Chevrolet toont tien modellen op de "European Motor Show" in Brussel. Daarvan is er één Amerikaan. Het gaat om de HHR met een retro-look die is geïnspireerd op de Suburban van het merk uit 1949. Minder vreemd is de herkomst van deze "Heritage High Roof" als men zich herinnert dat Bryan Nesbitt, bedenker van Chrysler's PT Cruiser, in 2001 naar General Motors verhuisde en mogelijk vol nostalgische ideeën bleef zitten. De HHR die in Mexico uit een GM-fabriek rolt is één van zijn hersenspinsels.
Opmerkelijk zo'n lange, imposante retro-Amerikaan binnen een Chevrolet-gamma dat sinds drie volle jaren door een even verbeten als een succesvolle strijd in het WTCC (World Touring Car Championship) erin slaagde een respectabele imagowissel te veroveren. Daarom springt deze Belgische première van een Amerikaan die geen eens een dieselmotor meebrengt naar Europa er wat uit. De krachtbron die onder de motorkap huist en de voorwielen aandrijft is een 2399 cm3 viercilinder die 125 kW of 170 pk levert tegen 6200 t/m. Het maximum koppel is 222 Nm tegen 4800 t/m. Niet echt souplesse dus.Volgens de ECE-metingen moet hij 9,3 l/100 km verbruiken aan superbenzine, maar wie met de 1490 kg wegende auto een beetje fluks rijdt zal hoger uitkomen. De CO2 uitstoot bedraagt 207 g/km.
Ten voordele van het brandstofverbruik is er naast de "natuurlijke" overdrive van een voortrekker in vierde versnelling, de forse vijfde met een waarde van 0,690 : 1. Dat beduidt dat de motor heel wat trager gaat lopen dan de gedreven wielen. Daarmee vermindert het verbruik, de decibels en - op lange termijn - de sleet van de krachtbron. De HHR heeft standaard ESP, maar aan de hand van het concept kan men afleiden, dat wel niemand die grenzen zal opzoeken eer dat systeem ingrijpt. Uit het voorwielaangedreven concept kunnen we afleiden dat de HHR onderstuurd is en gedwee naar zijn ideale lijn zal weerkeren als het gaspedaal wordt gelost. Braaf zoals het hoort voor een toch wel stoere auto.
Binnenin biedt die zo te zien veel comfort, vlakke lederen zetels die mogelijjk wat zijdelingse steun missen, een veelvuldig gebruik van plastiek, maar zoals GM dat kan vernuftig bewerkt zodat het "soft" wordt. Functionaliteit van laadruimte en laadcomfort door een lage vloerdrempel pleiten in het voordeel. Wie goed oplet moet zich wel afvragen of de brede dakstijlen - die geheel in retro passen - geen zichtbaarheid rondom van binnen uit gaan wegnemen. Verder echt voer voor de liefhebbers van een typische ongecompliceerde Amerikaan die in het thuisland voor plusminus 16.000 dollar moet te koop zijn. De prijs in België zal worden bekendgemaakt tijdens het Salon dat van 17 t/m 27 januari loopt in de Heizelpaleizen. Walter Rombauts
Lady Christine Beckers gevierd onder de grote jongens
Christine Beckers, de vrouwelijke icoon van de Belgische autosport, is vorige vrijdagavond tijdens de RACB-Awards in de bloemetjes gezet voor haal hele loopbaan. Van 1975 tot vandaag. Dat dit eerbetoon haar zo laat te beurt is gevallen komt omdat maar weinigen de verdiensten van deze in Brussel geboren dame kennen. Hier en daar wat Oude Belgen, die blij waren dat de Brabançonne werd gespeeld én iedereen recht stond, die kennen de passionerende carrière van "Christine". Onder die voornaam reed ze en haar Grote story begon eigenlijk in 1977 in Daytona tijdens een Nascar-race waarin ze 37ste startte en 37ste aankwam. Daarvoor was er wat Belgische "spielerei", in Alfa's, knokken en flirten met de mannen van toen: Chris Tuerlinkx, Etienne Stalpaert en andere Yvo Grauls...
Zo zeggen althans sommige "officiële" bronnen die wellicht niet weten dat er ook nog leven was voor 1977. In 1974 al zat Christine samen met...Yvette Fontaine en Marie Laurent in een Chevron B23 Ford Cosworth waarmee ze 17de finishten in de "24 Uren van Le Mans". De dames trokken begrijpelijkerwijze aandacht en de toen dertig jarige Jean Rondeau verleidde Christine om in 1976 deel uit te maken van de Inaltera ploeg met de latere Le Mans-winnaar in 1978 (met Pironi in een Renault), Jean-Pierre Jausaud. De Inaltera, gebouwd door Jean Rondeau, had een Ford Cosworth DFV 3,0 liter en was een V8. Ze eindigden 21ste. Dat was een relatief mager resultaat voor grote inspanningen vooraf. Maar Christine ging door en toen 1977 officieel als haar Grote geschiedenis begon in Amerika stuurde ze datzelfde jaar een Inaltera-Ford met Lella Lombardi naar de 11de plaats in weeral de "24 Uren van Le Mans". Iedereen was tevreden, zeker Rondeau aangezien ze de eerste Franse wagen aan de finish waren.
In 1979 reed ze met Pascal Witmeur en Jean-Paul Libert de 24 Uren van Francorchamps in en Chevrolet Camaro Z28 maar het drietal geraakte niet geklasseerd wegens teveel mechanische pech. De "mention d'honneur" die Christine vorige vrijdagavond kreeg was voor haar hele loopbaan. Nogmaals voor iedereen schijnt die te beginnen in 1975 maar de levenslustige vrouw is al in 1967 gemeld in de Boucles de Spa, in 1968 in de Tulpenrally, in de Rally des Cévennes met Alfa GTA, in de Formule VW en de Tour de Corse met een Toyota Celica (1977). Kortom, ze maakt deel uit van de 1483 dames die sinds het begin van de autosport zich achter het stuurrad in officiële competities hebben gewaagd. "Ze hebben die lijst ingekort tot iets meer dan 700", zei ze ons recent. "Om ten slotte te komen tot iets meer da 200 die mogen zeggen dat ze geraced hebben. Vergeet niet", zo besloot Christine, "dat toen ik in Nascar reed, het sinds 1949 geleden was dat drie dames in de races tegelijk waren geëngageerd. Met mij was dat Jane Guthrie en Lella Lombardi !"
Christine's palmares weergeven - voor zover het compleet is samengesteld - is onbegonnen werk. Teveel om op te noemen. Bovendien lopen de disciplines uiteen. Van rally's (1ste GT in 12 Heures de Huy 1969 met Alfa Romeo 1750 Spider) toen Staepelaere al de plak zwaaide over Haxhe met zijn Daf 55 tot in de top van Le Mans in 1977 toen Jacky Ickx met Jürgen Bart en Hurley Haywood in een Martini-Porsche 936 al wonnen. Bref, une grande dame ! Gelukkig had men het in Brussel nog net gezien of Christine was gaan vliegen. Ja, in een ULM, zoals ze de laatste jaren zo graag doet. 't Moet niet groot zijn, als het maar rap is.