KOERSDIRECTIE DEVALUEERT VERSTAPPENS ZEGE TOT KERMISATTRACTIE
Max Verstappen heeft met de GP van Australië zijn negenëndertigste GP gewonnen. Door twee rode vlaggen, ontelbare "touchette's" en botsingen zoals op de kermis in de botstautootjes, heeft de koersdirectie - blijkbaar niet écht op de hoogte van hun eigen reglementen - de zege voor de Limburger gedevalueerd tot een kermisattractie. Vijftig minten lang stond wat er nog overschoot van de twintig auto's stil, compleet in het ongewisse. Als oplossing werd gekozen om de laatste ronde, ingeleid met de safetycar, zonder inhalen af te leggen en aldus Max Verstappen een ereronde te bezorgen. Sergio Pérez werd vijfde door een straf van 5" voor botsing-veroorzaker Sainz (volgens FIA-stewards), Lewis Hamilton, even leider, werd tweede. Fernando Alonso zéér terecht derde.
Voor puristen, ook voor Sir Jackie Stewart, die aanwezig was, is deze GP een absoluut dieptepunt in de na-oorlogse F1. Sinds de "veramerikanisering" en de nu ook duidelijk wordende "arabisering" gaat het enkel nog om spektakel. Pure rijkunst zoals Verstappen en nog enkele anderen kunnen wordt daardoor bijna belachelijk gemaakt. "Shame on You", FIA en Liberty Media. In weerwil van elf wereldtitels op het podium, waarvan één (2021) discuteerbare. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
De "uitslag":
1. Max Verstappen (Red Bull) 307,574 km in 2 uur 32'38"371 (120,90 km/h gemiddeld)
DE VERLOEDERING IN F1 EN VOORAL MONUMENT LE MANS DREIGT ZICH DOOR TE ZETTEN
Laat het ons zeggen zoals het is. Autosport was vroeger een elitiare deelname. Formule 1, vanaf 1906 met de GP de l'ACF t/m het einde door oorlogsgeweld in 1938 was niet alleen een nobel streefdoel maar werd zelfs een staatsaangelegenheid. Guy Ligier zou nooit in de F1 zijn kunnen komen als niet president François Mitterand er mogelijk meer dan een miljard belastinggeld tegenaan had gegooid. "Et alors ?". Sinds de na-oorlogse Formule 1 door de superpurist, en opstandeling, Bernie Ecclestone in maart 2017 aan het Amerikaanse Liberty Media is verkocht, is de "veramerikanisering" voelbaar op alle fronten.
Het kostte zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton in 2021 zijn achtste wereldtitel toen domme koersdirecteur - en uiteraard dikke nek - Michaël Masi de safety car binnen riep toen nog niet alle gedubbelde auto's zich in het rijtje achter de SC hadden aangesloten. Max Verstappen haalde zachte banden, Lewis Hamilton niet. Daarover is discussie mogelijk. Maar dat de Brit sowieso 11" voorlag op de Belgische Hollander is niet te ontkennen. Zonder het stupide ongeval van de Canadees Nicholas Latifi, was er geen safetycar en had Hamilton "rustig" naar zijn verdiende achtste wereldtitel gereden. Was er racisme in het spel ? Volgens koersdirecteur Masi niet, hoewel hij zich psychologisch heeft moeten laten begeleiden... en pas nu in een omkaderingsrace weer opduikt in Melbourne. Lewis Hamilton wil niet met hem praten. Nogal wiedes zou ik zo zeggen: "er is niets meer te zeggen...". Max Verstappen heeft die onwaardige titel cadeau gekregen van Masi, van de FIA !
Op dezelfde wijze begrijp ik niet dat een monumentale club als de 'l Automobile Club de l'Ouest" (ACO), sinds 1923 organisator van de "grootste industriële autoconfrontatie ter wereld", het door "derden" heeft laten opleggen dat in Le Mans niet drie maar slechts één Safety Car zal worden ingelast indien daar nood aan is. Het 13,6 km lange circuit werd in drie groepen verdeeld door drie SC als er een probleem was. Eens het probleem opgelost, werden de deelnemers, juist in rij-orde verdeeld, weer "losgelaten". Met het nieuwe reglement zal iedereen bij een safety car-situatie kunnen aansluiten en dus de voorsprong - mogelijk een heel grote - kunnen elimineren... Met wat zijn wij bezig ?
