Mitsubishi stelde zijn Compact Crossover ASX voor in Genève
Mitsubishi Motors Corporation (MMC) stelde zijn gloednieuwe Compact Crossover ASX in Première voor op het 80ste Internationale Autosalon van Genève. Deze auto is de Europese versie van de compact crossover RVR, waarvan de verkoop in Japan is gestart in februari 2010. De commerciële lancering van deze nieuwe compact crossover met 5 zitplaatsen van MMC, is voorzien voor de lente van 2010. De ASX komt het personenwagengamma van Mitsubishi versterken in Europa en zal zijn plaats vinden onder de Outlander.
Eén van de beschikbare motoren in de Europese versie, is de nagelnieuwe 1.8 turbo diesel met directe injectie en die voldoet aan de Euro 5 norm. Specifiek voor België komt er ook een fiscaal interessante versie met 85Kw of 115 pk. Deze specifieke motorconfiguratie is het resultaat van de samenwerking tussen MMC en Mitsubishi Heavy Industries Ltd. De motor is standaard uitgerust met een Automatic Stop & Go systeem en een manuele 6-versnellingsbak, waardoor de uitstoot en het verbruik tot een minimum beperkt blijven. Door het Stop & Go Systeem en de iets langer gemaakte vier hoogste versnellingen, is de uitstoot van koolstofdioxyde fel gedrukt zodat de imposante Mitsubishi groen getint raakt.(wr)
Nick Reilly, CEO van het nieuwe GM en onderhandelaar met en over Opel heeft ter gelegenheid van het voorbije Salon van Genève de Opel Ampera van Rüsselsheim naar Genève gereden. Daarmee kon hij 500 km lang ondervinden hoe het is te rijden met een elektrische auto met extended range. Voor het vertrek werd de Lithium-Ion batterij met 16 kWh capaciteit volgeladen en daarmee begon Gherardo Corsini, director EV Implementation, de rit naar Zwitserland op puur elektrische aandrijving.
Na plusminus zestig kilometer startte de benzinegenerator om de elektromotor (111 kW/150 pk met 370 Nm koppel) van de Opel Ampera verder van electriciteit te voorzien. Toen Nick Reilly het stuur overnam en in Genève arriveerde werd de batterij aan een klassiek stopcontact ingeplugd en opnieuw geladen. Reilly reed niet de topsnelheid van 161 km/h en maakte ook niet echt gebruik van de acceleratiemogelijkheid van 0 naar 100 km/h in 9. Tijdens Clean Week 2020 wordt de Opel Ampera verwacht. Dat evenement gaat door van 5 t/m 9 mei a.s. en Opel kan daar perfect demonstreren dat de Ampera productierijp is en weldra de showrooms haalt.
Nick Reilly is niet alleen. Tesla begint aan een 19.308 km lange tocht rondom de wereld. In afstand gezien is dat juist niet de halve omtrek van onze aardbol rijden. In de auto zit Leonardo DiCaprio, één van de eerste Teslabezitters en officieel TAG Heuer Ambassador. Tesla sloot een partnership af met TAG Heuer zoals ook Panasonic zich verdienstelijk maakt in het Californische huis. TAG Heuer viert zijn 150ste verjaardag. Daarbij moeten we wel onthouden dat Heuer een Zwitsers zelfstandig uurwerkmaker was die lang in de F1 aanwezig was en dan werd overgenomen door het Arabische Technique Avant Garde (TAG). Wie er nog aan de trip deelneemt is de CEO van Tesla Elon Musk en de CEO van TAG Heuer Jean-Christophe Babin. Uiteraard is het de bedoeling aan te tonen dat een EV en zeker een Tesla Roadster lange afstanden kan afleggen zonder in vonkennood te geraken. De Tesla die deze trip gaat maken werd zopas "Foucault Field Gray" gedoopt en is al voorzien van alle nieuwe snufjes, zowel de technische als de comfortgerichte.
