VERSTAPPEN DE BESTE, HAMILTON DE WINNAAR EN MERCEDES WERELDKAMPIOEN
De nieuwe vijfvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton heeft de GP van Brazilië gewonnen waarmee Mercedes ineens voor de vijfde opeenvolgende maal wereldkampioen bij de constructeurs is. Dat de 71 ronden lange GP niet één ogenblik aan spanning verloor was niet te danken aan de aangekondigde regen. Wél aan Max Verstappen die vertrokken vanuit een vijfde positie naar de spits reed en de wereldkampioen - bij wijze van spreken - als een fluitje van een cent voorbijreed. Meteen optie nemend op de zege want hij vergrootte altijd de voorsprong op Hamilton.
Zelfs tot méér dan 20". Dat Max niet won kwam door de Fransman Esteban Ocon die zich wou ontdubbelen en daarbij een inhalende Max in een spin knalde. Lewis Hamilton kwam zo gemakkelijk weer vrolijk aan de leiding. Max bedreigde tot op de meet opnieuw Lewis Hamilton maar een vogel met gebroken vleugels kan niet meer vliegen. De onderbodem van de Red Bull was erg beschadigd, de auto letterlijk verhakkeld. Max ging na het podium Esteban Ocon opzoeken en het kwam net niet tot een echte vechtpartij. Een duw van de Belgische-Nederlander zegde alles. Een vechtersfamilie, zoals insiders weten. Los van deze reactie is wat Ocon aan Max misdaan heeft gewoon onvergeeflijk.
Kimi Räikkönen stapte op het derde stekje van het podium en wist dat met de overwinning van Lewis en zesde plaats van ploegmaat Sebastien Vettel de titel voor constructeurs naar Mercedes was gegaan. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne finishte veertiende en ziet zich volgend jaar in de Formula E rijden. Dat zijn de puur elektrische éénzitters. In die aan populariteit winnende discipline doet ook Mercedes mee. Gezien Toto Wolff, teammanager van Mercedes F1, nog steeds Vandoorne hoog inschat omwille van zijn superprestaties in de wachtkamers van de F1, heeft deze toegegeven dat het niet uitgesloten is dat Mercedes beroep op hem zal doen.
Conclsie van deze voorlaatste GP: de nu al legendarische Lewis Hamilton zal in de nabije jaren rekening moeten houden met iemand die zeker eens wereldkampioen wordt. Dat is Max Verstappen. Maar volgend jaar wordt de Red Bull aangedreven door de Hondamotor. Daarrond hangt een groot vraagteken. Met Pierre Gasly als nieuwe ploegmaat in plaats van Daniël Ricciardo krijgt Max ook een andere context voorgeschoteld. Ferrari is met een duidelijk psychisch verslagen Vettel de mist ingegaan. Als volgend jaar - straks dus - de Monegask Charles Leclerc ploegmaat wordt bij de Scuderia zal het voor de Duitser vechten worden. Hamilton en Mercedes starten 2019 op rozen. (Walter Rombauts)
HAMILTON ZET VETTELS FP3-CHRONO OM IN POLE IN BRAZILIË
Sebastien Vettel reed met 1'07"948 de snelste tijd in de derde vrije oefeningen. Voor Ferrari was er dus uitzicht op de pole-position en psychologische druk op de vijfvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton in de Mercedes. Er zit nog druk op de Brit en zijn Finse ploegmaat Valtteri Bottas. Want Ferrari zit maar 55 punten achter Mercedes voor de wereldtitel bij de constructeurs. Dus is dat duel reëel. Maar in de kwalificaties verpletterde Lewis Hamilton met een nieuwe ronderecord van 1'07"281 de illusies van Vettel om vanaf de eerste rij te starten.
