Een consumentenorganisatie - altijd een gevaarlijke zaak - heeft via "WhatCar" laten weten dat uitgerekend de Volvo XC90 de minst betrouwbare nieuwe auto zou zijn. Dat verwondert mij. Ik heb in mijn lange leven met meer dan 5500 verschillende auto's mogen/moeten rijden. Niet één ervan was storingvrij over heel zijn gebruiksleven gezien. Wat wél het geval is, is dat dealers vandaag de techniciteit van hun producten niet meer kennen en het onderhoudspersoneel niet meer de snelle evolutie kan volgen. Ook mag niet worden vergeten dat Volvo al lang eigendom is van de Chinese autobouwer Geely. Toen Volvo in 1927 in Zweden ontstond behoorde het merk direct tot een geduchte concurrent van de Duitse kwaliteitsmerken. Om maar te zeggen dat Volvo "onbetrouwbaar" zou zijn is een boude uitspraak. De bedrijfsdirigenten misschien, maar zeker niet het product op zich. (wr)
Zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton heeft de chaotische GP van Toscanië gewonnen. Die werd in vijf bedrijven gereden. Het eerste bedrijf was al in de eerste ronde gedaan. Direct Safety Car die na zes ronden vervangen werd door een rode vlag die de race stopte. Iedereen naar de pits. "Louis" aan de leiding nadat effe Bottas hem een autolengte voor was, en ook Max Verstappen dacht de Brit voorbij te rijden. Max miste daarna de voeling met de spits door te weinig "power" en belandde in het middenveld. Er kwam in de derde bocht al een massabotsing waarbij Pierre Gasly, winnaar in Monza vorige week, Max Verstappen in de de zandbak katapulteerde. Opgave voor Max ! En ook voor Gasly. Toen na zeven ronden het veld opnieuw een restart kreeg met de groene vlag ging Bottas maar laat op de gasplank duwen terwijl achteraan in het veld iedereen al plankgas vooruit stormde....Met een gigantische nieuwe botsing die Latifi, Sainz, Giovinazzi en Magnussen als biljartballen tussen de muren deden spinnen.
Met nog 14 auto's werd de tweede staande start gegeven. Met 13 waren ze nog, want Esteban Ocon's Renaultmotor was oververhit en de Fransman moest opgeven. Direct nam Hamilton de leiding voor Bottas, Leclerc, Stroll en Perez. Uit de achterhoede werkten Lance Stroll en Daniël Ricciardo zich naar voor. Maar vooral Lance Stroll reed zich in de kijker. Vorige week hees hij zich nog op het podium in Monza. Die gelijkaardige mogelijkheid verdween in Mugello voor hem doordat hij in de 43ste van 59 ronden linksachter een platte band kreeg. Hij vloog zo hard van de baan dat de Racing Point letterlijk krom stond. De Canadees kwam er ongedeerd uit maar de bandenmuur was zo beschadigd dat er weer rood werd gegeven. Opnieuw werd de race gestopt !!!! Alleman terug in de pits. Wachten op een nieuwe, derde staande start. De berging van de Racing Point, die wat smeulde, duurde zo lang dat de vraag rees of de 2 uur-grens van een GP niet zou worden overschreden ? De race-directie besliste alle ronden te laten rijden, zich baserend op het feit dat de twee uur de échte rijtijd vullen, en niet door de noodsituaties kan worden beïnvloed.
Dus een derde staande start met direct Lewis Hamilton in zijn #44 aan de leiding, Bottas in zijn schaduw en allebei op snelle softs. Om beurt draaiden ze de snelste ronde voor dat ene WK-punt meer. Tot de grootmeester finaal met 1'18"833 dat één WK-punt binnenhaalde en Bottas psychologisch gas lostte en zich schikte in het feit dat Lewis Hamilton zijn positie in de WK-stand met 26 punten verrijkt en duidelijk op weg is naar een zevende wereldtitel. Max Verstappen ziet door het gebeuren vandaag zijn kansen om vice-wereldkampioen te worden zéér geslonken. De Limburger stak zijn ontgoocheling niet weg. In zijn plaats stapte ploegmaat Alex Albon op het derde trapje.(Walter Rombauts)
HAMILTON PAKT ZIJN 95STE POLE EN NIEUW RONDERECORD IN MUGELLO
Een gele vlag op één minuut voor het einde van de kwalificaties omdat Esteban Ocon (Renault) spinde zal altijd de vraag onbeantwoord laten of Bottas die de drie vrije trainingen domineerde, ook de "pole" van Hamilton kon afpakken. De Fin vertrekt nu 59/1000ste van een seconde achter de zesvoudige wereldkampioen. En Grote Max, reed zich vlak achter de Mercedessen op de derde startstek. Ploegmaat Albon verbetert iedere race - een goeie zaak voor de stand in het WK-Constructeurs - en weerstond Charles Leclerc die voor Ferrari de eer redde met een vijfde tijd.
