Inhoud blog
  • BLOG WALTER'S AUTO CAHIERS STOPT VANDAAG.
  • OLIGARCH, NIET NOODZAKELIJK NEGATIEF, EERDER SLACHTOFFER VAN JAOERSHEID ?
  • EVERFUEL SLUIT WATERSTOF TANKSTATIONS IN SKANDINAVIË
  • TRANSPORAMA WINT NOG ABONNEES DANKZIJ GEDEGEN TESTVERSLAGEN
  • GP VAN JAPAN ZONDAG ZAL NIEUWE VRAGEN BEANTWOORDEN
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    23-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Marc Duez wordt ambassadeur van RACB
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    “De jongeren laten profiteren van mijn ervaring”

    Dat is het motto waarmee race-legende Marc Duez de jongeren zal ontvangen en toelaten in zijn rijke ervaring als zowel rally- als circuitcoureur. Marc Duez kruipt af en toe nog eens achter het stuur van een race-bolide, maar de veelzijdige Ardennees zal zich vooral opwerpen als “meester” van de RACB Racing School, die kortelijks zal worden opgestart.

    “Gezien de veelvuldigheid aan activiteiten die RACB gaat lanceren, hebben wij Marc Duez gekozen als ambassadeur”, licht Frédéric Maeyens, Algemeen Directeur RACB Club, de komst van Duez toe. “Zij eerste taak is het opstarten en uitbouwen van de RACB Racing School. Wij zijn van oordeel dat een verfijnde opleiding steeds meer noodzakelijk is, alvorens jongeren zich lanceren in de autosport of hen na het behalen van het rijbewijs de baan te laten opgaan. Vandaar de noodzaak van de creatie van de RACB Racing School en het aantrekken van een ervaren man als Marc.”

    Marc Duez zelf leerde de eerste knepen van het vak in de historische en toen zeer unieke Renschool van de betreurde André Pilette op Circuit Zolder. “Het Circuit van Mettet, waar het merendeel van de activiteiten zal plaatsvinden, is de ideale piste om opleidingen te geven en aspirant-rijders de knepen van het vak te leren,” stelt Duez. “De inplanting van het circuit en het aanbod van de meest verschillende bochten maakt dat je er op de meest veilige wijze goed les kan geven. Voor mij is het een unieke gelegenheid om jongeren, maar ook mensen die hun rijstijl willen verbeteren te laten profiteren van mijn ervaring. Het is daarom dat ik de leiding neem over de RACB Racing School en deze ook verder wil ontwikkelen door samen te werken met verschillende professionele en ervaren instructeurs.”En als we het over jongeren hebben, denken we automatisch aan de autosportbond en het RACB National Team, een structuur waarin Marc een nog meer belangrijke rol speelt.

    “Alleen zou ik mij niet kunnen ontfermen over het begeleiden van jonge piloten,” zegt de coach van het RNT. “In het kader van het RACB National Team vormen wij één team met Geoffroy Theunis, Bas Leinders, Christophe Distexhe en Dominique Eloy en heb ik bepaalde taken die mij perfect liggen. Ik hoef mij niet over alles te bekommeren. Jongeren zonder veel middelen hebben begeleiding nodig en ook daar kan ik hen met raad en daad bijstaan, omdat ik ondertussen weet wat er nodig is om carrière te maken in de autosport.(wr)

    23-01-2010 om 17:07 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De beste Belgische autocoureurs op het Autosalon
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Royal Automobile Club of Belgium is zeer actief aanwezig tijdens het 88ste Auto- en Motosalon dat nog loopt tot nu zondag in Brussel.

    Zaterdag 23 januari krijgt het aanwezige publiek om 14.00 uur de gelegenheid kennis te maken met de beste Belgische beloften van de éénzitterij. Deze ontmoeting vindt plaats op de stand van RACB in Paleis 8 van de Heizel.

    Sinds 14 januari draait het Auto- en Motosalon op volle toeren. Het is het eerste groot evenement in ons land en elke dag tellen we duizenden bezoekers voor het Autosalon. Een event waar de Royal Automobile Club of Belgium niet kon ontbreken. In samenwerking met Febiac en met de steun van L’Oréal, organiseert RACB een indoor karting voor elektrische karts!

    Vandaag 23 januari geeft RACB om 14.00 uur afspraak in Paleis 8, want daar krijgen de toeschouwers de kans om de beste Belgische beloften in de éénzitterij – allen vertegenwoordigers van het RACB National Team - te ontmoeten tijdens een handtekeningsessie.

    Bertrand Baguette, die recentelijk proefdraaide in de Formule 1, Jérôme D’Ambrosio, die in het voorprogramma van de Grote Prijzen verdergaat in de GP2, Duits Formule 3-kampioen Laurens Vanthoor, , Benjamin Bailly, Kampioen in de Formul’Academy Euro Serie en Stoffel Vandoorne, de winnaar van het Stuurwiel RACB National Team, tekenen aanwezig.

    De eerste honderd bezoekers die een handtekening vragen, ontvangen een pet of een tas van het RACB National Team. Om 14.30 uur begeven de jonge rijders zich naar Paleis 11. Daar bevindt zich immers de RACB Indoor Karting en zullen de beloften kennismaken met de elektrisch aangedreven karts. We mogen er zeker van zijn dat ook zij zullen aantonen dat deze groene karts even vinnig kunnen zijn als hun tegenhangers die rijden op meer conventionele brandstof. Herinneren we eraan dat bezoekers vanaf 14 jaar in Paleis 11 zelf kunnen kennismaken met deze elektrische karts en dit voor slechts 8 €.(wr)

    23-01-2010 om 15:29 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nicolas Sarkozy zet zijn rug onder de EV
    Bij Renault zitten er vier puur elektrische auto’s in de “pipeline”. Evenveel fabrieken zullen die vanaf 2011 – dat is straks – als een feestvuurwerk uitspetteren. Renault is waarneembaar de eerste constructeur bij wie de gedachte opkwam de dure batterijen van EV’s zelf te beheren in plaats van ze met de auto mee te verkopen en ook aan “Quickdrop”-stations heeft gedacht waar de automobilist in drie minuten lege tegen volle accu’s kan wisselen. Als we vandaag nog de klassieke fossiele brandstoffen tanken duurt dat ook plusminus die tijd.

    Wat Renault aan bevoorradingspunt voorstelt in Brussel (morgen laatste dag !) is een soort brug waarop de EV parkeert. Robotisatie haalt de lege batterij langs onderen uit de auto en zet er een volle accu voor in de plaats. Klaar is Kees en de auto rijdt verder de brug af. Wat in Brussel wordt getoond lijkt op een hydraulische garagebrug zoals we die overal kennen. Dat Renault het op hun stand niet beklemtoont heeft te maken met het feit dat het nog even wachten is op de echte EV-mobielen.

    De batterijen ervoor worden in Flins in Frankrijk gemaakt. Renault komt voor hetzelfde wetenschapsprobleem te staan als Toyota. Lithium-Ion, Lithium-Polymeer of Nikkelmetaalhydride gebruiken. Recent is de batterijchemie weer in vraag gesteld. Nikkel blijkt een hogere densiteit te geven, dus meer capaciteit, minder gewicht en dus een langere levensduur. Zopas heeft Panasonic daarmee Tesla overtuigd. Geen kleine jongens dus die de weg trachten wijzen.(wr)

    Bookmark and Share
    Jan
    22

    Tesla verovert stormerderhand Detroit

    Tesla Detroit i21110

    Op de stand staat de…duizendste (!) productiewagen die voor de gelegenheid in “Millenium White” is gespoten. Tesla schenkt de opbrengst van $175.000 die deze auto verzekerd aan drie goede doelen in Detroit. Op dezelfde stand staat ook een “vuile” Tesla. Hij draagt het productienummer “750” en is niet vuil omdat jij niet compleet elektrisch en dus met ZERO-uitstoot rijdt. Hij was “dirty” omdat hij een tocht van 5.792 km aflegde vanuit Los Angeles naar de legendarische Cobo Hall in Detroit waar Joe Lewis zich onder de bokslegendes vocht.

    Medewerkers van Tesla legden die afstand af door negen staten, in zomer en winterweer, daarbij drie tijdszone’s doorkruisend. In de sneeuw verkoos het merk de Pirelli winterbanden. Opladen van de accu gebeurde in hotels, openbare parkings, aan huizen en een enkele keer bij een vriend waarlangs de Tesla zoemde. Weliswaar voorlopig nog geklopt door Daihatsu, rijdt de Tesla toch op zijn zuinigst 500 à 511 km eer een stekker weer spierkracht brengt. Getekend door de toch wel lange, harde rit en zonder één druppel fossiele brandstof, liet Tesla de auto op de stand, besmeurd met slijk en dooizout. Alsof hij net de Rally van Monte Carlo zou hebben gewonnen. Nummer 750 in de Roadsters. In Detroit stonden er ook spots op de Tesla S die nu wordt gepromoot. Tesla is helemaal een elektrische rijdende realiteit.(cw)

    Bookmark and Share
    Jan
    21

    Nieuwe Mazda 5 draagt bij tot groen Genève 2010

    Nieuwe Mazda 5 voor groen Genève 2010ste “European Brussels Motor Show” die tot zondagavond op de Heizel loopt. Niet echt triomferen, maar wel hoop koesteren dat de cijfers die de voorbije dagen zijn genoteerd wijzen naar die broodnodige relance die de autosector zo nodig heeft. Zondagavond als alle toeters en bellen gaan kennen we het verdict van 2010.

