HAMILTON SCOORT 93STE GP, MERCEDES 7DE KEER WERELDKAMPIOEN OP RIJ
Lewis Hamilton is over heel de lijn de heerser geweest in de GP van Emilia Romagna waarin aanvankelijk training-snelste Bottas de leiding in handen hield. Max Verstappen zag kans in de start zich voor Hamilton te schuiven zodat een héél explosief treintje ontstond: 1. Bottas 2. Verstappen 3. Hamilton. Raar genoeg leek het erop dat de weldra zevenvoudige wereldkampioen (in GP van Turkije wellicht) geen aanvalsplannen voor Verstappen in petto had. De race scheen al in de plooien te zijn gevallen ! Tot in de negentiende ronde Bottas de pits opzocht om zijn mediums te vervangen door harde rubbers. Wat ook Max Verstappen deed.
In die fase, de 19de van 63 ronden, nam Lewis Hamilton de leiding en zette het tempo naar zijn hand. Het ene ronde-record na het andere sneuvelde en de mediums van bij de start hielden stand. Dat gaf de Brit de kans tot 29"898 voorsprong op te bowen om dan comfortabel de pits op te zoeken om harde banden voor de rest van de race... Bottas reed tweede maar kreeg last van een tekort aan grip door een beschadigde bodem waardoor Max Verstappen hem redelijk gemakkelijk voorbij kon rijden naar de tweede plaats op het podium... Weer leek het of de race was gereden. Bottas schikte zich in zijn lot en Max Verstappen ging op jacht naar...Hamilton met nog 20 ronden te gaan...
Lewis Hamilton hield Max Verstappen op afstand, maar de Red Bull-Honda-coureur rook een winnerskans en Max pikte al eens een snelste ronde mee. Tot in de 51ste ronde rechts achter aan de Red Bull de band scheurde en uit de baan schoof. Wat een ontgoocheling ! Vriend en vijand was het erover eens dat de Limburger ruimschoots die tweede plaats verdiende. Pech, pech, brute pech. Nauwelijks was de Red Bull van de piste gehaald of in de 52ste ronde beukte Georges Russell tijdens fors accelereren zijn Williams tegen de muur. Safety Car en iedereen er in een treintje achter tot in de 58ste ronde een restart werd gegeven met een verwacht duel tussen Bottas en Hamilton.
Dat kwam er niet. De man die vandaag zijn 93ste GP won, kraakte met snelste ronden iedere tegenstand. Alleenheerser gewoon op de 4,909 km lange omloop waar op 1 mei 1994 zijn idool Ayrton Senna het leven liet in de Tamburello-bocht. Lewis Hamilton - en Valtteri Bottas brachten ook een cadeau voor Mercedes mee naar het podium. Met name de zevende wereldtitel op rij voor Mercedes sinds in 2014 met de 1,6 V6 Turbo Hybrids in de F1 een aanvang nam. Lewis Hamilton zelf zal wellicht binnen veertien dagen in Turkije zijn zevende wereldtitel mogen vieren. Vandaag in Imola zette hij met ook de snelste ronde (1'15"914) en de (op)score van de zegen een zevenmijlsmars naar die titel in. (Walter Rombauts)
De uitslag:
1.Lewis Hamilton (Mercedes) 309,267 km in 1 uur 35'13"304 (194,871 km/h gemiddeld)
HAMILTON BLIKSEMSNEL IN ENIGE VRIJE TRAINING VOOR GP EMILIA ROMAGNA
Max Verstappen en Valtteri Bottas hebben hemel en aarde bewogen op het circuit van Imola om een meer en meer excrentriek wordende Lewis Hamilton van de snelste chrono te houden. Tevergeefs. De leider in de stand om het WK zette met 1'14"726 een ongenadige wijzerstand neer. Max Verstappen die 1'15"023 tweede werd, keek toch tegen een achterstand van 3/10de seconde aan. Anderhalf uur is er gereden en uit die data moeten de ingenieurs de coctail brouwen waarmee straks in de kwalificaties de "pole" moet worden gepuurd. Het is veertien jaar geleden dat er nog in Imola met F1 werd gekoerst. De omloop is helemaal veranderd en doet zonder publiek triest aan. Toch is het mogelijk zondag hier een spannende race te zien. In de omlijstingsraces van de Formula Renault Europ Cup zien we onze landgenoot Ugo De Wilde (18) na een podiumplaats in Spa vorige race, weerom in de top van de jonge beloftes. Straks om 14 uur zijn er de kwalificaties voor de pole in de F1. (wr)
Het zijn spannende kwalificaties geworden voor de GP van Emilia Romagna. Met een ontgoocheling voor Sebastien Vettel die pas veertiende start en Max Verstappen die in de Q2 lang in de stands stond om de mecaniciens "power" te doen vinden in de 1,6 liter V6 Honda Hybrid-motor. In extremis kon de Limburger zich nog vanuit een versmachtende Q2 naar de Q1 rijden in een indrukwekkende inhaalronde. De Q3 deed veronderstellen dat Lewis Hamilton zich nog een pole rijker zou maken. Maar de chrono van 1'13"706 uit zijn Mercedes werd geperst, kwam luttele seconden later dan de "moordtijd" van 1'13"609 uit de wielen van de Fin Valtteri Bottas ! Hij reed 97/1000ste van een seconde sneller dan de man die de WK-stand aanvoert. Max Verstappen, opnieuw mét power, sloot aan met een derde tijd voor Pierre Gasly en Daniël Ricciardo.