Sebastien Vettel wist zich niet te plaatsen en start op de veertiende plaats. In de WK-stand voor de piloten verdedigt Max Verstappen zijn tweede plaats tegenover Bottas. Morgen is vuurwerk in het mooie, snelle Mugello verzekerd. Mick Schumacher zal er morgen ook een demonstratie geven met de Ferrari waarmee zijn vader in 2004 wereldkampioen werd. Ter gelegenheid van Ferrari's duizendste GP en op het circuit waar Michaël wellicht honderdduizenden testkilometers verorberde. (Walter Rombauts)
Lang hielden de twee Mercedessen van Bottas en Hamilton zich in de 1'16". Veel sneller dan de rest. Na driekwart uur wist Max Verstappen zich toch tussen de twee sterwagens te wringen. Ook in 1'16"... Lance Stroll werd vierde met de Racing Point-Mercedes, de auto die volgend jaar Aston Martin heet en waarin Sebastien Vettel volgend jaar zal trachten zich opnieuw met Hamilton te meten. Straks voor de kwalificaties zal de spanning te snijden zijn. (wr)
Valtteri Bottas heeft de tweede vrije ofeningen gedomineerd. Eén én twee voor Mercedes omdat de zesvoudige wereldkampioen Lewis Hamilton zich de tweede tijd toeëigende, maar niet in dezelfde seconde als de Fin. Bottas chrono is ook een nieuw baanrecord. Norris crashte, Perez en Grosjean hadden een incident dat verbaal langs de boordradio werd uitgevochten met de moderne "fuckwoorden" van het Nieuwe Normaal. Charles Leclerc voelt zich wat opgelucht nu de breuk Vettel en Ferrari een voldongen feit is. Hij pikt net niet aan bij spits, al was hij vanochtend derde. Morgen zijn er de derde oefeningen en dan de kwalificaties.
Op de aanwezigheid van 2880 toegelaten fans op de tribunes en de bordeauxrode Ferrari's omwille van hun 1000ste GP na, bood de eerste vrije training in Mugello alleen een duel tussen Bottas en Verstappen. Alleen zij sloegen erin de chrono op 1'17" te dwingen. Wat opviel is dat alle coureurs veel ronden maalden. Dat komt omdat de Autodromo Internazionale del Mugello voor vooral de jongeren nieuw terrein is dat moet worden verkend. Straks zijn er de tweede vrije oefeningen, waarin de tijden scherper zullen worden bijgesteld.(wr)
NÜRBURGRING KADER VOOR TWEEDE RACE PORSCHE CARRERA CUP BENELUX
Na een seizoensopener in Zolder drie weken geleden, werken de "Porsche Carrera Cup Benelux" én de "Porsche Sprint Challenge Benelux" dit weekeinde op de Nürburgring de tweede ontmoeting van het seizoen 2020 af. De unieke Nürburgring is voor beide kampioenschappen de enige uitstap buiten de Benelux. In het kader van de DTM-race zijn de piloten van de twee hogergenoemde hoogwaardige competities vast van plan hun deel van het spektakel aan te leveren.
Na in de twee races van de Porsche Carrera Cup Benelux ieder een zege te hebben gescoord zullen de jonge Nederlanders Loek Hartog (17) en Morris Schuring (15) hun duel in het Eifelgebergte verder zetten. De meer ervaren vertegenwoordiger van Bas Koeten Racing weet dat zijn jonge rivaal van "Team GP Elite" in ieder geval grote ambities koestert !!!
Tegnover deze twee coureurs uit de Pro-categorie zijn ook heel wat piloten uit de Pro-Am vast van plan om zich op de Grand Prix-omloop van de Nürburgring - dus niet de groene hel - in de kijker te rijden. Te beginnen met de titelfavorieten, de Belgen Michaël Cool (NGT-Racing) en Nicolas Vandierendonck (EMG Motorsport) Behalve Bas Barenburg (Bas Koeter Racing), in Zolder tweemaal op het podium in de klasse, zal het Belgisch duo ook andere Noorderburen als Tijn Jilessen (PG Motorsport) en Huub van Eijndhoven (JW Raceservice) in de gaten moeten houden.
