt alles aan de "SkyActiv" ontleend. Met de verzameling van deze componenten wil Mazda volgend jaar - in een racewagen dan - terugkeren naar de 24 Uren van Le Mans die op 15 en 16 juni 2013 op het Circuit de la Sarthe doorgaat.
Uiterlijk moet de racewagen dan klaar zijn tegen zaterdag 1 juni want 's anderendaags gaat de ondertussen legendarische "La journée Test" door. Traditioneel veertien dagen voor de etmaalrace zelf. Even terug naar de nieuwe "6": in Moskou staat hij te pronken met een tweeliter viercilinder benzinemotor, maar er komt ook een 2,2 liter turbodiesel naar onze contreiën. Het zijn beiden SkyActiv-motoren, wat in Mazdataal wil zeggen dat zowel de benzine- als de diesel dezelfde compressieverhouding hebben. Tot nu toe is Mazda de enige constructeur ter wereld die in dat technisch hoogstandje is geslaagd.(wr/foto:Mazda)
24 UREN VAN ZOLDER, EEN PIRATENKOERS ALS GEEN ANDER
Binnen bijna 40 dagen worden de 24 Uren van Zolder gereden. Er zijn momenteel 30 inschrijvingen binnen, "voor een unieke confrontatie" zo luidt een goed gesteld persbericht. Er wordt gemikt op nog meer auto's aan te trekken. Daarvoor worden bijzondere middelen boven gehaald. Die slaan terug op "vrijheid van reglement". Dat wil in de praktijk zeggen dat de racewagens die aan de start komen niet zo nauw moeten voldoen aan een star, onwrikbaar voorschrift. Ze moeten niet beantwoorden aan soms nogal absurde details die dikbuikige neuspeuteraars op papier fantaseren. En toch is de volgende editie géén piratenkoers zoals ondergetekende nogal uitdagend titelde. Integendeel !!!!
Met een heuse vrijheid van reglement kan mogelijk een bonte cocktail aan renwagens worden aangetrokken die het publiek best kan smaken. Alles dooreen laten rijden ! Zonder restricties. Een soort uitvinderskoers waarin de fantasie van jongelingen voor spectaculaire creaties kan zorgen. Koersen, tanken, banden wisselen, terug koersen, allemaal zonder poespas. Gewoon doen. Zich niet laten beïnvloeden door een dikke Ferrari, zelfs al zit je in een oude (nu verdwijnende) TVR of een gammale BMW M3. Wél sportief vrije doorlaat verlenen als zo'n krachtbeest voorbij wil. Niet botsen, wel elkaars vaardigheid meten. Vakmanschap van onderschatte mecaniciens in de pits laten wedijveren met de salonsleutelaars van die dure beesten.
't Is een stukje fantasie. Natuurlijk. Maar 't is ook - en kan ook - een experiment zijn. Autoracen met wat je wil, hoe je wil, en puur de beste willen zijn. Prototype's, GT's, Toerismewagens. Terug naar de pionierstijd toen "piraten" zelfs status verwierven. Stropdas en kostuum zoals ooit hoeven niet meer. Mogelijk nog wel als gentlemen's agreement. Een afspraak tussen mannen van eer zonder wettelijke kracht. Met zo'n race kan Zolder - straks 50 jaar jong - een sportconfrontatie doen ontstaan die weer aanpikt met de gloriedagen. Deze 24 Uren van Zolder zijn een uitdaging als nimmer tevoren.(T:wr/foto:BRCC)