In mei 2005 werden 350.000 Volvos in de VS weergeroepen voor een nazicht op een probleem met de motor. De hele autogeschiedenis door zijn maandagautos gemaakt, verkocht en als het een foute was, correct vervangen. Of op zijn minst hersteld. Porsche en BMW hebben in de USA ook wat klantenlast gehad toen kopers met hun tuigen verongelukten omdat ze niet konden rijden met die emotionele lokkers. Eens de auto door meestal de onkunde van de berijder zelf in een onbeheersbaar overstuur was gesukkeld, verongelukten die lui.
De Amerikaanse wetgeving dreigde met invoerverbod als dat overstuur (achterkant van de auto breekt vrij brutaal uit) niet in een nette onderstuurversie (neus van de wagen dringt naar buitenkant bocht, bestuurder schrikt, lost het gaspedaal en auto komt als een gedwee schaap terug op het goede spoor. Dit zijn de twee hoofdprincipes. De eerste is de boze, de tweede nette.Tussen die twee uitersten ligt een wereld van eindeloze mogelijkheden. Behalve één: de smalle weg van waarheid naar laster ombuigen. Iets wat Toyota nu meemaakt nadat 8,5 miljoen voertuigen zijn weergeroepen naar de fabriek. De Toyota Prius is het hoofdzakelijke zwarte schaap.
De Toyota Prius is een hybride-auto. Dat wil zeggen dat een verbrandingsmotor én een elektrische motor in harmonie samenwerken. Tijdens het vertragen van de auto (gaspedaal loslaten, remmen, op de motor remmen door een lagere versnelling in te schakelen) gaat de elektromotor als generator fungeren en de batterij weer bijladen. Vraagt de bestuurder weer extra kracht dan kan de accu de Ottomotor weer bijspringen met een verhoogd motorkoppel. Dit principe werd vorig jaar in de F1 toegepast. Het heette het Kinetic Energy Recovery System (KERS). Gedurende 677 kon de coureur een boost van 60 kW (82 pk) afroepen om bijvoorbeeld inhaalmaneuvers vlotter te doen verlopen. Toyota en Lexus stonden model voor die ingewikkelde techniek.
De interactiviteit tussen verbrandingsmotor en elektromotor/generator en de accu wordt waargemaakt door software. Die wordt toegeleverd. Voor gaspedalen, remsystemen en zowat ieder aspect dat maakt dat autos nu juist zo veilig aan het worden zijn. Mazdas die verwittigen als je je lijn verlaat of links of rechts een ufo zich langs je bevindt Volvos die zelf gaan stoppen, Mercedessen die met radarogen alsmaar meer de mens tegen zichzelf gaat beschermen. Want dat is het. De gemiddelde burger is niet in staat de wonderbaarlijke machines die de autonijverheid aflevert met verstand en inzicht te besturen. Dit is tegen het zere luxueuze been, maar het is zo en niet ànders.
Als je dan verneemt dat de 67-jarige Jacqueline Donoghue een Prius modeljaar 2006 bestuurde en de auto plots met haar op de loop ging en waardoor hij onbestuurbaar werd, dan moeten we even stil zijn. Haar man verloor daarbij jammerlijk het leven en de dame zelf kwam zwaargewond uit het avontuur. Toyota zal niet leegbloeden van een beoogde schadevergoeding. Maar er is toegegeven weinig nog zoiets als fatsoen dat in rechtschapenheidsgevoel verbiedt autofabrikanten en alle fabrikanten tout court zomaar als schorremorie te gaan voorstellen. Terwijl net het tegenovergestelde gebeurt. Een moderne auto heeft zon honderd sensoren in zijn stalen vel, in zijn huidplooien, in sturen, remmen, ophanging, juist om dommeriken tegen zichzelf te beschermen. Om harder te remmen als de bestuurder(ster) het niet durft, niet beseft. Allemaal om erger te voorkomen. Die sensoren nemen in milliseconden de parameters van de situatie op die door een rekeneenheid in het enig juiste pragmatische signaal wordt gefinaliseerd. Doordat nu de omvang van de terugroep-actie zo aanslaat als dankbaar nieuws-item, denken vele mensen dat alle Toyotas en Lexussen in hetzelfde bedje ziek zijn. Dat is niet zo. Op die miljoenen voertuigen is dat een absolute minderheid. Waarmee natuurlijk ook direct is gezegd dat de consument het recht heeft dat euvel direct verholpen te zien. Dat staat zo vast als wat. Zoals het vaststaat dat de term hybride geen synoniem wordt van een voertuig dat niet remt Of op hol slaat en niet te stoppen is Dat zou appelen met peren vergeleken zijn.
Overigens dreigt dat al dagelijkse kost door de nieuwe auto, de start-stop, de plug-in-hybride, de fuelcelauto, de EV of heuse Electric Vehicle als één grote smurrie door elkaar te halen. Om de Toren van Babel om te stoten is het dringend nodig om Het Grote Papklas Boek opnieuw te schrijven opdat iedereen, producent en gebruiker, opnieuw de juiste betekenis van een woord kent. Akyo Toyoda die gelukkig geen hara-kiri meer moet plegen weze veel sterkte toegewenst. Na het hachelijke zevenjarige avontuur in de Formule 1, nu deze tegenslag. En dan nog als pionier in de hybride. In mijn 45-jarige loopbaan als auto- en autosportjournalist heb ik één keer een slecht avontuur met een Toyota gehad. Het was mijn eigen schuld. De schade heb ik zelf betaald. Is Dostowjewski vergeten ? (Tekst:Walter Rombauts/Foto:Toyota)
Reva Electric Car Company en ZEM Energy Ltd hebben een samenwerkingsakkoord om in de volgende REVA van 2011 batterijen te gebruiken die na hun autoleven een tweede, huiselijk leven kunnen leiden. Helemaal nieuw is het idee niet want Nissan heeft al aan een dergelijke recyclage gedacht. Samen met de industriereus Sumitomo en mogelijk ook met de Alliantie Renault Nissan gaan ze die Li-Ionaccus nog voor huishoudelijk gebruik (koelkasten e.d.) verder bestemmen. Het is niet helemaal zeker dat Renault-Nissan samen in het project zitten want Renault heeft zich in de batterijenplant van Flins in Frankrijk nog niet uitdrukkelijk uitgesproken welke materialen zij als batterijcellen zullen toepassen. Tot slot kan in bijlage de nieuwe REVA 2011 worden bekeken. Daarbij zal duidelijk zijn dat de houterige kistjes die met de EV-gedachte vaak samenhangen lang verleden tijd zijn.(wr)
De downsizing zet zich voort in de familie die VW, Seat en Skoda zijn. Nu is de Leon en de Altea aan de beurt om de kleine cilinderinhoud van 1,2 liter van 105 pk te ontvangen. Wel met een venijnig turbootje dat een koppel van 175 Nm opbouwt vanaf 1550 t/m en dit vasthoudt tot 4100 t/. Wat dus een platte koppellijn geeft over liefst 2550 toeren. Onnodig te zeggen dat de soepelheid van de betreffende autos voorbeeldig is. Maar het geoogste koppel dient ook de vinnigheid van de handgeschakelde vijfversnellingsbak. In de Ecomotive Technology zoals dat bij Seat heet, zit het wat langer maken van de drie hoogste versnellingen. Zonder dat de gebruiker er zich goed van bewust is tempert dat het brandstofverbruik. Bijgevolg ook de CO2-uitstoot. De directe inspuiting van benzine in de verbrandingskamer is nu wel gemeengoed geworden en zorgt voor een completere verbranding van het mengsel. Dus weerom minder uitstoot.(wr)
To be a part of it. Daar kwam het in Brussel op aan, in Detroit en straks begin maart ook in Genève. Producten showen die de toekomst vandaag al werkelijkheid doet worden. Kanjers van luxueuze automobielen, zoals Cadillac, kunnen niet rond het feit dat ze als concurrenten van o.a. Mercedes, Lexus en andere BMWs iets verplicht zijn aan de wereld. Die helemaal is veranderd. Om duurzame energie vraagt. En gelukkig toch nog altijd rijke mensen telt die de genoegdoening van macht onder de motorkap niet kunnen afzweren. Genieten is door niets te vervangen. Teslarijders, Lexus Hybridefanaten, Lotus EVs, die weten het. Op voorwaarde dat de energie door wind, zon of waterkracht wordt geproduceerd rijden ze groen. Wie zal het hen dan kwalijk nemen dat de ideale lijn van een bocht nog steeds duivels verleidelijk is !?
