De Duitser Nico Rosberg heeft in zijn Mercedes W006 de GP van Abu Dhabi gewonnen. Voor ploegmaat en drievoudig wereldkampioen Lewis Hamilton, die gedwee liet begaan. Kimi Räikkönen (Ferrari) eindigde derde en deed puik werk voor het merk. Zijn ploegmaat, viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel, kwam vanaf de vijftiende startplaats terug naar de vierde. We kunnen er iets op verwedden dat de Duitser Kimi niet meer wilde aanvallen. Het is goed geweest. Het jaar zit erop.
Mercedes oppermachtig, Ferrari als altijd vol dramatische moed, en de rest...? Tja, Straks is het 2016. Dan beginnen veel mensen met een propere lei. Maar de griffels hebben al geschreven, die hebben de F1's van volgend jaar al in de computers gegrifd. Het zal een "magic moment" zijn als in het voorseizoen blijkt wie het knapste heeft getekend. Degene die dat is moet zijn lei niet meer afvegen. Die gaat voor de wereldtitel in het 66ste jaar dat de F1 onder deze vorm bestaat. Bernie wordt dan 86...(wr)
Voor de laatste kwalificatie van het seizoen was de spanning in de verlicht donkerte te snijden in Abu Dhabi. In Q1, nog gezellig allemaal tesamen, kwam een eerste mokerslag voor Ferrari: viervoudig wereldkampioen Vettel out ! Kan morgen van achter in het veld vertrekken, zoals ook Fernando Alonso met die ezelsdracht van Honda. In de Q2 was het mixen van rijkunst en geldreserve leuk om zien.
Vol van talent reed de Belgische Nederlander Max Verstappen tToro Rosso-Renault) zich uit de klauwen van het afvallerslegertje, waartoe ook zijn ploegmaat Carlos Sainz jr behoorde. Tot...die Spanjaard in de laatste seconden zijn elfde afvallersplaats verwisselde voor de tiende van Max. Dus Carlos in de finale Q3 en Max berustend op de elfde plaats. Maar laat ons eerlijk zijn, voor een snotneus niet min.
Hamilton reed zich op zijn makkie naar de snelste tijd, zoals vanochtend in de FP1. Toen iedereen al zei dat Lewis zijn benijdenaars ongelijk gaf op de piste, kwam op dat eigenste moment een buitenaarse ster, geen vallende, maar een hevig schitterende, die aan die chronowijzers wrong, net zo heftig als de kracht tot 5,1 G, en de wijzers op de klok achterlieten met 1'40"237....377/1000ste sneller dan zijn ploegmaat Lewis die er de hik van kreeg. Nico rostte hem af. Punt.
Was "Vetteltje" out, dan pakte de Fin Kimi Räikkönen zijn rol over in de tweede Ferrari. In de stijl van zijn grote dagen verzekerde hij voor het Steigerende Paard een derde startplaats, vanop de tweede rij. Sergio Perez (Force India-Mercedes) start op de vierde en Danïel Ricciardo (Red Bull-Renault) op de vijfde. Morgen kondigt zich een bijzonder vinnige GP van Abu Dabhi aan. Midden in de woestijn maar zonder watertekort.(Walter Rombauts)
Op het Yas Marina circuit in Abu Dhabi blijft de supprematie van Mercedes overduidelijk. Maar ook het nipte overwicht dat de Duitser Nico Rosberg houdt over nu drievodig wereldkampioen Lewis Hamilton. Ron Dennis van Mc Laren heeft zo in de wandelgangen al eens gezegd dat het losbandige gedrag van Hamilton bij hen niet zou kunnen. Overigens is het blazoen van de Brit toch wat beschadigd. Niet door dat auto-ongevalletje in Monaco, dat heus iedereen kan overkomen. Maar het zijn zo die James Hunt-allures, die fuiven, die mooie mokkes, die hem bij puristen in vraag begint te stellen. Bij die groeiende groep kritikasters zitten natuurlijk veel jaloersen, roddelaars, die niet liever zouden willen dan ook zo'n leven te kunnen slijten. Terug naar het asfalt.