Onze landgenoot Stoffel Vandoorne was laatste. Regen dreigde even de kwalicaties te verstoren, maar bleef uit. Morgen speelt de weerman zoals alle jaren mee in Interlagos omdat er een permanente verdamping plaats vindt in het nabijgelegen bassin dat Sao Paulo van drinkwater voorziet. Iedereen is benieuwd of Ferrari morgen Mercedes verder kan inhalen, maar het Steigerend Paard komt er in de polls héél slecht uit. Driekwart geeft het geen kans meer nog bij Mercedes, laat staan over Mercedes te springen. (Walter Rombauts)
Hartinfarcten alom op Interlagos. De wereldkampioen van de piloten 2018 is bekend. Nu nog die van de constructeurs. Wellicht wordt dat opnieuw Mercedes. Ferrari staat 55 punten achter hen...Max Verstappen reed in FP1 de snelste tijd, trendsettend zoals de Belg met Nederlandse licentie is. In de FP2 was het Bottas die voor zijn "boss" Lewis Hamilton chronosnelst klokte. Zou Lewis hem een cadeautje hebben gegeven...door even de voet een fractie van een seconde te lichten. Interlagos, op de Autodromo Carlos Pace, behaalde Lewis zijn eerste wereldtitel. Onbewezen maar vermoed wordt doordat de Duitser Timo Glöck even de gaspedaal lostte... Er rust een zware psychologische druk op de nieuwe vijfvoudige wereldkampioen in Brazilië.
Morgen zijn er de derde vrije oefeningen, afstellingsgewijs van de bolides al scherper naar de kwalificaties toe. Wie daarin de pole behaalt geeft een sein aan de concurrentie voor de race van zondag. Het einde van een lang seizoen nadert. Liberty Media, nieuwe eigenaar van de F1, heeft een voorstel om tussen 24 december en 1 januari 2019 alle F1-activiteiten stil te leggen. Hamilton wenst niet nog meer races. Kimi Räikkönen wil ook wel eens thuis zijn, iedereen wordt moe. En dat is menselijk. Nog méér races op één kalender gaat de F1 compleet devalueren tot een circusspektakel. Bovendien heeft de heer Romain Grosjean, voorzitter van de Grand Prix Drivers Association (GPDA) aan de FOM (Formule One Management) laten weten dat de acteurs (lees:piloten) ook wel eens willen meedelen wat zij van de races vinden. Volgens hem moet er - terecht - een aansluiting komen tussen de drie topteams en "the best of the rest"... Straks eerst Interlagos. De voorlaatste van 21 GP's 2018. (Walter Rombauts)
Dat Sebastien Vettel wat zenuwachtig de weegbrug opreed op verzoek van een FIA-controleur is te begrijpen als de man juist naast zijn vijfde wereldtitel grijpt. Bovendien verwacht Ferrari van hem - en Räikkönen - dat ze Mercedes nog net de wereldtitel bij de constructeurs afpakken. Er viel een kegel omver, de Duitser smeekte om verder te kunnen rijden, de FIA-controleur stapte uiteindelijk opzij en de boete volgde plus een strenge vermaning. €25000 was de rekening. Die kunnen best dienen om achter de FIA-hoek op de Place de la Concorde nummer 8 bij "Chez Maximes" opgesoupeerd te worden. De overwegend dikbuikige FIA-stewards in blauw hemd halen van dit soort dingen hun sponsoring binnen. (wr)
GP VAN BRAZILIË IN HET TEKEN VAN DE CONSTRUCTEURSTITEL.
Lewis Hamilton heeft in Mexico zijn vijfde wereldtitel behaald. De Mercedes waarmee hij rijdt is het merk dat de WK-leiding heeft met 55 voorsprong op Ferrari. Het is een innige wens van de Scuderia van alsnog in Interlagos en Abu Dabhi de wereldtitel bij de constructeurs te kunnen behalen op de Duitse Ster. Er zal dus nog hard gereden worden ! Morgenochtend in Sao Paulo beginnen de eerste vrije oefeningen op een knap, moeilijk circuit waarop tegen de wijzerzin van een uurwerk wordt gereden. Waar het ook vaak hard kortstondig regent.