Liefst 260 kW (350 pk) braakt de 3,6 liter V6 motor van de Cadillac XTS uit. Het koppel van 400 Nm wordt verdeeld naar de vier 20-duims wielen. Er zijn sensoren die als het ware de weg lezen en het gedrag van de auto in functie daarvan bepalen. Magnetic Ride Control, heet het systeem. Het maakt dat de forse auto als een plakijzer die ene fijne, beste lijn volgt terwijl zijn onafhankelijke wielophanging iedere oneffenheid neutraliseert. In heel dat plaatje zit een Lithium-Ion batterij die toelaat dat de motor een boost kan krijgen. De batterij kan aan het net weer worden opgeladen in vijf uur. Plug-In Hybrid EV tracht Cadillac erop te plakken. Iets té optimist want ZERO wordt er zeker niet gereden. Daarvoor zal het merk moeten wachten op de brandstofceltechnologie of zich aansluiten bij Opels Ampera en Chevrolets Volt filosofie.(wr)
Renault Wind, de nieuwe Franse Roadster in Genève
Op het salon van Genève, dat 2 maart eerstkomend zijn deuren opent, presenteert Renault in wereldpremière een nieuwe coupé-roadster: Renault Wind. Renault Wind is een coupé-roadster 2-zitter van 3,83 m met een inventief systeem om het dak te openen. Dankzij een vernieuwend elektrisch dak dat in slechts 12 seconden opendraait, biedt Renault Wind nieuwe perspectieven aan automobilisten die van open rijden houden. Renault Wind is bestemd voor klanten die een compacte open wagen zoeken die zowel standingvol als praktisch is. Door zijn afmetingen en zijn vorm is hij wendbaar in de stad, maar kan hij als enige wagen in zijn categorie toch een constant koffervolume van 270 dm³ bieden, ongeacht de positie van het dak. Deze nieuwe auto, de Renault Wind, zal worden voorgesteld tijdens de persconferentie op het salon van Genève op 2 maart om 16u15 op de Renault-stand.(wr)
De BugE, de vlooi in de Electric Avenue in Detroit
Toen Tesla ceo Elon Musk en GM Vice Chairman Robert Lutz op 13 januari j.l. door de Electric Avenue van de "North American International Auto Show" wandelden, gingen hun beider blikken uit naar een zo goed als onooglijk "karretje", vergeleken bij de Tesla Roadster, de Tesla "S" en de Fisker Karma. Het is de BugE. Een driewieler, éénpersoons wiens elektromotortje wordt gevoed met nog lood-acide-accu's. Hij rijdt tot 80 km/h snel maar dan boet men direct actieradius in. Puur elektrisch kan hij 40 km rijden. Wie redelijk is voor het bescheiden kleinood en gezapiger rijdt, tussen laat ons zeggen 32 km/h en 48 km/h, die haalt beslist een autonomie van 64 km eer de accu om stroom smeekt. De BugE was in Detroit één van de "pièce-uniques", zoals er in Brussel ook een paar waren.(wr)
Vanavond sloot de 88ste European Brussels Motor Show zijn deuren
De voorbije editie kon rekenen op in totaal ongeveer 606.000 bezoekers, dat is iets meer dan het aantal van 600.000 dat organisator FEBIAC ambieerde. Deze kijkt dan ook zeer tevreden terug op het voorbije Salon. De grote opkomst is echter niet het enige opmerkelijke. Het Salon van Brussel was immers een van de enige salons van de afgelopen maanden dat kon rekenen op de aanwezigheid van ongeveer alle auto- en motormerken. Het feit dat Brussel altijd al de naam heeft gehad een commerieel gericht salon te zijn, heeft de auto- en motormerken zeker aangezet om aanwezig te zijn. Deelnemen aan het Salon van Brussel loont en is de beste manier om het nieuwe jaar goed in te zetten.
Die commerciële resultaten zijn over het algemeen boven verwachting. De goede verkoopsresultaten zouden zich de komende weken en maanden moeten vertalen in inschrijvingscijfers van nieuwe voertuigen die hoger zijn dan verleden jaar. Opmerkelijk was ook de grote aandacht die zowel de organisatie als de deelnemende merken besteed hebben aan milieuvriendelijke voertuigen en nieuwe aandrijfconcepten. Meer dan ooit te voren waren er elektrische voertuigen te bewonderen op het Salon, vele nog in het stadium van prototype, maar enkele ook al klaar voor de verkoop.
Duidelijk was ook de grotere interesse van de bezoekers in deze voertuigen; zo draaide de testpiste voor elektrische autos en bromfietsen heel het salon lang op volle toeren. Op de elektrische go-kartpiste werd 6600 km gereden en op die voor de testen met elektrische wagens, ook in Hall 11, werden 1900 km afgelegd. Tenslotte werd ook erg duidelijk dat de consument volop begint te kiezen voor autos met een zeer lage CO2-uitstoot. De fiscale incentives die hiervoor bestaan blijken erg efficiënt en door de zeer snelle technische evolutie van de autos zelf, wordt het aanbod en de keuze steeds groter.
GM paviljoen voor wereldtentoonstelling in Shanghai bekroond
De wereld draait door en het Nieuwe General Motors moet tegen astronomische snelheden verder. Dat is dus ook present zijn daar in het Chinese Shanghai waar dit jaar een wereldtentoonstelling doorgaat. Het GM-paviljoen (zie in bijlage) werd met de architectonische prijs als Most Excellent Public Building Prize bekroond. Het was overigens het enige paviljoen dat een prijs kreeg toegewezen GM is samen met VW één van de sterkste spelers daar op de markt.
In dat paviljoen staan uiteraard de modernste technologische snufjes in de richting van o.a. de Chevrolet Volt die straks op de markt rijdt. Maar ook "kanjers" uit de Golden Sixties waarvan de Chinezen nu wél kunnen dromen en er mits de economie verder stijgt zoals nu er misschien één kunnen kopen. We doelen op de Chevrolet Camaro die nu als "New Green Machine" wordt gelanceerd en enkele Awards won.
De auto is vormgegeven op basis van de eerste Camarogeneratie die van 1967 tot 1969 is geproduceerd. Maar door zijn prestaties en de stuggere ophanging nu die de vroegere "deinerige" vervangt lost hij de verwachtingen in voor de 21ste eeuw. Voor markten waar "groen" wel in de lucht hangt maar waar toch nog aan "Freude am Fahren" mag worden gedacht. En waarvoor ook nog de ruimte beschikbaar is.