Na morgen moet blijken of een ingekort raceweekend van drie naar twee dagen in de smaak valt. Mocht dat het geval zijn dan willen de Amerikaanse eigenaars van de F1, Liberty Media, naar 23 races evolueren in 2022. Max Verstappen (22) heeft daartegen al - terechte - bezwaren geuit. Hij is overigens niet alleen. Ingenieurs, mecaniciens, teambazen, journalisten, commentatoren en al wie beroepshalve aan het circus is verbonden is zo goed als nooit meer thuis. Dat geeft sociale onrust is méér dan enkele families. Zelfs al wordt vaak gedacht dat het wereldje één grote "partouze" is. In concreto is dat niet het geval. Morgen is er in Imola de GP van Emilia Romagna. Het is eens een andere naam voor dezelfde twee duels. Max Verstappen tegen Bottas en Hamilton. En deze heren nog eens onder elkaar. Een mooie affiche al bij al in een decor dat druipt enerzijds van melancholieke, trieste geschiedenissen en anderzijds dronken makende levensvreugde. Dit laatste moet overwinnen, welke naam er ook wordt opgeplakt. (Walter Rombauts)
DE GP VAN EMILIA ROMAGNA ZONDAG IN IMOLA WORDT BEDEVAARTSPLEK
Vanaf vrijdagochtend worden de eerste vrije trainingen gereden in Imola om de "Grote Prijs Emilia Romagna". Het zou onze virologen, politiekers van alle opninies, alsook ieder rechtgeaard autopurist aangeraden zijn om aan die wedstrijd speciale aandacht te besteden. Om meerdere redenen overigens. Degenen wiens geheugen niet is aangetast door waan- en doemdenken, zullen zich herinneren dat op 1 mei 1994 het stuurgenie Ayrton Senna da Silva in de Tamburellobocht de dood tegenkwam.
Hij werd door Professor Sid Watkins per helikopter naar het "Hospitaal van de laatste Hoop" in Bologna gebracht. Officieel werd zijn overlijden pas om 20 uur 's avonds de actualiteit ingezonden. Wie zondag "Imola" zegt kijkt best één minuut in de grootste stilte in de spiegel. Buiten het daaruit vanzelf voortvloeiende zelfonderzoek zal de spiegel verder vertellen dat Bologna de hoofdstad is van de Noord-Italiaanse regio Emilia-Romagna.
Wie lang genoeg kijkt zal zien dat de uitvinder Evangelista Torricelli de barometer uitvond, en niet de regering De Croo I. Wie de spiegelhoeken afzoekt zal zien dat...Enzo Ferrari (1898-1988) er geboren is en ook de dictator Benito Mussolini. Er mag geen verwarring over ontstaan, maar "Il Commendatore" Enzo Ferrari was ei zo na geen dictator. Maar coureurs die voor hem hebben gereden, hebben soms wel dat onbehaaglijke gevoel gehad. Dat zijn zowat de redenen waarom de volgende F1-GP een bijzondere is.
Imola wordt er een bedevaartsplaats van. De torens in Bologna stonden niet zo scheef als die van Pisa, maar recht waren ze ook niet. Dus de zware aardbeving van 2012 is er niet de oorzaak van. Hamilton, Verstappen en Bottas kunnen zondag, na een minuut van ingetogen stilte aan die Tamburellobocht, wel een aardbeving op wielen veroorzaken. Zo hevig dat het asfalt door de Pirelli-rubbers tot stof wordt waarnaar iedereen, gelovig of niet, naar aardse essentie weerkeert.(Walter Rombauts)
UGO DE WILDE ONDERSCHEIDDE ZICH IN SPA IN DE FORMULA RENAULT EUROCUP
Het zal nooit een verhaal worden van vader Jacques Ickx die zijn zoon Jacky één van de beste autocoureurs van de wereld zag worden. Maar Olivier De Wilde, Franstalig journalist en beslist kenner van de autosport, heeft zoonlief Ugo wel zover gebracht dat hij een beduidende rol speelt in de Formula Renault Eurocup. Die hoogwaardige discipline van de Franse autoconstructeur werd als omlijstingsrace gereden in het kader van de voorbije 24 Uren van Francorchamps.
Ugo De Wilde (17) reed liefst vier ronden aan de leiding alvorens hij werd getemperd door technische problemen. Hij liet beslist een goede indruk na en wil dat volgende weekend voor de volgende F1-race in Imola ook doen. Daar presteerden hij en zijn team Arden al eerder goed. Met veel enthousiasme zou ik hier foto's van de jongeman afdrukken, maar de Belgische beperktheid in denken, laten niet toe - na herhaaldelijke verzoeken - van het team en zijn dirigenten foto's te bekomen ter publicatie. Omdat ik uit mijn vaders genen wél - misschien teveel - ruimdenkendheid meekreeg, wens ik jonge Ugo in zijn verdere autosportloopbaan steevast het hoogst mogelijke succes. (Walter Rombauts)