Lewis Hamilton behaalde er in 2008 zijn eerste wereldtitel door in de laatste bocht Timo Glock nog voorbij te rijden. Dat gaf hem dat ene puntje waardoor de reeds uitgeroepen kampioen Felipe Massa zijn "wereldtitel" per direct weer kwijt was. Timo Glock zei achteraf dat zijn banden niet toelieten de Brit nog achter zich te houden. Loste de Duitser Timo Glock wat gas omwille van de regen, om de door de regen niet zichtbare druk van Hamilton of draagt Timo Glock een levenslang geheim met zich mee...hoe Lewis hem nog voorbij kon gaan...?
In 2020 komt er een GP in Vietnam, dan nog één in Miami. Volgens Sean Bratches, commercieel directeur van de nieuwe F1 van Liberty Media is de Aziatische markt de economische motor van de wereldeconomie. Daarom gaan na het vervallen van de Concorde Accoorden op 31 december 20 de accenten ginder worden gelegd. Met het gevaar dat historische circuits in Europa van de kalender dreigen te verdwijnen.
Liberty Media noemt nietszeggend een reeks namen. De Amerikanen willen de kalender ook nog langer maken dan 21 races. Maar de teams komen daar zéér terecht tegen in. Het is teamgewijs geen haalbare kaart voor het personeel, de mecaniciens, de ingenieurs en coureurs. Kimi Räikkönen liet zich recent ontvallen nooit meer thuis te zijn. Afspraak morgen in Sao Paulo waar Ayrton Senna sinds 1994 begraven ligt. Vlak bij "zijn" Interlagos. (Walter Rombauts)
DIESELWAGENS -18,2% in JONGSTE EUROPESE VERKOOPSTATISTIEKEN
De heksenjacht op dieselwagens in Europa heeft gezorgd dat in de jongste statistieken hun aandeel met 18,2% is gedaald in de verkoop in het derde kwartaal. Een mogelijke paniekreactie van het publiek dat met iedere dieselvorm wordt afgestraft heeft gezorgd dat er dan weer 15,2% meer nieuwe benzineauto's zijn verkocht. Als we de statistieken van ACEA mogen geloven zijn er tot vandaag 30% méér puur elektrische voertuigen aan de man of vrouw of bedrijf gebracht. Over de waterstofauto, de finale oplossing, wordt met geen woord gerept.
Natuurlijk moet die waterstof dan met wind-, zonne- en golfslagenergie worden aangemaakt anders is de productie ervan ook niet "clean". Tien jaar geleden startte Zolder een project op dat "Clean Week 2020" heette. Sporadisch ga ik op dit blogje eens overlopen wat er van die edele hybrid (verbrandingsmotor + elektrische zoals Toyota Prius) en "pure electric vehicle" is terect gekomen. De oogst is mager. De technici zijn mee. De politiek heeft er niets van begrepen. (Walter Rombauts)
De Nederlander Donald Molenaar heeft met de vierde generatie van de Mazda MX5 in race-uitvoering zoals in Laguna Seca op het circuit van Zandvoort getest. 1'57"8 was zijn tijd. Het is het eerste signaal van een nieuwe Mazda MX-5 Cup die zowel Nederlandse als Belgische piloten zal verenigen.(wr)
LARS KERN ZET NIEUW RECORD OP DE NORDSCHLEIFE MET PORSCHE GT2 RS MR