Standaard heeft de Camaro een 3,6 liter V6 motor van (304 pk) en doet de sprint van 0 naar 100 km/h in 6"1. De SS-uitvoering heeft twee beschikbare 6,2 liter V8 motoren die respectievelijk 294 kW (400 pk) en 313 kW (426 pk) leveren. In beide gevallen halen ze vanuit stilstand 100 km/h in 4"7. China is Smiling(wr)
De naam staat voor Electric Mobility Netherlands. In Paleis 11, tegen de stand van Clean Week 2020 aangeplakt, staat de Think City die door onze Noorderburen wordt gecommercialiseerd. Het leuke compleet elektrische wagentje uit Aurskog in Noorwegen waar de productie-eenheid ook al helemaal CO2-neutraal is. De geschiedenis van de Think begon in 1990 en het is opmerkelijk dat Ford aanvankelijk de grote drijfveer was achter het elektrische project. Toen Ford het bedrijfje overliet aan Noorse investeerders kreeg het met hulp van Porsche Consulting allure. Nu wordt het in het Nederlandse Eelde verdeeld en zo te zien ligt de weg naar succes open.
Wat de Think zo uniek maakt is dat de opbouw modulair is en de stadsauto onderdak kan bieden aan uiteenlopende technieken (EV, Waterstof, Brandstofcellen en uiteenlopende batterij-chemische samenstellingen. Zoals daar zijn Natrium, Nikkelmetaalhydryde en op Lithium gebaseerde accus. Afhankelijk van de batterij is de actieradius verzekerd tot 180 km eer een laadpunt nodig is. Omdat de batterijen onder de vloer zijn ondergebracht heeft de Think City een laag zwaartepunt en dus een plezierige wegligging. Think-City ligt s nachts aan de stekker en staat iedere dag monter klaar voor zijn bezitter.(wr)
Dat is het motto waarmee race-legende Marc Duez de jongeren zal ontvangen en toelaten in zijn rijke ervaring als zowel rally- als circuitcoureur. Marc Duez kruipt af en toe nog eens achter het stuur van een race-bolide, maar de veelzijdige Ardennees zal zich vooral opwerpen als meester van de RACB Racing School, die kortelijks zal worden opgestart.
Gezien de veelvuldigheid aan activiteiten die RACB gaat lanceren, hebben wij Marc Duez gekozen als ambassadeur, licht Frédéric Maeyens, Algemeen Directeur RACB Club, de komst van Duez toe. Zij eerste taak is het opstarten en uitbouwen van de RACB Racing School. Wij zijn van oordeel dat een verfijnde opleiding steeds meer noodzakelijk is, alvorens jongeren zich lanceren in de autosport of hen na het behalen van het rijbewijs de baan te laten opgaan. Vandaar de noodzaak van de creatie van de RACB Racing School en het aantrekken van een ervaren man als Marc.
Marc Duez zelf leerde de eerste knepen van het vak in de historische en toen zeer unieke Renschool van de betreurde André Pilette op Circuit Zolder. Het Circuit van Mettet, waar het merendeel van de activiteiten zal plaatsvinden, is de ideale piste om opleidingen te geven en aspirant-rijders de knepen van het vak te leren, stelt Duez. De inplanting van het circuit en het aanbod van de meest verschillende bochten maakt dat je er op de meest veilige wijze goed les kan geven. Voor mij is het een unieke gelegenheid om jongeren, maar ook mensen die hun rijstijl willen verbeteren te laten profiteren van mijn ervaring. Het is daarom dat ik de leiding neem over de RACB Racing School en deze ook verder wil ontwikkelen door samen te werken met verschillende professionele en ervaren instructeurs.En als we het over jongeren hebben, denken we automatisch aan de autosportbond en het RACB National Team, een structuur waarin Marc een nog meer belangrijke rol speelt.
Alleen zou ik mij niet kunnen ontfermen over het begeleiden van jonge piloten, zegt de coach van het RNT. In het kader van het RACB National Team vormen wij één team met Geoffroy Theunis, Bas Leinders, Christophe Distexhe en Dominique Eloy en heb ik bepaalde taken die mij perfect liggen. Ik hoef mij niet over alles te bekommeren. Jongeren zonder veel middelen hebben begeleiding nodig en ook daar kan ik hen met raad en daad bijstaan, omdat ik ondertussen weet wat er nodig is om carrière te maken in de autosport.(wr)
De Royal Automobile Club of Belgium is zeer actief aanwezig tijdens het 88ste Auto- en Motosalon dat nog loopt tot nu zondag in Brussel.
Zaterdag 23 januari krijgt het aanwezige publiek om 14.00 uur de gelegenheid kennis te maken met de beste Belgische beloften van de éénzitterij. Deze ontmoeting vindt plaats op de stand van RACB in Paleis 8 van de Heizel.
Sinds 14 januari draait het Auto- en Motosalon op volle toeren. Het is het eerste groot evenement in ons land en elke dag tellen we duizenden bezoekers voor het Autosalon. Een event waar de Royal Automobile Club of Belgium niet kon ontbreken. In samenwerking met Febiac en met de steun van LOréal, organiseert RACB een indoor karting voor elektrische karts!
Vandaag 23 januari geeft RACB om 14.00 uur afspraak in Paleis 8, want daar krijgen de toeschouwers de kans om de beste Belgische beloften in de éénzitterij allen vertegenwoordigers van het RACB National Team - te ontmoeten tijdens een handtekeningsessie.
Bertrand Baguette, die recentelijk proefdraaide in de Formule 1, Jérôme DAmbrosio, die in het voorprogramma van de Grote Prijzen verdergaat in de GP2, Duits Formule 3-kampioen Laurens Vanthoor, , Benjamin Bailly, Kampioen in de FormulAcademy Euro Serie en Stoffel Vandoorne, de winnaar van het Stuurwiel RACB National Team, tekenen aanwezig.
De eerste honderd bezoekers die een handtekening vragen, ontvangen een pet of een tas van het RACB National Team. Om 14.30 uur begeven de jonge rijders zich naar Paleis 11. Daar bevindt zich immers de RACB Indoor Karting en zullen de beloften kennismaken met de elektrisch aangedreven karts. We mogen er zeker van zijn dat ook zij zullen aantonen dat deze groene karts even vinnig kunnen zijn als hun tegenhangers die rijden op meer conventionele brandstof. Herinneren we eraan dat bezoekers vanaf 14 jaar in Paleis 11 zelf kunnen kennismaken met deze elektrische karts en dit voor slechts 8 .(wr)
Bij Renault zitten er vier puur elektrische autos in de pipeline. Evenveel fabrieken zullen die vanaf 2011 dat is straks als een feestvuurwerk uitspetteren. Renault is waarneembaar de eerste constructeur bij wie de gedachte opkwam de dure batterijen van EVs zelf te beheren in plaats van ze met de auto mee te verkopen en ook aan Quickdrop-stations heeft gedacht waar de automobilist in drie minuten lege tegen volle accus kan wisselen. Als we vandaag nog de klassieke fossiele brandstoffen tanken duurt dat ook plusminus die tijd.
Wat Renault aan bevoorradingspunt voorstelt in Brussel (morgen laatste dag !) is een soort brug waarop de EV parkeert. Robotisatie haalt de lege batterij langs onderen uit de auto en zet er een volle accu voor in de plaats. Klaar is Kees en de auto rijdt verder de brug af. Wat in Brussel wordt getoond lijkt op een hydraulische garagebrug zoals we die overal kennen. Dat Renault het op hun stand niet beklemtoont heeft te maken met het feit dat het nog even wachten is op de echte EV-mobielen.
