Herrinerend dat deze tussen 1977 en 1992 geproduceerde sportieve Datsun in feite een concurrent was van de succesvolle Toyota Carina, komen vele leuke beelden opdoemen. Autojournalisten snorden er pronkend mee rond en menig meisjeshart ging sneller slaan. Eerder voor de auto en de veronderstelde glitter ervan dan voor de bezitter. Ik plakte er in mijn archief "1990" op. Dat moet het tijdstip zijn geweest waarop ik op mijn beurt gewichtig mocht doen over die sierlijke auto. Met achterwielaandrijving en onafhankelijke achterwielophanging. Dat was al iets in die tijd. De wagen werd gebouwd in Hiratsuka en Oppama in Japan en kende ook succes in de USA onder de naam 710.
Vergeleken met wat Datsun later als Nissan op de markt bracht, was deze auto een zeilboot. Vooral in de autocinéma was de panoramische voorruit erg handig om al vrijend niets te missen van het spektakel op het witte doek. Alle gekheid op een stokje, deze auto kan het voorwerp zijn van een onuitputtelijke studie. Seherezade zou er Duizend én Eén Nacht over kunnen vertellen. Ik houd het hierbij. "Fun" van die wagen is als een parfum op mijn netvlies blijven hangen.Er bestond ook een "bravere" 140 J versie van (foto-inzet). De diepgaande studie ervan laat ik verder aan de geschiedschrijvers over.(wr/foto:DATSUN)