Tata, de Indische eigenaar van Jaguar en Land Rover, toonde in Genève dit jaar, de Nano EV die nu verder aandacht trekt in New York. De elektrische versie ervan is gebouwd op hetzelfde platform als de versie met 600 cm3 verbrandingsmotor. Nu echter is er een elektromotor waarvan de Indische constructeur geen vermogen en koppel vrij geeft. Deze EM wordt gevoed door Lithium-Polymeer batterijen.
De actieradius bedraagt 160 km en van 0 naar 60 km/h wordt in minder dan 10 afgelegd. Dus zeker niet het raketeffect zoals in een Tesla Roadster ! Maar daar is het Tata niet om te doen. Pure basismobiliteit in steden aanbieden is het doel. Normaal komt het autootje in de EV versie in 2011 op de markt. Of dit ook bij ons zal zijn blijft momenteel een open vraag.(wr)
Amp Electric Vehicles, Mini E, Mitsubishi iMiEV, BMW Active en de Think zijn zowat de voornaamste puur elektrische autos die de bruisende show in New York sieren. De Think City valt in dat gezelschap bijzonder op omdat hij vanaf een lege batterij voor 80% kan geladen worden aan een 110/220 V huisstekker in slechts 15 minuten. Dan al zou hij een actieradius hebben van 160 km en een topsnelheid van 112 km/h. In januari is hij aan de pers voorgesteld aan Pier 7 in Brooklyn onder impuls van Enerdel. Dat is een batterijfabrikant die Li-Ion cellen produceert en de grootste in Indiana, zoniet in de States wil worden. Enerdel is tevens fabrikant van die snelladende infrasctructuur voor EVs waarop de wereld eigenlijk wacht. Pas dan zal de Plug-in Electric Power realiteit zijn en kunnen Electric Vehicles aan de man worden gebracht. Via een persconferentie rond de EVs liet Nissan weten de Leaf inclusief met batterij aan te bieden. Dus niet zoals Alliantie-partner Renault zinnens is de accus apart te laten leasen.(wr)
Mazda en TMC zijn het samen eens over een nieuwe hybride
De Mazda Motor Corporation en de Toyota Motort Company zijn het samen eens over de bouw van een nieuwe hybride die de naam Mazda zal dragen. De fysionomie van de nieuwe auto is gebaseerd op de succesvolle Prius III. In weerwil van huizenhoge kritiek blijft Toyota en met dit merk ook Lexus, de pionier van de tweeslachtige auto. Dit wil zeggen een auto die én een verbrandingsmotor heeft én een elektromotor. Door een NikkelMetalhydride accu kan die in de stad puur elektrische rijden. Tijdens die afstand van 50 à 60 km afhankelijk van de rijstijl stoot de auto ZERO emissie uit.
De verbrandingsmotor die in het geval van Mazda de nieuwe Sky-Concept zal zijn, verbruikt een minimum aan brandstof. Vertragingsenergie wordt omgezet in elektricitiet die opgeslagen wordt in de batterij. Ze kan desgewenst weer worden afgeroepen om samen met de Otto- of Dieselmotor fellere acceleraties te geven aan het voertuig. Er is dus een permanente interactiviteit tussen verbrandingsmotor, elektromotor en batterij. Op een display op het dashboard is dat op fascinerende wijze gevisualiseerd. Mazdas overeenkomst met Toyota is intelligent te noemen. Waarom pogen iets nieuwer te bedenken als de kennis gewoon tegen wat centjes kan worden ingehaald ? De grote denkers en ingenieurs hebben allemaal voortgebouwd op de axiomas van hun voorgangers.
Ook de Formule 1 nam Toyotas model als principe over (maakte er weliswaar twee versies van-) in de Kinetic Energy Recovery System (KERS). Wegens te duur en een te korte tijd om het op punt te stellen voor de 2,4 liter V8 motoren werd het dit jaar opgeborgen. Volgend jaar is het weer toegelaten maar niet verplicht, net als in 2009. In 2012 zal het waarschijnlijk weer algemeen worden gebruikt onder FIA-vlag. De batterij in de F1 doet eerder aan als een condensator die veel stroom kan opnemen voor korte tijd en dan weer afgeven. Tegen dat de F1 weer KERSzuchtig is, heeft Mazda een puike hybride klaar die eerste in Japan zal worden verkocht.(wr)
Terwijl er in zondagavond Monaco gefeest werd in het Hotel de Paris en men vergat de uitslagen van de vierde succesvolle Rally van Monte Carlo voor Alternatieve Energieën naar de gespecialiseerde pers te zenden ook op aanvraag is de groene zucht naar CO2-arme autosport een feit. In Monaco reden hybride-autos, autos op E85, heuse elektrische vierwielers zoals de Tesla Roadster en de Mitsubishi MiEV, bolides op Compressed Natural Gas (CNG) en alle anderen zoals de Ford Fiesta Econetics met een uitstoot aan koolstofdioxyde van minder dan 120 g/km. Autosport heeft met als dusdanige erkenning van de Fédération Internationale de lAutomobile, Place de la Concorde numero 8 in Parijs, een berg krediet naar de toekomst toe. Daarom is Clean Week 2020 in Zolder van 5 t/m 9 mei 2010 zo een belangrijke manifestatie. Meer nog, de gelijknamige Trophée is de tweede op de kalender van de FIA in een serie van 18 milieugerichte autofeesten.