De batterijen ervoor worden in Flins in Frankrijk gemaakt. Renault komt voor hetzelfde wetenschapsprobleem te staan als Toyota. Lithium-Ion, Lithium-Polymeer of Nikkelmetaalhydride gebruiken. Recent is de batterijchemie weer in vraag gesteld. Nikkel blijkt een hogere densiteit te geven, dus meer capaciteit, minder gewicht en dus een langere levensduur. Zopas heeft Panasonic daarmee Tesla overtuigd. Geen kleine jongens dus die de weg trachten wijzen.(wr)
Op de stand staat de duizendste (!) productiewagen die voor de gelegenheid in Millenium White is gespoten. Tesla schenkt de opbrengst van $175.000 die deze auto verzekerd aan drie goede doelen in Detroit. Op dezelfde stand staat ook een vuile Tesla. Hij draagt het productienummer 750 en is niet vuil omdat jij niet compleet elektrisch en dus met ZERO-uitstoot rijdt. Hij was dirty omdat hij een tocht van 5.792 km aflegde vanuit Los Angeles naar de legendarische Cobo Hall in Detroit waar Joe Lewis zich onder de bokslegendes vocht.
Medewerkers van Tesla legden die afstand af door negen staten, in zomer en winterweer, daarbij drie tijdszones doorkruisend. In de sneeuw verkoos het merk de Pirelli winterbanden. Opladen van de accu gebeurde in hotels, openbare parkings, aan huizen en een enkele keer bij een vriend waarlangs de Tesla zoemde. Weliswaar voorlopig nog geklopt door Daihatsu, rijdt de Tesla toch op zijn zuinigst 500 à 511 km eer een stekker weer spierkracht brengt. Getekend door de toch wel lange, harde rit en zonder één druppel fossiele brandstof, liet Tesla de auto op de stand, besmeurd met slijk en dooizout. Alsof hij net de Rally van Monte Carlo zou hebben gewonnen. Nummer 750 in de Roadsters. In Detroit stonden er ook spots op de Tesla S die nu wordt gepromoot. Tesla is helemaal een elektrische rijdende realiteit.(cw)
ste European Brussels Motor Show die tot zondagavond op de Heizel loopt. Niet echt triomferen, maar wel hoop koesteren dat de cijfers die de voorbije dagen zijn genoteerd wijzen naar die broodnodige relance die de autosector zo nodig heeft. Zondagavond als alle toeters en bellen gaan kennen we het verdict van 2010.
Groen zeker, elektrisch al duidelijk opdoemend, hybride en plug-in hybride gewoon in de startblokken, haasten de constructeurs zich al naar een nog groener Salon van Genève begin maart. Gezien het concrete onvermogen om een hele markt direct aan de stekker te leggen, zijn alle andere technische ingrepen veroorloofd om die C02 naar beneden te halen. BlueEfficiënties, BlueMotions, Econetics Hopen verzamelnamen om het eerste verweer tegen CO2 te bekrachtigen.
In Genève 2010 legt Mazda daarop de klemtoon in de nieuwe Mazda 5 die fijn is gestroomlijnd, plaats biedt aan zeven personen en gebruik maakt van een i-stop zoals in de Mazda 3. Ook zijn er twee schuifdeuren achteraan. De echte fijne kunst zit hem echter in het terugdringen van de koolstofdioxyde met 15% door een nieuw ontwikkelde 2.0 liter DISI benzinemotor die zijn koppel naar een handgeschakelde zesversnellingsbak stuurt. In de wijze overdrive-verhoudingen schuilt de brandstofbesparing.
Voor wie het is vergeten: een overdrive is een verhouding waarin de wielen sneller draaien dan het motortoerental dat nogal drastisch daalt. Daardoor is er minder brandstofverbruik, minder motorgeluid en minder sleet. De steeds langere transmissiewaarden worden mogelijk door een beter motormanagement dat completere en dus minder vervuilende verbrandingen mogelijk maakt. Daarop speelt Mazda in de nieuwe 5. Te volgen vanaf maart 2010, maar vandaag al bekend.(cw)
Maar Renault, in de persoon van Patrick Pélata, Gedelegeerd Generaal bestuurder van de Operaties Renault, was er als de kippen bij tijdens de bijeenkomst Nicolas Sarkozy (foto) in een Fluence Z.E. te laten plaatsnemen. De constructeur werkt koortsachtig aan vier EVs die in 2011 en 2012 worden gecommercialiseerd. Renault is ook pionier in de gedachte batterijen aan klanten te verhuren in plaats van ze te koppelen aan de aankoop van een EV. Renault meent ook en demonstreert dat op het Autosalon in stations in drie minuten lege tegen volle batterijen te wisselen.
Samen met de groeiende overheidsbelangstelling ontstaan nieuwe afkortingen en een terminologie die meer naar chemie dan autotechnologie neigt. Op de Grote Bijeenkomst waren dan ook als betrokkene aanwezig buiten Nicolas Sarkozy en Renault, de firmas EDF, GBH (Groupe Bernard Hayot), Total Réunion, GE Money en agentschap GERRI (Grenelle de lEnvironment à la Réunion Réussir lInnovation). Het geheel van de wens om van hernieuwbare energie, in het bijzonder zonne-energie, gebruik te maken, kadert in het Project VERT. Dat staat voor Véhicules Electriques pour une Réunion Technologique. Samen hebben ze met ook nog ADEME (Agence de lEnvironment et de la Maîtrise de lEnergie) die intentieverklaring getekend.(cw)
Daarin is ondermeer overeengekomen dat Malaga snel de eerste SmartCity van Andalousë wordt en de Twizy Z.E. Concept voor productie in het land van de appelsienen in aanmerking komt. Renault heeft vier fabrieken in Spanje en is ook marktleider met 10,9% van de markt en de Mégane is er het populairste merk.
Ook heeft Renault daareen productie-eenheid die versnellingsbakken maakt die wereldwijd worden gebruikt. Er werken 1100 mensen. De Alliantie Nissan-Renault, die nu tien jaar bestaat, maakte en verkocht in 2009 liefst 6.090.304 voertuigen. De EV waarvan Renault snel een eersteling wil commercialiseren wordt ook in Spanje vol ongeduld verwacht.(cw)
Wat de Think zo uniek maakt is dat de opbouw modulair is en de stadsauto onderdak kan bieden aan uiteenlopende technieken (EV, Waterstof, Brandstofcellen en uiteenlopende batterij-chemische samenstellingen) Zoals daar zijn Natrium, Nikkelmetaalhydryde en op Lithium gebaseerde accus. Afhankelijk van de batterij is de actieradius verzekerd tot 180 km eer een laadpunt nodig is. Omdat de batterijen onder de vloer zijn ondergebracht heeft de Think City een laag zwaartepunt en dus een plezierige wegligging. Think-City ligt s nachts aan de stekker en staat iedere dag monter klaar voor zijn bezitter.(cw)
Eén van de beschikbare motoren in de Europese versie, is de nagelnieuwe 1.8 turbo diesel met directe injectie en die voldoet aan de Euro 5 norm. Specifiek voor België komt er ook een fiscaal interessante versie met 85Kw of 115 pk. Deze specifieke motorconfiguratie is het resultaat van de samenwerking tussen MMC en Mitsubishi Heavy Industries Ltd. De motor is standaard uitgerust met een Automatic Stop & Go systeem en een manuele 6-versnellingsbak, waardoor de uitstoot en het verbruik tot een minimum beperkt blijven. Door het Stop & Go Systeem en de iets langer gemaakte vier hoogste versnellingen, is de uitstoot van koolstofdioxyde fel gedrukt zodat de imposante Mitsubishi groen getint raakt.(cw)
In Frankfort was de Audi e-tron een nog uit de kluiten gewassen auto. Een rode.In wat eens het Mekka van de Amerikaanse autoindustrie was heeft de e-tron II de proporties aangenomen van ongeveer een TT en is blauw. Hij verbruikt minder omdat hij minder weegt. Dustrekken de wolken weg en kleurt de lucht blauw. Minder lang (330 mm), een kortere wielbasis (220 mm) en 250 kg minder dik.
