MAX VERSTAPPEN - RB HONDA - LOOPT UIT OP HAMILTON IN WK-STAND MET ZEGE IN GP VAN STIERENMARKEN
De GP van Stiermarken in Spielberg in Oostenrijk dekt een sterk verhaal. Max Verstappen startte vanuit pole het snelst en leidde de hele race zonder dat regerend wereldkampioen Lewis Hamilton enig weerwerk kon bieden. Of toch wel iets. Met telkens de snelste ronde te draaien en zo de Limburger dat ene WK-punt af te snoepen. Sergio Perez (Red Bull-Honda) haalde in de 55ste van de 71 te rijden ronden nog softs en bedierf daarmee het ronderecord-plezier van de zevenvoudige wereldkampioen. Perez won nu zogoed als iedere ronde dat begeerde WK-punt.
Max toerde superieur aan de leiding, Hamilton reed er gefrustreerd achter en toen de achterstand 14" werd, schoot Lewis Hamilton uit zijn kram en eistte dat zijn team hem zachte banden zo monteren. In de voorlaatste ronde kreeg hij die en hij liet 1'07"058 optekenen, waarmee hij één WK punt toevoegt aan de 18 die verbonden zijn aan de tweede plaats. Sergio Perez trachtte nog Valtteri Bottas te verschalken voor een podiumplaats, maar dat lukte niet. We noteren ook een schitterende race van Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) die vijfde eindigde. Fernando Alonso, achtste gestart, stootte even door naar P7 maar werd uiteindelijk negende.
In de voorlopige stand om het WK versterkt Max Verstappen zijn leidersplaats tot 156 punten tegenover 138 voor Lewis Hamilton. Een verschil dus van 18 eenheden, die nog niet zaligmakend zijn, maar voor de Brit die zijn achtste wereldtitel beoogt wel een duidelijk teken aan de wand zijn. Max Verstappen heeft vandaag zijn vierde GP van het F1-seizoen 2021 gewonnen ! Dat is zijn 14de sinds hij in 2015 in de Formule 1 kwam !!! In de stand om het WK van de constructeurs versterkt Red Bull Racing ook lichtjes zijn voorsprong op zevenvoudig wereldkampioen Mercedes (sinds 2014, toen de 1,6 liter V6 Turbo-Hybrid's in gebruik werden genomen)
De uitslag:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 306,578 km in 1 uur 22'18"925
HAMILTON NEEMT EERVOL FP3 VOOR ZIJN REKENING IN OOSTENRIJK
Toen Max Verstappen na 32' in de derde vrije oefeningen een kleine aardbeving veroorzaakte met 1'04"971 dacht iedereen dat het verdict al gevallen was. Maar de oplopende, ook reglementaire spanning tussen Red Bull en Mercedes zorgde ervoor dat Toto Wolff grotere druk zette op Bottas, maar zeker op de fatsoenlijk betaalde regerende wereldkampioen Lewis Hamilton. Deze is nu pas de nieuwe onderhandelingen met Toto Wolff voor 2022 begonnen en voelt de druk van zijn "bazen", maar bijzonder nog van Max Verstappen. Voor wie het al vergeten zou zijn, WK-leider en de man die wel eens kan verhinderen dat Lewis een achtste wereldtitel dit jaar kan behalen.