Tesla toonde dat eigenlijk al aan gedurende de jongste World Solar Challenge in de kategorie van alternatieve voertuigen. De auto legde 511 km af alvorens een stopcontact moest worden gevonden. Alleen Daihatsu deed kort daarna beter door van Tokio naar Osaka te rijden en daarbij 558 km puur elektrische te laten noteren. Tesla wordt eveneens verwacht op Clean Week 2020, net als Daihatsu overigens. Mogelijk een gelegenheid om op de omloop van Zolder een dagje uit te trekken om te zien of het afstandsrecord puur elektrisch rijden kan worden verbeterd.(wr)
Henrik Fisker, de ontwerper van de bloedmooie Karma, hoopte de stekker hybride einde 2009 op de baan te brengen. Dit wordt nu eerder eind 2010. De vertraging is wellicht te wijten aan de verpletterende keuze waarvoor constructeurs van PHEVs staan. De batterijmaterialen evolueren met een snelheid die de zienswijzen van een project iedere maand opnieuw in vraag stelt. De Fisker Karma heeft een verbrandingingsmotor voorin terwijl het Li-Ion pakket in de middencosole is ondergebracht. De Ottomotor laadt de accus tijdens het rijden en vice-versa geeft de accu weer stroom af om beperkt elektrisch in de stad te rijden. Puik werk allemaal. Over het startsein hem af te sturen op de Tesla Roadster blijft het management onzeker.(wr)
Nissan FEV uit 1991 was het eerste wapen tegen zure regen
Nissan experimenteert al heel lang met elektrische autos. De Japanners in het algemeen overigens. In 1991 kwam de koolstofdioxyde nog niet zoveel aan bod. Ze was er wel omdat ze deel uitmaakt van onze natuur. Ze is er altijd geweest, zal er altijd zijn, alleen moet ze minderen in volume. Het schild dat ze vormt tussen de aarde en de atmosfeer waardoor de zonnewarmte niet weerkaatst kan worden moet dunner worden. Daarom de strijd tegen de CO2. In 1991 had Nissan deze sublieme elektrische auto. Toen zag men hem alleen maar als wapen tegen de zure regen. Als onderwerp was dat toen hot en werden er evenveel kolommen in de bladen mee gevuld zoals nu met de CO2. Niets nieuws onder de zon ? Toch wel. Binnenkort is er de Nissan Leaf, compleet elektrisch, betaalbaar en rijdend zoals een gewone auto.(wr)
Er is het bijzondere goede nieuws dat Bas Leinders in gezelschap van Eric De Doncker en Markus Palttala in de Ford GT40 van het Marc VDS Racing Team zal deelnemen aan de 24 Uren van Le Mans die op 12 en 13 juni op het circuit de la Sarthe zal worden gereden. De auto komt uit als favoriet in de GT1. Bas Leinders is zowel piloot als teammanager. Daarvoor heeft hij genoeg ervaring in huis. Bas Leinders is binnen het National Racing Team van de RACB ook coach van "de jonge gasten" als Laurens Vanthoor, Bertrand Baguette en andere Thierry Neuville's. Zoals men zich zal herinneren werd Laurens Vanthoor Duits F3 kampioen met een VW-motor in de Dallara. Bas Leinders is ook co-commentator met Guietan Vigneron op de RTBF. Met zijn inside-ervaring (Minardi) veegt hij daarmee ieder gezwets weg waarmee F1 op de VRT is gevuld.(wr)
GM toont in Shanghai conceptauto voor globale stadsmobiliteit
Het jaar 2030 is natuurlijk nog veraf. Maar visionairs trachten toch de contouren van de mobiliteit van dan voor te stellen. Tijdens de wereldtentoonstelling van Shangai van 1 mei t/m 31 oktober zal GM in die optiek een nieuw concept voorstellen. Het heet EN-V en moet een beeld geven van de globale stadsmobiliteit zoals men die zich tegen die tijd voorstelt. De presentatie ervan gebeurt volgende week op 24 maart 2010.
GM beweert zelfs dat het een heruitvinding van de auto zal worden. Het nieuwe GM heeft daarvoor zelfs beroep gedaan op zijn strategische partner Shangai Automotive Industry Corporation Group (SAIC). Uit wat al is uitgelekt over het concept gaat het om een vooral interactief voertuig datt dialoog tussen de elektrische voertuigen mogelijk maakt. Een aansluitbaarheid in het verkeer die een emissievrije, vrij van files en ongelukken wereld zal scheppen waarin het goed is te toeven. EN-V (Electric Networked-Vehicle) met de achterliggende idee van Drive to 2030 is het nieuwe DNA van de toekomstauto. Zo beweert GM. De "elektrificatie" van de wereld zal het uitwijzen.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
Vandaag ecodriving op het hoogste niveau in Bahrein
Vanmiddag om 13 uur Belgische tijd wordt de GP van Bahrein op gang geflitst. Dat is de eerste race in een serie van negentien voor het WK F1 2010. Sportief worden er de hoogste verwachtingen in gesteld. Maar het is met het nieuwe reglement ook de eerste confrontatie met het niet mogen tanken tijdens de koers wat impliceert dat de 620 kg wegende bolides met volle tank, of zo goed als, moeten vertrekken.