    Groen zeker, elektrisch al duidelijk opdoemend, hybride en plug-in hybride gewoon in de startblokken, haasten de constructeurs zich al naar een nog groener Salon van Genève begin maart. Gezien het concrete onvermogen om een hele markt direct aan de stekker te leggen, zijn alle andere technische ingrepen veroorloofd om die C02 naar beneden te halen. BlueEfficiënties, BlueMotions, Econetic’s…Hopen verzamelnamen om het eerste verweer tegen CO2 te bekrachtigen.

    In Genève 2010 legt Mazda daarop de klemtoon in de nieuwe Mazda 5 die fijn is gestroomlijnd, plaats biedt aan zeven personen en gebruik maakt van een i-stop zoals in de Mazda 3. Ook zijn er twee schuifdeuren achteraan. De echte fijne kunst zit hem echter in het terugdringen van de koolstofdioxyde met 15% door een nieuw ontwikkelde 2.0 liter DISI benzinemotor die zijn koppel naar een handgeschakelde zesversnellingsbak stuurt. In de wijze overdrive-verhoudingen schuilt de brandstofbesparing.

    Voor wie het is vergeten: een overdrive is een verhouding waarin de wielen sneller draaien dan het motortoerental dat nogal drastisch daalt. Daardoor is er minder brandstofverbruik, minder motorgeluid en minder sleet. De steeds “langere” transmissiewaarden worden mogelijk door een beter motormanagement dat completere en dus minder vervuilende verbrandingen mogelijk maakt. Daarop speelt Mazda in de nieuwe “5”. Te volgen vanaf maart 2010, maar vandaag al bekend.(cw)

    Bookmark and Share
    Jan
    20

    Nicolas Sarkozy zet zijn rug onder de EV

    Nicolas Sarkozy i19110

    Maar Renault, in de persoon van Patrick Pélata, Gedelegeerd Generaal bestuurder van de Operaties Renault, was er als de kippen bij tijdens de bijeenkomst Nicolas Sarkozy (foto) in een Fluence Z.E. te laten plaatsnemen. De constructeur werkt koortsachtig aan vier EV’s die in 2011 en 2012 worden gecommercialiseerd. Renault is ook pionier in de gedachte batterijen aan klanten te verhuren in plaats van ze te koppelen aan de aankoop van een EV. Renault meent ook – en demonstreert dat op het Autosalon – in stations in drie minuten lege tegen volle batterijen te wisselen.

    Samen met de groeiende overheidsbelangstelling ontstaan nieuwe afkortingen en een terminologie die meer naar chemie dan autotechnologie neigt. Op de Grote Bijeenkomst waren dan ook als betrokkene aanwezig buiten Nicolas Sarkozy en Renault, de firma’s EDF, GBH (Groupe Bernard Hayot), Total Réunion, GE Money en agentschap GERRI (Grenelle de l’Environment à la Réunion – Réussir l”Innovation). Het geheel van de wens om van hernieuwbare energie, in het bijzonder zonne-energie, gebruik te maken, kadert in het Project VERT. Dat staat voor “Véhicules Electriques pour une Réunion Technologique”. Samen hebben ze met ook nog ADEME (Agence de l’Environment et de la Maîtrise de l’Energie) die intentieverklaring getekend.(cw)

    Bookmark and Share
    Jan
    20

    Andalousië tekent intentieverklaring met Alliantie Nissan-Renault

    Nieuwe Mégane i20110

    Daarin is ondermeer overeengekomen dat Malaga snel de eerste “SmartCity” van Andalousë wordt en de Twizy Z.E. Concept voor productie in het land van de appelsienen in aanmerking komt. Renault heeft vier fabrieken in Spanje en is ook marktleider met 10,9% van de markt en de Mégane is er het populairste merk.

    Ook heeft Renault daareen productie-eenheid die versnellingsbakken maakt die wereldwijd worden gebruikt. Er werken 1100 mensen. De Alliantie Nissan-Renault, die nu tien jaar bestaat, maakte en verkocht in 2009 liefst 6.090.304 voertuigen. De EV waarvan Renault snel een eersteling wil commercialiseren wordt ook in Spanje vol ongeduld verwacht.(cw)

    Bookmark and Share
    Jan
    19

    Elmonet showt de “Think-City” in Brussel

    Elmonet's Think-City i19110

    Wat de Think zo uniek maakt is dat de opbouw modulair is en de stadsauto onderdak kan bieden aan uiteenlopende technieken (EV, Waterstof, Brandstofcellen en uiteenlopende batterij-chemische samenstellingen) Zoals daar zijn Natrium, Nikkelmetaalhydryde en op Lithium gebaseerde accu’s. Afhankelijk van de batterij is de actieradius verzekerd tot 180 km eer een laadpunt nodig is. Omdat de batterijen onder de vloer zijn ondergebracht heeft de “Think City” een laag zwaartepunt en dus een plezierige wegligging. Think-City ligt ’s nachts aan de stekker en staat iedere dag monter klaar voor zijn bezitter.(cw)

    Bookmark and Share
    Jan
    19

    Mitsubishi stelt Compact Crossover ASX voor in Genève

    Mitsubishi Geneva 1

    Eén van de beschikbare motoren in de Europese versie, is de nagelnieuwe 1.8 turbo diesel met directe injectie en die voldoet aan de Euro 5 norm. Specifiek voor België komt er ook een fiscaal interessante versie met 85Kw of 115 pk. Deze specifieke motorconfiguratie is het resultaat van de samenwerking tussen MMC en Mitsubishi Heavy Industries Ltd. De motor is standaard uitgerust met een Automatic Stop & Go systeem en een manuele 6-versnellingsbak, waardoor de uitstoot en het verbruik tot een minimum beperkt blijven. Door het Stop & Go Systeem en de iets langer gemaakte vier hoogste versnellingen, is de uitstoot van koolstofdioxyde fel gedrukt zodat de imposante Mitsubishi groen getint raakt.(cw)

    Bookmark and Share
    Jan
    18

    Sparen met Audi A3 1,6 TDIe in Brussel

    Audi A3 i18110

    In Frankfort was de Audi e-tron een nog uit de kluiten gewassen auto. Een rode.In wat eens het Mekka van de Amerikaanse autoindustrie was heeft de e-tron II de proporties aangenomen van ongeveer een TT en is blauw. Hij verbruikt minder omdat hij minder weegt. Dustrekken de wolken weg en kleurt de lucht blauw. Minder lang (330 mm), een kortere wielbasis (220 mm) en 250 kg minder “dik”.

    “Leichtbau”kampioen Audi doet zijn reputatie daar alle eer aan. Maar natuurlijk ook in Brussel. Zondag konden…50.000 bezoekers zich daarvan overtuigen. Zo is er bijvoorbeeld de Europese première van de derde generatie van de Audi A8. Een prestigieuze berline die heel wat troeven kan uitspelen. Comfort, veiligheid en een beperkt verbruik (voor dit type van wagen uiteraard) zijn een van de nieuwigheden in vergelijking met de vorige versie van de A8.

    In een ander segment kan u ook de Belgische première ontdekken van de Audi A3 1.6 TDIe, een wagen die zorgt voor een uitstoot van slechts 99g/km aan CO2. Daardoor is er staatstoelage en van de catalogusprijs van €21.950 inclusief btw blijft na aftrek van alle premies nog €18.447,50 over. Audi verliest niets uit het oog. Geen techniek, geen ecologie en geen economie.

    Terwijl het voor de wereldpremière van de Audi A1 nog even wachten is tot 2 maart, het moment waarop de wagen (ook via internet) op het Salon van Genève zal worden voorgesteld, is Audi Import erin geslaagd om het prototype van de Audi A1 Sportback naar zijn stand te halen. Dit prototype zou in feite een tweede variant kunnen zijn van de nieuwe A1… Het model dat in Paleis 5 staat, wordt bovendien voorgesteld met een hybride aandrijving met een 1.4 liter TFSI-motor van 110 kW (150 pk) en een 19,8 kW (27 pk) sterke elektromotor. Bij het ‘boosten’,met namede synchrone aandrijving door de TFSI- en de elektromotor leveren beide krachtbronnen samen een indrukwekkende aandrijfkracht, een koppel eigenlijk dat een onvermoede, sportieve rijstijl toelaat en dus de emoties van het autorijden bewaart. Mocht U ook al staan te popelen van ongeduld om de nieuwe Audi A1 te ontdekken, kijk dan alvast op www.audi.be/A1 waar al een tipje van de sluier wordt opgelicht.(cw)

    Bookmark and Share
    Jan
    17

    CO2 onder de grond opslaan nu al een feit

    dd2

    Dat CO2 ook al geruime tijd wordt aangewend om zandolie in Canada naar boven te persen is sinds 1970 door EnCanaC02 toegepast. De in Noord-Dakota vrijgekomen CO2 bij de productie daar van de chemische processen, o.a. het produceren van “Synthetic Natural Gas”, wordt via een pijplijn onder een druk van 2700 bar naar Canada gepompt. Het vijftig jaar oude “olieveld” van Weyburn, derde grootste zandolieproducent in Canada, spuit CO2 onder hoge druk in de rotsporieën waardoor de resterende olie wordt gewonnen.