Bovendien zou het voor Mercedes de eerste keer zijn dat ze sinds 2014 niet de Wereldtitel bij de Constructeurs zouden behalen. In dat jaar werd voor de eerste keer de 1,6 liter V6 Turbo-Hybrid in gebruik genomen. Mercedes behaalde er zeven wereldtitels mee. Dus de kwalificaties straks zijn gevoelig geladen. Het pit-incident met Bottas (drie plaatsen aachteruit op de grid + 2 strafpunten op zijn superlicentie) is een apart verhaal. Nat als de "verhoogde pitstraat-beveiliging" vanwege de FIA die concreet Red Bull benadeeld. Nu eerst de strijd om de "pole". Hamilton zal trachten zijn 101ste te behalen. Maar Max is nabij. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - PAKT DERDE SEIZOENSPOLE IN SPIELBERG
Max Verstappen heeft op een haast buitenaardse manier zijn derde pole-position van het F1-seizoen veroverd in "zijn" Spielberg. Met 1'03"841 overklaste hij letterlijk iedereen, hoewel moet worden vermeld dat Pierre Gasly (AlphaTauri-Honda) even met 1'04"429 even de eerste plaats waarnam in de Q2. Maar in de Q3, de beslissende fase, demonstreerde Max Verstappen een meesterschap dat alleen de grootsten hebben kunnen opvoeren. Zijn topsnelheid met 315 km/h lag hoger dan die van de regerende wereldkampioen. Hij trotseerde tot 4,8 G in de bochten (remember de "wingcars"...) en bespeelde die ene ideale lijn in alle bochten met een preciesheid van een vioolstok op de snaren van een Stradivarius. Van "heavy metal" tot hemelse Stravinsky.... Lewis Hamilton luisterde beteuterd, zag zijn 101ste pole weer aan zijn neus voorbij gaan.
Valtteri Bottas klokte tweede af. Maar de Fin moet drie strafplaatsen achteruit op de startgrid, wegens de pitstraat-capriolen gisteren. Dus staat Lewis achter Max, op de tweede rij bevindt zich Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) voor een andermaal schitterende Sergio Perez (Red Bull-Honda). Pierre Gasly's auto kreeg een nieuwe MGU-K die meer had dan sensorproblemen. Maar hij kreeg er geen grid-straf voor. Het is duidelijk dat het duel Hamilton - Verstappen morgen in de GP van Stiermarken in Oostenrijk voor vuurwerk zal zorgen. Gelukkig wordt er over de mogelijkheid van regen gesproken. Die kan het vuur wat temperen en misschien veranderen in een "Red Bull"-gevecht zoals in de tijd van de grote matadors. Dan kan Max Verstappen zich misschien tot "regenmeister" kronen zoals Ayrton Senna zich destijds outte. (Walter Rombauts/Fotobijlage: Alpine)
MAX VERSTAPPEN DOMINEERT OOK IN FP2 OP DE RED BULL RING
Met 1'05"412 heeft Max Verstappen in de tweede vrije training iedereen gedomineerd. In die mate dat regerend wereldkampioen Lewis Hamilton zich toch wat zorgen moet beginnen maken over die achtste wereldtitel. Ook binnen Mercedes heerst onrust. Toto Wolff ziet iedere race met lede ogen aan dat de banden wissels bij Red Bull binnen 2" seconden gebeuren...veel korter dan bij hen. Ik weiger voorlopig te geloven dat de nieuwe FIA-regels die de pitstops trager gaan maken door Mercedes is ingefluisterd. Maar feit is software gaat beslissen over het moment waarop een wiel echt vast staat en de coureur "groen" krijgt om weg te rijden. Vanaf de GP van Hongarije zou dat worden toegepast en daarmee Red Bull een aanzienlijk voordeel - met name snelheid van banden wissels - afnemen.
Of Valtteri Bottas dat ongenoegen bij de "Ster" deze namiddag kracht heeft willen bijzetten is zéér de vraag. In ieder geval kwam een kwartier voor het einde van de FP2 de Fin nog banden wisselen. Bij het vertrekken maakte hij een heuse spin in de pitstraat waarbij gelukkig niemand werd geraakt. Dus zou de Fédération de l'Automobile toch redenen hebben om de veiligheid in de pitstraat te verhogen. De FIA heeft het daar al eerder over gehad. Maar in het kamp van Red Bull is er veel protest tegen de nieuwe regeling voor de banden wissels. Los van dit valt een herboren Alpine-Renault op met een derde plaats voor de talentrijke Esteban Ocon en de vijfde van "bompa" Fernando Alonso, die blijkbaar toch een tweede adem vindt. Net als Daniël Ricciardo.