Nico Rosberg reed zijn tijd van de FP2 scherper in de derde vrije oefeningen: 1'41"856. Lewis Hamilton gebruikte supersoft-rubbers om zich voorbij zijn ploegmaat te murwen, maar bleef "hangen" op 0'281 van de Duitser. Sebastien Vettel in de Ferrari hield zich aan een derde snelste wijzerstand vast. Lewis Hamilton kan straks alle kritiek weerleggen in de kwalificaties om de "pole-position" voor de GP van Abu Dhabi. Dat is de laatste race van het seizoen 2015 dat op een sleur is gaan lijken. Het zijn randverhaaltjes die kleur moeten geven aan een vrij eentonig verloop van het seizoen. Randverhaaltjes worden meestal uit de duim gezogen. dan opgeblazen om uiteindelijk te verdwijnen in de mistigheid van onwaarheid.(wr)
Nico Rosberg heeft in de tweede vrije trainingen in Abu Dhabi met 1'14"983 net de overhand gehouden op wereldkampioen Lewis Hamilton. Het verschil bedroeg 0,138". Op de derde plaats legde Sergio Perez beslag. Max Verstappen pikte de dertiende tijd. Het verontrust hem helemaal niet. Hij ziet, net als Rosberg, uit naar de derde vrije oefeningen. Daarin zit men al met wagens die heel dicht tegen raceconfiguratie aanleunen. Die is nodig om straks in de kwalificaties maximale kansen te hebben om de "pole-position" te pakken.(wr)
Terwijl op de weg te zien is hoe spectaculair dat Mazda zijn gamma heeft vernieuwd, wordt in Hiroshima een thriller-scenario op techsch- en designgebied voorbereid. In 1920 liet Jujiro Matsuda de Toyo Cork Kogyo geboren worden. Een kurkfabriek. Maar net als in de USA en Europa drong de auto zich op. In de toen al bruisende stad Hiroshima was Matsuda gekweld om naar de autofabricage over te stappen. In 1931 was het zover. Hij koppelde de eerste twee letters van zijn naam aan die van de Aziatische God van de Wijsheid, Intelligentie en Harmonie.
Mazda was een feit. Dus gerekend vanaf die kurkproductie zal Mazda in 2020 honderd jaar bestaan. De eerste driewieler, de "60", was een begin en driewielers waren er al overal in de wereld. Na de verschrikking van de eerste atoombom op Hiroshima op 6 augustus 1945, begon de stad aan de heropbouw. Sneller dan verwacht, groeide er weer gras, toonden de mensen opnieuw die zondige Japanse levensvreugde en herpakte de industrie zich. Mazda begon sterke auo's te maken. Met technisch vernuft, met allure ook.
Zoals de erfenis van Felix Wankel. De motor had een driehoekige rotor die in een statorhuis draaide. In de zijden van de driehoek waren de verbrandingskamers uitgewerkt. Zuigers, drijfstangen, kleppen, krukassen en nokkenassen kwamen te vervallen. Dus in het totaal minder bewegende delen en bij hoge toeren een krachtbeest. Maar hoewel Felix Wankel in een NSU Prinz-Wankel slaagde, ooit een RO 80 met een rotatiemotor de hemel op aarde beloofde. Het lukte Wankel niet echt om zijn geniale motor aan de grote autoconstructeurs te slijten. De afdichting tussen de snel draaiende rotor (driehoek) en stator bleef héél lang een probleem. Met voor de leek het waarneembare verschijnsel van een hoog brandstofverbruik.
Mazda nam de Wankelmotor over. President Kenichi Yamamoto wilde de motor doorontwikkelen. Het werd zijn levenswerk. Zijn obsessie. Toen ik hem vroeg welke manier hij vond om aan zijn obsessioneel werk eens een korte ontspanningspauze in te lassen, lachte hij breder dan de klassieke Japanse glimstreep. Met elks een wonderbaarlijke Japanse oester in onze hand, neigde hij naar me toe en zei gedempt "Dan sluit ik mijn bureau af en speel een uur keiharde popmuziek... Daarna kan ik weer denken." Kenichi Yamamoto heeft zijn geloof in de rotary engine nooit verloochend.
Hij werd beloond met een zege van de Mazda RX7 in de 24 Uren van Francorchamps in 1981. Aan het stuur zat onze landgenoot Pierre Dieudonné en de Brit Tom Walkinshaw. In 1991 won een Mazda 787 met een rotary-engine de 24 Uren van Le Mans. Behind the wheel: Bertrand Gachot, Volker Weidler en Johnny Herbert. Tot vandaag is Mazda de eerste en enige Japanse auto die in het Mekka van de Autosport heeft gewonnen. Nissan probeerde al, Toyota deed de jongste jaren zijn best met een Hybrid tegen de ook tweeslachtige Audi's en dit jaar die labo-Porsche 919 Hybrid die won en de Duitser Nico Hulkenberg een boost gaf in de Formule 1. In 2016 proberen Nissan en Toyota opnieuw, maar de Rotary-Engine van Mazda is tot nu toe uniek.
