Robotiek zal alles overnemen. Mensen, de zogenaamde "human beiings" die alles aandrufden trekken zich terug ! Elon Musk wil naar Mars en dan zeggen vaarwel aarde. Red Bull stelde hun "Halo-systeem" voor om het hoofd van de coureur te beschermen...Mag er aan een moeiijk vak - zoals ook dat van chirurg - nog een gevaarszone grenzen ? Een uitdaging. Of gaan we naar een steriele Formule 1 waarvoor de Robotauto's klaar staan. Back to Scalextric, zonder gevaar, alleen wat lachen... Einde historische F1 waarin ingenieurs, coureurs, mecaniciens en industrieën zich engageerden. Salontoestanden, pitpoezen en champagne, wat later op de avond al wat minder...voor wie het begrijpt. Salue, wonderbaarlijke historie van het presteren. Als de HEER Bernie Ecclestone zijn 85-jarig hoofd komt te leggen sluit hij een geschiedenis af die zijn voorgaande niet ken hervinden. Heren als...de controversiële Max Mosley en de teruggetrokken Jean Todt kunnen dan nog wat geven en nemen. Maar met Elon Musk en zijn Tesla, en de paraatheid van de Formula "e", wordt in 2017 een einde gemaakt aan een historisch monument/ de enige echte Formule 1. Geschreven in 1946, eindigend na 66 jaren in 2017.(wr)
Renault bevolkt mee met de Kadjar de drukke markt van de SUV's. Iedereen wil een "Sportly Utility Vehicle". Het idee van de SUV's en de Crossover's is uit de marktvraag ontstaan die naar de ingenieurs toe de wens uitte een terreinauto te hebben die het comfort van een limousine benadert en daarbovenop nog eens de emotionaliteit van een sportwagen op de straatstenen zet. Als opdracht niet min, maar omzeggens alle autoconstructeurs hebben aan die verzuchting van Koning Klant kunnen voldoen. Voor iets meer dan €37000 rijdt je in een Kadjar met al dan niet permanente vierwielaandrijving, handgeschakelde zesversnelligsbak, verwend door alle luxe- en veiligheidsvoorzieningen die men zich kan indenken. Deze meest uitgeruste versie reed Walter's Auto Cahiers onlangs
In de Kadjar zit men hoog. De grondspeling om in het echte ruwe terrein onstakels te nemen, speelt mee in die wagenhoogte. Anderzijds komt dat "troongevoel" dat in die lange auto overheerst tegemoet aan de ijdelheid van veel automobilisten. Mensen zien zich graag gekroond op een troon. Doordat de 4WD liefst niet permanent moet ingeschakeld zijn heeft men de keuze uit een zuinige tweewielaandrijving, of een heuse wegmagneet als de vier wielen happen en de differentieelblokkering, laat toe de grofste onbegaanbare paden te doorschommelen. Het spreekt voor zich dat in de gewone tweewielaandrijving - de voorwielen - het zuinigst wordt gereden. Met een gewicht van kg, een wielbasis van 4,25 meter en alle last die zo'n krachtpatser kan meesleuren door terrein en verkeer is 6,7 l/100 km bescheiden in die 130 pk sterke onwaarschijnlijke kleine viercilinder-turbomotor van 1198 cm3.
Het partnership van Renault en Nissan is bekend. Een alliantie die al meer dan tien jaar duurt en vruchten afwerpt. Daarom ligt het in de logica dat één en ander technisch wordt uitgewisseld. Dat is kostenbesparend, een grote zorg voor iedere constructeur, zeker voor volume-constructeurs. In het geval van de Kadjar is dat met zekerheid het CMF-platform dat evengoed voor de Nissan Qashqai geldt, er gevoelsmatig zelfs van is overgenomen. Net zoals de nieuwste Renault Koleos op datzelfde platform is getekend door een klinkende naam als Laurens van den Acker. Het moet voor hem een moeilijke klus zijn geweest de "badge-engineering" tussen zo'n twee kanjers van merken te klaren.
