CHARLES LECLERC MOET EEN MAN ALS EEN ORKAAN VOORBLIJVEN
Charles Leclerc start straks in pole in de GP van Bahrein met Ferrari. Hij was in de kwalificaties 0"123 sneller dan Max Verstappen in zijn Red Bull-Honda. Beiden zijn 24 jaar. Charles Leclerc is Monegask en debuteerde in 2018 in de Formule 1 maar in dat jaar behaalde hij slechts zijn eerste WK-punt, verbonden aan de zesde plaats in Azerbeidjan. In 2019 brak hij eigenlijk door als begrip in de F1 door naast acht podiums ook twee GP's te winnen: deze van België in Francorchamps en die van Italië in Monza. In 2020 geraakte hij slechts twee keer op het podium, in Oostenrijk en weerom Silverstone. Vorig jaar, 2021, één keer met een tweede plaats in Engeland. Vandaag rijdt hij zijn 81 ste GP. Belaagd door Max Verstappen die al aan zijn 142ste GP begint.
De in Hasselt geboren Max Verstappen debuteerde in 2015 in de Formule 1. Sinsdien won hij 20 GP's en werd vorig jaar in Abu Dhabi zéér controversieel wereldkampioen. Zijn eerste GP won hij in 2016 met de GP van Spanje en behaalde daarnaast nog vier podiumplaatsen. In 2017 won hij de GP's van Maleysië en Mexico, vermeerderd met drie podiums. In 2018 noteerd men twee GP-zege's, in Oostenrijk en Mexico, andermaal versterkt met 9 podiumplaaatsen.
Het eerste coronajaar 2020 won hij de GP's van Duitsland Brazlië en Oostenrijk op een verhakkelde seizoenskalender en zette er nog zes podiums bij. Vorig jaar ten slotte won hij in Monaco, tweemaal de GP van Oostenrijk, Frankrijk, België, Nederland, USA, Mexico en die van Emilia Romagne in Imola. Max stamt uit een koersfamile die wat onbeleefd wil zijn tegen objectieve beroepsjournalisten. Max's moeder, Sophie Kumpen, dochter van bouwgigant Kumpen, kartingkampioene en er is ook een Anthony Kumpen die een respectvol palmares kan voorleggen.
Vader Jos Verstappen is niet alleen de vader van Max, maar tevens ploegmaat van Michaël Schumacher bij Benetton. Hij heeft zoonlief via een harde opleiding gebracht waar hij is. Max behoort bij de groten, maar nog niet bij de "Sir's". Daarvoor moet je echt uit het hout van Goëthe gesneden zijn. Mogelijk kan hij vanaf nu zichzelf vervolmaken zodat een tweede wereldtitel niet telkens met een vraagteken moet worden vergezeld. Straks ontmoet hij de de hobblende piste van Bahrein de fijnbesnaarde heer Charles Leclerc, ploegmaat can Carlos Sainz jr bij Ferrari. (Walter Rombauts)
LECLERC WINT, SAINZ ZORGT VOOR DUBBELSLAG FERRARI, HAMILTON OP PODIUM
Na een langdurig tweegevecht tussen de trainingsnelste Charles Leclerc en Max Verstappen ging in de 45ste van 57 ronden de AlphaTauti-Honda van de Fransman Pierre Gasly aan het branden. De piloot kon er op tijd uitspringen en het restant werd geblust maar bleef wel ter plekke staan. Eén minuut "Virtuele Safety Car" én elf minuten een echte safetycar, verknalde wat een prachtig koerseinde had kunnen zijn tussen Leclerc, Verstappen, Sainz, Perez en Hamilton. Toen op vijf ronden van het einde het gezelschap opnieuw werd losgelaten - Max Verstappen had nog snel nieuwe softs gehaald - bleef Charles Leclerc met zijn Ferrari glansrijk de meerdere van een aandringende Max Verstappen. Tot diens Red Bull-Honda er de brui aan gaf. Een haperende benzinetoevoer.
Sergio Perez kon gelukkig de eer redden voor Red Bull op het podium, ware het niet dat hij een spin maakte die het hele veld onder een gele vlag bracht en voor een verrasssende uitslag zorgde. Met o.a. een heroptredende Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) op de vijfde plaats en de twee Alpine-Renault's op plek 7 en 9. Andermaal ontsierde de safety car de finale van de eerste GP van het seizoen, wat deed denken hoe het kampioenschap vorig jaar is afgesloten en bedenkelijk is afgelopen. Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton stond als derde mee op het podium.