Niemand slaapt er nog van. Nicolas Prost, zoon van de 55-jarige viervoudige wereldkampioen Alain, nog het minst. Hij ligt nog altijd de flitsende acceleraties weg te dromen die hij beleefde in de eerste elektrische race van de Trophée Andros. Hij reed in die AC03 Evo2 die in 6 van 0 tot 60 km/h sprint en 160 km/h snel is. Met 90 kW (122 pk) was hij er maar zes seconden trager mee over zon gladde ronde dan zijn vader die met een 261 kW(355 pk) sterke Dacia Duster daar feest viert. Exagon Engineering heeft mee de hand in dat bizarre voertuigje dat zo van die smalle banden heeft waar je een Rally van de Duizend Meren in Finland mee rijdt. Toch komt er ook dit jaar in december een tweede kampioenschap van voort waarin geen zwarte sneeuw zal worden gezien door de deelnemers. Het zal de zoveelste parallelle competitie zijn waarin meesters op bescheiden wijze hun werk afleveren. Met één ideale lijn, ook op glad ijs. Omdat de pioniers van de auto eind van de 19de eeuw rotsvast geloofden in de elektrische versie van de zelfbeweger. Tot de olie kwam en de CO2. Nu wordt er opnieuw met moderne middelen retro gedacht.(wr/foto:exagon)
De Challenge Urbain Electrique in de Rally van Monte Carlo
Vandaag komen de 118 deelnemers die zijn gestart uit Lugano, Clermond-Ferrand en Annecy le Vieux na een aanlooproute aan in de gezamelijke startplaats Valence. In het ydillische Annecy le Vieux hebben de puur elektrische autos een eerste regulariteitsproef gereden over 9,5 km. De eerste van de Challenge Urbain Electrique die binnen het kader van de Rally van Monte Carlo voor voertuigen met alternatieve energieën is ingesteld. Ze is voorbehouden aan EV met een minimum autonomie van 150 km. Dat zal nodig blijken want morgen zaterdag moet er twee keer 33 km als regulariteitsrit worden gereden in de Maritieme Alpen achter Nice. Zondagnamiddag is er dan een heuse superspeciale op een gedeelte van het GP-circuit in de straten van Monaco. Het vertrek is aan de uitgang van de tunnel langs de zee en de finish op het Casinoplein. Tijdens deze snelheidsproef speelt het vermogen van de EVs als Tesla en Venturi Volage een doorslaggevende rol, maar ook de stuurmanskunst. Het ziet er naar uit dat zondagmiddag de vroeger Formule 1 coureur Erik Comas (Tesla) en Stéphane Ortelli (Venturi Volage) een robbertje autorijden zullen ten beste geven. Wie wint, dat wordt verteld s avonds om 20 uur in Hotel de Paris in het Prinsdom alwaar de prijsuitreiking plaats heeft.
Deze Rally van Monte Carlo voor autos met alternatieve aandrijving is de eerste in een reeks van achttien die onder het FIA-label worden gereden. Het tweede evenement op de kalender is Clean Week 2020 Trophy in Zolder. Het evenement loopt van 5 t/m 9 mei 2010 en belooft heel wat spektakel en nieuws te bieden aan de talrijk verwachte toeschouwers. Vooral op zaterdag 8 en zondag 9 mei worden telkens twee regelmatigheid- en verbruiktests gereden. Voor de klassen VII (Hybride), VIII (Benzine + NG), EF (Benzine maar -120 g/km) en EA (alternatieve brandstoffen zoals Puur Plantaardige Olieën) worden 26 ronden of plusminus 104 km voorgeschoteld.
Voor de klassen II (Op electriciteit omgebouwde prototypes), III (standaardvoertuigen op elektriciteit), IIIA (Elektrische serievoertuigen voor dagelijks gebruik) wordt 56 km of 14 ronden voor de wielen geschoven. De autos zijn bemand met piloot en navigator. Beiden moeten in het bezit zijn van een vergunning van de FIA of de RACB Sport 2010, of een equivalente licentie van een andere Nationale Auto Club.
Dit hele vooruitzicht op de Rally van Monte-Carlo én dat op Clean Week 2020 in Zolder toont aan dat autosport met alternatieve voertuigen in de lift zit. Daarom dat de reglementenmakers in Zolder ook zéér duidelijk het doel van de organisatie hebben omschreven. Artikel 1 luidt: Deze regelmatigheid- en verbruikstest stelt zich tot doel het gebruik van voertuigen op alternatieve brandstoffen te stimuleren en het grote publiek te overtuigen van de dagelijkse inzetbaarheid. Door gelijkaardige vormen van competitie aan te bieden, keren de gemotoriseerde sporten terug naar hun verre oorsprong, die ligt in het versnellen van de nieuwste technologische ontwikkelingen. Daarmee is de toon gezet. CleanWeek2020 in Zolder staat bij puristen van de autosport en autoindustrie al als klassieker geboekt.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
Vierde FIA Rally van Monte Carlo voor alternatieve auto's
Met Clean Week 2020 in Zolder inbegrepen telt de Coupe des Energies Alternatives de la FIA dit jaar 18 evenementen. De competitie begint morgen 25 maart 2010 met de vierde Rally van Monte-Carlo voor deze specialiteit. Sinds de eerste keer in 2007 is er een sterke evolutie in de deelnemende autokaravaan te zien. Waar in het eerste jaar veel Toyota Prius waren ingeschreven en enkele andere hybrides, komt het accent dit jaar wel op de elektrische autos te liggen.Tesla heeft via Simon Rochefort twee Roadsters ingeschreven en daarvan wordt er één van bestuurd door ex Formule 1 coureur Erik Comas. Natuurlijk blijven de Prius III in de klasse VII de hybride dienst uitmaken, maar ook de brandstof E85 komt onder de 118 ingeschreven wagens veel voor.