In serieverkoop kan de Rotary Engine niet direct een succes worden genoemd. De afdichting tussen rotor en stator verbeterde, maar het brandstofverbruik in g/kw/h bleef toch hoog. Toen waterstof in zwang kwam, liet men de RX-8 op waterstof lopen. Een succes, zoals ook Mercedes en BMW bleken te slaan in het gebruik van de "onuitputtelijke" duurzame bron. Hoewel die heilzaamheid moest doorzien worden op welke manier die waterstof werd gewonnen. Zoals ook de manier waarop elektriciteit wordt geproduceerd bepaalt of ze duurzaam is gewonnen of van een vervuilende kolencentrale afkomstig is.
Met de RX "Vision" belooft Mazda tegen 2020 met een ongeziene versie van de Rotary-engine de wereld te verbazen. Mazda heeft altijd gedurfd, ze zochten moeilijke terreinen op in de autobouw, zoals de SkyActiv, de Kodo-gedachte en lichtbouw. Eerstdaags brengen we op Walter's Auto Cahiers een doorlichting van de nieuwste Mazda "2", wezenlijk een technisch thrillerverhaal. Mazda heeft daarmee zijn eigenheid weten te bewaren in een automarkt waarin eenheidsworst het gemakkelijkste en meest voorkomende model is. De RX-Version zal de challenge-spirit van Mazda in stand houden.
Mazda uit Hiroshima, "mon amour". Overgoten van levenslust, door een sterk, intelligent volk. De levenslust herwon het van de verbranden (lichtflits), de doden (schokgolf), de achteraf mismaakt geboren kinderen (radio-actieve fall-out. In die tijd was Japan een koppige tegenstander die zich niet wilde overgeven. De ravage was groot, ook al omdat het bijna allemaal om papieren en kartonnen woningen ging. Alleen het skelet van het ziekenhuis aan de rivier die door de stad stroomt bleef recht.
De vernietigende bom ontplofte precies 130 meter daarboven, waardoor ze zich van het gebouw wegsplitste naar alle richtingen. Ook Mazda overleefde dit allemaal. Het merk timmert nu aan een nooit eerder gezien technische hoogstand tegen zijn honderd jarig bestaan. Merkwaardig genoeg is de iconische MX-5 in dat proces altijd een cruciaal "collectors-item" gebleven. De nieuwste is technisch spectaculairder en emotioneler dan ooit. Hij geeft de sportwagendimensie geheel terug aan zijn bezitter. Mazda, over meerdere weken uitgesmeerd op Walter's Auto Cahiers. Met technisch pikante aspecten.(Walter Rombauts/Foto's:Mazda en wr)
Volgend weekeinde wordt de laatste race om het WK F1 2015 gereden. De processie is dan voorbij. Steeds twee Sterren voorop, Lewis Hamilton en Nico Rosberg in de Mercedes W06, twee buiten-adem Ferrari's van de boy's Sebastien Vettel en Kimi Räikkönen. Daarna de "meute". De Fin Vallteri Bottas die de Williams-Mercedes iets sneller stuurt dan "veteraan" Felipe Massa. Die moest al lang ergens in het World Endurance Championship" zitten. Zoals Mark Webber heeft gedaan. Die heeft gisteren daarin zijn eerste wereldtitel behaald in de Porsche 919 HYbrid. Voor Massa is er daar zeker ook plaats. In de F1 wordt zijn jarenlange dienst een sleur. Komen en gaan, een onverbiddellijk proces. Maar de Braziliaan wil nog wat door...
Volgend weekeinde kan het nog spannend zijn. Maar de WK-cocktail is bekend: Lewis Hamilton heeft een derde wereldtitel binnen, Nico Rosberg is voor de tweede opeenvolgende keer gefrustreerd vice-wereldkampioen en Sebastien Vettel is derde en voelt zich in de Ferrari als Don Quichotté op zijn aftands ros.(wr)
Eerder als folie mengde de Wanderer-Werke AG uit Chemnitz, zich in de automobielbouw voor de Eerste Wereldoorlog. Willens nillens werkten ze onder de grote vleugels van de veel grotere autoconstructeurs uit die tijd. Want de fabriek maakte eigenlijk allemaal andere dingen: brei- en naaimachines, tweewielers met een motor of pedalen, gereedschapswerktuigen en kantoormachines. Zoals Opel fietsen maakte, Peugeot pepermolens enz...
Maar in 1913 breidde Wanderer zijn aanbod ook uit met een auto. De eerste Wanderer-automobiel was een wagentje met twee zetels achter elkaar, net als op een tandem. Bij het grote publiek kreeg hij al snel de bijnaam "Puppchen". Deze laatste die intern met de "Wanderer W3" werd aangeduid, was uitgerust met een viercilinder lijnmotor van 1147 cm3 die 8,8 kW (12 pk) ontwikkelde tegen 1800 t/m en die een topsnelheid van...70 km/h aan het objectje gaf. 1913 ! (Walter Rombauts/Foto:Wanderer/Auto Union)