Leichtbaukampioen Audi doet zijn reputatie daar alle eer aan. Maar natuurlijk ook in Brussel. Zondag konden 50.000 bezoekers zich daarvan overtuigen. Zo is er bijvoorbeeld de Europese première van de derde generatie van de Audi A8. Een prestigieuze berline die heel wat troeven kan uitspelen. Comfort, veiligheid en een beperkt verbruik (voor dit type van wagen uiteraard) zijn een van de nieuwigheden in vergelijking met de vorige versie van de A8.
In een ander segment kan u ook de Belgische première ontdekken van de Audi A3 1.6 TDIe, een wagen die zorgt voor een uitstoot van slechts 99g/km aan CO2. Daardoor is er staatstoelage en van de catalogusprijs van 21.950 inclusief btw blijft na aftrek van alle premies nog 18.447,50 over. Audi verliest niets uit het oog. Geen techniek, geen ecologie en geen economie.
Terwijl het voor de wereldpremière van de Audi A1 nog even wachten is tot 2 maart, het moment waarop de wagen (ook via internet) op het Salon van Genève zal worden voorgesteld, is Audi Import erin geslaagd om het prototype van de Audi A1 Sportback naar zijn stand te halen. Dit prototype zou in feite een tweede variant kunnen zijn van de nieuwe A1 Het model dat in Paleis 5 staat, wordt bovendien voorgesteld met een hybride aandrijving met een 1.4 liter TFSI-motor van 110 kW (150 pk) en een 19,8 kW (27 pk) sterke elektromotor. Bij het boosten,met namede synchrone aandrijving door de TFSI- en de elektromotor leveren beide krachtbronnen samen een indrukwekkende aandrijfkracht, een koppel eigenlijk dat een onvermoede, sportieve rijstijl toelaat en dus de emoties van het autorijden bewaart. Mocht U ook al staan te popelen van ongeduld om de nieuwe Audi A1 te ontdekken, kijk dan alvast op www.audi.be/A1 waar al een tipje van de sluier wordt opgelicht.(cw)
Dat CO2 ook al geruime tijd wordt aangewend om zandolie in Canada naar boven te persen is sinds 1970 door EnCanaC02 toegepast. De in Noord-Dakota vrijgekomen CO2 bij de productie daar van de chemische processen, o.a. het produceren van Synthetic Natural Gas, wordt via een pijplijn onder een druk van 2700 bar naar Canada gepompt. Het vijftig jaar oude olieveld van Weyburn, derde grootste zandolieproducent in Canada, spuit CO2 onder hoge druk in de rotsporieën waardoor de resterende olie wordt gewonnen.
Pionier in de CO2-aanwending én opslag was Statoil in het Noorse Sleipner, Momenteel overtreft Canada hun capaciteit. In die mate zelfs dat wordt geopperd dat Canada na Saoedi-Arabië de tweede grootste oliereserves ter wereld zou hebben. Alleen wordt de kost om ze naar boven te halen steeds gecompliceerder en dus duurder. Maar door de 15 miljoen ton die in het Canadese Weyburn wordt verwerkt en de 30 miljoen verwachte ton tegen 2020, heeft dat wel hetzelfde effect als één jaar 6,7 miljoen autos van de weg halen
Wat Total nu doet door CO2 onder de grond te stokkeren is iets waar de wereld met argusogen naar kijkt. Opvangen en onder de grond ermee. Hopelijk is het meer dan struisvogelpolitiek. De enige logische (productie-) weg is natuurlijk CO2 uitstoot verminderen door industrie, verkeer en huishoudelijk verbruik van fossiele brandstoffen te vervangen door hernieuwbare energie. Het verhaal is bekend, de illustraties een beetje, de toekomst ervan niet te overzien.(cw)
Quantum is van alle markten thuis. Zowel in zonne-energie, brandstofcellen, batterijen, propere gasachtige brandstoffen, niets ontgaat het consortium. Zelfs het militaire niet. In de oorlogsvoering wordt blijkbaar het muisstil benaderen van de vijand een topprioriteit. We hebben er al over bericht. Maar in Detroit staat zo weer een voorbeeld. Een Quantum hybrid jeep. Naast een Chevrolet Equinox op brandstofcellen, die we omwille van zijn vredelievendheid eerder geneigd zijn af te drukken. Maar zowel in de Fisker Karma als in andere merken zullen we de Q-HybridDrive nog tegenkomen. Snel.(cw)
Vandaag werd links en rechts over succes gesproken op de 88ste European Brussels Motor Show die tot zondagavond op de Heizel loopt. Niet echt triomferen, maar wel hoop koesteren dat de cijfers die de voorbije dagen zijn genoteerd wijzen naar die broodnodige relance die de autosector zo nodig heeft. Zondagavond als alle toeters en bellen [...]
Electric Vehicles (EVs) zullen alleen in de maatschappij integreren als er de benodigde oplaadstructuur voorhanden is. De Franse President Nicolas Sarkozy ontmoette in die context verschillende raden en commissies om 50 EV als proefonderwerp in te zetten. Met hun ZERO-uitstoot moeten we aantonen dat ze milieuvriendelijker zijn dan gelijk welke verbrandingsmotor of de combinatie ervan [...]
In Spanje loopt sinds 2007 een project dat Pasener heet en tot doel heeft in 2013 de elektrische auto als realiteit te zien in Spanje. Om dit proces te versnellen is er nu een intentie-akkoord getekend tussen de Raad van Innovatie, Wetenschap en Ondernemingen in de persoon van Martin Soler enerzijds en de Directeur Generaal [...]
De naam staat voor Electric Mobility Netherlands. In Paleis 11, tegen de stand van Clean Week 2020 aangeplakt, staat de Think City die door onze Noorderburen wordt gecommercialiseerd. Het leuke compleet elektrische wagentje uit Aurskog in Noorwegen waar de productie-eenheid ook al helemaal CO2-neutraal is. De geschiedenis van de Think begon in 1990 en het [...]
Mitsubishi Motors Corporation (MMC) stelt zijn gloednieuwe Compact Crossover ASX in Première voor op het 80ste Internationale Autosalon van Genève (2 tot 14 maart 2010). Deze auto is de Europese versie van de compact crossover RVR, waarvan de verkoop in Japan start in februari 2010. De commerciële lancering van deze nieuwe compact crossover met 5 [...]
Het is zonder twijfel de grote afspraak voor de Belgische autoliefhebber. In de loop der jaren is de European Brussels Motor Show uitgegroeid tot een groot autofeest waar vrijwel alle merken present tekenen. Uiteraard geldt dit ook voor Audi dat eveneens in de Heizelpaleizen aanwezig is tot 24 januari 2010. Tegelijkertijd beleeft Audi successen in [...]