    Pionier in de CO2-aanwending én opslag was Statoil in het Noorse Sleipner, Momenteel overtreft Canada hun capaciteit. In die mate zelfs dat wordt geopperd dat Canada na Saoedi-Arabië de tweede grootste oliereserves ter wereld zou hebben. Alleen wordt de kost om ze naar boven te halen steeds gecompliceerder en dus duurder. Maar door de 15 miljoen ton die in het Canadese Weyburn wordt verwerkt en de 30 miljoen verwachte ton tegen 2020, heeft dat wel hetzelfde effect als één jaar 6,7 miljoen auto’s van de weg halen…

    Wat Total nu doet door CO2 onder de grond te stokkeren is iets waar de wereld met argusogen naar kijkt. Opvangen en onder de grond ermee. Hopelijk is het meer dan struisvogelpolitiek. De enige logische (productie-) weg is natuurlijk CO2 uitstoot verminderen door industrie, verkeer en huishoudelijk verbruik van fossiele brandstoffen te vervangen door hernieuwbare energie. Het verhaal is bekend, de illustraties een beetje, de toekomst ervan niet te overzien.(cw)

    Bookmark and Share
    Jan
    16

    Quantum Fuels Systems toont ware gezicht in Detroit

    GM-Equinox

    Quantum is van alle markten thuis. Zowel in zonne-energie, brandstofcellen, batterijen, propere gasachtige brandstoffen, niets ontgaat het consortium. Zelfs het militaire niet. In de oorlogsvoering wordt blijkbaar het muisstil benaderen van de vijand een topprioriteit. We hebben er al over bericht. Maar in Detroit staat zo weer een voorbeeld. Een Quantum hybrid jeep. Naast een Chevrolet Equinox op brandstofcellen, die we omwille van zijn vredelievendheid eerder geneigd zijn af te drukken. Maar zowel in de Fisker Karma als in andere merken zullen we de Q-HybridDrive nog tegenkomen. Snel.(cw)

    Bookmark and Share
    • Poll

      How often do you visit this blog?

      View Results

      Loading ...Loading ...

    23-01-2010 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dieter Zetsche doet iedereen met elkaar opschieten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het zal wat slapeloze nachten hebben gekost aan Nico Rosberg toen hij vernam dat zevenvoudig wereldkampioen Michaël Schumacher weerkwam. Zeker toen hij hoorde dat Ross Brawn besloten heeft beide Mercedes GP-rijders op voet van gelijkheid te behandelen. Enerzijds suste dat de Duitser - zoon van Kéké - wel, maar anderzijds moet hij wel opgewassen zijn tegen de ervaring én de intense vriendschap die tussen BigBoss Brawn en Schumacher bestaat. Beiden staan borg voor het behalen van die zeven wereldkronen.

    Maar vandaag bracht de PDG van Mercedes-Benz, de beminnelijk uitziende Dieter Zetsche, alle partijen bijeen. In een pakkende bijdrage van de sportkrant "Gazzeta Dello Sport". Hij zei te verwachten dat Nico Rosberg in het begin mogelijk sneller kan zijn, maar dat de kwaliteiten van Michaël weer snelheid zullen winnen. Bovendien - en dat zei hij letterlijk - is Ross Brawn die alle macht heeft, héél dicht tegen de ex Benetton- en Ferrari-coureur. Veronderstellen dat de nu 41-jarige Duitser niet écht terug zou zijn, dat stel ik beslist niet in het vooruitzicht..." Tot daar Dieter Zetsche die in de wintermaanden mee handtekende om Brawn GP om te dopen in Mercedes GP.(wr)

    Bijlagen:
    Dieter Zetsche i17110.jpg (2.4 MB)   

    17-01-2010 om 19:10 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RACB met Thierry Neuville in het JWRC
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het jaar 2010 begint op schitterende wijze voor Thierry Neuville en meteen maakt hij een jongensdroom waar in zijn nog jonge carrière: de ambassadeur "Rally" van het RACB National Team neemt dankzij de hernieuwde steun van RACB en het team "automecASolutions" van Philippe Bugalski en Marc Azzolini deel aan het "Junior World Rally Championship", goed voor zes wedstrijden in het WK Rally!

    Thierry: "Zonder het enthousiasme en de investering van deze twee partners, had ik dit nooit kunnen waarmaken" jubelt Thierry. "Ik ben uitermate gelukkig en heb veel te danken aan de personen die jongeren zoals ik helpen en ik wil hierin ook Willy Plas betrekken, met wie ik in 2009 een prachtig seizoen doormaakte. Ik mag van geluk spreken dat ik deze mensen ben tegengekomen. Ik ga dan ook alles doen om te bewijzen dat ik het vertrouwen van RACB en "automecASolutions" verdien. En mijn oren zullen nooit groot genoeg zijn om alle raad te registeren die ik zal krijgen van een zodanig ervaren rijder als Philippe Bugalski. Kunnen evolueren in zulke context, is voor een jonge rijder een uniek gegeven

    Het seizoen van Thierry Neuville begint met twee proeven op het onverhard : Turkije en Portugal. De vertegenwoordiger van het RACB National Team neemt er de start achter het stuur van een Citroën C2 Super 1600 van het Franse "automecASolutions". Daarop volgen vier rally’s op asfalt: Bulgarije, Duitsland, Frankrijk en Spanje Om hem bij te staan in deze nieuwe opdracht zal de Belgische rijder kunnen rekenen op de diensten van Fransman Nicolas Klinger, met wie hij al samenwerkte tijdens de Rally van Spanje.

    "Wij zijn uitermate fier dat Thierry zich in de belangstelling heeft weten te plaatsen van Philippe Bugalski en dat hij dankzij hem een volgende stap kan zetten in zijn carrière", onderstreept Geoffroy Theunis, directeur van RACB Sport. Herinneren we eraan dat Thierry de enige vertegenwoordiger is van het RACB National Team in de rallysport en dat hij gedurende het voorbije seizoen uitzonderlijk sterk presteerde en heel wat mensen wist te overtuigen dat hij alles in huis heeft om uit te groeien tot een groot kampioen. Wij zijn dan ook zeer blij dat wij hem kunnen helpen in dit uitdagende avontuur."

    Philippe Bugalski is vol lof over de jonge Belg : "Er zijn niet veel jonge talenten, jongeren die echt zin hebben om te groeien, vooruitgang te boeken, sneller te presteren… Toen wij met mijn vennoot Marc Azzolini de Summer Rally Match organiseerden, verraste Thierry ons meteen door zijn aanpak, zijn snelheid en de feeling die hij heeft met de auto. In zekere zin zie ik mezelf terug in hem, toen ik begon met de rallysport. Zonder steun ben ik lange tijd op de sukkel geweest. Wat ik doe voor Thierry, heb ik in een bepaalde periode moeten missen. Met zijn 21 jaar is hij nog zeer jong en toch toonde hij dat hij op alle terreinen goed presteerde. Dat zijn de redenen waarom automecASolutions een tijd geleden besloot om alle krachten te bundelen en Thierry te helpen bij het opzetten van een programma.”

    De missie van Thierry is niet te onderschatten : in de wedstrijden die hij zal rijden, kent hij alleen het Spaanse tracé. De vergelijking met zijn voorgangers in de Citroën C2 Super 1600, te weten Dani Sordo, Sébastien Ogier of Martin Prokop, zal vlug gemaakt worden « De C2 S1600 is het absolute wapen in het JWRC, “ herinnert de baas van "automecASolutions". “Thierry bewees zijn snelheid met de C2R2 MAX. Een logisch vervolg was dus verdergaan met een voorwielaandrijver. Thierry heeft de benen, maar ook het hoofd en dat sterkt mij in de overtuiging dat deze jongen nog een mooie toekomst voor zich heeft. Dat is wat ik deze sympatieke kerel toewens.(wr/foto:RACB)

    17-01-2010 om 18:24 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Quantum Fuels Systems toont ware gewicht in Detroit
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Gelijktijdig met de groene vernieuwing van de auto in het algemeen, verliezen autoconstructeurs grip op de evoluties. Meer en meer wordt duidelijk dat de toeleveranciers en de energiereuzen meer dan een dikke vinger in de pap zullen hebben die uitzicht, werking en kostprijs van de toekomstmobiliteit zullen bepalen. In Detroit dook Quantum Fuels Systems achter meerdere modellen op. Rond de Fisker Karma EV werd duidelijk dat Quantum daarvoor in 2007 al de kiem legde. In 2011 zou Fisker Karma 15.000 puur elektrische wagens produceren en rechtstreeks concurrent zijn van Tesla. Fisker komt ook naar Europa, maar Tesla heeft er al wielen aan de grond…

    Quantum is van alle markten thuis. Zowel in zonne-energie, brandstofcellen, batterijen, propere gasachtige brandstoffen, niets ontgaat het consortium. Zelfs het militaire niet. In de oorlogsvoering wordt blijkbaar het muisstil benaderen van de vijand een topprioriteit. We hebben er al over bericht. Maar in Detroit staat zo weer een voorbeeld. Een Quantum hybrid jeep. Naast een Chevrolet Equinox op brandstofcellen, die we omwille van zijn vredelievendheid eerder geneigd zijn af te drukken. Maar zowel in de Fisker Karma als in andere merken zullen we de Q-HybridDrive nog tegenkomen. Snel.(wr)

    17-01-2010 om 12:18 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    15-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Publiek kan elektrisch karten in Paleis 11 op Autosalon !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eergisteren heeft de Royal Automobile Club of Belgium haar groene Indoor Karting voorgesteld in Paleis 11 op de Heizel. Laurens Vanthoor, Chris Wauters…broer van, Benjamin Bailly en Thierry Neuville reden de elektrische karts in. Dat het zorgeloos indoor kan is omdat de uitstoot aan schadelijke gassen uiteraard ZERO is. RACB, beheerder van de Nationale Autosport en uiteraard binnen de schoot van de FISA opererend, is er van overtuigd dat “groene” autosport kan.