De GP van Bahrein gaat over 49 ronden van 6,3 km op het circuit van Sakhir dat heel technisch is. De 308,7 km die mogen wel met de nodige bandenwissels worden afgelegd. Daar is een eerste heikel punt. Maar nog belangrijker is dat van de coureurs een voorbeeldige ecodriving wordt verwacht. Dezelfde rijstijl als degene die wordt aangeleerd door de specialisten die automobilisten zuiniger leren omspringen met de brandstof.
Snel een tandje hoger, gas geven met letterlijk fluwelen voet, niet dwaas remmen, anticiperend rijden In Sakhir is het mogelijk om met ecodriving 3 kg benzine (4,1 liter) te sparen over de race. Aan het eind van de vliegende rit kan daarmee 5 verschil worden gemaakt. Wat vrijkomt uit 1 liter benzine die wordt verbrand is 35 MJ (9,7 kWh) en daarbij komt 2,4 kg CO2 vrij. Dus wel voer om over na te denken. De Fédération Internationale du Sport Automobile heeft nog onder Mosleys bewind geambieerd om tegen 2015 het verbruik in de F1 terug te dringen met 50%. Door o.a. gebruik te maken van de downsizing van de motoren die dan uiteraard weer turbos gaan hebben. Tegen die tijd wellicht ook stof voor CleanWeek2020.(wr)
Zondag om 13 uur Belgische tijd start het WK Formule 1 met de GP van Bahrein. Slechts enkele keren in de zestigjarige geschiedenis van de hoogste kunst in autorijden is een stelletje mannen verzameld die allen die ene ambitie hebben: wereldkampioen worden. Il Commendatore Enzo Ferrari zei destijds altijd dat van de 26 die er toen aan de start stonden, er minder dan zes in staat waren wereldkampioen te worden. Niemand zal Enzo Ferrari willen of nog kunnen tegenspreken. Van die minder dan zes heeft hij de meesten gekend. Met hen gelachen, geruzied, vernederd, gedomineerd en lof toegezwaaid. John Surtees, Mike Hawthorn, Niki Lauda lagen hem nauw aan het hart. Maar de Oostenrijker noemde hij jood omdat die op zijn financiële strepen durfde te staan. Bij de start van het nieuwe seizoen kan de mythe worden tegengesproken. Omdat er acht mannen aan de start staan die wereldkampioen kunnen worden.
Eén ervan is het overigens al zeven keer geweest: Michaël Schumacher, statistisch de grootste aller tijden. Na drie jaar afwezigheid keert hij terug. Met Mercedes met wie hij eigenlijk begon, samen met Ross Brawn, de topingenieur die hem bij iedere wereldtitel assisteerde. Eénenveertig jaar en terugkomen met de heimelijke ambitie een achtste titel te oogsten en daarmee zijn jeugdschuld aan Mercedes af te lossen, je moet het maar doen. Daarvoor moet je kloten aan je lijf hebben, sterker zijn dan de problemen die op je af kunnen komen. Hij is als dusdanig fenomeen niet alleen. Rubens Barrichello die jaren in zijn schaduw moest rijden wil de meester op de baan verslaan. Met een Williams-Cosworth. Rookie Nico Hulkenberg kan hem daarvoor in de weg rijden, maar Rubens honger nog eens een worp te doen naar die begeerde wereldtitel is zo groot, dat karakter zal maken dat de man sneller is dan de machine. Hopelijk kan de de Cosworthmotor de druk van de Braziliaan doorstaan. Cosworth is back, maar zoals bekend is duurzaamheid van de legendarische motor niet zijn sterkste kant. Naast deze mannen rijden ook de vraagtekens Lewis Hamilton, Jenson Button. Hoewel het ook mannen zijn staat het wenen hen vaak nader dan het lachen. Maar ze ziin al wel elk een keer wereldkampioen
Bij Ferrari zit Massa en Alonso. De Spanjaard werd wereldkampioen in 2005 en 2006. Hij is goed geplaatst om Schumacher, Hamilton, Button en de jonge garde met daarin ook Nico Rosberg, Felipe Massa en andere Vitantonio Liuzzis stokken in de wielen te rijden. Fernando Alonso start principieel als voornaamste kandidaat op de titel. Michaël Schumacher wéét dat. Maar toch, je moet dr kloten voor aan je lijf hebben. Ha ja, er is nog iets. Er mag niet meer worden getankt tijdens de race. Met volle tank vertrekken heeft de design van de F1 andermaal veranderd. De bolides hebben nu allemaal een buikje rond de coureur. Het brandstofverbruik zal bepalend zijn voor de uitslag. Bandenwissels mogen nog wel. We gaan rare dingen zien aan het eind van de race.(Tekst en foto:Walter Rombauts)
