VERSTAPPEN DE BESTE, HAMILTON DE WINNAAR EN MERCEDES WERELDKAMPIOEN
De nieuwe vijfvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton heeft de GP van Brazilië gewonnen waarmee Mercedes ineens voor de vijfde opeenvolgende maal wereldkampioen bij de constructeurs is. Dat de 71 ronden lange GP niet één ogenblik aan spanning verloor was niet te danken aan de aangekondigde regen. Wél aan Max Verstappen die vertrokken vanuit een vijfde positie naar de spits reed en de wereldkampioen - bij wijze van spreken - als een fluitje van een cent voorbijreed. Meteen optie nemend op de zege want hij vergrootte altijd de voorsprong op Hamilton.
Zelfs tot méér dan 20". Dat Max niet won kwam door de Fransman Esteban Ocon die zich wou ontdubbelen en daarbij een inhalende Max in een spin knalde. Lewis Hamilton kwam zo gemakkelijk weer vrolijk aan de leiding. Max bedreigde tot op de meet opnieuw Lewis Hamilton maar een vogel met gebroken vleugels kan niet meer vliegen. De onderbodem van de Red Bull was erg beschadigd, de auto letterlijk verhakkeld. Max ging na het podium Esteban Ocon opzoeken en het kwam net niet tot een echte vechtpartij. Een duw van de Belgische-Nederlander zegde alles. Een vechtersfamilie, zoals insiders weten. Los van deze reactie is wat Ocon aan Max misdaan heeft gewoon onvergeeflijk.
Kimi Räikkönen stapte op het derde stekje van het podium en wist dat met de overwinning van Lewis en zesde plaats van ploegmaat Sebastien Vettel de titel voor constructeurs naar Mercedes was gegaan. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne finishte veertiende en ziet zich volgend jaar in de Formula E rijden. Dat zijn de puur elektrische éénzitters. In die aan populariteit winnende discipline doet ook Mercedes mee. Gezien Toto Wolff, teammanager van Mercedes F1, nog steeds Vandoorne hoog inschat omwille van zijn superprestaties in de wachtkamers van de F1, heeft deze toegegeven dat het niet uitgesloten is dat Mercedes beroep op hem zal doen.
Conclsie van deze voorlaatste GP: de nu al legendarische Lewis Hamilton zal in de nabije jaren rekening moeten houden met iemand die zeker eens wereldkampioen wordt. Dat is Max Verstappen. Maar volgend jaar wordt de Red Bull aangedreven door de Hondamotor. Daarrond hangt een groot vraagteken. Met Pierre Gasly als nieuwe ploegmaat in plaats van Daniël Ricciardo krijgt Max ook een andere context voorgeschoteld. Ferrari is met een duidelijk psychisch verslagen Vettel de mist ingegaan. Als volgend jaar - straks dus - de Monegask Charles Leclerc ploegmaat wordt bij de Scuderia zal het voor de Duitser vechten worden. Hamilton en Mercedes starten 2019 op rozen. (Walter Rombauts)
HAMILTON ZET VETTELS FP3-CHRONO OM IN POLE IN BRAZILIË
Sebastien Vettel reed met 1'07"948 de snelste tijd in de derde vrije oefeningen. Voor Ferrari was er dus uitzicht op de pole-position en psychologische druk op de vijfvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton in de Mercedes. Er zit nog druk op de Brit en zijn Finse ploegmaat Valtteri Bottas. Want Ferrari zit maar 55 punten achter Mercedes voor de wereldtitel bij de constructeurs. Dus is dat duel reëel. Maar in de kwalificaties verpletterde Lewis Hamilton met een nieuwe ronderecord van 1'07"281 de illusies van Vettel om vanaf de eerste rij te starten.
Onze landgenoot Stoffel Vandoorne was laatste. Regen dreigde even de kwalicaties te verstoren, maar bleef uit. Morgen speelt de weerman zoals alle jaren mee in Interlagos omdat er een permanente verdamping plaats vindt in het nabijgelegen bassin dat Sao Paulo van drinkwater voorziet. Iedereen is benieuwd of Ferrari morgen Mercedes verder kan inhalen, maar het Steigerend Paard komt er in de polls héél slecht uit. Driekwart geeft het geen kans meer nog bij Mercedes, laat staan over Mercedes te springen. (Walter Rombauts)
Hartinfarcten alom op Interlagos. De wereldkampioen van de piloten 2018 is bekend. Nu nog die van de constructeurs. Wellicht wordt dat opnieuw Mercedes. Ferrari staat 55 punten achter hen...Max Verstappen reed in FP1 de snelste tijd, trendsettend zoals de Belg met Nederlandse licentie is. In de FP2 was het Bottas die voor zijn "boss" Lewis Hamilton chronosnelst klokte. Zou Lewis hem een cadeautje hebben gegeven...door even de voet een fractie van een seconde te lichten. Interlagos, op de Autodromo Carlos Pace, behaalde Lewis zijn eerste wereldtitel. Onbewezen maar vermoed wordt doordat de Duitser Timo Glöck even de gaspedaal lostte... Er rust een zware psychologische druk op de nieuwe vijfvoudige wereldkampioen in Brazilië.