Er zijn drie startplaatsen. Lugano, Clermont-Ferrand en Annecy-le-Vieux. Van hieruit rijden de deelnemers naar het verzamelpunt Valence waar ze vrijdag 26 maart in de namiddag worden verwacht.Dan wordt het menens voor vijf regelmatigheidsritten waarvan twee s nachts. Zondag wordt er ook een heuse snelheidsrit gereden. Ze vertrekt aan het uiteinde van de tunnel die op het GP-circuit voorkomt en loopt tot aan de Place de Casino. Dat is een afstand van 400 meter. Voor degenen die in Annecy-le-Vieux startten was er al een echte "koers" over 9,5 km.
Door vanaf Clermond-Ferrand te starten hopen de Teslas een wereldrecord van 396 km zonder elektrische oplading van de Lithium-Ion-batterij neer te zetten. Zoals bekend heeft Daihatsu het officieuze wereldrecord op zijn naam met 586 km nadat een Tesla in de World Solar Challenge het tot 511 km bracht zonder opladen. Maar omdat deze Rally van Monte Carlo onder de regels valt van de Fédération Internationale de lAutomobile kan de straks gereden afstand als officieel wereldrecord worden geacteerd. Leuk aspect aan deze vierde editie is dat het aantal deelnemers zich sinds 2007 heeft verviervoudigd.(Tekst:Walter Rombauts/foto:Venturi)
De elektrische auto komt er, zoveel is zeker. Eerst voor stadsgebruik, dan interstedelijk en tenslotte landelijk zoals een Tesla voordoet. Als zekerheid bestaat over dat gegeven, dan rijst een nieuwe hamvraag. Waar halen we voldoende groene stroom ? Die moet worden opgebracht door wind- en zonne-energie. Volgens specialisten zal dat nooit voldoende kunnen zijn om de wereldmobiliteit te verzekeren. Daarom slaan nu energiereuzen en baggermaatschappijen de handen in elkaar om via het gekende principe van golfslag- en getijenenergie groene stroom aan te maken.
Samen met die uit biomassa-centrales zou dat al iets moeten geven op de eindbalans. Baggerfirmas hebben een grote ervaring met de golfslag en dus inzicht wat men daarbij precies moet aanwenden.
Alle landen met grote stranden en getijen komen in aanmerking om de nieuwste technieken daarin toe te passen. Het clowneske aan het gegeven is dat de techniek alweer een vijftigtal jaren bekend is, maar vandaag zich letterlijk iedereen zich afvraagt wat moeten we daar precies voor maken ? Turbines over kilometers strand die draaien als het water zich in het land dringt. Ook draaien en stroom leveren als het water weer naar vergaarput zee slibbert. Het lijkt te mooi om waar te zijn, maar hoe fictief dit allemaal ook klinkt, het komt er. Bizar genoeg blijken die technieken een voorwaarde om de elektrische auto door te drukken.
Alleen de Alliantie Nissan-Renault gaat weldra (2011) aan een volume van 500.000 eenheden elektrische Leafs, Fluences, Kangoos, Z.O.E.s en misschien ook Twizys beginnen. Even goed nadenken leert ons dat daarvoor gigantische hoeveelheden exclusieve materialen zullen moeten voorhanden zijn om de batterijen te vervaardigen. Die moeten zorgen dat de autonomie van de EVs vergroot. Als derde punt is het waken over de betaalbaarheid van de elektriciteit nog het belangrijkste. De OPEC wil niet meer kwistig zijn met aardolie. Die zullen we nog nodig hebben om andere behoeften te dekken. Zoals kunststoffen waaruit we al onze prularia produceren.
De olieproducerende landen houden met akelige preciesheid de afhankelijkheid van het westen van hun ruwe aardolie in het oog. Ze berekenen het de prijs waarvan ze zeker zijn dat die juist betaalbaar. Het westen zit dus tussen hangen en wurgen. Daarom wordt surfen op de golven, eb en vloed, zaligmakend bovenop de wind en de zon die ons welgevoelen geeft. Daarin gaan baggeraars een hoogtechnologische rol spelen. Ook in de windparken in zee.(wr)
Europese Opelwedstrijd geeft kans om Ampera te winnen.
Het motto is duidelijk: Green Drivers Wanted! Opel gaat op zoek naar de groenste bestuurder van Europa. Tijdens de Opel ecoFLEX Experience, een unieke Europese wedstrijd, kunnen ambitieuze deelnemers hun zuinigste en milieuvriendelijkste rijvaardigheden demonstreren.
Opel heeft exact de juiste wagens hiervoor, met verschillende modellen uit het ecoFLEX-gamma. De wedstrijd begint op 1 april en de winnaar gaat naar huis met een van de eerst gebouwde Opel Ampera voertuigen, de elektrische wagen met uitgebreide autonomie, die in 2011 in de showrooms komt. De gebruikte ecoFLEX-modellen hiervoor zijn: Corsa, Astra en Insignia
Een laag verbruik is voor veel autokopers een van de doorslaggevende argumenten. Opel maakt het zijn klanten gemakkelijk door aan die vereiste te voldoen met modellen uit het brede ecoFLEX-gamma. De ecoFLEX-modellen van Agila tot Insignia zijn bijzonder zuinig en milieuvriendelijk. Zo verbruikt de Insignia met een vermogen van 118 kW/160 pk slechts 5,2 liter diesel per 100 km met een uitstoot van 136 g/km CO2.
Milieubewuste Opel-bestuurders moeten bovendien geen compromissen sluiten op het vlak van prestaties of rijplezier en betalen ook geen hoge meerprijs. Meerdere types aandrijflijnen zijn beschikbaar: benzine en diesel, maar ook alternatieve brandstoffen zoals gecomprimeerd aardgas (CNG) en vloeibaar petroleumgas (LPG). Autokopers ontvangen de mogelijkheid om economisch en ecologisch te rijden gunstig: vandaag de dag draagt maar liefst 40 procent van alle verkochte Opel-voertuigen in Europa het ecoFLEX-logo.
De Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX en de Astra 1.3 CDTI ecoFLEX zijn de nieuwste modellen die met deze technologie uitpakken. De vijfdeurs Astra berline met 70 kW/95 pk stelt zich gemiddeld tevreden met nauwelijks 4,2 liter diesel per 100 kilometer wat zich vertaalt in een beperkte CO2-uitstoot van 109 g/km. De even krachtige Corsa doet nog beter: hij heeft slechts 3,7 l/100 km nodig en stoot 98 g/km CO2 uit waarmee hij onder de drempel van de 100 g/km blijft.
Wanneer op 1 april het startschot wordt gegeven voor de ecoFLEX Experience, gaat Opel over het hele continent op zoek naar de bestuurder die het brandstofbesparende potentieel van de Opel-modellen tot de laatste druppel weet te benutten. Geïnteresseerden kunnen zich nu online registreren op www.ecoflex-experience.com.
Bestuurders moeten eerst hun kennis over brandstofbesparing bewijzen in een online quiz en krijgen daarna de kans om hun virtuele rij- en zuinigheidsvaardigheden te bewijzen. De beste deelnemers (de meest milieuvriendelijke bestuurder uit elk van de 20 deelnemende landen) worden deze zomer uitgenodigd voor een meerdaags evenement in Zweden. Onder de supervisie van professionals nemen de finalisten het tegen elkaar op in een pan-Europese wedstrijd op het Sturup-circuit in Malmö. De milieuvriendelijkste bestuurder wordt dan uitgeroepen tot ecoFLEX Experience-kampioen en krijgt een heel bijzondere prijs mee naar huis: een van de allereerste productie-exemplaren van de Opel Ampera, die de milieuvriendelijke mobiliteit van morgen waarborgt.
Het preproductiemodel van de E-REV elektrische wagen met uitgebreide autonomie (Extended-Range Electric Vehicle) legde onlangs met succes zijn eerste langeafstandsrit op de openbare weg af met een rit van Rüsselsheim naar Genève. Met zijn lithium-ionbatterij van 16 kW kan de Ampera 60 kilometer zuiver elektrisch, en dus volledig emissievrij, afleggen. Daarna begint de benzinemotor elektriciteit te genereren om de wielen voor de rest van de reis aan te drijven. Aan rijplezier is er alvast geen gebrek: de fluisterstille elektromotor van 111 kW/150 pk levert 370 Newtonmeter koppel vanuit stilstand. Hij stuwt de Ampera in ongeveer 9 van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 161 km/u.(wr)
In een Tesla Roadster stap je in als in een Lotus Elise. Dat is niet verwonderlijk, want de Californische autobouwer van elektrische sportwagens gebruikt een Lotuschassis als grondvesting voor een imposante Lithium-Ion batterij en een driefase asynchrone elektromotor die goed is voor 225 kW (300 pk) die tot 13.000 t/m draait. Binnenin is dat zichtbaar op de toerenteller die vanaf dan een rood veld aangeeft. Gezien de Tesla slechts 1127 mm hoog is, zit je laag met je poep tegen de grond en de rugleuning van de goed omvattende kuipzetels kan je relatief recht regelen zodat je staartbeentje als een sensor over de weg speurt. De signalen die daarmee van de weg worden opgevangen zijn belangrijk om het geweld dat de Tesla uitspuwt in goede handen te houden.
Sportwagens rijden niet. Ze bollen over de weg. Doordat de laaprofielbanden ieder ribbeltje, ieder steentje en ieder putje registreren en doorgeven via de harde ophanging naar de sensor in ons zitvlak, ervaart de bestuurder van de Tesla de auto alsof het gaat om een auto die straks de 24 Uren van le Mans moet winnen Onze zitsensor, in combinatie met de waarnemingen van onze ogen die alles naar de hersenen stuurt en deze de juiste motorische bewegingen laat uitvoeren, bepaalt mee de euforische juistheid waarmee je de Tesla Roadster kan besturen. Als je bent bekomen van de start en je voelt de stabiliteit, de precieze sturing en de afremming als je de stroompedaal loslaat, dan ontstaat een vertrouwensband met het toch 1220 kg wegende object.
Uit stilstand krachtig accelereren is een ware sensatie door een stroomstoot van 500 Ampère in je rug à la Porsche Turbo die toelaat in 39 de 96 km/h te bereiken. Om onze Europese 0 - 100 km/h te bereiken is dat in honderdsten van een seconde gerekend dus net geen 4 zijn.Tesla snoeft er graag mee sneller te zijn dan een Porsche. Dat dit mogelijk is, is te danken aan het feit dat een elektromotor vanaf zijn eerste omwenteling ook zijn maximaal koppel levert. In dit geval 340 Nm vanaf dus omwenteling 1 van de motor. Maar ook doortrekken tot 200 km/h gaat soepel en geheel geluidloos. Op wat gonzen van de motor achteraan na. Die drijft de achterwielen aan en is daar netjes tussen geplaatst. Voor de elektromotor en direct achter de zitjes voor twee personen is die Lithium-Ion batterij (45 kWh) gemonteerd. Ze bevat 99 accus met telkens 69 cellen, samen dus goed voor een totaal van 6831 cellen. In 3,5 uur kan ze worden opgeladen. Maar het geluidloze van de auto maakt dat hoe sneller je rijdt, hoe meer je overvallen wordt door een surrealistisch gevoel. Bandenlawaai, zacht zoemen van de motor achteraan, en verder niets. Alsof je de voeling met de aarde verliest. Airborn. Maar neen, de banden klauwen zich vast in het asfalt, de auto roert niet. Het is geen krachtmeting tussen machine en bestuurder zoals je zou kunnen verwachten.Wel voel je dat het gewicht allemaal achter je zit. De batterij weegt 450 kg en die invloed is niet te ontkennen.