    Embryonale voorbeelden ervan vinden en vonden we al in het WTCC – dat dit jaar naar Zolder komt – en vorig jaar in de Formule 1 waarmee met het “Kinetic Energy Recovery System” (KERS) eigenlijk het voorbeeld van de Toyota Prius werd nagebootst. Te duur en te ingewikkeld werd het tot 2013 reglementair afgevoerd. Maar downsizing van racemotoren, zowel in éénzitters als in rally’s wordt concreet. Met de Indoor Karting wil RACB de mogelijkheid van groene autosport onder de aandacht brengen en mogelijk onder de jongeren die daar tot 21 januari 2010 voor €8 kunnen rijden nieuwe talenten ontdekken.

    Niet alleen bij de exclusieve RACB is men begaan met groene karting. In Paleis 8 kunnen de bezoekers kennismaken met een prototype Elektrische Kart van de Vrije Universiteit Brussel. Spilfiguur in groene mobiliteit is Professor Joeri Van Mierlo. Hij is al dertig jaar een pionier in deze materie en uit zijn gedrevenheid groeide MOBI (Mobility and Automotive Technologie) tot een team van ruim veertig medewerkers. Dat team is multidisciplinair samengesteld. Alsook milieu-analyses

    Zowel de ontwikkelingen rond elektrische, hybride- en brandstofcelvoertuigen alsook milieuanalyses en socio-economische analyses maken deel uit van de internationaal erkende expertises aan de VUB. De resultaten daarvan stromen direct naar een afstudeerrichting “Transporttechnologie” die mogelijk leidt naar een opleiding “Master Werktuigkunde-Electrotechniek”. Dat heette vroeger gewoon Elektro-Mechanica. Maar in die optiek is wel die elektrische kart ontwikkeld. Daarop is net als in de F1 het recupereren van vertragingsenergie toegepast. Daarmee laadt men de batterij weer op maar kan die energie weer opgeroepen worden als men bijvoorbeeld een inhaalmaneuver wil uitvoeren. In de F1 was dat 60 kW (82 pk) die gedurende 6”77 weer kon worden aangewend.

    Bezoekers vanaf 14 jaar kunnen gedurende de eerste zeven dag van het Salon deze elektrische karts uittesten voor slechts €8 en belanden automatisch in de groene kartrace. Daarnaast kunnen ze hun racetalent meten met enkele vertegenwoordigers van het RACB National Team, zoals Bertrand Baguette, die recentelijk test draaide in de Formule 1.(wr)

    15-01-2010 om 12:27 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Holowczyc-Fortin met Nissan Navara uitgevallen in Dakar 2010
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het Pools-Belgische duo Holowczyc - Fortin zijn vandaag in de Dakar 2010 uitgevallen in de tiende rit die door Chili liep van La Serana naar Santiago. Daarvan waren 238 van de 586 km tegen de chrono. Winnaar werd de Spanjaard Carlos Sainz in de VW. Daarmee scoort Sainz in deze Dakar zijn eerste zege. Hij ging Stéphane Peterhansel vooraf die met een BMW rijdt. Sainz neemt nu in het algemeen klassement bij de auto's ruim tien minuten voorsprong op de concurrenten.(wr)

    12-01-2010 om 18:41 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Willy Weyens' zesentwintigste Rallyworld is begonnen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Willy is niet thuis. Hij is in de Dakar. In december stelde hij zijn vijfentwintigste boek “Rallyworld” voor in “The Wheels”, de gezellige taverne die Jan Heylen’s vader als pleisterplaats houdt voor zeg maar insiders. Op de voorstelling van het boek van Willy waren groten als Guy Colsoul, Bob en Tom Colsoul en natuurlijk de schalkse Patrick Snijers. Met zijn 51 lentes loopt de guitigheid nog steeds uit zijn slimme ogen. Wees er gerust in, Patrick gaat in 2010 opnieuw op zoek naar die achtste Belgische titel…

    Het boek van Willy Weyens is een must voor al wie pretendeert ook maar iets van rally te weten. Het kost €30 en is in alle goede kranten en boekenwinkels te koop. Willy heeft de beste shots van…de wereld. Heel zijn leven heeft hij aan de rally’s gewijd en in bijlage’s bij dit stukje plaatsen we zogoed als alle beelden die hij vanuit het niets van de woestijnen zendt. Straks, als hij weer is van “zijn” zoveelste Dakar, is het Belgisch Kampioenschap en het Wereldkampioenschap Rally weer het mikpunt van zijn scherpe lens. Op jacht naar aangrijpende inhoud voor zijn zesentwintigste Rallyworld ! (Walter Rombauts:Foto:Willy Weyens)

    Bijlagen:
    Chris Leyds in de Dakar 12110.JPG (263.2 KB)   
    Cover van Rallyworld 2010.jpg (1.7 MB)   
    Elle Wallentheim gisteren 11110 in de Dakar 2010 in Argentinië.JPG (139.2 KB)   
    Holowczyc - Fortin met de Nissan Navara 12110.JPG (169.1 KB)   
    Holowczyc-Fortin met de Nissan Navara vandaag in de Dakar i12110.JPG (535.2 KB)   
    Zo is Henrard vandaag aan het rijden in de Dakar i12110.JPG (188.6 KB)   

    12-01-2010 om 11:31 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Juke, de nieuwe kleine CrossOver van Nissan
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eén maand voor de officiële voorstelling op 10 februari heeft Nissan de naam bevestigd van zijn nieuwe kleine CrossOver. De Nissan Juke komt in oktober 2010 op de markt en gaat in maart in wereldpremière op het autosalon van Genève. De Nissan Juke zorgt voor de broodnodige dynamiek in het compact-segment en biedt Europese autokopers een alternatief voor de traditionele, saaie kleine hatchback. Als vierde crossover in Nissan’s Europese gamma, versterkt de Juke de leiderspositie van het merk in het crossover-segment. Het nieuwe model is geïnspireerd op de Qazana concept car die in 2008 zo enthousiast werd onthaald op het autosalon van Genève en is in het Nissan-gamma gepositioneerd tussen de compacte Note en de crossover Qashqai.

    "De Nissan Juke werd ontworpen en ontwikkeld om klanten in Europa een alternatief te bieden voor de traditionele kleine hatchback. Wij weten dat veel mensen een auto willen die een apart design combineert met een vlotte handling en slimme technologie zonder dat dit evenwel ten koste gaat van het comfort en gebruiksgemak. Deze unieke mix zal de Juke een unieke positie op de Europese markt bezorgen," aldus Simon Thomas, Nissan’s European Senior Vice President for Sales and Marketing.

    "Nissan wist de Europese autokoper al te bekoren met de Qashqai crossover en wij hebben ervoor gezorgd dat de Juke even goed zal inspelen op de noden van de Europese klant. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat de Juke net als de Qashqai een nieuwe generatie klanten naar Nissan zal lokken. De onconventionele Qashqai is een groot succes. Er zijn er ondertussen 500.000 van verkocht en de Juke profiteert van de ervaring die we met de Qashqai hebben opgedaan. Deze nieuwkomer wordt ongetwijfeld opnieuw een succes," voegt Simon Thomas er nog aan toe. De Juke zal samen met de Qashqai, Qashqai+2 en Note worden gebouwd in de state-of-the-art fabriek van Nissan in het Britse Sunderland.