De nieuwe Porsche GT2 RS MR is de snelste legale straatversie van de 911 GT2 RS MR die met 6'40"300 op 25 oktober j.l. een nieuw rondercord zette op de 20,6 km lange Nordschleife van de Nürburgring. Het was de Duitser Lars Kern die aan het stuur zat. De Porsche GT2 RS MR met 515 kW (700 pk) was helemaal geprepareerd voor de poging door de Mathey-Racing Experts. De 31-jarige Porschepiloot maakte op 25 september 2017 ook deel uit van het team dat het absolute record zette met een serie-productie Porsche 911 GT2 RS.(wr)
Gisteren maakte MME bekend dat Jo Stenuit (49) de nieuwe Mazda Europe Design Director is. Hij volgt Kevin Rice op die in augustus 2018 Mazda verliet. Jo is gegradueerde van "the Royal College of Art in London en maakt al twintig jaar deel uit van Mazda's European Design Center in Oberursel in Duitsland. In zijn nieuwe rol zal Jo rapporteren aan Ikuo Maeda, Mazda's Global Design Chief, alsook aan Hajime Seikaku, dewelke Vice-President is van Mazda's Europese R&D-center.(wr)
HAMILTON IS NIET DE GROOTSTE WERELKAMPIOEN ALLER TIJDEN
Het is verleidelijk Lewis Hamilton als de grootste "aller tijden" aan te duiden als vijfvoudig wereldkampioen. Juan Manuel Fangio deed dit in héél andere, moeilijker omstandigheden hetzelfde. Of toch niet. Lewis heeft nooit de "Karusselbocht" moeten nemen. Lewis heeft nooit voor €1500 een eerste race als wereldkampioen moeten rijden. Het is Lewis gegund, maar beter doen als Michaël Schumacher zal moeilijjk zijn. De Fin Valtteri Bottas zal ook geen rol als Barichello bij Ferrari willen blijven invullen. 2019 wordt bijzonder interessant.(wr)
MAX VERSTAPPEN WINT GP VAN MEXICO, LEWIS HAMILTON WERELDKAMPIOEN
Max Verstappen heeft van start tot finish de GP van Mexico gedomineerd. Door Vettel (Ferrari) achter zich te houden kon Lewis Hamilton (Mercedes) in de 19de van de 21 races nu al zijn vijfde wereldtitel vieren. Daarmee komt hij statistisch op gelijke hoogte met de Argentijn Juan Manuel Fangio. De Brit heeft al laten weten dat het bij die vijf titels niet zal stoppen. In zijn achterhoofd spelen de zeven titels van Michaël Schumacher.
Maar tegen dat die zullen behaald zijn, zijn we minstens twee jaar verder. 31 december 2020 eindigen de Concorde Akkoorden en zullen de nieuwe eigenaars van de F1 sinds maart 2017, Liberty Media, een geheel nieuwe Formule 1 ten tonele voeren. Het is een intrigerende vraag of er daarin nog plaats zal zijn voor...Mercedes, Lewis Hamilton, Ferrari, Sebastien Vettels...Mogelijk jaagt Max Verstappen al een nieuwe titel na...Want wereldkampioen wordt die nu 21-jarige beslist. Mexico is de vijfde GP die hij sinds 2015 won.
Daarvoor moet men enkel die start van vandaag in de Autodromo Hermanos Rodriguez analyseren. Max, de jongen uit Hasselt, nam liefst drie wereldkampioenen te grazen: Lewis Hamilton (nu vijf titels), Sebastien Vettel (Ferrari) en Kimi Räikkönen (Ferrari). Hij domineerde als nimmer tevoren. Maar toen een verdienstelijke Daniël Ricciardo zijn "power" in de Red Bull zag wegroken, trachtte Max wat snelheid te matigen. Het is Haloween.