Het gaspedaal loslaten betekent dat remenergie wordt omgezet in stroom die weer naar de batterij gaat. De voet van de stroompedaal afnemen betekent een dusdanig effect in afremmen dat de schijfremmen pas in allerlaatste instantie moeten worden gebruikt om geheel te stoppen. Twee jaar geleden was de actieradius nog maar 365 km maar in de jongste Solar World Challenge voor alternatieve voertuigen reed een Tesla 511 km alvorens een stekker werd opgezocht.
Het is leuk leven in de Tesla. Comfort, informatie over energiestand, de motor, de batterij, de celtemperaturen, en zelfs hoeveel gallons en ruwe oliebarrels die je hebt uitgespaard door elektrisch te rijden. Doordenkers weten dat de oorsprong van de elektrische stroom belangrijk is om te bepalen of je al dan niet echt groen rijdt. Stroom van de klassieke oorsprong geeft geen groen certificaat. Elektriciteit afkomstig van wind, zond en getijen en golfslagenergie leveren dat opperste groene label wel af. Alle digitale informatiedragers zitten verzameld in een Power Electronics Module die als PEM bekend staat en in de beperkte bagageruimte is gemonteerd. In die trukendoos zit ook de software die bepaalt op welk moment vertragingsenergie ontstaat. Specialisten kunnen dat ogenblik regelen waarop de wisselstroommotor als generator gaat werken en gelijkstroom langs een gelijkrichter naar de batterij stuurt.
Een rit met de Tesla is eigenlijk iets onwezenlijk. Uitstoot ZERO ! Fun, sportgevoel, geld want het ding kost meer dan 100.000 en vertrouwen. Een Tesla rijdt als de beste sportwagens. De banden zullen naar ons gevoel iets sneller aan vervanging toe zijn dan bij een gewone auto. Door het gewicht, de grote koppels en laterale krachten die ze moeten verwerken. Er is wel een elektronische tractiecontrole die zorgt dat als soepel verloopt, maar toch. Volgens Tesla zou een oplaadbeurt 9 kosten en kan de batterij tot 700 keer worden opgeladen en daarmee 160.000 zorgeloze kilometers waarborgen. Dat zijn de niet zo controleerbare wetenswaardigheden rond levensduur en kostprijs. Daar tegenover staat één aspect klaar en duidelijk: Tesla heeft op dit moment geen concurrenten. Fisker Karma zal dit binnenkort misschien worden. Tesla wacht erop. (Tekst en foto: Walter Rombauts)
Mitsubishi stelde zijn Compact Crossover ASX voor in Genève
Mitsubishi Motors Corporation (MMC) stelde zijn gloednieuwe Compact Crossover ASX in Première voor op het 80ste Internationale Autosalon van Genève. Deze auto is de Europese versie van de compact crossover RVR, waarvan de verkoop in Japan is gestart in februari 2010. De commerciële lancering van deze nieuwe compact crossover met 5 zitplaatsen van MMC, is voorzien voor de lente van 2010. De ASX komt het personenwagengamma van Mitsubishi versterken in Europa en zal zijn plaats vinden onder de Outlander.
Eén van de beschikbare motoren in de Europese versie, is de nagelnieuwe 1.8 turbo diesel met directe injectie en die voldoet aan de Euro 5 norm. Specifiek voor België komt er ook een fiscaal interessante versie met 85Kw of 115 pk. Deze specifieke motorconfiguratie is het resultaat van de samenwerking tussen MMC en Mitsubishi Heavy Industries Ltd. De motor is standaard uitgerust met een Automatic Stop & Go systeem en een manuele 6-versnellingsbak, waardoor de uitstoot en het verbruik tot een minimum beperkt blijven. Door het Stop & Go Systeem en de iets langer gemaakte vier hoogste versnellingen, is de uitstoot van koolstofdioxyde fel gedrukt zodat de imposante Mitsubishi groen getint raakt.(wr)
Nick Reilly, CEO van het nieuwe GM en onderhandelaar met en over Opel heeft ter gelegenheid van het voorbije Salon van Genève de Opel Ampera van Rüsselsheim naar Genève gereden. Daarmee kon hij 500 km lang ondervinden hoe het is te rijden met een elektrische auto met extended range. Voor het vertrek werd de Lithium-Ion batterij met 16 kWh capaciteit volgeladen en daarmee begon Gherardo Corsini, director EV Implementation, de rit naar Zwitserland op puur elektrische aandrijving.
Na plusminus zestig kilometer startte de benzinegenerator om de elektromotor (111 kW/150 pk met 370 Nm koppel) van de Opel Ampera verder van electriciteit te voorzien. Toen Nick Reilly het stuur overnam en in Genève arriveerde werd de batterij aan een klassiek stopcontact ingeplugd en opnieuw geladen. Reilly reed niet de topsnelheid van 161 km/h en maakte ook niet echt gebruik van de acceleratiemogelijkheid van 0 naar 100 km/h in 9. Tijdens Clean Week 2020 wordt de Opel Ampera verwacht. Dat evenement gaat door van 5 t/m 9 mei a.s. en Opel kan daar perfect demonstreren dat de Ampera productierijp is en weldra de showrooms haalt.