    In Europa luidde de introductie van de Nissan Qashqai in 2007 het tijdperk van de crossover in als alternatief voor het traditionele C-segment. Na nauwelijks twee en een half jaar en een half miljoen Europese klanten, blijkt uit navraag dat de combinatie van sober maar verfijnd design, met de stoerheid van een SUV onderaan en de belijning van een personenwagen bovenaan. De vraag naar de Qashqai is zo groot dat de productie in het Britse Sunderland moest worden opgevoerd. Na de Qashqai kwam er een langere versie, de Qashqai+2, met extra binnenruimte en een derde, neerklapbare zetelrij voor grotere, actieve gezinnen. Nu is het wachten op de Juke.(wr)

    11-01-2010 om 14:05 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Chevrolet stelt in Detroit Aveo RS Prototype voor
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Chevrolet, dat jaarlijks 4,5 miljoen auto's verkoopt, stelt tijdens de 2010 "North American International Auto Show" (NAIAS) als wereldprimeur de Aveo RS prototype voor. Het ontwerp is geïnspireerd op dat van een Europese ‘hot hatch’, is bedoeld om jonge liefhebbers aan te trekken en blikt alvast vooruit op de volgende Aveo-generatie. De Aveo RS is langer, breder en ruimer dan de huidige Aveo-productieversie en beschikt zowel aan de buitenkant als in het interieur over hoogwaardige designelementen. Daarnaast geeft hij blijk van de vele personalisatiemogelijkheden die wellicht beschikbaar worden op de volgende generatie Aveo. “Het Aveo RS studiemodel laat duidelijk zien dat we klaar zijn om een grote stap voorwaarts te maken in het segment van de compacte auto’s,” verklaart Wayne Brannon, president en managing director van Chevrolet Europe. “De nieuwe Aveo, die in 2011 naar Europa komt, loopt volledig in de pas met de opvallende Cruze en Spark, onze nieuwe aanwinsten in de compacte middenklasse en in het segment van de kleine auto’s.” Wat de Amerikaan blijkbaar is ontgaan is dat de Aveo RS Prototype ook de nieuwe filosofie van het "downsizen" van motoren aanhangt. Kleine cilinderinhoud, turbocompressor, hoog vermogen en toch relatief laag verbruik. Dus C02 gespaard !

    Het Aveo RS prototype, dat in de speciale kleur Boracay Blue is uitgevoerd, is voorzien van kenmerkende Chevrolet stijlelementen, zoals het radiatorrooster uit twee delen, ronde achterlichten en opbollende spatborden. De ontwerpers hebben de showauto een nog krachtigere uitstraling gegeven door middel van laaggepositioneerde luchtopeningen en een laagliggende mond die is afgewerkt met een combinatie van geborsteld en gepolijst aluminium. Mistlampen zijn geïntegreerd in de extreem grote openingen voor de koeling van de remmen, op de hoeken van de voorbumpers doorlopend in de voorspatborden, die voor een agressieve ‘look’ zorgen.

    De duidelijk zichtbare koplampelementen, met hun geborsteld aluminium behuizing, zijn het resultaat van de voorliefde van de ontwerpers voor motorfietsen. Het slanke profiel van de Aveo RS wordt gekenmerkt door ononderbroken koetswerklijnen, een hoge schouderlijn en een lage daklijn. De buitenspiegels, met geïntegreerde, amberkleurige richtingaanwijzers, hebben dezelfde vorm als de auto en lijken naadloos op te gaan in het profiel van de auto. Op het eerste gezicht lijkt de auto zelfs sprekend op een driedeurs hatchback, omdat de portiergrepen van de achterportieren discreet in de C-stijl zijn gepositioneerd. “De Aveo RS showauto laat zien hoe een progressief ontwerp persoonlijkheid kan geven aan een compacte auto,” legt Michael Simcoe, executive director, North American Exterior Design, uit. “We willen dat kopers hem zien en een emotionele reactie op de auto hebben.”

    Geen enkele auto met potente prestaties kan zijn reputatie waarmaken zonder grote wielen en banden. De Aveo RS showauto is daarom uitgerust met 19 inch vijfspaaks wielen, in een gun metal metallic lak, met centraal het Chevrolet-embleem. De openingen tussen de spaken gunnen een blik op de grote remklauwen, die net als de auto zijn gespoten in de kleur Boracay Blue. De sportieve styling wordt aan de achterzijde voortgezet met een geïntegreerde dakspoiler, een centraal gemonteerde dubbele uitlaat en verchroomde uitlaateinden. De zichtbare achterlichtelementen,

    eveneens geïnspireerd op die van een motorfiets, worden gecombineerd met een licht getinte aluminium behuizing en een discreet ‘bowtie’ embleem. In het matzwarte interieur met opvallende zwartglanzende, metallic- en blauwe accenten laat de Aveo RS showauto zien dat er aan de binnenzijde net zoveel aandacht is besteed als aan het uiterlijk. De Boraclay Blue kleurstelling wordt aan de binnenkant voortgezet, met opvallende stiksels rondom het dual cockpit instrumentarium, op de inserts in de voor- en achterportieren, op de rand van het stuurwiel, op de versnellingspook, op de

    handremgreep, op de met leer afgewerkte stoelen en zelfs in de vloermatten. In de geïntegreerde middenconsole zijn de versnellingspook, de bediening voor de ventilatie en airconditioning en het audiosysteem inclusief een USB-poort gehuisvest. Indirecte ijsblauwkleurige verlichting voor het audiosysteem, het instrumentarium en de schakelaars sluiten mooi aan bij de blauw stiksels.

    De vergelijking met stijlelementen van een motorfiets komt ook in het interieur terug, dankzij de ronde, analoge toerenteller in combinatie met het asymmetrische informatiedisplay, eveneens voorzien van geborsteld metalen accenten met ronde uitsparingen, en de ronde, met aluminium afgewerkte uitstroomopeningen aan de zijkanten. Het interieur is net zo functioneel als het stijlvol is, met opbergvakken in de middenconsole en portieren. De achterstoelen zijn neerklapbaar om grotere objecten te kunnen vervoeren.

    De Aveo RS showauto wordt aangedreven door een zeer efficiënte 1.4L Ecotec turbomotor met 103 kW (138 pk)/. De handgeschakelde zesversnellingsbak is ontworpen om ervoor te zorgen dat de auto een sportieve rijervaring biedt.Voor de showauto hebben de designers een speciale afdekkap voor de motor ontworpen in grafiet zilver met een geborsteld aluminium paneel. De afdekkappen van de tanks voor de koelvloeistof en stuurbekrachtigingvloeistof zijn ijsblauw gekleurd en de honingraat luchtopeningen in het midden van de afdekkap zijn voorzien van een matte schaduwchromen afwerking, passend bij de kleur van de wielen.

    Eerder al heeft Chevrolet bekendgemaakt dat de nieuwe Aveo voor de Amerikaanse markt vanaf 2011 bij Orion Assembly in Orion Township (Michigan) wordt geproduceerd. Daarmee worden 1.200 banen in het zuidoosten van Michigan gecreëerd. Naar verwachting zal eind 2010 een begin worden gemaakt met het gereed maken van Orion Assembly voor de productie van de Aveo.(wr)

    Bijlagen:
    Chevrolet Aveo RS Prototype achteraanzicht i1010.jpg (1.1 MB)   
    Chevrolet Aveo RS prototype, het interieur i1010.jpg (647 KB)   

    10-01-2010 om 18:32 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    08-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mazda wacht op infrastructuur om EV door te zetten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Mazda kijkt met plezante spanning naar de uitdaging van de 88ste “European Brussels Motor Show” die volgende woensdag 14 januari 2010 zijn deuren opent. De Heyzelpaleizen zullen overspoeld zijn door “groene” gedachten, CO2 zal als het spook door de hallen waren, en hier en daar zal die lang besproken Elektrische Auto al te zien zijn. Maar hij is er ! Opel’s Ampera, Renault’s Fluence’, Smart’s, Nissan’s LEAF, Mitsubishi iMiEV…”Think Green Drive Electric”…Micro-Vett, Fiat Iveco, Piaggio. Ze rijden concreet of kloppen aan de toekomstpoort.

    Als dat present tekenen van de EV’s dan zo uitgesproken is, waarom hebben Audi en Mazda dan blijkbaar geen haast…? “Omdat”, zei gisteren de heer Alain Groult, “de infrastructuur om het opladen van EV’s te verzekeren nog ontbreekt.” Hij beklemtoonde dat Mazda nog rotsvast gelooft in het doorontwikkelen van bestaande benzine- en dieselmotoren. Onze toekomst leeft nu al in o.a. een Noors project waar 30 RX8’s met rotatiemotoren (principe Felix Wankel) in het verkeer zijn ingezet. Gezien Skandinavië al druk waterstofstations bouwt is het mogelijk al 800 km zorgeloos ecologisch te rijden. Op zoiets wachten wij voor de EV.”

    Dat Mazda in Hiroshima motorenontwikkeling kan bewees het in 1991 door met Gachot-Herbert-Weidler als eerste Japanse auto de “24 Uren van Le Mans “. Nadat iedereen de rotatiemotor had opgegeven…zette Kenichi Yamamoto, toenmalig President van de Mazda Motor Company er zijn gedachten verder op. De erfenis van Felix Wankel werd zijn hobby, zijn obsessie, alleen te temperen door in zijn eentje in zijn kantoor “hard rock” te spelen. Mazda tekende ermee voor kwaliteit.