Net als kernafval al onder de grond wordt opgeslagen, is dit nu ook het geval in Frankrijk voor CO2. Vier kilometer diep onder de grond van de wijngaarden in de Pyreneeën, pompt energiereus Total als experiment koolstofdioxyde in een oud olieveld. Voorzien zijn 120.000 ton in twee jaar. Na de spekboom die veel CO2 kan [...]
Gelijktijdig met de groene vernieuwing van de auto in het algemeen, verliezen autoconstructeurs grip op de evoluties. Meer en meer wordt duidelijk dat de toeleveranciers en de energiereuzen meer dan een dikke vinger in de pap zullen hebben die uitzicht, werking en kostprijs van de toekomstmobiliteit zullen bepalen. In Detroit dook Quantum Fuels Systems achter [...]
Bij Renault zitten er vier puur elektrische autos in de pipeline. Evenveel fabrieken zullen die vanaf 2011 dat is straks als een feestvuurwerk uitspetteren. Renault is waarneembaar de eerste constructeur bij wie de gedachte opkwam de dure batterijen van EVs zelf te beheren in plaats van ze met de auto mee te verkopen [...]
Wat verdoken staat de Tesla Roadster in Brussel op de stand van Fleet.TV. Toch nog aarzelend wordt die echte elektrische sportwagen bekeken. Vooral de vraag waar je hem moet inpluggen om de batterij op te laden, zaait verwarring, ongeloof en terughoudendheid te geloven die auto dagelijks te kunnen gebruiken. De tegenovergestelde pool ligt in het [...]
Dieter Zetsche doet iedereen met elkaar opschieten
Het zal wat slapeloze nachten hebben gekost aan Nico Rosberg toen hij vernam dat zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher weerkwam. Zeker toen hij hoorde dat Ross Brawn besloten heeft beide Mercedes GP-rijders op voet van gelijkheid te behandelen. Enerzijds suste dat de Duitser - zoon van Kéké - wel, maar anderzijds moet hij wel opgewassen zijn tegen de ervaring én de intense vriendschap die tussen BigBoss Brawn en Schumacher bestaat. Beiden staan borg voor het behalen van die zeven wereldkronen.
Maar vandaag bracht de PDG van Mercedes-Benz, de beminnelijk uitziende Dieter Zetsche, alle partijen bijeen. In een pakkende bijdrage van de sportkrant "Gazzeta Dello Sport". Hij zei te verwachten dat Nico Rosberg in het begin mogelijk sneller kan zijn, maar dat de kwaliteiten van Michaël weer snelheid zullen winnen. Bovendien - en dat zei hij letterlijk - is Ross Brawn die alle macht heeft, héél dicht tegen de ex Benetton- en Ferrari-coureur. Veronderstellen dat de nu 41-jarige Duitser niet écht terug zou zijn, dat stel ik beslist niet in het vooruitzicht..." Tot daar Dieter Zetsche die in de wintermaanden mee handtekende om Brawn GP om te dopen in Mercedes GP.(wr)
Het jaar 2010 begint op schitterende wijze voor Thierry Neuville en meteen maakt hij een jongensdroom waar in zijn nog jonge carrière: de ambassadeur "Rally" van het RACB National Team neemt dankzij de hernieuwde steun van RACB en het team "automecASolutions" van Philippe Bugalski en Marc Azzolini deel aan het "Junior World Rally Championship", goed voor zes wedstrijden in het WK Rally!
Thierry: "Zonder het enthousiasme en de investering van deze twee partners, had ik dit nooit kunnen waarmaken" jubelt Thierry. "Ik ben uitermate gelukkig en heb veel te danken aan de personen die jongeren zoals ik helpen en ik wil hierin ook Willy Plas betrekken, met wie ik in 2009 een prachtig seizoen doormaakte. Ik mag van geluk spreken dat ik deze mensen ben tegengekomen. Ik ga dan ook alles doen om te bewijzen dat ik het vertrouwen van RACB en "automecASolutions" verdien. En mijn oren zullen nooit groot genoeg zijn om alle raad te registeren die ik zal krijgen van een zodanig ervaren rijder als Philippe Bugalski. Kunnen evolueren in zulke context, is voor een jonge rijder een uniek gegeven
Het seizoen van Thierry Neuville begint met twee proeven op het onverhard : Turkije en Portugal. De vertegenwoordiger van het RACB National Team neemt er de start achter het stuur van een Citroën C2 Super 1600 van het Franse "automecASolutions". Daarop volgen vier rallys op asfalt: Bulgarije, Duitsland, Frankrijk en Spanje Om hem bij te staan in deze nieuwe opdracht zal de Belgische rijder kunnen rekenen op de diensten van Fransman Nicolas Klinger, met wie hij al samenwerkte tijdens de Rally van Spanje.
"Wij zijn uitermate fier dat Thierry zich in de belangstelling heeft weten te plaatsen van Philippe Bugalski en dat hij dankzij hem een volgende stap kan zetten in zijn carrière", onderstreept Geoffroy Theunis, directeur van RACB Sport. Herinneren we eraan dat Thierry de enige vertegenwoordiger is van het RACB National Team in de rallysport en dat hij gedurende het voorbije seizoen uitzonderlijk sterk presteerde en heel wat mensen wist te overtuigen dat hij alles in huis heeft om uit te groeien tot een groot kampioen. Wij zijn dan ook zeer blij dat wij hem kunnen helpen in dit uitdagende avontuur."
Philippe Bugalski is vol lof over de jonge Belg : "Er zijn niet veel jonge talenten, jongeren die echt zin hebben om te groeien, vooruitgang te boeken, sneller te presteren Toen wij met mijn vennoot Marc Azzolini de Summer Rally Match organiseerden, verraste Thierry ons meteen door zijn aanpak, zijn snelheid en de feeling die hij heeft met de auto. In zekere zin zie ik mezelf terug in hem, toen ik begon met de rallysport. Zonder steun ben ik lange tijd op de sukkel geweest. Wat ik doe voor Thierry, heb ik in een bepaalde periode moeten missen. Met zijn 21 jaar is hij nog zeer jong en toch toonde hij dat hij op alle terreinen goed presteerde. Dat zijn de redenen waarom automecASolutions een tijd geleden besloot om alle krachten te bundelen en Thierry te helpen bij het opzetten van een programma.
De missie van Thierry is niet te onderschatten : in de wedstrijden die hij zal rijden, kent hij alleen het Spaanse tracé. De vergelijking met zijn voorgangers in de Citroën C2 Super 1600, te weten Dani Sordo, Sébastien Ogier of Martin Prokop, zal vlug gemaakt worden « De C2 S1600 is het absolute wapen in het JWRC, herinnert de baas van "automecASolutions". Thierry bewees zijn snelheid met de C2R2 MAX. Een logisch vervolg was dus verdergaan met een voorwielaandrijver. Thierry heeft de benen, maar ook het hoofd en dat sterkt mij in de overtuiging dat deze jongen nog een mooie toekomst voor zich heeft. Dat is wat ik deze sympatieke kerel toewens.(wr/foto:RACB)
Quantum Fuels Systems toont ware gewicht in Detroit
Gelijktijdig met de groene vernieuwing van de auto in het algemeen, verliezen autoconstructeurs grip op de evoluties. Meer en meer wordt duidelijk dat de toeleveranciers en de energiereuzen meer dan een dikke vinger in de pap zullen hebben die uitzicht, werking en kostprijs van de toekomstmobiliteit zullen bepalen. In Detroit dook Quantum Fuels Systems achter meerdere modellen op. Rond de Fisker Karma EV werd duidelijk dat Quantum daarvoor in 2007 al de kiem legde. In 2011 zou Fisker Karma 15.000 puur elektrische wagens produceren en rechtstreeks concurrent zijn van Tesla. Fisker komt ook naar Europa, maar Tesla heeft er al wielen aan de grond
Quantum is van alle markten thuis. Zowel in zonne-energie, brandstofcellen, batterijen, propere gasachtige brandstoffen, niets ontgaat het consortium. Zelfs het militaire niet. In de oorlogsvoering wordt blijkbaar het muisstil benaderen van de vijand een topprioriteit. We hebben er al over bericht. Maar in Detroit staat zo weer een voorbeeld. Een Quantum hybrid jeep. Naast een Chevrolet Equinox op brandstofcellen, die we omwille van zijn vredelievendheid eerder geneigd zijn af te drukken. Maar zowel in de Fisker Karma als in andere merken zullen we de Q-HybridDrive nog tegenkomen. Snel.(wr)
Publiek kan elektrisch karten in Paleis 11 op Autosalon !
