CARLOS SAINZ - FERRARI - WINT EERSTE GP IN INFERNAAL SILVERSTONE
De Spanjaard Carlos Sainz heeft na zijn eerste pole-position gisteren, vandaag ook zijn eerste GP gewonnen. In zijn 151ste GP hield hij in zenuwslopende omstandigheden de "Driver of the Day", Sergio Perez achter zich, maar ook een herboren Lewis Hamilton die héél even de winnaar leek te wordeb. Max Verstappen was bij de start het snelst weg. Voor Sainz, Hamilton, Leclerc en Alonso. Achter hen onstond, nog voor de eerste bocht, een hellistisch vuurwerk met Albon, Russell, Tsunoda, Ocon en de Chinees Zhou. die als kaatsballen alle kanten opvlogen. Tegen de muur, tegen elkaar en Zhou ging daarbij over de kop en schoof op zijn "Halo"-bescherming tot tegen én over de bandemuur. Even werd sinds lang het ergste gevreesd. Maar de "Halo" bewees weer zijn waarde. Guanyo Zhou kwam er zonder kwalijke verwondingen uit. Analytisch bekeken was de "veroorzaker" van dit alles George Russell. Ik bespaar u de analyse. Ze is een artikel op zich.
Koersdirecteur Niel Wittich veranderde direct geel in een rode vlag die alles voor 53 minuten zou stoppen. Nadat het hellevuur was geblust, de rommel opgekuist, bij Alpine nog de auto van Ocon opnieuw rijklaar gemaakt, kwam de restart waarbij Max Verstappen weer braafjes op de tweede lijn moest vertrekken en zich dus ontstolen zag van zijn leidersplaats in de pas begonnen race. Schande. Met nog vijftig ronden van 5,891 km te gaan nam Carlos Sainz de leiding met achter zich Max Verstappen en Charles Leclerc. Max Verstappen kwam aan de leiding toen Sainz een foutje maakte, maar zelf liet hij ook een steek vallen waardoor Leclerc achter Sainz kwam. De Monegask eistte van teamchef van Ferrrari, Mattias Binotto, dat Sainz hem moest voorlaten gezien zijn situatie t.a.v. Verstappen in de stand om het WK. Dat gebeurde niet.
In ieder geval leidde na alle bandenwissels Lewis Hamilton in de 26ste ronde met liefst 18" voorsprong. Maar Mercedes besloot zijn mediums te vervangen door harde rubbers. De pitstop kostte veel tijd en Lewis viel terug naar de derde positie. Het stilvallen van de Alpine van Esteban Ocon op het rechte stuk lokte weer 8' Safety Car uit, tijdens dewelke iedereen softs ging halen, behalve Leclerc, en het hele zootje zich weer kon bijeenpakken voor een laatste racestart. Een ongewilde sprintrace. Daar hield Carlos Sainz stand, reed Sergio Perez even Lewis Hamilton plat, maar deze pakte in een volgende bocht de beide kandidaat-winnaars en reed naar de zege...Maar Sainz en Perez herstelden de situatie en Carlos Sainz zag zijn jongensdroom uitkomen. Winnen in een GP, en dan nog die van Engeland. Charles Leclerc is zeer ontgoocheld, terwijl Max Verstappen lelijke woorden uitte maar solied leider blijft in de voorlopige stand om de wereldtitel. Hamilton pakte met 1'30"510 wel één WK-puntje voor de snelste ronde mee. Walter Rombauts/Foto:Vladimir Rys)
CARLOS SAINZ - FERRARI - SCOORT ZIJN EERSTE POLE IN SILVERSTONE
De weerman heeft meegespeeld in de kwalificaties voor de GP van Engeland. Sommigen, o.a. Ocon, Bottas en Gasly, werden er door afgestraft en haalden de Q3 niet. Maar dan brak op het spekgladde 5,891 km lange circuit van Silverstone een chronostrijd uit die ongezien mag worden genoemd. Zelfs de Chinees Zhou in zijn Alfa Romeo nam in het begin even de voorlopige pole. Maar dan kwamen de zwaargewichten elkaar aan de spits van de tabellen afwisselen.