    Alain Groult zei dit ter gelegenheid van de Mazda-intenties rond de “EBMS” en de overhandiging van de Trofee van de “4x4 van het Jaar” van het gespecialiseerde Magazine Old-Timer Plus. Het was hoofdredacteur Ludo De Ravet die de Trofee aan een fiere Mazdadirecteur overhandigde. Dat een jury van gespecialiseerde journalisten tot de aanduiding kwam van de Mazda RX-7 SUV is te danken aan de afrekening die het merk maakt met de stikstofoxyden (NOx) door gebruik te maken van AdBlue dat in de uitlaatgassen wordt geinjecteerd en de vervuiler neutraliseert. Dat is eens een andere invalshoek dan de CO2 die in de meeste SUV’s nog overvloedig aanwezig is. Met de dieselmotor scoort die Mazda in de grote familie terreinauto’s, CrossOvers en andere Sportly Utility Vehicles overigens goed.

    Om Mazda in deze moeilijke tijden nog meer naambekendheid te geven wordt tijdens het Salon gebruik gemaakt van de groeiende populariteit van “carpoooling”. Op welbepaalde data worden op parkings van grote steden 20 Mazda’s afgezet. Die mogen vervolgens door “toevallige passanten” worden gebruikt om met drie of vier personen naar het Salon te rijden. Vier instructeurs leggen in héél korte tijd de bijzonderste dingen uit waarop moet worden gelet. Vele gebruikers van deze formule zullen geconfronteerd worden met de modernste technieken op gebied van plezier beleven aan rijden, actieve en passieve veiligheid en het bezuinigend effect om een auto te delen. Mazda toont veel op het Salon. Eén grote gemene deler is op te merken: “Lichtbouw”. In de Mazda 2 die in Amerika recent succesvol werd onthaald, in de 3, in de 6. Als denkoefening is er de gestripte MX-5 die een kwarteeuw bestaat. Minder gewicht is minder brandstofverbruik. Mazda zet het mes dus toch in de gehate CO2.(wr)

    08-01-2010 om 17:20 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.December tikt in België af op 26.449 voertuigen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    December 2009 tikt in België af op 26.449 nieuwe inschrijvingen van personenwagens. Dat is een fraai resultaat, ruim 21 hoger dan december van het jaar voordien. Daarmee sluit het jaar 2009 af op in totaal 476.194 inschrijvingen van nieuwe personenwagens; 11,15 % minder dan in 2008. De cijfers van inschrijvingen van bedrijfsvoertuigen laten minder goede jaarresultaten optekenen. Bij de bestelwagens bedraagt de terugval ruim 20%; bij de trucks tot 16 ton MTM is dat bijna 13% en bij de zware voertuigen krimpt de markt met meer dan een derde (-35,62%)!

    Het motorsegment heeft in aantal verkopen het minste terrein verloren; met 27.496 nieuwe inschrijvingen bedraagt de daling er 8,57%.

    Bij deze nuchtere cijfers geeft het gezaghebbende Febiac volgend commentaar:

    Met een daling van 11,15% is de daling van de verkoop van nieuwe auto’s aan de ondergrens gebleven van de marktprognose (-10 à -20%) die FEBIAC begin 2009 had gemaakt. Dat is, na een recordjaar 2008 en gezien de impact van de economische crisis, een ronduit goed resultaat. 2009 blijft qua aantal nieuwe inschrijvingen van personenwagens in de top-10 van beste jaren ooit. Zeker het jaareinde, waarin de markt terug is beginnen aantrekken, doet ons het beste verhopen voor dit jaar in het algemeen en voor het komende Auto- en Motorsalon in het bijzonder.

    FEBIAC rekent voor 2010 op een vergelijkbare markt, zo rond de 470 à 475.000 inschrijvingen van nieuwe personenwagens. In vergelijking met het afgelopen jaar zou zeker de eerst jaarhelft wat beter moeten zijn.

    De situatie bij de bedrijfsvoertuigen biedt duidelijk minder visibiliteit. In het netwerk duiken de eerste tekenen van een herstel op, maar het is nog veel te vroeg om met zekerheid van een relance te spreken. De verkoop van trucks en getrokken materieel liep heel het voorbije jaar erg slecht, en wij verwachten niet onmiddellijk een spectaculaire verbetering. De motormarkt is erin geslaagd om het aantal verkopen hoog te houden, maar het is duidelijk dat vooral de verkoop van lichte scooters en motoren hiervoor gezorgd heeft. De verkoop van het hogere gamma is het afgelopen jaar aanzienlijk teruggelopen, en dat heeft natuurlijk zijn impact op de omzet en rentabiliteit van de motorbranche, die eveneens onder druk staat. Om toch te besluiten op een positieve noot kunnen we stellen dat het nu wel duidelijk is dat de scooter en motorfiets zijn plaats definitief verworven heeft in de mobiliteit van vandaag.(cw)


    06-01-2010 om 15:42 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Magerzucht treedt binnen in de autobouw
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Als iedere minder verbrande druppel brandstof minder CO2 doet ontstaan is het logisch om auto’s zo licht mogelijk te bouwen. “Leichtbau” heeft dus weer zijn intrede gedaan nadat het ook attractief was in de eerste en tweede oliecrisis. De vroegere vuistregel in de autoleergangen dat je 1 liter brandstof voor iedere 100 kg moest tellen is achterhaald. Vooral de geraffineerde software van de motorsturing heeft voor spectaculaire daling van het brandstofverbruik gezorgd.

    Voor de volume-constructeurs is het zaaks het gehalte aan koolstofdioxyde zo laag te krijgen dat de auto voor die 15% overheidstegemoetkoming in aanmerking komt. Voor de “fleets” is lagere fiscaliteit ook een prioriteit geworden. Daaruit vloeien de eerste “excessen” zoals auto’s die afgeleverd worden zonder erbij te vertellen dat er – bijvoorbeeld – geen reservewiel in zit. Ook geen “thuiskomertje”. Gewichtsbesparing en daarmee sparen op brandstofverbruik. De vele details die uit een auto kunnen weggelaten worden, bepalen dikwijls de grens van “ja-premie”/”nee-premie”.

    Meteen rijst de vraag hoever je een auto kan strippen om hem nog commercieel aanvaardbaar te houden voor de klant. We hebben het dan niet over de Audi R8, de Mazda MX5 en andere Mercedessen SLR’s Mc Laren’s en Moss’. Daar kan men ver gaan door windschermen weg te laten, nieuwste én duurste materialen te gebruiken en het prijskaartje op deze “opbjecten” speelt geenszins mee.

    Anders ligt dat voor de “gewone” auto waarop voor iedere schroef, voor ieder paneeltje, voor iedere sensor, voor al dan niet gebruik van kleine elektromotoren om ruiten, daken en zetels te bedienen wordt gecijferd.Het is monnikenwerk voor de aankopers van autoconstructeurs om met de toeleveranciers iedere keer opnieuw de juiste balans comfort/prijs te vinden. Krenten tellen.Ook voor de elektrische auto’s is dat het geval. Want iedere kilo “vet” wordt betaald in minder kilometers actieradius. Sober zijn zonder in anorexia te vervallen is de basisnorm voor iedere nieuwe auto in het komende decennia.(wr)

    06-01-2010 om 15:04 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe Opel Meriva duikt met spaarmotor onder 120 g/km !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De tweede generatie van de Opel Meriva, die op 4 maart 2010 in première gaat op het autosalon van Genève, zal nieuwe normen zetten op gebied van het flexibele gebruik van de binnenruimte te optimaliseren.In 1999 lanceerde Opel de Zafira, de compacte zevenzitter die flexibiliteit in auto’s een heel nieuwe dimensie gaf en in 2003 creëerde het merk een nieuw segment van betaalbare monovolumes met de lancering van de eerste Meriva-generatie. Met zijn revolutionair zetelconcept FlexSpace, zijn hoge zitpositie en zijn ruim interieur was de Meriva direct een toonbeeld van flexibiliteit. Het bleek een populaire formule: met meer dan 1 miljoen verkochte exemplaren voerde de Meriva de verkoophitlijsten in Europa jaar na jaar aan.

    Nu legt de tweede Meriva-generatie de lat opnieuw een stuk hoger. Zijn FlexSpace-systeem werd verder ontwikkeld en is nu nog intuïtiever en gemakkelijker in gebruik. Bovendien introduceert hij FlexDoors, innovatieve, achteraan scharnierende deuren die de toegang tot het interieur vergemakkelijken, een primeur voor een massaconstructeur. De nieuwe Meriva biedt tevens heel wat opbergruimte in het interieur dankzij een revolutionaire moduleerbare middenconsole en het exclusieve FlexFix-systeem van Opel, de geïntegreerde fietsdrager die als een schuif onder de bagageruimte verdwijnt wanneer hij niet in gebruik is.

    De typische veelzijdigheid van de Meriva wordt nog versterkt door de expressieve koetswerk- en interieurstyling die de nieuwe, bekroonde architecturale designtaal van Opel overneemt. Zijn monovolumeprofiel is vloeiend, elegant en dynamisch. De onderste lijn van de achterruiten maakt een opvallende golfbeweging naar de achteraan scharnierende FlexDoors-deuren en verbetert ook het zicht voor de achterpassagiers, en kinderen in het bijzonder. Overal in het interieur werd de opbergruimte aanzienlijk uitgebreid met handige plaatsen voor items die het vaakst worden vervoerd in een auto. Het revolutionaire controlesysteem FlexRail, bestaande uit verwisselbare opbergvakken, die op rails tussen de voorzetels kunnen schuiven, bieden een handige en aanpasbare opbergruimte voor elk gebruik. Vooraan zijn de ruim bemeten zetels vergelijkbaar met die van de nieuwe Astra en Insignia. Ze bieden een toonaangevend verstelbereik (240 mm voorwaarts/achterwaarts en 65 mm in de hoogte) zodat mensen van elke lichaamsbouw en leeftijd een optimaal comfort vinden voor lange ritten.