ACO, verzet U daartegen !!!! Jullie staan in concreto buiten het WEC dat dit jaar in Sebring aanving. De "24 Uren van Le Mans" zijn een onaantastbaar gegeven; compleet los van het commerciële WEC. Zeker nu de HONDERDSTE editie wordt gereden en de grootste constructeurs er terug zijn !!! Stop aub met de verloedering in de autosport. We weten het, iedereen is piloot, iedereen is journalist, fotograaf, kenner, mecanicien, wetenschapper - ik ken er één die straks 12 wordt - en iedereen heeft het gelijk aan zijn kant. Tot de feiten op tafel komen. Dan vallen honderden kaartjeshuizen ineen. Een Arabier als President van de "Fédération Internationale de l'Automobile" in Parijs op de Place de la Concorde...nummer 8 voor de volledigheid. Laat ons toegeven dat we iets aan prestige verloren zijn. Het is geen goede zaak dat de autosport een duidelijk geopolitiek wegeltje gaat inslaan. Zelfs Stefano Domenicale, ceo van de F1, uit zich openlijk dat hij niet conservatief maar innovatief wil zijn. Woke. (Walter Rombauts)
VERSTAPPEN - RED BULL - SNELST VOOR ALONSO IN SAAIE FP3 IN MELBOURNE
Max Verstappen heeft de snelste tijd gereden. Net voor Fernando Alonso rnaar dat is niet niks. Voor beiden. De sessie was zo saai dat ik ondertussen de autonome geest van "Diogenes" heb kunnen uitlezen. Opmerkelijk is de prestatie van de Alpine-jongens Ocon en Gasly, terwijl Sergio Pérez door zijn team duidelijk wordt gedwarsboomd t.o.v. Max Verstappen die dreigt de F1 te verlaten als de "formats" te fel worden gewijzigd. Ik zal in de rij staan om hem uit te wuiven. Na 72 jaar de hoogste autosportregionen te hebben mogen/kunnen meemaken, op de schoot van Fangio, ze te verslaan, is het me welletjes geworden. Ze zijn mijn nachtrust niet meer waard. Dus de "pole" zult u elders moeten lezen. Na een uitgebalanceerde maaltijd in het beste restaurant van de De Panne, met name The Fox, ga ik lekker uitslapen. Het woord is aan de freelancers die wellicht blij zullen zijn zondag naar Zolder te kunnen om een gratis broodje mee te pikken. Het is geen 1 aprilgrap. Het is wel een afscheid aan de autowereld en al wie ermee samenhangt. (wr)
FERNANDO ALONSO - ASTON MARTIN - KAAPT FP2 WEG IN ZONDVLOED IN MELBOURNE
In een waar hondenweer, met misdadig krachtige rukwinden, is de Spanjaard Fernando Alonso met Aston Martin de snelste gebleken. "Olie drijft altijd boven...", zeker in de regen die de FP2 teisterde als tweede vrije training om de GP van Australië F1. Tegenover de "nestor" van het veld leken de andere negentie "cracks", wereldkampioen of niet, slechts leerjongens. Maar eerlijkheidshalve moet erbij worden verteld dat de tweevoudige wereldkampioen (2005 en 2006 met Renault) zijn snelste tijd van 1'18"886 neerzette nog net voor de hemelsluizen iedereen begonnen te geselen. (wr)
VERSTAPPEN - RED BULL - SNELSTE IN FP1 IN MELBOURNE, HAMILTON TWEEDE
Twee gele en twee rode vlaggen ontsierden de eerste vrije oefeningen voor de GP van Australië in Melbourne. Max Verstappen reed met 1'18"790 al snel de beste tijd, na wat wijzerspelletjes met ploegmaat Sergio Pérez die genoegen moest nemen met de derde chrono. Zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton wist zich in zijn ongemakkelijke Mercedes W14 tweede te plaatsen op 0"433 achter Max Verstappen ! Fernando Alonso blijft de Aston Martin in de spits handhaven en de eerste Ferrari was die van Charles Leclerc. De eerste rode vlag had als oorzaak dat de GPS van het circuit niet meer functioneerde en de tweede rode was omdat de Williams van Sargeant drie minuten voor het einde op de baan stilviel. De koersdirectie liet de sessie niet hernemen. (wr)
MET HET OOG OP DE GP VAN AUSTRALIË IN MELBOURNE...