Morgenavond staan de piloten bij de RACB onder de spots die een nieuw seizoen met uitdagingen vullen. Vrijdagmiddag opent het 33ste Antwerp Classic Salon, een vat vol meer of minder bekende automobielen. Het WTCC raast weer onder de Braziliaanse zon de Formule 1 zet 12.000 pk neer op het asfalt. Nooit eerder kondigt een seizoen zich zo boeiend aan. Toekomst op Wielen, het te weinig in het zonnetje gezet clubje van automecaniciens, partner van Clean Week 2020 in Zolder, maakte zopas een schitterend GaragastenEncyclopedie rond de F1. Kijken op www.toekomstopwielen.be Subliem en je kan het bij hen zomaar bestellen. Deze organisatie die de jongeren in de garagebranche promoveren, heeft er zopas zijn 46ste Gouden Sleutelhanger opzitten. Sleutelen, altijd opnieuw weer regelen, knokige gewrichten van ophangingselementen altijd opnieuw uitbalanceren. Wat sleutelen die mecaniciens toch altijd vraagt de leek wel eens geërgerd af. Essenties is het antwoord. Iedere keer je een tiende slag toegeeft met een sleutel zet iets verderop een andere sleutel je een neus. Het eindigt nooit. Het waren de obsessies van een Senna, van een Clark en een Lauda. Het werk is nooit af. Zoals het voor Laurens Van Thoor, Jérôme DAmbrosio, Bertrand Baguette, Nico Verdonck nooit af zal zijn. Deze weekend is de afspraak Antwerp Classic Station, Jan Van Rijswijcklei in de Sinjorenstad.(wr)
Simpeler dan elektrisch rijden is principieel nauwelijks denkbaar. Gesteld dat er genoeg oplaadpunten zouden zijn. Dat men het ook eens zou zijn welke batterij-materialen het definitief gaan halen. Ook ten slotte voor welk type van Electric Vehicle wordt geopteerd. Sportwagens als een al legendarische Tesla, of de nakende aanval van Fisker-Karma op de sportwagenmarkt, hebben charmes. Maar als we EVs op grote schaal zien tegen 2015 à 2020 2050, is het beter te visioneren naar de formaten als Smarts, Nissan Leafs en compacte modellen die de stad niet versmachten door de ruimte die ze innemen.
Principieel kunnen we zon EV opdelen in zes eenvoudige domeinen. Om te beginnen hebben we een batterij nodig. We gaan er van uit dat het een Lithium-Ion is of een NickelMetallhydride die nog een poos stand zullen houden. Omdat die nogal wat weegt afhankelijk van het aantal cellen die we er in steken leggen we die best op de vloer van de auto. Daarmee is het lage zwaartepunt meteen gediend en dus ook de wegligging. Dat die accu rotsvast is verankerd is een vanzelfsprekendheid. Ook bij EVs moet de actieve én passieve veiligheid zo hoog mogelijk zijn.
Uiteraard hebben we een elektrische motor nodig. Op zich zijn die ook simpel en zoals bekend levert zon motor vanaf zijn eerste omwenteling meteen het maximum koppel. Om zeker de onverhoede, zich van niets bewuste bestuurder, zich niet als een astronaut de ruimte ingeschoten te worden, is het zaaks een goede reductiekast te hebben die de wielen met een oplopend koppel aandrijft. De moderne CVTs zoals Nissan er gebruikt zijn daar uitermate voor geschikt. Vertrekken met een EV brengt de neofiet altijd even in ademruimte en stuurverwarring. Vandaar die belangrijkheid van mogelijk traploze reductie van het toerental.
Het ingewikkeldste komt nu en is het minst zichtbare in heel de EV. De interactiviteit tussen accu, motor, het geven en nemen van stroom zit in wat met een power inverter noemt. Vrij vertaald zou men geneigd zijn dit een gigantische softwarefabriek te noemen. De hersenen die spelen met gelijkstroom en wisselstroom, die vonken, elektroschocks uitdelen, allemaal binnen een geheimzinnige wereld van het miniscule. De Nanowereld, voor dewelke nu al door technische giganten verdoken machtsspelletjes worden gevoerd. De bezitter van een EV moet zich daar niets van aantrekken.