Nick Reilly is niet alleen. Tesla begint aan een 19.308 km lange tocht rondom de wereld. In afstand gezien is dat juist niet de halve omtrek van onze aardbol rijden. In de auto zit Leonardo DiCaprio, één van de eerste Teslabezitters en officieel TAG Heuer Ambassador. Tesla sloot een partnership af met TAG Heuer zoals ook Panasonic zich verdienstelijk maakt in het Californische huis. TAG Heuer viert zijn 150ste verjaardag. Daarbij moeten we wel onthouden dat Heuer een Zwitsers zelfstandig uurwerkmaker was die lang in de F1 aanwezig was en dan werd overgenomen door het Arabische Technique Avant Garde (TAG). Wie er nog aan de trip deelneemt is de CEO van Tesla Elon Musk en de CEO van TAG Heuer Jean-Christophe Babin. Uiteraard is het de bedoeling aan te tonen dat een EV en zeker een Tesla Roadster lange afstanden kan afleggen zonder in vonkennood te geraken. De Tesla die deze trip gaat maken werd zopas "Foucault Field Gray" gedoopt en is al voorzien van alle nieuwe snufjes, zowel de technische als de comfortgerichte.
Tesla toonde dat eigenlijk al aan gedurende de jongste World Solar Challenge in de kategorie van alternatieve voertuigen. De auto legde 511 km af alvorens een stopcontact moest worden gevonden. Alleen Daihatsu deed kort daarna beter door van Tokio naar Osaka te rijden en daarbij 558 km puur elektrische te laten noteren. Tesla wordt eveneens verwacht op Clean Week 2020, net als Daihatsu overigens. Mogelijk een gelegenheid om op de omloop van Zolder een dagje uit te trekken om te zien of het afstandsrecord puur elektrisch rijden kan worden verbeterd.(wr)
Henrik Fisker, de ontwerper van de bloedmooie Karma, hoopte de stekker hybride einde 2009 op de baan te brengen. Dit wordt nu eerder eind 2010. De vertraging is wellicht te wijten aan de verpletterende keuze waarvoor constructeurs van PHEVs staan. De batterijmaterialen evolueren met een snelheid die de zienswijzen van een project iedere maand opnieuw in vraag stelt. De Fisker Karma heeft een verbrandingingsmotor voorin terwijl het Li-Ion pakket in de middencosole is ondergebracht. De Ottomotor laadt de accus tijdens het rijden en vice-versa geeft de accu weer stroom af om beperkt elektrisch in de stad te rijden. Puik werk allemaal. Over het startsein hem af te sturen op de Tesla Roadster blijft het management onzeker.(wr)
Nissan FEV uit 1991 was het eerste wapen tegen zure regen
Nissan experimenteert al heel lang met elektrische autos. De Japanners in het algemeen overigens. In 1991 kwam de koolstofdioxyde nog niet zoveel aan bod. Ze was er wel omdat ze deel uitmaakt van onze natuur. Ze is er altijd geweest, zal er altijd zijn, alleen moet ze minderen in volume. Het schild dat ze vormt tussen de aarde en de atmosfeer waardoor de zonnewarmte niet weerkaatst kan worden moet dunner worden. Daarom de strijd tegen de CO2. In 1991 had Nissan deze sublieme elektrische auto. Toen zag men hem alleen maar als wapen tegen de zure regen. Als onderwerp was dat toen hot en werden er evenveel kolommen in de bladen mee gevuld zoals nu met de CO2. Niets nieuws onder de zon ? Toch wel. Binnenkort is er de Nissan Leaf, compleet elektrisch, betaalbaar en rijdend zoals een gewone auto.(wr)
Er is het bijzondere goede nieuws dat Bas Leinders in gezelschap van Eric De Doncker en Markus Palttala in de Ford GT40 van het Marc VDS Racing Team zal deelnemen aan de 24 Uren van Le Mans die op 12 en 13 juni op het circuit de la Sarthe zal worden gereden. De auto komt uit als favoriet in de GT1. Bas Leinders is zowel piloot als teammanager. Daarvoor heeft hij genoeg ervaring in huis. Bas Leinders is binnen het National Racing Team van de RACB ook coach van "de jonge gasten" als Laurens Vanthoor, Bertrand Baguette en andere Thierry Neuville's. Zoals men zich zal herinneren werd Laurens Vanthoor Duits F3 kampioen met een VW-motor in de Dallara. Bas Leinders is ook co-commentator met Guietan Vigneron op de RTBF. Met zijn inside-ervaring (Minardi) veegt hij daarmee ieder gezwets weg waarmee F1 op de VRT is gevuld.(wr)
GM toont in Shanghai conceptauto voor globale stadsmobiliteit
Het jaar 2030 is natuurlijk nog veraf. Maar visionairs trachten toch de contouren van de mobiliteit van dan voor te stellen. Tijdens de wereldtentoonstelling van Shangai van 1 mei t/m 31 oktober zal GM in die optiek een nieuw concept voorstellen. Het heet EN-V en moet een beeld geven van de globale stadsmobiliteit zoals men die zich tegen die tijd voorstelt. De presentatie ervan gebeurt volgende week op 24 maart 2010.
GM beweert zelfs dat het een heruitvinding van de auto zal worden. Het nieuwe GM heeft daarvoor zelfs beroep gedaan op zijn strategische partner Shangai Automotive Industry Corporation Group (SAIC). Uit wat al is uitgelekt over het concept gaat het om een vooral interactief voertuig datt dialoog tussen de elektrische voertuigen mogelijk maakt. Een aansluitbaarheid in het verkeer die een emissievrije, vrij van files en ongelukken wereld zal scheppen waarin het goed is te toeven. EN-V (Electric Networked-Vehicle) met de achterliggende idee van Drive to 2030 is het nieuwe DNA van de toekomstauto. Zo beweert GM. De "elektrificatie" van de wereld zal het uitwijzen.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
Vandaag ecodriving op het hoogste niveau in Bahrein
Vanmiddag om 13 uur Belgische tijd wordt de GP van Bahrein op gang geflitst. Dat is de eerste race in een serie van negentien voor het WK F1 2010. Sportief worden er de hoogste verwachtingen in gesteld. Maar het is met het nieuwe reglement ook de eerste confrontatie met het niet mogen tanken tijdens de koers wat impliceert dat de 620 kg wegende bolides met volle tank, of zo goed als, moeten vertrekken.