Morgen zijn er de derde vrije oefeningen, afstellingsgewijs van de bolides al scherper naar de kwalificaties toe. Wie daarin de pole behaalt geeft een sein aan de concurrentie voor de race van zondag. Het einde van een lang seizoen nadert. Liberty Media, nieuwe eigenaar van de F1, heeft een voorstel om tussen 24 december en 1 januari 2019 alle F1-activiteiten stil te leggen. Hamilton wenst niet nog meer races. Kimi Räikkönen wil ook wel eens thuis zijn, iedereen wordt moe. En dat is menselijk. Nog méér races op één kalender gaat de F1 compleet devalueren tot een circusspektakel. Bovendien heeft de heer Romain Grosjean, voorzitter van de Grand Prix Drivers Association (GPDA) aan de FOM (Formule One Management) laten weten dat de acteurs (lees:piloten) ook wel eens willen meedelen wat zij van de races vinden. Volgens hem moet er - terecht - een aansluiting komen tussen de drie topteams en "the best of the rest"... Straks eerst Interlagos. De voorlaatste van 21 GP's 2018. (Walter Rombauts)
Dat Sebastien Vettel wat zenuwachtig de weegbrug opreed op verzoek van een FIA-controleur is te begrijpen als de man juist naast zijn vijfde wereldtitel grijpt. Bovendien verwacht Ferrari van hem - en Räikkönen - dat ze Mercedes nog net de wereldtitel bij de constructeurs afpakken. Er viel een kegel omver, de Duitser smeekte om verder te kunnen rijden, de FIA-controleur stapte uiteindelijk opzij en de boete volgde plus een strenge vermaning. €25000 was de rekening. Die kunnen best dienen om achter de FIA-hoek op de Place de la Concorde nummer 8 bij "Chez Maximes" opgesoupeerd te worden. De overwegend dikbuikige FIA-stewards in blauw hemd halen van dit soort dingen hun sponsoring binnen. (wr)
GP VAN BRAZILIË IN HET TEKEN VAN DE CONSTRUCTEURSTITEL.
Lewis Hamilton heeft in Mexico zijn vijfde wereldtitel behaald. De Mercedes waarmee hij rijdt is het merk dat de WK-leiding heeft met 55 voorsprong op Ferrari. Het is een innige wens van de Scuderia van alsnog in Interlagos en Abu Dabhi de wereldtitel bij de constructeurs te kunnen behalen op de Duitse Ster. Er zal dus nog hard gereden worden ! Morgenochtend in Sao Paulo beginnen de eerste vrije oefeningen op een knap, moeilijk circuit waarop tegen de wijzerzin van een uurwerk wordt gereden. Waar het ook vaak hard kortstondig regent.
Lewis Hamilton behaalde er in 2008 zijn eerste wereldtitel door in de laatste bocht Timo Glock nog voorbij te rijden. Dat gaf hem dat ene puntje waardoor de reeds uitgeroepen kampioen Felipe Massa zijn "wereldtitel" per direct weer kwijt was. Timo Glock zei achteraf dat zijn banden niet toelieten de Brit nog achter zich te houden. Loste de Duitser Timo Glock wat gas omwille van de regen, om de door de regen niet zichtbare druk van Hamilton of draagt Timo Glock een levenslang geheim met zich mee...hoe Lewis hem nog voorbij kon gaan...?
In 2020 komt er een GP in Vietnam, dan nog één in Miami. Volgens Sean Bratches, commercieel directeur van de nieuwe F1 van Liberty Media is de Aziatische markt de economische motor van de wereldeconomie. Daarom gaan na het vervallen van de Concorde Accoorden op 31 december 20 de accenten ginder worden gelegd. Met het gevaar dat historische circuits in Europa van de kalender dreigen te verdwijnen.
Liberty Media noemt nietszeggend een reeks namen. De Amerikanen willen de kalender ook nog langer maken dan 21 races. Maar de teams komen daar zéér terecht tegen in. Het is teamgewijs geen haalbare kaart voor het personeel, de mecaniciens, de ingenieurs en coureurs. Kimi Räikkönen liet zich recent ontvallen nooit meer thuis te zijn. Afspraak morgen in Sao Paulo waar Ayrton Senna sinds 1994 begraven ligt. Vlak bij "zijn" Interlagos. (Walter Rombauts)
DIESELWAGENS -18,2% in JONGSTE EUROPESE VERKOOPSTATISTIEKEN
De heksenjacht op dieselwagens in Europa heeft gezorgd dat in de jongste statistieken hun aandeel met 18,2% is gedaald in de verkoop in het derde kwartaal. Een mogelijke paniekreactie van het publiek dat met iedere dieselvorm wordt afgestraft heeft gezorgd dat er dan weer 15,2% meer nieuwe benzineauto's zijn verkocht. Als we de statistieken van ACEA mogen geloven zijn er tot vandaag 30% méér puur elektrische voertuigen aan de man of vrouw of bedrijf gebracht. Over de waterstofauto, de finale oplossing, wordt met geen woord gerept.
Natuurlijk moet die waterstof dan met wind-, zonne- en golfslagenergie worden aangemaakt anders is de productie ervan ook niet "clean". Tien jaar geleden startte Zolder een project op dat "Clean Week 2020" heette. Sporadisch ga ik op dit blogje eens overlopen wat er van die edele hybrid (verbrandingsmotor + elektrische zoals Toyota Prius) en "pure electric vehicle" is terect gekomen. De oogst is mager. De technici zijn mee. De politiek heeft er niets van begrepen. (Walter Rombauts)
De Nederlander Donald Molenaar heeft met de vierde generatie van de Mazda MX5 in race-uitvoering zoals in Laguna Seca op het circuit van Zandvoort getest. 1'57"8 was zijn tijd. Het is het eerste signaal van een nieuwe Mazda MX-5 Cup die zowel Nederlandse als Belgische piloten zal verenigen.(wr)