Die moet wel de stekker weten staan die met een draad is verbonden met deze wonderbaarlijke wereld van chips, halve en hele geleiders, want zonder die simpele stekker én stroom geen EV-pret ! Het gewoon opladen aan het net, of met een snellader bijvoorbeeld in een half uur 80% autonomie halen, het zijn keuzes die kunnen worden gemaakt. Renaults idee om met hun Quick Drop Systeem in drie minuten lege voor volle batterijen te verwisselen is schitterend. De batterijen verhuren in plaats van ze met de auto mee te verkopen Fantastisch ! Maar in de industrie die daar mee bezig is stelt men zich wel vragen over de financiële haalbaarheid van al die fantasieën. Productie, stockage, recyclage, tweede levens van batterij. Dat wordt in tegenstelling van de simpele EV voor de ZERO-uitstoot in ons milieu geen eenvoudige zaak meer. Daarvoor moeten Einsteins worden ingezet waardoor die toeleveringswereld ook een politieke lading zal meekrijgen. Maar daartegen zoemen de EVs al als Lieve Heers beestjes over de wereld. Alsof er nooit andere autos zullen bestaan hebben.(wr/illustratie:Renault)
Lithium-Ion accu
Koppelomvormer en transformator
Rekeneenheid en oplaadkabel naar stekkerdoos
Elektrische motor met reductiemechanisme
Laadpunt van de batterij (gewoon of snel als keuze)
Dashboard in interieur om alle functies en controles aan te geven
Ze kwamen met dertig kleurrijke Mazda's MX-5's uit evenveel landen afgezakt naar het prachtige asfaltlint van Adria nabij Venetië. De bedoeling was tweeledig. De aandacht vestigen op de cultauto die de MX-5 altijd is geweest. Anderzijds de creaties van design- en kleurenschakeringen beoordelen en die te kaderen in het SOS Children Villages waarin Mazda voor het tweede opeenvolgende jaar is betrokken. Op sportief vlak waren het de Jeffrey Van Hooydonk, Stéphane Léméret (AutoHebdoBelgique), Xavier Daffe van de "Moniteur de l'Automobile", Yvan Kneuts van P-Magazine en Alain De Jong van Autowereld die een perfect parcours aflegde. De wedstrijd liep over vier uren. Het waren alvast vier hoogdagen aldaar voor Mazda en uiteraard voor onze Belgische journalisten/coureurs een weekend om van te snoepen.(wr/foto:Fred Bayet)
In mei 2005 werden 350.000 Volvos in de VS weergeroepen voor een nazicht op een probleem met de motor. De hele autogeschiedenis door zijn maandagautos gemaakt, verkocht en als het een foute was, correct vervangen. Of op zijn minst hersteld. Porsche en BMW hebben in de USA ook wat klantenlast gehad toen kopers met hun tuigen verongelukten omdat ze niet konden rijden met die emotionele lokkers. Eens de auto door meestal de onkunde van de berijder zelf in een onbeheersbaar overstuur was gesukkeld, verongelukten die lui.
De Amerikaanse wetgeving dreigde met invoerverbod als dat overstuur (achterkant van de auto breekt vrij brutaal uit) niet in een nette onderstuurversie (neus van de wagen dringt naar buitenkant bocht, bestuurder schrikt, lost het gaspedaal en auto komt als een gedwee schaap terug op het goede spoor. Dit zijn de twee hoofdprincipes. De eerste is de boze, de tweede nette.Tussen die twee uitersten ligt een wereld van eindeloze mogelijkheden. Behalve één: de smalle weg van waarheid naar laster ombuigen. Iets wat Toyota nu meemaakt nadat 8,5 miljoen voertuigen zijn weergeroepen naar de fabriek. De Toyota Prius is het hoofdzakelijke zwarte schaap.
De Toyota Prius is een hybride-auto. Dat wil zeggen dat een verbrandingsmotor én een elektrische motor in harmonie samenwerken. Tijdens het vertragen van de auto (gaspedaal loslaten, remmen, op de motor remmen door een lagere versnelling in te schakelen) gaat de elektromotor als generator fungeren en de batterij weer bijladen. Vraagt de bestuurder weer extra kracht dan kan de accu de Ottomotor weer bijspringen met een verhoogd motorkoppel. Dit principe werd vorig jaar in de F1 toegepast. Het heette het Kinetic Energy Recovery System (KERS). Gedurende 677 kon de coureur een boost van 60 kW (82 pk) afroepen om bijvoorbeeld inhaalmaneuvers vlotter te doen verlopen. Toyota en Lexus stonden model voor die ingewikkelde techniek.
De interactiviteit tussen verbrandingsmotor en elektromotor/generator en de accu wordt waargemaakt door software. Die wordt toegeleverd. Voor gaspedalen, remsystemen en zowat ieder aspect dat maakt dat autos nu juist zo veilig aan het worden zijn. Mazdas die verwittigen als je je lijn verlaat of links of rechts een ufo zich langs je bevindt Volvos die zelf gaan stoppen, Mercedessen die met radarogen alsmaar meer de mens tegen zichzelf gaat beschermen. Want dat is het. De gemiddelde burger is niet in staat de wonderbaarlijke machines die de autonijverheid aflevert met verstand en inzicht te besturen. Dit is tegen het zere luxueuze been, maar het is zo en niet ànders.