Eergisteren heeft de Royal Automobile Club of Belgium haar groene Indoor Karting voorgesteld in Paleis 11 op de Heizel. Laurens Vanthoor, Chris Wauters broer van, Benjamin Bailly en Thierry Neuville reden de elektrische karts in. Dat het zorgeloos indoor kan is omdat de uitstoot aan schadelijke gassen uiteraard ZERO is. RACB, beheerder van de Nationale Autosport en uiteraard binnen de schoot van de FISA opererend, is er van overtuigd dat groene autosport kan.
Embryonale voorbeelden ervan vinden en vonden we al in het WTCC dat dit jaar naar Zolder komt en vorig jaar in de Formule 1 waarmee met het Kinetic Energy Recovery System (KERS) eigenlijk het voorbeeld van de Toyota Prius werd nagebootst. Te duur en te ingewikkeld werd het tot 2013 reglementair afgevoerd. Maar downsizing van racemotoren, zowel in éénzitters als in rallys wordt concreet. Met de Indoor Karting wil RACB de mogelijkheid van groene autosport onder de aandacht brengen en mogelijk onder de jongeren die daar tot 21 januari 2010 voor 8 kunnen rijden nieuwe talenten ontdekken.
Niet alleen bij de exclusieve RACB is men begaan met groene karting. In Paleis 8 kunnen de bezoekers kennismaken met een prototype Elektrische Kart van de Vrije Universiteit Brussel. Spilfiguur in groene mobiliteit is Professor Joeri Van Mierlo. Hij is al dertig jaar een pionier in deze materie en uit zijn gedrevenheid groeide MOBI (Mobility and Automotive Technologie) tot een team van ruim veertig medewerkers. Dat team is multidisciplinair samengesteld. Alsook milieu-analyses
Zowel de ontwikkelingen rond elektrische, hybride- en brandstofcelvoertuigen alsook milieuanalyses en socio-economische analyses maken deel uit van de internationaal erkende expertises aan de VUB. De resultaten daarvan stromen direct naar een afstudeerrichting Transporttechnologie die mogelijk leidt naar een opleiding Master Werktuigkunde-Electrotechniek. Dat heette vroeger gewoon Elektro-Mechanica. Maar in die optiek is wel die elektrische kart ontwikkeld. Daarop is net als in de F1 het recupereren van vertragingsenergie toegepast. Daarmee laadt men de batterij weer op maar kan die energie weer opgeroepen worden als men bijvoorbeeld een inhaalmaneuver wil uitvoeren. In de F1 was dat 60 kW (82 pk) die gedurende 677 weer kon worden aangewend.
Bezoekers vanaf 14 jaar kunnen gedurende de eerste zeven dag van het Salon deze elektrische karts uittesten voor slechts 8 en belanden automatisch in de groene kartrace. Daarnaast kunnen ze hun racetalent meten met enkele vertegenwoordigers van het RACB National Team, zoals Bertrand Baguette, die recentelijk test draaide in de Formule 1.(wr)
Holowczyc-Fortin met Nissan Navara uitgevallen in Dakar 2010
Het Pools-Belgische duo Holowczyc - Fortin zijn vandaag in de Dakar 2010 uitgevallen in de tiende rit die door Chili liep van La Serana naar Santiago. Daarvan waren 238 van de 586 km tegen de chrono. Winnaar werd de Spanjaard Carlos Sainz in de VW. Daarmee scoort Sainz in deze Dakar zijn eerste zege. Hij ging Stéphane Peterhansel vooraf die met een BMW rijdt. Sainz neemt nu in het algemeen klassement bij de auto's ruim tien minuten voorsprong op de concurrenten.(wr)
Willy Weyens' zesentwintigste Rallyworld is begonnen
Willy is niet thuis. Hij is in de Dakar. In december stelde hij zijn vijfentwintigste boek Rallyworld voor in The Wheels, de gezellige taverne die Jan Heylens vader als pleisterplaats houdt voor zeg maar insiders. Op de voorstelling van het boek van Willy waren groten als Guy Colsoul, Bob en Tom Colsoul en natuurlijk de schalkse Patrick Snijers. Met zijn 51 lentes loopt de guitigheid nog steeds uit zijn slimme ogen. Wees er gerust in, Patrick gaat in 2010 opnieuw op zoek naar die achtste Belgische titel
Het boek van Willy Weyens is een must voor al wie pretendeert ook maar iets van rally te weten. Het kost 30 en is in alle goede kranten en boekenwinkels te koop. Willy heeft de beste shots van de wereld. Heel zijn leven heeft hij aan de rallys gewijd en in bijlages bij dit stukje plaatsen we zogoed als alle beelden die hij vanuit het niets van de woestijnen zendt. Straks, als hij weer is van zijn zoveelste Dakar, is het Belgisch Kampioenschap en het Wereldkampioenschap Rally weer het mikpunt van zijn scherpe lens. Op jacht naar aangrijpende inhoud voor zijn zesentwintigste Rallyworld ! (Walter Rombauts:Foto:Willy Weyens)
Eén maand voor de officiële voorstelling op 10 februari heeft Nissan de naam bevestigd van zijn nieuwe kleine CrossOver. De Nissan Juke komt in oktober 2010 op de markt en gaat in maart in wereldpremière op het autosalon van Genève. De Nissan Juke zorgt voor de broodnodige dynamiek in het compact-segment en biedt Europese autokopers een alternatief voor de traditionele, saaie kleine hatchback. Als vierde crossover in Nissans Europese gamma, versterkt de Juke de leiderspositie van het merk in het crossover-segment. Het nieuwe model is geïnspireerd op de Qazana concept car die in 2008 zo enthousiast werd onthaald op het autosalon van Genève en is in het Nissan-gamma gepositioneerd tussen de compacte Note en de crossover Qashqai.
"De Nissan Juke werd ontworpen en ontwikkeld om klanten in Europa een alternatief te bieden voor de traditionele kleine hatchback. Wij weten dat veel mensen een auto willen die een apart design combineert met een vlotte handling en slimme technologie zonder dat dit evenwel ten koste gaat van het comfort en gebruiksgemak. Deze unieke mix zal de Juke een unieke positie op de Europese markt bezorgen," aldus Simon Thomas, Nissans European Senior Vice President for Sales and Marketing.
