MARCHIONNE BROMT, MASSA STOPT EN HET EINDE VAN DE CONCORDE-ACCOORDEN IS IN ZICHT
Ferrari is het enige merk dat sinds 1950 - op één na op 13 juli in Silverstone - aan alle GP's in het wereldkampioenschap Formule 1 heeft deelgenomen. Voor die trouw beloonde Bernie Ecclestone in 1970 het merk met een aparte levenslange premie van 68 miljoen dollar per jaar. Kleinere teams in de "Formule One Constructors Association" hebben daarop al vergeefs veel kritiek geuit. Nu Bernie Ecclerstone (86) geen eigenaar meer is van de F1 en die dit jaar in maart voor 31 miljard dollar aan Liberty Media verkocht, is het niet onmogellijk dat bij het beëindigen van de "Concorde-accoorden" met de FIA in 2020 Liberty Media zal proberen deze overeenkomst te verbreken. De Concorde-accoorden in hun definitieve vorm zijn ingegaan op 1 januari 2013 en nemen een einde op 31 december 2020.
Wat Liberty Media wellicht nog niet weet, tenzij Ross Brawn het hen heeft verteld, is dat na 2020 de historische Formule 1 van gedaante zal veranderen. Dat Ferrari, Mercedes en andere Renault's er zouden uitstappen (ten gunste van een Formula E) houden zij niet echt voor mogelijk. Nochtans zijn er al vele teams die de "Barnum-aanpak" van Liberty Media, met muzikale omlijsting en vergane VIPS als attractie (bv Stevie Wonder en Bill Clinton) niet echt zien zitten. Liberty Media wil van de F1 een soort Plopsaland maken en dat valt niet overal goed.
Vergeten wordt dat de F1 het summum is van wat nu 66 jaar hoogtechnologische ontwikkelingen zijn geweest. De auto als begrip staat op een keerpunt. De doorontwikkeling van verbrandingsmotoren ziet zijn einde naderen. Renault, dat meer dan 116 jaar in de autosport op het hoogste vlak aanwezig is, weet net als alle andere constructeurs (niet het minst Mazda, zo in Tokio te zien) dat de auto zoals wij hem graag hebben uiteindelijk op waterstof zal rijden. Mits ze groen wordt geproduceerd. De elektrische auto zal net als nu de hybride, een laatste overstap zijn naar de echte zero-uitstoot (waterdamp) via waterstof.
Mogelijk wordt een nieuwe Formule 1 geboren en is de ver-Amerikaniseerde pretparkversie voor het museum. In ieder geval heeft Fiat-Chrysler CEO Sergio Marchionne te kennen gegeven zich terug te trekken uit de F1 als aan de premie zou worden geraakt. Nu moet de President van de Fédération Internationale de l'Automobile, Jean Todt, nog zijn mening geven. En die is niet Amerikaans/Engels gezind en ook niet echt F1 gezind. Meer bezorgd over verkeer, milieu en de Formula E. De elektrische éénzitters waarin Renault als drie jaar wereldkampioen is via e-dams...Wordt vervolgd. (Walter Rombauts/Foto's: Fiat en Renault)
Sinds mei 2007 - een jaar voor de bankencrash - is het de eerste keer dat technische problemen hebben verhinderd dat Walter Rombauts niet zogoed als dagelijks zijn autosteentje bijdroeg aan SeniorenNet.be. De computerproblemen hielden een week lang aan en zodoende viel de boeiende GP van Mexico letterlijk in de prullenmand. Vandaag heeft stichter, bezieler en IT-genie Pascal Vyncke gezorgd dat "Walter's Auto Cahiers" weer functioneert. Straks al brengt Walter Rombauts alweer enige al dan niet geliefde berichtjes.