Als je dan verneemt dat de 67-jarige Jacqueline Donoghue een Prius modeljaar 2006 bestuurde en de auto plots met haar op de loop ging en waardoor hij onbestuurbaar werd, dan moeten we even stil zijn. Haar man verloor daarbij jammerlijk het leven en de dame zelf kwam zwaargewond uit het avontuur. Toyota zal niet leegbloeden van een beoogde schadevergoeding. Maar er is toegegeven weinig nog zoiets als fatsoen dat in rechtschapenheidsgevoel verbiedt autofabrikanten en alle fabrikanten tout court zomaar als schorremorie te gaan voorstellen. Terwijl net het tegenovergestelde gebeurt. Een moderne auto heeft zon honderd sensoren in zijn stalen vel, in zijn huidplooien, in sturen, remmen, ophanging, juist om dommeriken tegen zichzelf te beschermen. Om harder te remmen als de bestuurder(ster) het niet durft, niet beseft. Allemaal om erger te voorkomen. Die sensoren nemen in milliseconden de parameters van de situatie op die door een rekeneenheid in het enig juiste pragmatische signaal wordt gefinaliseerd. Doordat nu de omvang van de terugroep-actie zo aanslaat als dankbaar nieuws-item, denken vele mensen dat alle Toyotas en Lexussen in hetzelfde bedje ziek zijn. Dat is niet zo. Op die miljoenen voertuigen is dat een absolute minderheid. Waarmee natuurlijk ook direct is gezegd dat de consument het recht heeft dat euvel direct verholpen te zien. Dat staat zo vast als wat. Zoals het vaststaat dat de term hybride geen synoniem wordt van een voertuig dat niet remt Of op hol slaat en niet te stoppen is Dat zou appelen met peren vergeleken zijn.
Overigens dreigt dat al dagelijkse kost door de nieuwe auto, de start-stop, de plug-in-hybride, de fuelcelauto, de EV of heuse Electric Vehicle als één grote smurrie door elkaar te halen. Om de Toren van Babel om te stoten is het dringend nodig om Het Grote Papklas Boek opnieuw te schrijven opdat iedereen, producent en gebruiker, opnieuw de juiste betekenis van een woord kent. Akyo Toyoda die gelukkig geen hara-kiri meer moet plegen weze veel sterkte toegewenst. Na het hachelijke zevenjarige avontuur in de Formule 1, nu deze tegenslag. En dan nog als pionier in de hybride. In mijn 45-jarige loopbaan als auto- en autosportjournalist heb ik één keer een slecht avontuur met een Toyota gehad. Het was mijn eigen schuld. De schade heb ik zelf betaald. Is Dostowjewski vergeten ? (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Toyota)
Reva Electric Car Company en ZEM Energy Ltd hebben een samenwerkingsakkoord om in de volgende REVA van 2011 batterijen te gebruiken die na hun autoleven een tweede, huiselijk leven kunnen leiden. Helemaal nieuw is het idee niet want Nissan heeft al aan een dergelijke recyclage gedacht. Samen met de industriereus Sumitomo en mogelijk ook met de Alliantie Renault Nissan gaan ze die Li-Ionaccus nog voor huishoudelijk gebruik (koelkasten e.d.) verder bestemmen. Het is niet helemaal zeker dat Renault-Nissan samen in het project zitten want Renault heeft zich in de batterijenplant van Flins in Frankrijk nog niet uitdrukkelijk uitgesproken welke materialen zij als batterijcellen zullen toepassen. Tot slot kan in bijlage de nieuwe REVA 2011 worden bekeken. Daarbij zal duidelijk zijn dat de houterige kistjes die met de EV-gedachte vaak samenhangen lang verleden tijd zijn.(wr)
De downsizing zet zich voort in de familie die VW, Seat en Skoda zijn. Nu is de Leon en de Altea aan de beurt om de kleine cilinderinhoud van 1,2 liter van 105 pk te ontvangen. Wel met een venijnig turbootje dat een koppel van 175 Nm opbouwt vanaf 1550 t/m en dit vasthoudt tot 4100 t/. Wat dus een platte koppellijn geeft over liefst 2550 toeren. Onnodig te zeggen dat de soepelheid van de betreffende autos voorbeeldig is. Maar het geoogste koppel dient ook de vinnigheid van de handgeschakelde vijfversnellingsbak. In de Ecomotive Technology zoals dat bij Seat heet, zit het wat langer maken van de drie hoogste versnellingen. Zonder dat de gebruiker er zich goed van bewust is tempert dat het brandstofverbruik. Bijgevolg ook de CO2-uitstoot. De directe inspuiting van benzine in de verbrandingskamer is nu wel gemeengoed geworden en zorgt voor een completere verbranding van het mengsel. Dus weerom minder uitstoot.(wr)
To be a part of it. Daar kwam het in Brussel op aan, in Detroit en straks begin maart ook in Genève. Producten showen die de toekomst vandaag al werkelijkheid doet worden. Kanjers van luxueuze automobielen, zoals Cadillac, kunnen niet rond het feit dat ze als concurrenten van o.a. Mercedes, Lexus en andere BMWs iets verplicht zijn aan de wereld. Die helemaal is veranderd. Om duurzame energie vraagt. En gelukkig toch nog altijd rijke mensen telt die de genoegdoening van macht onder de motorkap niet kunnen afzweren. Genieten is door niets te vervangen. Teslarijders, Lexus Hybridefanaten, Lotus EVs, die weten het. Op voorwaarde dat de energie door wind, zon of waterkracht wordt geproduceerd rijden ze groen. Wie zal het hen dan kwalijk nemen dat de ideale lijn van een bocht nog steeds duivels verleidelijk is !?
