Magneti Marelli zou werken aan een superkrachtig KERS-systeem dat in 2013 opnieuw in de F1 zou komen. Althans is dat de wens van Mercedes (Ross Brawn) dat vindt dat het zinloos is volgend jaar het Kinetic Energy Recovery System zomaar zoals in 2009 te laten voortbestaan. Dat systeem recupereerde vertragingsenergie die door een generator stroom naar de batterij voerde. Naar goeddunken van de piloot kon gedurende 677 precies 60 kW (82 pk) weer afgeroepen worden om de 2,4 liter V8 te ondersteunen op bijvoorbeeld de helling vanaf lEau Rouge naar Les Combes toe, of anders nog, het inhalen van een tegenstrever te vergemakkelijken.
Door onderling akkoord in de schoot van de Formule One Team Association is het systeem dit jaar niet in gebruik. Nochtans is het niet verboden door de FIA. Ferrari en Renault pleiten dan ook om het al in 2011 weer toe te passen. Vooral omdat door het afschaffen van tankbeurten en de één verplichte bandenwissel per race voor weinig spektakel is gaan zorgen. Althans volgens sommigen, want in een jaar dat acht coureurs wereldkampioen kunnen worden is van saaiheid moeilijk te spreken. KERS, dat principieel op de basisprincipes van een Toyota Prius berust, kan op verschillende manieren worden bekomen. De kans is zeer groot dat Porsche het zal opdringen aan de lAutomobile Club de lOuest voor de 24 Uren van Le Mans 2011.
Na de dieselintrede, ongetwijfeld ook een hybride-opmars waarvoor ook Zytek al klaar is. Voortgaande op de Porsche 911 GT3R Hybrid die op 4 maart van dit jaar in Genève is getoond, legt Porsche een contragewicht tegenover de gedachtegang van Magneti Marelli. De 352 kW (480 pk) sterke vierliter zescilinder boxermotor wordt bijgestaan door twee elektromotoren van 60 kW (90 pk) die de voorwielen aandrijven en dan dus ook voor vierwielaandrijving zorgen. Waarom het ingaat tegen de zienswijze van de Italiaanse specialist is te zien in het interieur naast de bestuurdersplaats.
Daar staat wat een vliegwielaccumulator is gaan heten. In de F1 hebben BMW en Williams er ook aandacht voor gehad. In dat gewichtige woord zit accu verscholen en er zijn ook geen batterijen zoals in de gebruikelijke hybriden die we op de weg tegenkomen. Het systeem is in wezen een elektromotor op zich waarvan de rotor met een omtreksnelheid tot 40.000 t/m ronddraait. Die mechanische energie wordt opgeslagen als er vertraging in het voertuig zit. Algemeen wordt nu aangenomen dat in de software een norm vanaf 0,3 g wordt gehanteerd. Dat kan natuurlijk van merk en denkwijze van de grijze massas van ingenieurs verschillen.
Als die vertraging wordt gedetecteerd stoppen de twee elektromotoren aan de wielen met aandrijven en veranderen zich (weerom software-gewijs) in generatoren die de vliegwielaccu gaan opladen. Wil de piloot nu de opgeslagen energie weer oproepen, dan verandert de vliegwielaccu zich op zijn beurt in een generator die in het geval van Porsche tot 120 kW (163 pk) stuurt naar beide elektromotoren op de vooras. Dit extra vermogen is na iedere laadbeurt tussen 6 en 8 beschikbaar. Maar het proces van energie laden en weer beschikbaar stellen kan korter achter elkaar dan in de KERS omdat daar van een echte condensator/batterij wordt gebruik gemaakt. Bepaald dit aspect intrigeert Ross Brawn en doet Mercedes verzoeken de verzuchting van Ferrari en Renault tot 2013 opgekropt te laten.