Charles Leclerc won hiermee zijn derde GP sinds hij in 2018 in de F1 debuteerde. In de stand om het WK staat de Monegask met 26 aan de leiding. Eén punt scoorde hij door ook de snelste ronde af te snoepen. Hij kreeg de onderscheiding "Driver of the Day". Meteen neemt Ferrari ook de leiding in het WK van de Constructeurs. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
De uitslag van de GP van Bahrein
1. Charles Leclerc 308,484 km in 1 uur 37'33"584 (189,720 km/h gemiddeld)
CHARLES LECLERC - FERRARI - VERTREKT IN POLE IN GP VAN BAHREIN
De strijd om de pole ging tussen Ferrari en Red Bull. Mercedes bleef op bijna 1"hangen en Lewis Hamilton redde de meubelen met een vijfde plaats. In de Q1 reed de Monegask met 1"31"471 al de snelste chrono. Die werd in Q2 overgenomen door Max Verstappen met 1'30"757. In de Q3 leek het er even op dat de Spanjaard Carlos Sainz zijn eerste "pole" ging scoren. Maar nog voor Max Verstappen de ultieme tijd kon zetten klokte Charles Leclerc met 1'30"558 de finale tijd voor de pole-position en verwees Max Verstappen naar de tweeede plaats. Dan volgt Carlos Sainz, een verdienstelijke Sergio Perez die de druk van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton in zijn nek voelt.(wr)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - REPLIKEERT IEDEREEN IN FP2 IN BAHREIN
Max Verstappen heeft de snelste tijd gereden in de tweede vrije oefeningen voor de GP van Bahrein. Schumacher en Magnussen in hun Haas reden verdienstelijk 8ste en 10de. Charles Leclerc (Ferrari) was lang de leider, tot de Belgische Nederlander met alle wijzerstanden korte metten maakte. Verliezen we ook niet uit het oog dat Fernando Alonso vijfde is met die sakkerse Alpine, terwijl Esteban Ocon met die bolide een rode vlag uitlokte omdat zijn auto bijna letterlijk uit elkaar viel op de rechte lijn. Van de FP2 moet nog een akkefietje worden vermeld. Tsunoda reed wat in de weg van Leclerc in een snelle ronde. Genoeg om stewards een onderzoekje te laten doen. Net als wielrennen is F1 ook een vervelende sport geworden. Om het met Toon Hermans woorden te zeggen "Die anderen gingen altijd voor me rijden...ik ben ermee gestopt".
Het "hobbelen" van de auto's op topsnelheid is een probleem en zevenvoudig wereldkampioen Hamilton maakt er geen geheim van dat het zijn nek en hoofd zwaar belast. Gelukkig dan dat hij de tijd van de echte "wingcars" niet heeft meegemaakt waar 4G nog maar een lachertje was. Het huidige grondeffect dat wordt gecreëerd door tunnels smal te beginnen en achterwaarts te verbreden waardoor de lucht versnelt en een - licht - vacuüm schept dat de wagenbodem naar het asfalt zuigt is tegenover Colin Chapman's wingcars maar een flauwe kopie. Toch moet er direct worden bij verteld dat Hamiltons wagenbodem wel over het asfalt schuurde... Morgenochtend is er de FP3, daarna de kwalificaties om de eerste "polesitter" van 2022 aan te duiden. Wedden dat het een jonge "knul" is die er tussen Engels wat Hollands ingooit. (wr)
PIERRE GASLY - ALPHATAURI HONDA - VERWITTIGT JONGE GASTEN MET SNELSTE CHRONO IN FP1 IN BAHREIN
De eerste vrije oefeningen om de GP van Bahrein waren net geen half uur aan de gang of Max Verstappen klokte op mediums in 1'34"783 de snelste tijd. Maar een tiental minuten later, om precies te zijn om 13.45 uur, bracht de Brit George Russell de nieuwe Mercedes W13 op de eerste plaats: 1'34"629. Meteen weet de achterklappende en honende concurrentie dat Mercedes' nieuwe "draak" zoals Max Verstappen hem figuurlijk noemde, helemaal mee zal zijn.
Gedaan met lachen en overgaan tot de ernstige zaken, waarin besloten ligt dat het nieuwe F1-format zich zal afspelen in de jonge generatie autocoureurs. "Ancien" Fernando Alonso kon in de Alpine wel de achtste plaats wegkapen, maar met zijn 40 lentes, twee wereldtitels, 333 GP's en 32 overwinningen, zal hij toch de adrenaline van de jonge gasten in zijn stoere nek voelen. Lewis Hamilton zit met 37 bewogen lentes bijna in hetzelfde geval. Hij staat op de zevende plaats in de eerste uitslag van de vrije trainingen voor de eerste van 23 GP's dit jaar. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
NICO HÜLKENBERG VERVANGT VETTEL IN BAHREIN WEGENS COVID
Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel kan de eerste GP van het seizoen, in Bahrein, niet rijden. Hij wordt vervangen door Nico Hülkenberg bij Aston Martin. Deze Duitser viel de jongste twee jaar al meer in voor "zieke" collega's. Winnaar in 2015 met Porsche in de 24 Uren van Le Mans, is deze man een referentie in de F1. Vrolijker nieuws is dat Max Verstappen een prachtige privéjet heeft, derdehands weliswaar, maar niet mis. Lewis Hamilton heeft de zijne dan weer verkocht om milieu-overwegingen, volgens hemzelf. Morgen ontmoeten de twee rivalen zich opnieuw tijdens de eerste vrije trainingen voor de GP van Bahrein die zondag wordt gereden. Max verdedigt daarin zijn tweedehands-wereldtitel en de "ouwe" Lewis zal pogen de achtste wereldtitel binnen te halen.(wr)