Mazda kijkt met plezante spanning naar de uitdaging van de 88ste European Brussels Motor Show die volgende woensdag 14 januari 2010 zijn deuren opent. De Heyzelpaleizen zullen overspoeld zijn door groene gedachten, CO2 zal als het spook door de hallen waren, en hier en daar zal die lang besproken Elektrische Auto al te zien zijn. Maar hij is er ! Opels Ampera, Renaults Fluence, Smarts, Nissans LEAF, Mitsubishi iMiEV
Think Green Drive Electric
Micro-Vett, Fiat Iveco, Piaggio. Ze rijden concreet of kloppen aan de toekomstpoort.
Als dat present tekenen van de EVs dan zo uitgesproken is, waarom hebben Audi en Mazda dan blijkbaar geen haast
? Omdat, zei gisteren de heer Alain Groult, de infrastructuur om het opladen van EVs te verzekeren nog ontbreekt. Hij beklemtoonde dat Mazda nog rotsvast gelooft in het doorontwikkelen van bestaande benzine- en dieselmotoren. Onze toekomst leeft nu al in o.a. een Noors project waar 30 RX8s met rotatiemotoren (principe Felix Wankel) in het verkeer zijn ingezet. Gezien Skandinavië al druk waterstofstations bouwt is het mogelijk al 800 km zorgeloos ecologisch te rijden. Op zoiets wachten wij voor de EV.
Dat Mazda in Hiroshima motorenontwikkeling kan bewees het in 1991 door met Gachot-Herbert-Weidler als eerste Japanse auto de 24 Uren van Le Mans . Nadat iedereen de rotatiemotor had opgegeven
zette Kenichi Yamamoto, toenmalig President van de Mazda Motor Company er zijn gedachten verder op. De erfenis van Felix Wankel werd zijn hobby, zijn obsessie, alleen te temperen door in zijn eentje in zijn kantoor hard rock te spelen. Mazda tekende ermee voor kwaliteit.
Alain Groult zei dit ter gelegenheid van de Mazda-intenties rond de EBMS en de overhandiging van de Trofee van de 4x4 van het Jaar van het gespecialiseerde Magazine Old-Timer Plus. Het was hoofdredacteur Ludo De Ravet die de Trofee aan een fiere Mazdadirecteur overhandigde. Dat een jury van gespecialiseerde journalisten tot de aanduiding kwam van de Mazda RX-7 SUV is te danken aan de afrekening die het merk maakt met de stikstofoxyden (NOx) door gebruik te maken van AdBlue dat in de uitlaatgassen wordt geinjecteerd en de vervuiler neutraliseert. Dat is eens een andere invalshoek dan de CO2 die in de meeste SUVs nog overvloedig aanwezig is. Met de dieselmotor scoort die Mazda in de grote familie terreinautos, CrossOvers en andere Sportly Utility Vehicles overigens goed.
Om Mazda in deze moeilijke tijden nog meer naambekendheid te geven wordt tijdens het Salon gebruik gemaakt van de groeiende populariteit van carpoooling. Op welbepaalde data worden op parkings van grote steden 20 Mazdas afgezet. Die mogen vervolgens door toevallige passanten worden gebruikt om met drie of vier personen naar het Salon te rijden. Vier instructeurs leggen in héél korte tijd de bijzonderste dingen uit waarop moet worden gelet. Vele gebruikers van deze formule zullen geconfronteerd worden met de modernste technieken op gebied van plezier beleven aan rijden, actieve en passieve veiligheid en het bezuinigend effect om een auto te delen. Mazda toont veel op het Salon. Eén grote gemene deler is op te merken: Lichtbouw. In de Mazda 2 die in Amerika recent succesvol werd onthaald, in de 3, in de 6. Als denkoefening is er de gestripte MX-5 die een kwarteeuw bestaat. Minder gewicht is minder brandstofverbruik. Mazda zet het mes dus toch in de gehate CO2.(wr)
|