Die twee zorgen meteen voor de aanwezigheid van twee nieuwe teams in het kampioenschap. Kenners kijken ook uit naar de come-back van Carlos Rivas in het Benelux-kampioenschap. Na in de Duitse Cup de Pro-Am rangschikking te hebben gewonnen, komt de Luxemburger nu uit voor het prestigieuze Black Falcom, kortom in de strijd om de Pro-Am podiumplaatsen zal het er spannend aan toe gaan.... In de Am-klasse is dubbele Zolder-winnaar Gilles Smits weerhouden wegens andere verplichtingen, wat vader en zoon Verhoeven (Jean-Pierre en Jaxon) zou moeten toelaten om hoog te scoren.
Voor alle bovenvermelde deelnemers vormen de sprintraces ook een gelegenheid om punten te scoren voor de Porsche Sprint Challenge Benelux, die hun korte races delen met die van de Cup. Daarnaast werken ze ook een race af over 55' met daarin een verplichte pitstop. Dat geldt voor iedereen, behalve voor Loek Hartog en Morris Schuring. Drievoudig Sprint Challenge-winnaar Schuring, die de beste was in de twee races van 30' én de lange van 55', wou tijdens de seizoensopener vooral kilometers afmalen, maar in Duitsland zal hij zich helemaal toeleggen op de Porsche Carrera Cup Benelux. Zo geeft hij zijn speelkameraadjes van de Sprint Challenge, degenen die met hun Porsche 911 GT3 Cup zijn ingeschreven in de Pro-Am en Am-categorie, vrije baan.
In de Porsche Sprint Challenge Challenge Benelux zijn ook meerdere Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport actief. Thierry Vermeulen, ongenaakbaar in Zolder, hoopt zijn Team GP Elite opnieuw successen te bezorgen. De renstal is overigens goed vertegenwoordigd, met nog drie andere piloten: Steven Van Rhee, Harolg Goddijn en Alexandre Goddijn. De Belgen hoeven er echter niet voor onder te doen want RED ANT Racing zet ook een GT4 in voor Sven Van Laere en Ayrton Redant, die vorig jaar al toonde zich in zo'n Cayman razendsnel te rijden.
De vrije trainingen worden op vrijdag gereden van 9.50 tot 10.30 uur en van 17.20 tot 18.00 uur. De kwalificaties worden zaterdag vanaf 11.45 uur gereden. Om 17.30 uur wordt die dag ook de eerste sprint van 30' gereden. De tweede start is zondag om 11.45, net voor de DTM-race. De Porsche-race over 55' neemt vervolgens een aanvang om 16.55. Uitstekend nieuws daarbij is dat de drie koersen live zullen te volgen zijn op Youtube en Facebookpagina van de Cup-Benelux en de Sprint Challenge (Walter Rombauts/Foto:Porsche)
PEREZ VERLAAT EIND DIT JAAR RACING POINT, VETTEL NEEMT ZIJN PLAATS IN
De Mexicaan Sergio - Checo - Perez (30) verlaat eind van dit seizoen Racing Point. Hij ruimt baan voor Sebastien Vettel (35) die dan voor "Aston Martin" zal rijden. Het huidige team zal normaal gesproken die prestigieuze naam van een verder noodlijdende autofabrikant krijgen. In de wandelgangen wordt gezegd dat Toto Wolff, teamleider van Mercedes, een serieus pak aandelen in het team zou krijgen of al hebben. Morgen beginnen de vrije trainingen voor de GP van Toscanië in Mugello. Al zal het voor vele nieuw zijn, het is eeen vroeger testcircuit van Ferrari dat daar zondag zijn 1000ste GP zou rijden.
Helemaal in donker-bordeaux geschilderd. Het blijft nog rode wijn maar de legendarische firma uit Maranello moet momenteel veel water bijd de wijn doen. Commercieel gaat het echter goed voor het merk. Maar F1 en "de commerce" zijn twee verschillende aspecten geworden. De slogan "winnen op zondag is verkopen op maandag" heeft afgedaan. Dat geldt ook voor Renault, Mercedes of zelfs motorleverancier Honda.
Tot grote verbijstering heeft de hectische race van vorige weekend in Monza de niet-conservatieven binnen de F1 (lees:Liberty Media) de idee doen opperen om de startgrid achterstevoren te laten vertrekken...Kwestie van altijd een inhaalrace te hebben zoals Hamilton vorige weekend moest doen.... Het duidt op de kermissfeer die de Amerikanen er naar voorbeeld van de Indy Car willen inbrengen. Zij liggen ook aan de basis van dat alsmaar uitrukken van de Safety Car, ook voor prulincidenten, om dan de kijker te plezieren met een restart. Amusementsgewijs goed gezien maar ontdaan van iedere historische Formule 1-waarde. Morgen dus spanning in Toscanië. (Walter Rombauts)