Het heeft geen zin de GP van Spanje verder te bespreken. Iedereen heeft gezien hoe Ferrari en Lotus de hegemonie van Red Bull zoetjes aanvreten. Mercedes vond zaterdag de aansluiting met wat hun voornaamste concurrenten zijn. In de overtreffende trap zelfs want Nico Rosberg pakte de "pole" en Lewis Hamilton ging met de andere Mercedes achter hem op plaats twee staan. In de race zakten ze vanop het front weg. Hamilton buiten de punten, Rosberg eervol zesde. Dat is het hele verhaal.
Drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel finishte vierde en ziet zijn puntentotaal als WK leider als 89 geschreven. Maar in zijn zog volgt die sakkerse Kimi met 85 eenheden en Alonso met 72. Lewis Hamilton staat vierde met...50 punten. Logischerwijs is zijn kans om dit jaar een tweede wereldtitel te halen ei zo na weggesmolten. Vettel, Räikkönen en Alonso. Eén van hen drie wordt de nieuwe wereldkampioen in 2013. Volgende week in Monaco komt het spannend vervolg.(wr)
MASSA HOUDT MET 0,006s OVERHAND OVER RÄKKÖNEN IN FP3
Wanneer binnen een uur de kwalificaties op gang geflitst worden voor de "pole" in de GP van Spanje rijdt er vooraan een clubje nieuwe namen. Felipe Massa, met zijn Ferrari snelste in FP3. Kimi Räikkönen met zijn Lotus daar maar 0,006s achter. Maar ook Romain Grosjean in de Lotus, duellerend met Mark Webber in de Red Bull RB9-Renault. De Australiër laat zien dat hij in feite ook een echte wereldkampioen is. Niet gekroond maar als mens op eenzame hoogte in een bende onverlaten. Naar de vijfde race van het WK 2013 toe is de F1 nooit eerder zo spannend geweest. Alleen moet Mercedes trachten aansluiting te vinden met de top.(wr)
VETTEL HOUDT ALONSO ACHTER ZICH IN FP2 IN BARCELONA
Sebastian Vettel (1'22"808) heeft in de tweede vrije oefening in zijn Red Bull-Renault de Spanjaard Fernando Alonso (1'22"825) achter zich gelaten. Mark Webber (1'22"891) werd derde en neemt optie op een mededingen naar een overwinning. Met z'n drieën reden ze vandaag binnen één en dezelfde seconde. Kimi Räikkönen in de Lotus-Renault houdt vanaf de vierde plaats een oogje in het zeil, hoe hij morgen tijdens de derde vrije training de heren voor hem kan analyseren. Om 14 uur morgenmiddag jaagt hij als een bezetene naar de "pole" voor de GP van Spanje die zondag als vijfde race om het WK F1 doorgaat. Wie daar zondag wint rijdt over de rode loper naar Monaco waar een week later de mytische stadsrace doorgaat. Afspraak dus morgenochtend voor een FP3 waarin de Mercedes-boys Lewis Hamilton en Nico Rosberg heuse aansluiting zullen betrachten met...Red Bull, Ferrari en Lotus.(wr)
ALONSO-MASSA FERRARI DUBBELSLAG IN FP1 IN BARCELONA
Het zijn erg wisselende situaties geweest in de eerste vrije trainingen voor de GP van Spanje die zondag in Barcelona wordt gereden. De sessie begon onder regen. Sterke chrono's werden gestunt van Jean-Eric Vergne, Romain Grosjean Lotus-Renault, Adrian Sutil Force India, en Lewis Hamilton Mercedes. Maar twee minuten voor het afvlaggen na anderhalf uur experimenteren, zette tweevoudig wereldkampioen de Ferrari voor eigen publiek aan de spits: 1'25"252. Als in zijn schaduw plaatste Felipe Massa de tweede Ferrari op plaats twee. Deze namiddag wordt "Free Practice 2" gereden en wordt benieuwd uitgekeken naar de tijden die mannen als Vettel en Räikkönen zullen neerzetten.(wr)
Er leeft een gevoel alsof de animo weg is uit de F1. Iedereen is al druk doende met de nieuwe technische reglementen voor 2014 en het is alweer drie weken geleden dat de vierde GP van het seizoen - deze van Bahrein - is gereden. Drievoudig wereldkampioen Sebastian Vettel timmert al aan een vierde titel. Dat is tenminste een eerste bilan die we kunnen opmaken in de puntenstand: 1. Vettel Red Bull-Renault 77 eenheden; 2. Räikkönen Lotus-Renault 67 punten; 3. Lewis Hamilton Mercedes 50 points en 4. Fernando Alonso met 47 eenheden. Meteen de enige vier die eigenlijk nog aanspraak kunnen maken op de wereldtitel 2013. Vanaf onfortuinlijke Mark Webber, Felipe Massa en Romain Grosjean zijn het al figurantenrollen. Eén enkele glansrol links of rechts - zoals Monaco bijvoorbeeld - niet te na gesproken.
Het circuit van Catalonië in Bracelona heeft een lengte van 4,655 km en wordt in de wijzerzin gereden. Het tel 16 nijdige bochten maar wordt toch extra gekenmerkt door de 1,5 km lange rechte lijn waar uiteraard plankgas wordt gereden. Het is daar dat de motoren ten volle uit hun 18.000 t/m de paardenkrachten puren. Het is een fijnzinnige kunst om ervoor te zorgen dat de auto daar zo feilloos mogelijk door de lucht gaat, zonder teveel tegenstrubbelende aerodynamische attributen. Dit om de hoogste topsnelheid te bereiken. Toch is in zijn geheel het circuit van Catalonië gemiddeld op gebied van eisen aan motoren en aerodynamica. Daarom wordt het zoveel mogelijk gebruikt als testpiste voor de préseizoentraining. Het is zo'n beetje een "mixed" van alle andere omlopen die de kalender vullen. 55% van de 4,655 km worden plankgas afgelegd.
Het langste vollastgedeelte is natuurlijk de lange rechte lijn voor de stands. Ze biedt twee keer de gelegenheid KERS (Kinetic Energy Recovery System) voor het volle pond te gebruiken. Het systeem begint vanaf nul op te laden bij het overschrijden van de aankomstlijn, en een tweede keer kan het om in te halen. Toch moeten er dan op letten dat het koelsysteem van onze KERS op de RS27-motor niet wordt overbelast. Maar Renault is er nogal gerust in. Sinds Bahrein is de 50ste zege met een V8 RS27 binnen !
Maar er heerst onrust in het Koninkrijk van Fernando Alonso. Hij is het mikpunt rond de vraag of James Allison - gisteren weg bij Lotus - hem bij Ferrari komt versterken. De twee kennen elkaar als sinds 2000. Hoe de constructie in elkaar zat weet ik van buiten niet meer, maar Allison moet mee gebrouwen hebben aan de wereldtitels die Alonso in 2005 en 2006 bijeen raasde. Kimi Räkkönen, na vier races tweede in de stand om de wereldtitel 2013, ziet het allemaal met kille argusogen aan. Wat er precies gaat gebeuren weet hij niet, maar zijn sluwe blik vertelt al in hoeverre hij vanaf morgenochtend vooral zijn eigen kansen gaaf zal weten te houden. Intriges, gissingen, elkaar op het verkeerde been zetten, Formule 1 weer op zijn puurst.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Renault en Mercedes)