Liefst 260 kW (350 pk) braakt de 3,6 liter V6 motor van de Cadillac XTS uit. Het koppel van 400 Nm wordt verdeeld naar de vier 20-duims wielen. Er zijn sensoren die als het ware de weg lezen en het gedrag van de auto in functie daarvan bepalen. Magnetic Ride Control, heet het systeem. Het maakt dat de forse auto als een plakijzer die ene fijne, beste lijn volgt terwijl zijn onafhankelijke wielophanging iedere oneffenheid neutraliseert. In heel dat plaatje zit een Lithium-Ion batterij die toelaat dat de motor een boost kan krijgen. De batterij kan aan het net weer worden opgeladen in vijf uur. Plug-In Hybrid EV tracht Cadillac erop te plakken. Iets té optimist want ZERO wordt er zeker niet gereden. Daarvoor zal het merk moeten wachten op de brandstofceltechnologie of zich aansluiten bij Opels Ampera en Chevrolets Volt filosofie.(wr)
Renault Wind, de nieuwe Franse Roadster in Genève
Op het salon van Genève, dat 2 maart eerstkomend zijn deuren opent, presenteert Renault in wereldpremière een nieuwe coupé-roadster: Renault Wind. Renault Wind is een coupé-roadster 2-zitter van 3,83 m met een inventief systeem om het dak te openen. Dankzij een vernieuwend elektrisch dak dat in slechts 12 seconden opendraait, biedt Renault Wind nieuwe perspectieven aan automobilisten die van open rijden houden. Renault Wind is bestemd voor klanten die een compacte open wagen zoeken die zowel standingvol als praktisch is. Door zijn afmetingen en zijn vorm is hij wendbaar in de stad, maar kan hij als enige wagen in zijn categorie toch een constant koffervolume van 270 dm³ bieden, ongeacht de positie van het dak. Deze nieuwe auto, de Renault Wind, zal worden voorgesteld tijdens de persconferentie op het salon van Genève op 2 maart om 16u15 op de Renault-stand.(wr)
De BugE, de vlooi in de Electric Avenue in Detroit
Toen Tesla ceo Elon Musk en GM Vice Chairman Robert Lutz op 13 januari j.l. door de Electric Avenue van de "North American International Auto Show" wandelden, gingen hun beider blikken uit naar een zo goed als onooglijk "karretje", vergeleken bij de Tesla Roadster, de Tesla "S" en de Fisker Karma. Het is de BugE. Een driewieler, éénpersoons wiens elektromotortje wordt gevoed met nog lood-acide-accu's. Hij rijdt tot 80 km/h snel maar dan boet men direct actieradius in. Puur elektrisch kan hij 40 km rijden. Wie redelijk is voor het bescheiden kleinood en gezapiger rijdt, tussen laat ons zeggen 32 km/h en 48 km/h, die haalt beslist een autonomie van 64 km eer de accu om stroom smeekt. De BugE was in Detroit één van de "pièce-uniques", zoals er in Brussel ook een paar waren.(wr)
Vanavond sloot de 88ste European Brussels Motor Show zijn deuren
De voorbije editie kon rekenen op in totaal ongeveer 606.000 bezoekers, dat is iets meer dan het aantal van 600.000 dat organisator FEBIAC ambieerde. Deze kijkt dan ook zeer tevreden terug op het voorbije Salon. De grote opkomst is echter niet het enige opmerkelijke. Het Salon van Brussel was immers een van de enige salons van de afgelopen maanden dat kon rekenen op de aanwezigheid van ongeveer alle auto- en motormerken. Het feit dat Brussel altijd al de naam heeft gehad een commerieel gericht salon te zijn, heeft de auto- en motormerken zeker aangezet om aanwezig te zijn. Deelnemen aan het Salon van Brussel loont en is de beste manier om het nieuwe jaar goed in te zetten.