Morgen is er FP3 en de strijd om de pole op die snelle Red Bull Ring. Voor we het vergeten, Nikita Mazepin (Haas-Ferrari) maakte nog een uitstapje in de grindbak en zijn ploegmaat Mick Schumacher vroeg Sebastien Vettel eens naar zijn cockpit te komen kijken. De zoon van voelt er zich niet comfortabel in. Zou "Papa" thuis daar echt niets kunnen over zeggen ? Is Michaël Schumacher nog echt zo gehandicapt ? Dat ski-ongeval op 29 december 2013 nabij Grenoble kan je niemand toewensen. Hij was toen 45 jaar jong. Nu moet zijn zoon Mick het thuiszittende stuurgenie levendig zien te houden in de F1. Wijsheid heeft ie zeker meegekregen, de kracht die nodig is om er te geraken zal moeder Corinne mee voeden. Mogelijk komt op die manier schoonheid weer in het zwaar getroffen gezin. Echte puristen smeken erom. (Walter Rombauts/Foto bijlage:Alpine)
PORSCHE ZET NIEUW RONDERECORD NEER OP DE NORDSCHLEIFE MET 911 GT2 RS
Uitgerust met de "Manthey Performance Kit" heeft testpiloot Lars Kern op 14 juni een nieuwe recordtijd neergezet op de Nürburgring, meer bepaald de 20,8 km lange en beruchte "Nordschleife". Lars Kern perste er aan het stuurwiel van de 515 kW (700 pk) sterke 911 GT2 RS een tijd uit van 6'43"300. De auto was eeb "brouwsel" van de Porsche R&D-ingenieurs in Weissach en de Manthey-specialist in Meuspath.(wr)
MAX VERSTAPPEN OPENT FP1 MET SNELSTE TIJD VOOR GP VAN STIERMARKEN
De eerste vrije training voor de GP van Stiermarken bracht héél snel Max Verstappen en zijn Red Bull-Honda op het voorplan. Hij sloot de training af met 1'05"910. Sainz (Ferrari) en Perez (Red Bull-Honda) zorgden voor een - korte gele vlag. Als de uitslag van de inhoudloze eerste vrije oefening (FP1) vanaf de laatste plaats wordt gelezen zien we 20 Mazepein (Haas), 19 Kubica (Alfa Romeo) en 18 Schumacher. In de tweede oefeningen straks zal het bitse duel tussen Verstappen en Hamilton duidelijker worden. Er worden dan al wat simulaties uitgevoerd voor de kwalificaties van morgen, zaterdag.(wr)
MAX MAG IN SPIELBERG EEN HARDERE LEWIS HAMILTON VERWACHTEN
In de vorige ongelooflijk spannende GP van Frankrijk leek het erop dat Lewis Hamilton er zich in de laatste ronden had neergelegd bij het meesterschap van zijn mogelijke opvolger dit jaar van de wereldtitel. Maar dat was niet zo. De zevenvoudige wereldkampioen kon niet anders dan met zijn versleten harde banden verder sukkelen en de eindmeet halen. Verder duelleren met Max Verstappen zou risicovol zijn geweest om...opnieuw puntenloos de race te beëindigen.
Mercedes heeft de jongste GP's haar lesje wel geleerd. En Lewis Hamilton zou zo graag die achtste wereldtitel binnenhalen. En Max Verstappen zijn eerste. Met nog maar een derde van de drieëntwintig GP's gereden belooft het seizoen ononderbroken spannend te blijven. Voor de GP van Stiermarken zondag a.s. mag Max Verstappen zich aan een hardere Hamilton verwachten. Hij rijdt wel "thuis" op de Red Bull Ring, maar Mercedes als team zal ook een stuggere houding aannemen omdat Red Bull bij de FIAheeft verzocht die voorvleugel van de Mercedes W12 eens goed onder de loep te nemen... De vrije trainingen beginnen morgen en lopen zaterdag naar een climax voor de pole in de kwalificaties. (wr)