Dat Porsche zijn slag zal thuishalen in Le Mans volgend jaar mag verduidelijkt worden door de deelname van deze 911 GT3R Hybrid aan de 24 Uren van de Nürburgring op 15 en 16 mei a.s. Een week na Clean Week 2020. Porsche, na 20.000 overwinningen in 45 jaar op een zestig jarige bestaan, blijft zoals altijd bescheiden. Het zou maar om een racelabo gaan. Slechts om een lager verbruik bij een hoger vermogen en een lagere CO2-uitstoot Allemaal ongetwijfeld juist. Maar ook om als eerste hybride een zege in de beroemdste afstandsrace ter wereld af te dwingen. Niet dit jaar, dat is te vroeg, maar daarna Peugeot en Audi weten al van wanten. Die arbeiden ook al een poos aan een hybride. Maar aan dewelke ? Porsche kan twijfels zaaien in de zwaar belaste hoofden van race-ingenieurs.(Walter Rombauts)
Amp Electric Vehicles maakt van Chevrolet Equinox EV CrossOver
Op de Autoshow van New York is bijzonder veel aan nieuws te rapen rond de EV. De Chevrolet Equinox zal niemand vreemd in de oren klinken, maar een puur elektrische versie ervan op basis van het 2010 model is nieuw. Het begrip Crossover impliceert een compact voertuig dat de behendigheid van een terreinauto bezit, de prestaties van een sportwagen biedt en het comfort van een limousine.
Uit de keuze van batterijen, de lood-zuur (PBA), de Nikkelmetalhydride (NiMH) en de Lithium-Ion (Li-ion) werd geopteerd voor deze laatste omdat die vier keer meer kan dan de eerstgenoemde en twee keer zoveel als de veelgebruikte NiMH. Maar Li-Ion draagt nog wel de twijfel van levensduur met zich. Vandaar de twijfel en het steeds meer tegenkomen van een Lithium-Polymeer accu.
De Chevrolet Equinox-by-Amp haalt vanuit stilstand 96 km/h in 8 en loopt desgewenst 144 km/h. In dat geval wordt natuurlijk ingeboet op de actieradius die bij rustig rijden 241 km kan bedragen. Is de accu leeg dan duurt het 14 uur eer ze aan een 110 V weer vol is en aan een 220 V contact maar 4 uur. AEV laat niets los over de autonomie als de vijf zitplaatsen in de stoere auto allemaal zijn bezet.(wr)
Tata, de Indische eigenaar van Jaguar en Land Rover, toonde in Genève dit jaar, de Nano EV die nu verder aandacht trekt in New York. De elektrische versie ervan is gebouwd op hetzelfde platform als de versie met 600 cm3 verbrandingsmotor. Nu echter is er een elektromotor waarvan de Indische constructeur geen vermogen en koppel vrij geeft. Deze EM wordt gevoed door Lithium-Polymeer batterijen.
De actieradius bedraagt 160 km en van 0 naar 60 km/h wordt in minder dan 10 afgelegd. Dus zeker niet het raketeffect zoals in een Tesla Roadster ! Maar daar is het Tata niet om te doen. Pure basismobiliteit in steden aanbieden is het doel. Normaal komt het autootje in de EV versie in 2011 op de markt. Of dit ook bij ons zal zijn blijft momenteel een open vraag.(wr)
Amp Electric Vehicles, Mini E, Mitsubishi iMiEV, BMW Active en de Think zijn zowat de voornaamste puur elektrische autos die de bruisende show in New York sieren. De Think City valt in dat gezelschap bijzonder op omdat hij vanaf een lege batterij voor 80% kan geladen worden aan een 110/220 V huisstekker in slechts 15 minuten. Dan al zou hij een actieradius hebben van 160 km en een topsnelheid van 112 km/h. In januari is hij aan de pers voorgesteld aan Pier 7 in Brooklyn onder impuls van Enerdel. Dat is een batterijfabrikant die Li-Ion cellen produceert en de grootste in Indiana, zoniet in de States wil worden. Enerdel is tevens fabrikant van die snelladende infrasctructuur voor EVs waarop de wereld eigenlijk wacht. Pas dan zal de Plug-in Electric Power realiteit zijn en kunnen Electric Vehicles aan de man worden gebracht. Via een persconferentie rond de EVs liet Nissan weten de Leaf inclusief met batterij aan te bieden. Dus niet zoals Alliantie-partner Renault zinnens is de accus apart te laten leasen.(wr)