De 1381 kg die de auto weegt moeten "met verstand worden meegesleurd". Dat wil om te beginnen zeggen dat er "mikpunten" zijn. De eerste versnelling dient enkel om het gevaarte - met excuses, maar zo komt de Kadjar over bij iemand die door vlotte, snelle, sportieve laagzitters is verwend -uit rust op gang te krijgen. Het is aangeraden snel naar tweede te gaan en altijd op koppel van 205 Nm tegen 2000 t/m de zesde ingrijpende overdrive te bereiken. Anders is het hoger genoemde brandstofverbruik niet te realiseren.
Wie de zogenaamde sportnoot van deze SUV wil gebruiken, ziet een afschrikwekkend verbruik. En gezien de cilinderinhoud, het motorvermogen en het leeggewicht laat dat geen enkel verstandig mens twijfelen. Meer spierkracht zou de Kadjar ten goede komen. Maar kopers van dergelijke wagens zijn vooral gefascineerd door de veronderstelde macho-allure van deze - overigens indrukwekkende - auto. Zich boven de medemens verheffen mag iets kosten, al is het maar voor de schijn. Dat is het profiel van niet alleen Kadjar-kopers, maar van àlle eigenaars die zich met dit soort auto's in de files bevinden. Op het echte terrein zie je ze niet...(Walter Rombauts/Foto's:wr)
Als op 1 mei 2016 de GP van Rusland - binnen een week - als vierde race om het WK F1 2016 zal worden gereden, is dat een speciale gelegenheid. Zelfs in de wereldpolitiek. Bernie Ecclestone (85) is een goede vriend van Vladimir Poetkin. Dat is geen geheim. En als ze zo samen zitten te keuvelen zal Bernie, in de knie van Poetkin knijpend, en hem woordelijk zeggen "dat mensen het goed hebben is belangrijk Vladimir." De andere zal knikken en aan zijn glas champagne nippen. In zijn gedachte nodigt hij misschien zelfs President Obama uit om "zijn" Amerikaanse team HAAS eens te ontmoeten. Met Grosjean en Guitterez. Zo worden grenzen gesloopt, zo worden mensen vrij. Wereldijd heeft iedereen er belang bij. Merkel zal de afwas wel doen.
Ondertussen is die sakkerse Duitser Nico Rosberg (Mercedes W07) na drie overwinningen de uitdager voor ploegmaat Lewis Hamilton, driemaal wereldkampioen. Maar viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel, (Ferrari) wil daar een stokje voor steken. Hij wil Mercedes verslaan. CEO van Fiat-Chrysler raakt er zelfs van uit de bol" Als Elon Musk de Tesla 3 doet slaan, dan kopiëer ik me en geef hem een dagelijks Italiaan s tintje... Prachtig Sergio, genieeën als jij zijn er niet veel. Maar Alon Musk (CEO Tesla) heeft al kantklare batterijen voor thuis om de zonnen-panelen-energie op te slaan. Musk wil ook naar Mars. Musk werkt aan een terugkerende raket naar aarde.
Elon Musk, zoals alle diepdenkende wetenschappers, enigszins verlegen om de aandacht, jong, geniaal is onder te verdelen in figuren als daar waren Newton; Einstein; Edison's en andere Farady's. Dit is de zacht aanvoeldende aanloop naar de GP van Rusand, een auto-industrieel bepalend gegeven. Mogelijk van wereldformaat. Onder het motto "Heren, gebruik allen jullie verstand" Een global "understanding" is niet meer weg te denken. Dank aan de Dames én Heren met verstand.. Zondag is het de GP van Rusland, 'k wou dat ik naast Poetkin mocht zitten. Ik heb hem iets belangrijks te vertellen. Met een tolk, maar wel schouderschuddend. En hij - Mister Vladimir Poetkin - zal het nooit vergeten. "Zijn " Rus Daniil Kvyatt kan zondag in de Red Bullu niet winnen. Renault heeft nog even een adempauze nodig. (Walter Rombauts/foto's: Renault er wr)