Dit is een poging om uit de roddelpraat in en rond de Formule 1 een concrete stand van zaken te schetsen. Daarna kunnen we weer lekker elkaar bekladden.
De stand in het WK na twee races is voor de Piloten als volgt:
1. Max Verstappen (Red Bull) 44 punten
2. Sergio Pérez (Red Bull) 43
3. Fernando Alonso (Aston Martin) 30
4. Carlos Sainz (Ferrari) 20
5. Lewis Hamilton (Mercedes) 20
Bij de Constructeurs, WK ingesteld in 1958, ziet het er zo uit:
1. Red Bull 87 punten
2. Aston Martin 38
3. Mercedes 38
4. Ferrari 26
5. Alpine 8
Met deze concrete gegevens gaan we naar de derde GP van het seizoen. Nu kunnen we verder roddelen en vertellen dat de "schoonvader" van Max Verstappen, de Braziliaan Nelson Piquet, drievoudig wereldkampioen F1, een fikse boet heeft moeten betalen omdat hij racistische en lasterlijke taal publiekelijk heeft geuit aan het adres van zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Deze Brit, een complete self-made-man, zag in 2021 in Abu Dhabi zijn achtste wereldtitel gestolen door een verkeerde beslissing van koersdirecteur Michaël Masi. Dat die is gestolen, werd vorige week nog eens bevestigd door Mercedes-teambaas Toto Wolff en Bernie Ecclestone ging zelfs zover te zeggen dat men (lees: de FIA) die titel van Verstappen moet afnemen...!
Er komt nog meer, cultuurbotsingen, de geest van de overleden Sergio Marchionne big-boss van het Fiat-Chrysler-concenrn (nu Stellantis), die volgens sommigen nog rondwaart in de Scuderia en de politiek daarbinnen nog steeds als erfgoed heeft gelaten... het gaat nog voort. In realiteit is Red Bull de beste auto van het hele veld. Op aerodynamisch vlak zeker, en dit komt omdat luchtstroom-tovenaar Adrian Newey de aggregaten als versnellingsbak "small inboard"heeft geplaatst. Bij Aston Martin daarentegen is de hele achterpartij (ophanging en versnellingsbak) van Mercedes overgenomen, is breder en er is meer downforce op de achtervleugel waardoor de topsnelheid van de Aston Martin AMR23 niet de cijfers van Red Bull haalt. En Mercedes ook niet kan, wat Hamilton doet zeggen "we kunnen nooit die seconde goedmaken op Red Bull..."
Principieel zou de Spanjaard Fernando Alonso dit jaar zijn derde wereldtitel kunnen pakken. "Maar...", zegt hij zelf, "dan moeten enige technische problemen bij Red Bull in mijn voordeel spelen..." Nu is jhet uist datgene wat zich niet aandient. Red Bull kon nog gewicht van zijn remmen afpitsen, een betere warmte-afvoor vinden ook die remmen in zijn geheel zijn...aerodynamischer maken tegenover de concurrentie. Het enige wat meer in de kaart van Alonso kan spelen is het spanningsveld dat is ontstaan tussen Sergio Pérez en Max Verstappen.
Dat zou wel eens kunnen leiden tot ongelukkige situaties dewelke teambaas Christian Horner veel vroeger al heeft gezien tussen Sebastien Vettel en Mark Webber. M.a.w. een ferme fysieke botsing op de piste die de twee auto's uitschakelt. Het disrespect dat Verstappen tegenover Pérez en per definitie door een familietrek naar zogoed als iedereen uitdraagt, kan in het voordeel spelen van Fernando Alonso die in 2005 en 2006 wereldkampioen werd met Renault. Hamilton tracht het te verdoezelen, maar hij is gekrenkt door wat eind 2021 is gebeurd. Die gestolen titel mag als een eindpunt van de na-oorlogse F1 worden gezien. Door puristen wordt het zo ook aangevoeld. Alles wat vanaf toen is opgevoerd is Amerikaanse show, versiert met een buitenissige Arabische interesse. Dit weekend zullen die aspecten nog duidelijker worden. (Walter Rombauts)