Spoken zijn er vandaag overal, een zeis was genoeg om de Red Bull in de vernieling te brengen. Mocht Vettel die geluksfactor hebben gehad, dan was Hamilton vandaag nog geen wereldkampioen. Maar de spoken verloren van de passie van een jongeman en diens Red Bull-Renault. Stoffel Vandoorne eindigde zesde. Dat waren de topics van een spannende GP van Mexico.(Walter Rombauts)
DANIËL RICCIARDO SNOEPT POLE AF VAN MAX VERSTAPPEN
Terwijl Max Verstappen in de drie vrije trainingen domineerde, heeft zijn ploegmaat Daniël Ricciardo de Red Bull in pole-position gebracht voor de GP van Mexico. Met slechts 26/1000ste van een seconde wist de Australiër de klus te klaren. Na de twee Red Bull's plaatste regerend wereldkampioen Lewis Hamilton zich op de derde startplaats voor Sebastien Vettel (Ferrari) die met 70 WK-punten achterstand stilaan de moed begint te verliezen. De GP van Mexico wordt morgen om 20.10 uur (onze tijd) gereden over 71 ronden van 4,304 km. De kans dat Lewis Hamilton zich daarin voor een vijfde keer tot wereldkampioen kroont is groot. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN HEERST OVER FP3 EN...HAMILTON EN VETTEL IN MEXICO
De FP3, derde en laatste vrije oefeningen voor de GP va Mexico, begon door een natte baan pas na tweeëndertig minuten. Toen de Spanjaard Fernando Alonso als "joke" de 4,304 km lange baan opreed met....hypersofts en uiteraard met 1'21"213 de snelste tijd zette was het hele coureursgezelschap geërgerd. De baan droogde op en de één na de ander liet de chrono's snellere tijden tonen. Tot op het laatst, nadat Bottas' Mercedes met een hydraulisch probleem onder de Virtuele Safety Car werd weggesleept, zette Leclerc even de snelste tijd.
Vettel kon die niet direct verbeteren, maar zette zich toch derde. Als een bliksemschicht sloeg Max Verstappen op de Autodromo Hermanos Rodriguez in : snelste tijd voor...Lewis Hamilton, Sebastien Vettel en Daniël Ricciardo... In de natte fase van de FP3 zette Stoffel Vandoorne zowaar een eerste positie neer. Maar voor héél kort weliswaar. Straks om 20 uur zal hij dit wellicht niet kunnen als de "bonzen" voor de pole-position rijden. Op dit moment heeft Max Verstappen een sterke optie genomen op de GP van Mexico. (Walter Rombauts)
Als je Lewis Hamilton pas op de vijfde plaats terugvindt zou dat kunnen duiden op een lauwe eerste vrije training voor de GP van Mexico. Toch was dat niet te merken als Max Verstappen werd gevolgd. De Red Bull-rijder vloog als door raketmotoren aangedreven over de Circuit Hermanos Rodriguez. Veel sneller dan zijn ploegmaat Daniël Ricciardo. Overigens reden de Renault's drie en vier. Het leek wel of Hamilton enkel een promenade hield. Wellicht zal dat straks in de FP2 niet meer zijn. (Walter Rombauts)
MAX VERSTAPPEN BLIJFT OOK SNELSTE IN FP2 IN MEXICO
Op tien minuten voor het einde van de tweede vrije oefeningen verloor de Red Bull van Max Verstappen alle power. Gele vlag. Dan kon hij plots weer verder en reed de pits binnen. Iedereen hield de adem in om de vraag of Max's 1'16"720 overeind zou blijven als scherpste chrono in FP2. En ja, zo snel was de Belgische Nederlander geweest. Ook in FP2 bleef hij baas over iedereen. Opmerkelijk feit was dat Sebastien Vettel zich naar de vierde plaats wrong, tussen de twee Renault's in, en dat hij in de Autodromo Hermanos Rodriguez de hoogste score haalt in een poll om wie morgennammidag de "pole" zal pakken. Hamilton reed bijna anoniem rond op de zevende plaats, wetend dat hij met 70 punten voorsprong op Vettel in de WK-stand zich geen hartvreterij op de nek moet halen. Maar ook omdat de Mercedes-motoren, ook die van Bottas oververhit raakten. Stoffel Vandoorne reed eens de vijftiende tijd. (Walter Rombauts)
CLUBSPORT-RACEWAGEN MET 700 PK VOOR 70 JAAR PORSCHE
Het gaat om een nieuwe uitvoering van de Porsche 935 die ten tijde van "La Formule Silhouette" uit de Porsche-fabriek van Weissach de actualiteit in reed. In die auto mocht ik voor het eerst naast Jochen Mass over het fabriekscircuit in Weissach razen. Donderdag 27 september jongstleden heeft Porsche de nieuwe 935 onthuld ter gelegenheid van het historische "Rennsport Reunion"-evenement op de Laguna Seca Raceway in Californië.