De GP van Bahrein gaat over 49 ronden van 6,3 km op het circuit van Sakhir dat heel technisch is. De 308,7 km die mogen wel met de nodige bandenwissels worden afgelegd. Daar is een eerste heikel punt. Maar nog belangrijker is dat van de coureurs een voorbeeldige ecodriving wordt verwacht. Dezelfde rijstijl als degene die wordt aangeleerd door de specialisten die automobilisten zuiniger leren omspringen met de brandstof.
Snel een tandje hoger, gas geven met letterlijk fluwelen voet, niet dwaas remmen, anticiperend rijden In Sakhir is het mogelijk om met ecodriving 3 kg benzine (4,1 liter) te sparen over de race. Aan het eind van de vliegende rit kan daarmee 5 verschil worden gemaakt. Wat vrijkomt uit 1 liter benzine die wordt verbrand is 35 MJ (9,7 kWh) en daarbij komt 2,4 kg CO2 vrij. Dus wel voer om over na te denken. De Fédération Internationale du Sport Automobile heeft nog onder Mosleys bewind geambieerd om tegen 2015 het verbruik in de F1 terug te dringen met 50%. Door o.a. gebruik te maken van de downsizing van de motoren die dan uiteraard weer turbos gaan hebben. Tegen die tijd wellicht ook stof voor CleanWeek2020.(wr)
Zondag om 13 uur Belgische tijd start het WK Formule 1 met de GP van Bahrein. Slechts enkele keren in de zestigjarige geschiedenis van de hoogste kunst in autorijden is een stelletje mannen verzameld die allen die ene ambitie hebben: wereldkampioen worden. Il Commendatore Enzo Ferrari zei destijds altijd dat van de 26 die er toen aan de start stonden, er minder dan zes in staat waren wereldkampioen te worden. Niemand zal Enzo Ferrari willen of nog kunnen tegenspreken. Van die minder dan zes heeft hij de meesten gekend. Met hen gelachen, geruzied, vernederd, gedomineerd en lof toegezwaaid. John Surtees, Mike Hawthorn, Niki Lauda lagen hem nauw aan het hart. Maar de Oostenrijker noemde hij jood omdat die op zijn financiële strepen durfde te staan. Bij de start van het nieuwe seizoen kan de mythe worden tegengesproken. Omdat er acht mannen aan de start staan die wereldkampioen kunnen worden.
Eén ervan is het overigens al zeven keer geweest: Michaël Schumacher, statistisch de grootste aller tijden. Na drie jaar afwezigheid keert hij terug. Met Mercedes met wie hij eigenlijk begon, samen met Ross Brawn, de topingenieur die hem bij iedere wereldtitel assisteerde. Eénenveertig jaar en terugkomen met de heimelijke ambitie een achtste titel te oogsten en daarmee zijn jeugdschuld aan Mercedes af te lossen, je moet het maar doen. Daarvoor moet je kloten aan je lijf hebben, sterker zijn dan de problemen die op je af kunnen komen. Hij is als dusdanig fenomeen niet alleen. Rubens Barrichello die jaren in zijn schaduw moest rijden wil de meester op de baan verslaan. Met een Williams-Cosworth. Rookie Nico Hulkenberg kan hem daarvoor in de weg rijden, maar Rubens honger nog eens een worp te doen naar die begeerde wereldtitel is zo groot, dat karakter zal maken dat de man sneller is dan de machine. Hopelijk kan de de Cosworthmotor de druk van de Braziliaan doorstaan. Cosworth is back, maar zoals bekend is duurzaamheid van de legendarische motor niet zijn sterkste kant. Naast deze mannen rijden ook de vraagtekens Lewis Hamilton, Jenson Button. Hoewel het ook mannen zijn staat het wenen hen vaak nader dan het lachen. Maar ze ziin al wel elk een keer wereldkampioen
Bij Ferrari zit Massa en Alonso. De Spanjaard werd wereldkampioen in 2005 en 2006. Hij is goed geplaatst om Schumacher, Hamilton, Button en de jonge garde met daarin ook Nico Rosberg, Felipe Massa en andere Vitantonio Liuzzis stokken in de wielen te rijden. Fernando Alonso start principieel als voornaamste kandidaat op de titel. Michaël Schumacher wéét dat. Maar toch, je moet dr kloten voor aan je lijf hebben. Ha ja, er is nog iets. Er mag niet meer worden getankt tijdens de race. Met volle tank vertrekken heeft de design van de F1 andermaal veranderd. De bolides hebben nu allemaal een buikje rond de coureur. Het brandstofverbruik zal bepalend zijn voor de uitslag. Bandenwissels mogen nog wel. We gaan rare dingen zien aan het eind van de race.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
Morgenavond staan de piloten bij de RACB onder de spots die een nieuw seizoen met uitdagingen vullen. Vrijdagmiddag opent het 33ste Antwerp Classic Salon, een vat vol meer of minder bekende automobielen. Het WTCC raast weer onder de Braziliaanse zon de Formule 1 zet 12.000 pk neer op het asfalt. Nooit eerder kondigt een seizoen zich zo boeiend aan. Toekomst op Wielen, het te weinig in het zonnetje gezet clubje van automecaniciens, partner van Clean Week 2020 in Zolder, maakte zopas een schitterend GaragastenEncyclopedie rond de F1. Kijken op www.toekomstopwielen.be Subliem en je kan het bij hen zomaar bestellen. Deze organisatie die de jongeren in de garagebranche promoveren, heeft er zopas zijn 46ste Gouden Sleutelhanger opzitten. Sleutelen, altijd opnieuw weer regelen, knokige gewrichten van ophangingselementen altijd opnieuw uitbalanceren. Wat sleutelen die mecaniciens toch altijd vraagt de leek wel eens geërgerd af. Essenties is het antwoord. Iedere keer je een tiende slag toegeeft met een sleutel zet iets verderop een andere sleutel je een neus. Het eindigt nooit. Het waren de obsessies van een Senna, van een Clark en een Lauda. Het werk is nooit af. Zoals het voor Laurens Van Thoor, Jérôme DAmbrosio, Bertrand Baguette, Nico Verdonck nooit af zal zijn. Deze weekend is de afspraak Antwerp Classic Station, Jan Van Rijswijcklei in de Sinjorenstad.(wr)
Simpeler dan elektrisch rijden is principieel nauwelijks denkbaar. Gesteld dat er genoeg oplaadpunten zouden zijn. Dat men het ook eens zou zijn welke batterij-materialen het definitief gaan halen. Ook ten slotte voor welk type van Electric Vehicle wordt geopteerd. Sportwagens als een al legendarische Tesla, of de nakende aanval van Fisker-Karma op de sportwagenmarkt, hebben charmes. Maar als we EVs op grote schaal zien tegen 2015 à 2020 2050, is het beter te visioneren naar de formaten als Smarts, Nissan Leafs en compacte modellen die de stad niet versmachten door de ruimte die ze innemen.