    De Meriva maakt de instap naar de achterbank een stuk makkelijker met achteraan scharnierende deuren. Het FlexDoors-concept is het eerste van een massaconstructeur. In tegenstelling tot de enkele bekende achteraan scharnierende deuren op de markt gaat het bij het FlexDoors-systeem om volwaardige deuren die onafhankelijk open gaan zonder dat er een overlapping met de voordeuren nodig is. Dat is mogelijk dankzij de klassieke B-stijl die tevens een uitstekende stijfheid en zijdelingse impactbescherming biedt. Bovendien vergemakkelijkt een handgreep de in- en uitstap.

    FlexDoors draagt sterk bij tot de functionaliteit door de toegang tot de achterbank sterk te vereenvoudigen. Doordat de scharnieren op de C-stijl staan, hebben passagiers ook meer ruimte om hun voeten voorbij de rand van de B-stijl te zwaaien. De FlexDoors-deuren gaan open over 84°, veel breder dan klassieke deuren, die het meestal bij 68 tot 70° houden. Ook vooraan bieden de deuren die openingshoek van 84°. FlexDoors-portieren vergemakkelijken niet alleen de instap tot het interieur, ze zijn ook sneller te openen wanneer een jas, aktetas of paraplu achter de voorzetels wordt gelegd.

    De nieuwe Meriva plukt de vruchten van een langere wielbasis en grotere spoorbreedte, voor en achter, die allemaal bijdragen tot een verbeterde wegstabiliteit en rijcomfort. Het gamma krachtbronnen omvat zuinige en efficiënte turbomotoren met vermogens tussen 55 kW(75 pk) en 102 kW(140 pk), waaronder een bijzonder economische ecoFLEX-versie. De motoren kunnen naar keuze worden gekoppeld aan een handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak of een zestrapsautomaat. De meeste motoren stammen uit de Astra. Normaal gesproken komt er ook de spaarzaamste variant in de vorm van een 1,3 liter viercilinder turbomotor die 69 kW (95 pk)zal leveren. Het opmerkelijke daarvan is dat Opel met deze Meriva minder dan 120 g/km zal uitstoten aan CO2. De nieuwe Meriva werd ontworpen en ontwikkeld in Opels technologiecentrum in Rüsselsheim (Duitsland) en zal van de band rollen in de fabriek van Zaragoza (Spanje). Na de spots van Genève begin maart wordt hij deze zomer in de showrooms verwacht. (wr)

    05-01-2010 om 13:12 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    04-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Volvo C30 uitgeroepen tot Groene auto van het Jaar 2009
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De pientere Britse website www.thegreencar.co.uk heeft in een enquète rond de échte stand van zaken in de praktijk de Volvo C30 tot meest praktisch rijdende “Groene Auto van het Jaar” uitgeroepen. Zoals steeds gebeurde dat door een groep autojournalisten. Die waren niet ongevoelig voor het feit dat de aangename verschijning die de C30 is door een start/stopsysteem en knap motormanagement slechts 99 g/km aan CO2 uitstoot. In de praktijktest die zitcomfort, binnenruimte, handling en zuinigheid op het verlanglijstje had staan, ging de Volvo C30 zelfs de Toyota Prius en de BMW 316d vooraf. Voor de twijfelaars... die klikken best die site eens aan.(Walter Rombauts/foto:Volvo)

    04-01-2010 om 16:07 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    02-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Golfslagenergie vanuit de zee voor Clean Holland
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Nederland leeft sinds mensenheugenis met de zee. De goede en kwade kanten van de watermassa hebben karakter, economie en landsgrenzen beïnvloed. Onze noorderburen zijn altijd erg vooruitstrevend geweest. Ook nu in wat de groene aanpak heet en tot doel heeft die niet-giftige, niet ruikende en niet echt zichtbare CO2-uitstoot aan banden te leggen. Wél zichtbaar is dat zich in de atmosfeer een scherm koolstofdioxyde heeft gevormd dat verhindert dat de zonnewarmte die zich op aarde weerkaatst niet kan terugkeren naar het oneindige heelal.

    Nu CO2 sinds de laatste en mislukte klimaatconferentie van Kopenhagen een politiek gegeven is geworden dat de wereldorde dooreen schudde, zijn alle middelen goed om “het goedje” te bestrijden. In Nederland meent men tegen plusminus 2050 het land CO2-vrij te kunnen maken. Dat zou dan gebeuren door elektriciteit te produceren met enkel hernieuwbare energie: wind, zon en waterkrachtenergie. “Moest men de Waddenzee afsluiten en de golfslag en eb en vloed als energie aanwenden, het zou mogelijk nog vroeger kunnen…”

    Natuurlijk gaat dit niet zomaar op. Met de ingreep zouden diersoorten verdwijnen, een ecologisch evenwicht kunnen worden verstoord en de watermassa van de zee en de atmosfeer wisselen toch al altijd onderling CO2 uit. Dus is de eb en vloed beweging, die in mechanische energie kan worden omgezet en zo generatoren kunnen aandrijven die elektriciteit “maken”, een bruikbaar iets. Net als de golfslag op zich ook turbines kan doen draaien. De windmolens van het vlakke, soms holle, land doen de rest. Zonne-energie zet samen met de twee vorige partners een fossiele aardoliekwelling om in een eeuwig vernieuwend land om mensen te doen wegdromen. Zoetlekkerland is nog enkele decennia van ons verwijderd. Maar komen doet het zeker.(Walter Rombauts)

    02-01-2010 om 15:51 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Renault 4 CV in 24 Uren van Le Mans 1950
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Dank zij de Renault-dealer uit Tours, M.Lecat, kwam de legendarische R 4 CV aan de start in de “24 Uren van Le Mans 1950”. Met ploegmaat Pons eindigde het autootje op de 25ste plaats. In dat etmaal legde het 2300,95 km af tegen een gemiddelde snelheid van 95,87 km/h. Zesmaal nam de R 4 CV aan de samen met Indianapolis beroemdste, meest veeleisende koers ter wereld mee. Dat was in 1949, 1950, ’51, ’52, ’53 en ’54. Deze historische Renault had een 747 cm3 viercilindermotor die 17 kW (23 pk) leverde en een topsnelheid toestond van 110 km/h. Volgens het gereden gemiddelde moet de motor zowat heel de koers door op maximum regime hebben gedraaid. De Renault 4 CV werd verkocht, verdween een tijdlang in de mist, om dan weer door M.Lecat opnieuw gekocht te worden en hem dan aan het "Musée de l'Automobile" in Le Mans liet.(wr)

    29-12-2009 om 14:45 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    22-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nico Verdonck tweemaal gelauwerd in Formula Le Mans
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De onvolprezen Nico Verdonck (23) heeft in feite tweemaal FLM gewonnen. Op 9 december werd hij in Le Mans gevierd in bijzijn van big-boss van Oreca, Hughes de Chaunac. De Brusselaar nam de Trophée in ontvangst en zijn Zuid-Afrikaanse ploegmaat Gavin Cronjé stuurde zijn kat. Nu was Nico wel alleen kampioen omdat hij meer pole’s had. Nico Verdonck ontving ook de Trofee voor jongeren van minder dan 25 jaar. Bekend is dat de FLM volgend jaar is geïntergreerd in de LMS en de AMLS. Over de toekomst van Nico Verdonck is weinig bekend.

    De belofte is persschuw in weerwil dat hij overloopt van talent. In de RACB-ranking van de eerste vijftien figureert hij op de twaalfde plaats. Meer is een titel in de Formula Le Mans bij de gespecialiseerde media niet waard. Ons landje telt echter drie kampioenen in de hogere racerij: 1. Bertrand Baguette (Formule Renault 3,5), Benjamin Bailly (Formul’ Academy) en…Nico Verdonck (Formula Le Mans). En eigenlijk vier. Want je kan Jerôme D’Ambrosio (GP2) toch ook weer niet over het hoofd zien.Het zou nuttig zijn in iedere kwaliteitsdiscipline van de autosport een Belgisch kampioen aan te duiden, gebaseerd op vakmanschap en niet op vriendelijk administratieve gronden.(wr)

    22-12-2009 om 13:31 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RACB steunt Benjamin Bailly in de F2 in 2010
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Benjamin Bailly was de laureaat van het eerste Stuurwiel van het RACB National Team en won dit jaar de Formul’Academy Euro Series. Volgend jaar zal hij een vervolg kunnen brengen aan zijn nog jonge carrière door deel te nemen aan een hoogstaand Europees kampioenschap.