"Nissan wist de Europese autokoper al te bekoren met de Qashqai crossover en wij hebben ervoor gezorgd dat de Juke even goed zal inspelen op de noden van de Europese klant. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat de Juke net als de Qashqai een nieuwe generatie klanten naar Nissan zal lokken. De onconventionele Qashqai is een groot succes. Er zijn er ondertussen 500.000 van verkocht en de Juke profiteert van de ervaring die we met de Qashqai hebben opgedaan. Deze nieuwkomer wordt ongetwijfeld opnieuw een succes," voegt Simon Thomas er nog aan toe. De Juke zal samen met de Qashqai, Qashqai+2 en Note worden gebouwd in de state-of-the-art fabriek van Nissan in het Britse Sunderland.
In Europa luidde de introductie van de Nissan Qashqai in 2007 het tijdperk van de crossover in als alternatief voor het traditionele C-segment. Na nauwelijks twee en een half jaar en een half miljoen Europese klanten, blijkt uit navraag dat de combinatie van sober maar verfijnd design, met de stoerheid van een SUV onderaan en de belijning van een personenwagen bovenaan. De vraag naar de Qashqai is zo groot dat de productie in het Britse Sunderland moest worden opgevoerd. Na de Qashqai kwam er een langere versie, de Qashqai+2, met extra binnenruimte en een derde, neerklapbare zetelrij voor grotere, actieve gezinnen. Nu is het wachten op de Juke.(wr)
Chevrolet, dat jaarlijks 4,5 miljoen auto's verkoopt, stelt tijdens de 2010 "North American International Auto Show" (NAIAS) als wereldprimeur de Aveo RS prototype voor. Het ontwerp is geïnspireerd op dat van een Europese hot hatch, is bedoeld om jonge liefhebbers aan te trekken en blikt alvast vooruit op de volgende Aveo-generatie. De Aveo RS is langer, breder en ruimer dan de huidige Aveo-productieversie en beschikt zowel aan de buitenkant als in het interieur over hoogwaardige designelementen. Daarnaast geeft hij blijk van de vele personalisatiemogelijkheden die wellicht beschikbaar worden op de volgende generatie Aveo. Het Aveo RS studiemodel laat duidelijk zien dat we klaar zijn om een grote stap voorwaarts te maken in het segment van de compacte autos, verklaart Wayne Brannon, president en managing director van Chevrolet Europe. De nieuwe Aveo, die in 2011 naar Europa komt, loopt volledig in de pas met de opvallende Cruze en Spark, onze nieuwe aanwinsten in de compacte middenklasse en in het segment van de kleine autos. Wat de Amerikaan blijkbaar is ontgaan is dat de Aveo RS Prototype ook de nieuwe filosofie van het "downsizen" van motoren aanhangt. Kleine cilinderinhoud, turbocompressor, hoog vermogen en toch relatief laag verbruik. Dus C02 gespaard !
Het Aveo RS prototype, dat in de speciale kleur Boracay Blue is uitgevoerd, is voorzien van kenmerkende Chevrolet stijlelementen, zoals het radiatorrooster uit twee delen, ronde achterlichten en opbollende spatborden. De ontwerpers hebben de showauto een nog krachtigere uitstraling gegeven door middel van laaggepositioneerde luchtopeningen en een laagliggende mond die is afgewerkt met een combinatie van geborsteld en gepolijst aluminium. Mistlampen zijn geïntegreerd in de extreem grote openingen voor de koeling van de remmen, op de hoeken van de voorbumpers doorlopend in de voorspatborden, die voor een agressieve look zorgen.
De duidelijk zichtbare koplampelementen, met hun geborsteld aluminium behuizing, zijn het resultaat van de voorliefde van de ontwerpers voor motorfietsen. Het slanke profiel van de Aveo RS wordt gekenmerkt door ononderbroken koetswerklijnen, een hoge schouderlijn en een lage daklijn. De buitenspiegels, met geïntegreerde, amberkleurige richtingaanwijzers, hebben dezelfde vorm als de auto en lijken naadloos op te gaan in het profiel van de auto. Op het eerste gezicht lijkt de auto zelfs sprekend op een driedeurs hatchback, omdat de portiergrepen van de achterportieren discreet in de C-stijl zijn gepositioneerd. De Aveo RS showauto laat zien hoe een progressief ontwerp persoonlijkheid kan geven aan een compacte auto, legt Michael Simcoe, executive director, North American Exterior Design, uit. We willen dat kopers hem zien en een emotionele reactie op de auto hebben.
Geen enkele auto met potente prestaties kan zijn reputatie waarmaken zonder grote wielen en banden. De Aveo RS showauto is daarom uitgerust met 19 inch vijfspaaks wielen, in een gun metal metallic lak, met centraal het Chevrolet-embleem. De openingen tussen de spaken gunnen een blik op de grote remklauwen, die net als de auto zijn gespoten in de kleur Boracay Blue. De sportieve styling wordt aan de achterzijde voortgezet met een geïntegreerde dakspoiler, een centraal gemonteerde dubbele uitlaat en verchroomde uitlaateinden. De zichtbare achterlichtelementen,
eveneens geïnspireerd op die van een motorfiets, worden gecombineerd met een licht getinte aluminium behuizing en een discreet bowtie embleem. In het matzwarte interieur met opvallende zwartglanzende, metallic- en blauwe accenten laat de Aveo RS showauto zien dat er aan de binnenzijde net zoveel aandacht is besteed als aan het uiterlijk. De Boraclay Blue kleurstelling wordt aan de binnenkant voortgezet, met opvallende stiksels rondom het dual cockpit instrumentarium, op de inserts in de voor- en achterportieren, op de rand van het stuurwiel, op de versnellingspook, op de
handremgreep, op de met leer afgewerkte stoelen en zelfs in de vloermatten. In de geïntegreerde middenconsole zijn de versnellingspook, de bediening voor de ventilatie en airconditioning en het audiosysteem inclusief een USB-poort gehuisvest. Indirecte ijsblauwkleurige verlichting voor het audiosysteem, het instrumentarium en de schakelaars sluiten mooi aan bij de blauw stiksels.
De vergelijking met stijlelementen van een motorfiets komt ook in het interieur terug, dankzij de ronde, analoge toerenteller in combinatie met het asymmetrische informatiedisplay, eveneens voorzien van geborsteld metalen accenten met ronde uitsparingen, en de ronde, met aluminium afgewerkte uitstroomopeningen aan de zijkanten. Het interieur is net zo functioneel als het stijlvol is, met opbergvakken in de middenconsole en portieren. De achterstoelen zijn neerklapbaar om grotere objecten te kunnen vervoeren.
De Aveo RS showauto wordt aangedreven door een zeer efficiënte 1.4L Ecotec turbomotor met 103 kW (138 pk)/. De handgeschakelde zesversnellingsbak is ontworpen om ervoor te zorgen dat de auto een sportieve rijervaring biedt.Voor de showauto hebben de designers een speciale afdekkap voor de motor ontworpen in grafiet zilver met een geborsteld aluminium paneel. De afdekkappen van de tanks voor de koelvloeistof en stuurbekrachtigingvloeistof zijn ijsblauw gekleurd en de honingraat luchtopeningen in het midden van de afdekkap zijn voorzien van een matte schaduwchromen afwerking, passend bij de kleur van de wielen.
Eerder al heeft Chevrolet bekendgemaakt dat de nieuwe Aveo voor de Amerikaanse markt vanaf 2011 bij Orion Assembly in Orion Township (Michigan) wordt geproduceerd. Daarmee worden 1.200 banen in het zuidoosten van Michigan gecreëerd. Naar verwachting zal eind 2010 een begin worden gemaakt met het gereed maken van Orion Assembly voor de productie van de Aveo.(wr)