Principieel kunnen we zon EV opdelen in zes eenvoudige domeinen. Om te beginnen hebben we een batterij nodig. We gaan er van uit dat het een Lithium-Ion is of een NickelMetallhydride die nog een poos stand zullen houden. Omdat die nogal wat weegt afhankelijk van het aantal cellen die we er in steken leggen we die best op de vloer van de auto. Daarmee is het lage zwaartepunt meteen gediend en dus ook de wegligging. Dat die accu rotsvast is verankerd is een vanzelfsprekendheid. Ook bij EVs moet de actieve én passieve veiligheid zo hoog mogelijk zijn.
Uiteraard hebben we een elektrische motor nodig. Op zich zijn die ook simpel en zoals bekend levert zon motor vanaf zijn eerste omwenteling meteen het maximum koppel. Om zeker de onverhoede, zich van niets bewuste bestuurder, zich niet als een astronaut de ruimte ingeschoten te worden, is het zaaks een goede reductiekast te hebben die de wielen met een oplopend koppel aandrijft. De moderne CVTs zoals Nissan er gebruikt zijn daar uitermate voor geschikt. Vertrekken met een EV brengt de neofiet altijd even in ademruimte en stuurverwarring. Vandaar die belangrijkheid van mogelijk traploze reductie van het toerental.
Het ingewikkeldste komt nu en is het minst zichtbare in heel de EV. De interactiviteit tussen accu, motor, het geven en nemen van stroom zit in wat met een power inverter noemt. Vrij vertaald zou men geneigd zijn dit een gigantische softwarefabriek te noemen. De hersenen die spelen met gelijkstroom en wisselstroom, die vonken, elektroschocks uitdelen, allemaal binnen een geheimzinnige wereld van het miniscule. De Nanowereld, voor dewelke nu al door technische giganten verdoken machtsspelletjes worden gevoerd. De bezitter van een EV moet zich daar niets van aantrekken.
Die moet wel de stekker weten staan die met een draad is verbonden met deze wonderbaarlijke wereld van chips, halve en hele geleiders, want zonder die simpele stekker én stroom geen EV-pret ! Het gewoon opladen aan het net, of met een snellader bijvoorbeeld in een half uur 80% autonomie halen, het zijn keuzes die kunnen worden gemaakt. Renaults idee om met hun Quick Drop Systeem in drie minuten lege voor volle batterijen te verwisselen is schitterend. De batterijen verhuren in plaats van ze met de auto mee te verkopen Fantastisch ! Maar in de industrie die daar mee bezig is stelt men zich wel vragen over de financiële haalbaarheid van al die fantasieën. Productie, stockage, recyclage, tweede levens van batterij. Dat wordt in tegenstelling van de simpele EV voor de ZERO-uitstoot in ons milieu geen eenvoudige zaak meer. Daarvoor moeten Einsteins worden ingezet waardoor die toeleveringswereld ook een politieke lading zal meekrijgen. Maar daartegen zoemen de EVs al als Lieve Heers beestjes over de wereld. Alsof er nooit andere autos zullen bestaan hebben.(wr/illustratie:Renault)
Lithium-Ion accu
Koppelomvormer en transformator
Rekeneenheid en oplaadkabel naar stekkerdoos
Elektrische motor met reductiemechanisme
Laadpunt van de batterij (gewoon of snel als keuze)
Dashboard in interieur om alle functies en controles aan te geven
Ze kwamen met dertig kleurrijke Mazda's MX-5's uit evenveel landen afgezakt naar het prachtige asfaltlint van Adria nabij Venetië. De bedoeling was tweeledig. De aandacht vestigen op de cultauto die de MX-5 altijd is geweest. Anderzijds de creaties van design- en kleurenschakeringen beoordelen en die te kaderen in het SOS Children Villages waarin Mazda voor het tweede opeenvolgende jaar is betrokken. Op sportief vlak waren het de Jeffrey Van Hooydonk, Stéphane Léméret (AutoHebdoBelgique), Xavier Daffe van de "Moniteur de l'Automobile", Yvan Kneuts van P-Magazine en Alain De Jong van Autowereld die een perfect parcours aflegde. De wedstrijd liep over vier uren. Het waren alvast vier hoogdagen aldaar voor Mazda en uiteraard voor onze Belgische journalisten/coureurs een weekend om van te snoepen.(wr/foto:Fred Bayet)