    "Wij zijn verheugd dat wij met Benjamin Bailly in 2010 verder gaan", legt Geoffroy Theunis, Directeur van RACB Sport, uit. «Benjamin is een zuiver produkt van onze filière, die wij in 2008 hebben opgestart. Hij was ook de eerste laureaat van het Stuurwiel van het RACB National Team. Zijn prestaties afgelopen jaar hebben aangetoond dat wij in het systeem van de selectie de juiste keuze maakten. Hij domineerde de Formul’ Academy Euro Series door zes van de veertien wedstrijden achter zijn naam te schrijven. Het was voor ons niet meer dan logisch dat wij verder zouden investeren in zulke belofte."

    “De volgende stap voor de jonge Luikenaar (19 jaar) wordt dus de Formule 2: de Formula 2 is een beetje het vervolg op de Formul’Academy, stelt de man die aan de basis ligt van de oprichting van het RACB National Team. Deze éénzitterformule werkt volgens hetzelfde principe: alle piloten beschikken over dezelfde machines, die allemaal worden onderhouden door de infrastructuur van Jonathan Palmer. Het is een zeer sterk kampioenschap en het geniet heel wat geloofwaardigheid. Bovendien worden van de negen wedstrijden acht gereden in het voorprogramma van het FIA WTCC. Hierdoor krijgen we de kans Benjamin aan het werk te zien op Circuit Zolder, het weekend van 18 en 19 juni. Bovendien worden de races (2 reeksen van 40 minuten) uitgezonden op Eurosport."

    Benjamin Bailly kreeg recentelijk de gelegenheid kennis te maken met de Formula 2 tijdens testdagen in Valencia en Portimao. "De verwezenlijkte chrono’s tonen alvast dat Benjamin fysiek klaar is om deze belangrijke stap te zetten", vervolgt Geoffroy Theunis. Wij zijn dan ook fier dat wij dynamische partners hebben gevonden om RACB en het RACB National Team te vervoegen in dit mooie avontuur.

    De Formule 2 van Benjamin zal natuurlijk een gele tint voeren, maar ook de kleuren van Total, de Belgian Audi Club, de Auto Sport Academy en Circuit Zolder."

    Benjamin Bailly greep natuurlijk deze unieke kans die hem wordt geboden om een trapje hoger te gaan op de ladder van de internationale autosport. En als hij het over de Formule 2 heeft, is hij in de wolken : "Deze éénzitter is uitzonderlijk qua vermogen en doeltreffendheid. Het is een heel verschil met de 140 pk van de Academy, terwijl ik hier een Audi 1.8l turbo van 420 pk onder de bips krijg geschoven, een vermogen dat via het gebruik van de boost kan oplopen tot 480 paarden. En schakelen doe je via hendeltjes aan het stuur. Voor mij was dit de beste oplossing. Ik ga tijdens elk

    weekend samenwerken met een ingenieur en het wijzigen van de aërodynamische afstellingen aanleren. De 3de snelste tijd in Portimao overtuigde mij van het geheel. Ik kijk er naar uit om dit kampioenschap te beginnen. Net zoals afgelopen jaar, wil ik schitterende resultaten behalen en op die manier de verantwoordelijken van RACB bedanken."(foto:wr/Benjamin Bailly Magny-Cours 17909)

    Kalender Formule 2 in 2010

    16/18 april : Silverstone (Groot-Brittannië
    20 april/1 mei : Marrakech (Marokko)
    21/23 mei : Monza (Italië)
    8/20 juni : CIRCUIT ZOLDER
    2/4 juli : Algarve (Portugal)

    19-12-2009 om 11:38 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/09-24/09 2023
  • 11/09-17/09 2023
  • 04/09-10/09 2023
  • 28/08-03/09 2023
  • 21/08-27/08 2023
  • 14/08-20/08 2023
  • 07/08-13/08 2023
  • 31/07-06/08 2023
  • 24/07-30/07 2023
  • 17/07-23/07 2023
  • 10/07-16/07 2023
  • 03/07-09/07 2023
  • 26/06-02/07 2023
  • 19/06-25/06 2023
  • 12/06-18/06 2023
  • 05/06-11/06 2023
  • 29/05-04/06 2023
  • 22/05-28/05 2023
  • 15/05-21/05 2023
  • 08/05-14/05 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 24/04-30/04 2023
  • 17/04-23/04 2023
  • 03/04-09/04 2023
  • 27/03-02/04 2023
  • 20/03-26/03 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 06/03-12/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 20/02-26/02 2023
  • 13/02-19/02 2023
  • 06/02-12/02 2023
  • 23/01-29/01 2023
  • 16/01-22/01 2023
  • 09/01-15/01 2023
  • 02/01-08/01 2023
  • 26/12-01/01 2023
  • 19/12-25/12 2022
  • 12/12-18/12 2022
  • 05/12-11/12 2022
  • 28/11-04/12 2022
  • 21/11-27/11 2022
  • 14/11-20/11 2022
  • 07/11-13/11 2022
  • 31/10-06/11 2022
  • 24/10-30/10 2022
  • 17/10-23/10 2022
  • 10/10-16/10 2022
  • 03/10-09/10 2022
  • 26/09-02/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 05/09-11/09 2022
  • 29/08-04/09 2022
  • 22/08-28/08 2022
  • 15/08-21/08 2022
  • 08/08-14/08 2022
  • 01/08-07/08 2022
  • 25/07-31/07 2022
  • 18/07-24/07 2022
  • 11/07-17/07 2022
  • 04/07-10/07 2022
  • 27/06-03/07 2022
  • 20/06-26/06 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 30/05-05/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 02/05-08/05 2022
  • 25/04-01/05 2022
  • 18/04-24/04 2022
  • 04/04-10/04 2022
  • 28/03-03/04 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 14/03-20/03 2022
  • 07/03-13/03 2022
  • 28/02-06/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 24/01-30/01 2022
  • 03/01-09/01 2022
  • 27/12-02/01 2022
  • 13/12-19/12 2021
  • 06/12-12/12 2021
  • 29/11-05/12 2021
  • 22/11-28/11 2021
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 04/10-10/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 13/09-19/09 2021
  • 06/09-12/09 2021
  • 30/08-05/09 2021
  • 23/08-29/08 2021
  • 16/08-22/08 2021
  • 09/08-15/08 2021
  • 02/08-08/08 2021
  • 26/07-01/08 2021
  • 12/07-18/07 2021
  • 05/07-11/07 2021
  • 28/06-04/07 2021
  • 21/06-27/06 2021
  • 14/06-20/06 2021
  • 07/06-13/06 2021
  • 31/05-06/06 2021
  • 24/05-30/05 2021
  • 17/05-23/05 2021
  • 03/05-09/05 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 19/04-25/04 2021
  • 12/04-18/04 2021
  • 05/04-11/04 2021
  • 29/03-04/04 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 01/03-07/03 2021
  • 22/02-28/02 2021
  • 15/02-21/02 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 01/02-07/02 2021
  • 25/01-31/01 2021
  • 18/01-24/01 2021
  • 04/01-10/01 2021
  • 28/12-03/01 2027
  • 14/12-20/12 2020
  • 07/12-13/12 2020
  • 30/11-06/12 2020
  • 23/11-29/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 19/10-25/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 28/09-04/10 2020
  • 21/09-27/09 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 07/09-13/09 2020
  • 31/08-06/09 2020
  • 24/08-30/08 2020
  • 17/08-23/08 2020
  • 10/08-16/08 2020
  • 03/08-09/08 2020
  • 27/07-02/08 2020
  • 20/07-26/07 2020
  • 13/07-19/07 2020
  • 06/07-12/07 2020
  • 29/06-05/07 2020
  • 08/06-14/06 2020
  • 01/06-07/06 2020
  • 25/05-31/05 2020
  • 11/05-17/05 2020
  • 04/05-10/05 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 16/03-22/03 2020
  • 17/02-23/02 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 27/01-02/02 2020
  • 13/01-19/01 2020
  • 06/01-12/01 2020
  • 30/12-05/01 2020
  • 16/12-22/12 2019
  • 02/12-08/12 2019
  • 25/11-01/12 2019
  • 18/11-24/11 2019
  • 11/11-17/11 2019
  • 28/10-03/11 2019
  • 21/10-27/10 2019
  • 07/10-13/10 2019
  • 30/09-06/10 2019
  • 23/09-29/09 2019
  • 16/09-22/09 2019
  • 09/09-15/09 2019
  • 02/09-08/09 2019
  • 26/08-01/09 2019
  • 19/08-25/08 2019
  • 05/08-11/08 2019
  • 29/07-04/08 2019
  • 22/07-28/07 2019
  • 15/07-21/07 2019
  • 08/07-14/07 2019
  • 01/07-07/07 2019
  • 24/06-30/06 2019
  • 17/06-23/06 2019
  • 10/06-16/06 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 27/05-02/06 2019
  • 20/05-26/05 2019
  • 13/05-19/05 2019
  • 06/05-12/05 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 15/04-21/04 2019
  • 08/04-14/04 2019
  • 01/04-07/04 2019
  • 25/03-31/03 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 04/03-10/03 2019
  • 25/02-03/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 21/01-27/01 2019
  • 14/01-20/01 2019
  • 07/01-13/01 2019
  • 31/12-06/01 2019
  • 24/12-30/12 2018
  • 17/12-23/12 2018
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!