De 515 kW (700 pk) sterke racewagen met een carrosserie die doet denken aan de legendarische Porsche 935/78 zal in een beperkte reeks van 77 stuks worden geproduceerd. "Deze spectaculaire auto is een verjaardagscadeau van Porsche Motorsport aan zijn fans over de hele wereld", zei Dr. Frank-Steffen Walliser, Vice-President Motorsport en GT-wagens. "Omdat de auto niet is gehomologeerd, moesten de ingenieurs en designers zich niet aan de gebruikelijke regels houden. Ze kregen dus veel vrijheid bij de ontwikkeling". (Walter Rombauts/Foto's: Porsche)
RAÏKKÖNEN, WERELDKAMPIOEN 2007, LEERT ACHT WERELDTITELS HOE HET MOET.
De GP van USA begon weeral met een gele vlag - Alonso eruit - en een fikse dreun tussen titelpretendent Sebastien Vettel (Ferrari) en pechvogel Daniël Ricciardo (Red Bull) die voor de negende keer dit seizoen moest opgeven. In de start verschalkte de Fin Kimi Räikkönen (Ferrari) de regerende wereldkampioen Lewis Hamilton en zette een fors leiderschap in dat zou resulteren in een GP-zege. Zijn 21ste maar wel zijn eerste na ... 113 GP's sinds zijn zege in Australië 2013.
Twee piloten keken tegen een inhaalrace aan. Eerst Sebastien Vettel die door een gridpenalty vanop vijfde plaats startte en als verdoken opdracht had deze GP te winnen opdat hij nog enige kans op een vijfde wereldtitel zou maken. De tweede piloot was Max Verstappen die vanop de 15de plaats wegflitste en snel als de bliksem in de voorhoede post vatte. De bandenwissels brachten aanvankelijk niet de verhoopte duels, maar op tien ronden van het einde brak de hel los. Lewis Hamilton, slecht gepit, moest vanop de vierde plaats naar de eindzege dingen.
Bottas liet hem gedwee voorbij. Maar de viervoudige wereldkampioen keek dan tegen de achterkant van Max Verstappen's Red Bull aan. Een barrière voor iedere piloot sinds het wonderkind uit Hasselt de Formule 1 heeft omgewoeld. Op het moment dat Lewis Hamilton zijn aanvallen op Max inzette bleven er nog zes ronden te rijden. Aan de leiding reed dus nog steeds Kimi Räikkönen die eveneens de zegedrift van de Red Bullrijder in zijn nek voelde en soms de Red Bull groter in zijn achteruitkijkspiegels zag dan gewenst...
Max sloeg herhaaldelijke aanvallen van Lewis af. Toen deze het genoeg achtte, kwam de finale "tijgersprong" van de Mercedesrijder !!! Max Verstappen hield stand waardoor Lewis Hamilton te breed uitging, tijd verloor en berustte in een derde plaats. Daardoor kan hij zich vandaag nog niet voor de vijfde keer wereldkampioen noemen. Mogelijk is dat voor volgende week in Mexico. Toen Kimi Räikkönen als wereldkampioen 2007 met Ferrari, het steigerend paard als eerste in Austin over de meet mende, werd men bij Ferrari haast gek van vreugde.
"Iceman", vaak verguisd en belasterd, leerde op zijn manier acht wereldtitels (Vettel en Hamilton) hoe je eens op een andere manier wint. Grote verliezer, tot het trieste toe, kwam Sebastien Vettel vierde aan. Er resten nog drie races en alsmaar minder kansen om Hamilton van een vijfde wereldtitel te houden. Stoffel Vandoorne "pakte" de dertiende plaats. Als landgenoot onthouden we hem niet dat te melden. Voor het overige moet het gezegd dat slechts tien piloten van de twintig geen figurantenrol spelen. Kimi Räikkönen, sinds mensenheugnis immers groots, onderstreepte die ijzige vaststelling. (Walter Rombauts/Foto:Fiat)
"Lewis Hamilton behoort tot de beste autocoureurs aller tijden. Hij mag in één adem worden genoemd met Ayrton Senna en Michaël Schumacher". Dat beweerde vorige dagen de Spanjaard Fernando Alonso. Hij vergat er Juan Manuel Fangio bij te vermelden. En ook Alain Prost, Niki Lauda, Stirling Moss en andere Jackie Stewart's. Maar het is een feit. De Brit ging nipt Sebastien Vettel vooraf die dus tweede werd. Maar door de gridpenalty omwille van een rode-vlagsituatie die de Duitser slecht inschatte moet hij drie plaatsen achteruit. Hij vangt de GP van Amerika vanaf de vijfde plaats aan.