Die commerciële resultaten zijn over het algemeen boven verwachting. De goede verkoopsresultaten zouden zich de komende weken en maanden moeten vertalen in inschrijvingscijfers van nieuwe voertuigen die hoger zijn dan verleden jaar. Opmerkelijk was ook de grote aandacht die zowel de organisatie als de deelnemende merken besteed hebben aan milieuvriendelijke voertuigen en nieuwe aandrijfconcepten. Meer dan ooit te voren waren er elektrische voertuigen te bewonderen op het Salon, vele nog in het stadium van prototype, maar enkele ook al klaar voor de verkoop.
Duidelijk was ook de grotere interesse van de bezoekers in deze voertuigen; zo draaide de testpiste voor elektrische autos en bromfietsen heel het salon lang op volle toeren. Op de elektrische go-kartpiste werd 6600 km gereden en op die voor de testen met elektrische wagens, ook in Hall 11, werden 1900 km afgelegd. Tenslotte werd ook erg duidelijk dat de consument volop begint te kiezen voor autos met een zeer lage CO2-uitstoot. De fiscale incentives die hiervoor bestaan blijken erg efficiënt en door de zeer snelle technische evolutie van de autos zelf, wordt het aanbod en de keuze steeds groter.
GM paviljoen voor wereldtentoonstelling in Shanghai bekroond
De wereld draait door en het Nieuwe General Motors moet tegen astronomische snelheden verder. Dat is dus ook present zijn daar in het Chinese Shanghai waar dit jaar een wereldtentoonstelling doorgaat. Het GM-paviljoen (zie in bijlage) werd met de architectonische prijs als Most Excellent Public Building Prize bekroond. Het was overigens het enige paviljoen dat een prijs kreeg toegewezen GM is samen met VW één van de sterkste spelers daar op de markt.
In dat paviljoen staan uiteraard de modernste technologische snufjes in de richting van o.a. de Chevrolet Volt die straks op de markt rijdt. Maar ook "kanjers" uit de Golden Sixties waarvan de Chinezen nu wél kunnen dromen en er mits de economie verder stijgt zoals nu er misschien één kunnen kopen. We doelen op de Chevrolet Camaro die nu als "New Green Machine" wordt gelanceerd en enkele Awards won.
De auto is vormgegeven op basis van de eerste Camarogeneratie die van 1967 tot 1969 is geproduceerd. Maar door zijn prestaties en de stuggere ophanging nu die de vroegere "deinerige" vervangt lost hij de verwachtingen in voor de 21ste eeuw. Voor markten waar "groen" wel in de lucht hangt maar waar toch nog aan "Freude am Fahren" mag worden gedacht. En waarvoor ook nog de ruimte beschikbaar is.
Standaard heeft de Camaro een 3,6 liter V6 motor van (304 pk) en doet de sprint van 0 naar 100 km/h in 6"1. De SS-uitvoering heeft twee beschikbare 6,2 liter V8 motoren die respectievelijk 294 kW (400 pk) en 313 kW (426 pk) leveren. In beide gevallen halen ze vanuit stilstand 100 km/h in 4"7. China is Smiling(wr)
De naam staat voor Electric Mobility Netherlands. In Paleis 11, tegen de stand van Clean Week 2020 aangeplakt, staat de Think City die door onze Noorderburen wordt gecommercialiseerd. Het leuke compleet elektrische wagentje uit Aurskog in Noorwegen waar de productie-eenheid ook al helemaal CO2-neutraal is. De geschiedenis van de Think begon in 1990 en het is opmerkelijk dat Ford aanvankelijk de grote drijfveer was achter het elektrische project. Toen Ford het bedrijfje overliet aan Noorse investeerders kreeg het met hulp van Porsche Consulting allure. Nu wordt het in het Nederlandse Eelde verdeeld en zo te zien ligt de weg naar succes open.
Wat de Think zo uniek maakt is dat de opbouw modulair is en de stadsauto onderdak kan bieden aan uiteenlopende technieken (EV, Waterstof, Brandstofcellen en uiteenlopende batterij-chemische samenstellingen. Zoals daar zijn Natrium, Nikkelmetaalhydryde en op Lithium gebaseerde accus. Afhankelijk van de batterij is de actieradius verzekerd tot 180 km eer een laadpunt nodig is. Omdat de batterijen onder de vloer zijn ondergebracht heeft de Think City een laag zwaartepunt en dus een plezierige wegligging. Think-City ligt s nachts aan de stekker en staat iedere dag monter klaar voor zijn bezitter.(wr)