Max Verstappen (Red Bull) vanaf de vijftiende plaats op de grid. Hij kende technische pech (rechter-achterophanging stuk) en was voor geen mens nog aanspreekbaar. De Nederlandse Belg kampte tot dan uiteraard binnen de eerste vijf. Met - zoals alle snelsten - topsnelheden van 317 km/h die zelfs de dienstdoende helikopter niet kon volgen. Om Stoffel Vandoorne en Fernando Alonso te volgen was het niet moeilijk. Beiden haalden de Q2 niet. Onze landgenoot - volgend jaar met Pascal Wehrlein in de Formula E - was voor de zoveelste keer de traagste. Door zijn pole-position krijgt Lewis Hamilton nu toch wel echt greep op een vijfde titel. Alleen brute pech kan ervoor zorgen dat Sebastien Vettel de 67 punten verschil met nog vier races voor de wielen kan goedmaken. (Walter Rombauts)
VETTEL - FERRARI - GEEFT HAMILTON WAARSCHUWING IN FP3
De derde vrije oefeningen zagen in de Fin Kimi Räikkönen in de Ferrari een met de chrono goochelende "Iceman". Met 1'33"843 sarde hij de hele meute, vooral zijn eigen ploegmaat Sebastien Vettel. Natuurlijk ook Lewis Hamilton die zondag al wereldkampioen kan worden...Maar helemaal in het begin van dit laatste uur vrij testen, sprong Stoffel Vandoorne in de kijker door zich...derde (!) te plaatsen achter de twee Ferrari's. Weliswaar niet voor lang. De echt snelle jongens gingen elkaar te lijf met alle mogelijke bandencombinaties. Op het laatst monteerde Ferrari zelfs al gebruikte ultrasofts in de hoop ze zich nog vaster op het asfalt zouden kleven.
In ieder geval werd de FP3 een geluksuurtje voor het Italiaanse icoon. Meteen ook voor Vettel die de WK-leider op 0,073" van zich afhield. Lewis, die al vijf keer won in Austin, ligt er niet van wakker. Straks om 23 uur onze tijd worden de kwalificaties voor de "pole" gereden. Zoals gewoonlijk zal er dan hoogspanning in de lucht hangen, zonder stroomboten maar misschien wel met een flitsende hemel. Want in Austin is een onweertje nooit uit de lucht. Als dat fenomeen het circuit onderdompelt in water dan komt er gedonder van. Zelfs chronowijzers gaan dan rare standen geven. De GP van Amerika die zondag wordt gereden is de vierde laatste wedstrijd van het lange seizoen. Vettel staat 67 punten achter op Hamilton. Zo begint in ieder geval de koers.(Walter Rombauts)
HAMILTON IN STORTREGEN OOK SNELST IN FP2 IN AUSTIN
De tweede vrije training in Austin voor de GP van Amerika werd onder stortregens gereden. Eigenlijk kwamen pas na de helft van de verstreken tijd de auto's op de baan. Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton reed in zijn Mercedes probleemloos de snelste tijd in 1'48"716. De Fransman Pierre Gasley, volgend jaar ploegmaat van Max Verstappen, bracht zijn Toro Rosso-Honda...op de tweede chrono. Onze landgenoot Stoffel Vandoorne wist zich in deze apocalyptische zondvloed op de achtste stek te rijden. Plots wordt hij door iedereen geprezen.(wr)