Toen Max Verstappen in zijn Red Bull 1'41"055 liet noteren veronderstelde iedereen dat de polesitter bekend was. Maar neen, uit de watermuren doemde als een rode stier, niet die van Red Bull, maar de Ferrari van de Spanjaard Carlos Sainz op met 1'40"983 ! Verpletterend, zelfs voor WK-leider Max Verstappen. Die ziet zich morgen op de startgrid eigenlijk gesandwiched tussen Sainz voor hem en Charles Leclerc achter hem. Vanaf de vijfde stek kan zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton wijs de startverloop volgen en er zijn race naar richten. De tiende GP van het seizoen kondigt zich ongemeen boeiend aan. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
SAINZ - FERRARI - ZET ORDE OP ZAKEN IN FP2 IN SILVERSTONE
De tweede vrije trainingen waren het volgen waard. Liefst vier teams vormen de eerste vijf. Met een bliksemschicht als tijdverschil tussn hen in. Er wordt nu al reikhalzend naar de FP3 van morgen gekeken en tot slot wie er de pole zal veroveren.(wr)
BOTTAS - ALFA ROMEO - SNELST IN VERREGENDE FP1 IN SILVERSTONE
Het regende als de eerste vrije trainingen voor de GP van Engeland begonnen. Na een kwartier droogde de zon de baan op en nadat Carlos Sainz in 1'42"967 een eerste officiële tijd had gezet, begon het opnieuw te regenen. Voor lang en met nog 24' te gaan in deze FP1 bleef iedereen in de pits. De stand was toen 1 Sainz 2 Leclerc 3 Bottas 4 Schumacher 5 Zhou... Iets meer dan 12' voor het einde kreeg Lewis Hamilton het op de zenuwen en reed op intermediates 1'49"476, lang niet genoeg om indruk te maken. Maar de zevenvoudige wereldkampioen had waargenomen dat hij het op slickx kon proberen... Met eerst een vijfde en direct daarna een tweede chrono.
Mogelijk had Max Verstappen zich in de spits kunnen mengen, maar omdat Lance Stroll zijn Aston Martin in "Copse" in het grind plofte, werd na geel direct rood gegeven en kon de Red Bull-coureur zijn poging niet voleindigen. De sessie werd door Stroll 30" te vroeg beëindigd. Straks zijn er de tweede vrije trainingen.
Tot dan kunnen we nog vertellen dat men voor manifestaties vreest in Silverstone zoals in 2003 een katholieke priester Cornelius Horan voor onheil zorgde door aan "Hangar Straight" tijdens de race de baan over te lopen. Of zoals recenter in 2020 "Extinction Rebellion" er in slaagde voor de start een protestspandoek op te voeren. Als afsluitertje van deze omzeggens niet gereden FP1, moeten we noteren dat Francorchamps en Paul Ricard niet meer op de voorlopige kalender van 2023 bij Liberty Media voor komen. (Walter Rombauts)
MEMORIES: GERHARD BERGER VIERT ZIJN 35STE VERJAARDAG BIJ FERRARI
Ayrton Senna da Silva was nog geen twee maanden omgekomen op 1 mei 1994 in Imola of de Formule 1 ondervond dat het leven gewoon door gaat. Op zaterdag 27 augustus 1994 vierde de Oostenrijker Gerhard Berger - Ferrari - zijn 35ste verjaardag. Gerhard Berger, die een intieme vriend van Ayrton Senna was sinds 1981, won 10 GP's van de 210 waarin hij de start nam. Zijn eerste was de GP van Oostenrijk in 1984 en zijn laatste de GP van Europa in 1997. In dezelfde Tamburellobocht waarin Senna het leven liet, kwetste Gerhard Berger zich ook aan zijn hand die was verbrand tijdens die spectaculaire maar goed afgelopen crash. Hij is de zoon van een transportondernemer en werd in het Oostenrijkse Wörgl geboren op 27 augustus 1959. In de F1 reed hij voor Benetton, Ferrari en Mc Laren. Hij was een minzame man die erg open stond voor een zinnig gesprek. (wr)
MEMORIES: HOE SAAB IN DE 9-5 IN 1998 DE NEKSLAG WIST OP TE VANGEN
De "coup-de-lapin", of de nekslag die bij auto-ongevallen vaak verstrekkende gevolgen had, is door het Zweedse merk Saab in 1998 opgevangen in de modellen 9-5 en uiteraard ook in de volgende series. De afbeelding toont perfect hoe dit in zijn werk ging. Saab, Volvo en Mercedes waren overigens ronduit pioniers in zowel de actieve- als de passieve veiligheid. Vele concurrenten namen er een lesje aan. (wr)
ALS ZELFS CHRISTIAN HORNER TOEGEEFT DAT MASI IN ABU DHABI VERKEERDE BESLISSING NAM IN WK-TITEL...
Abu Dhabi 2021 is nog niet verteerd. Naarmate we dichter bij de GP van Engeland komen, en de maskers totaal afvallen, heeft teammanager van Red Bull Christian Horner toegegeven dat koersdirecteur Michaël Masi in de beslissende race in Abu Dhabi een verkeerde beslissing nam. Daarmee nam hij de achtste wereldtitel van Sir Lewis Hamilton af. Die reed 12" voor op zijn tegenstander Max Verstappen. Maar door het op de baan brengen van de safety car sloot de Hasselaar terug aan achter Hamilton. Bovendien had Verstappen - en dat was slim en Hamilton kon dat ook hebben gedaan - had de Red Bull-coureur nieuwe zachte banden gaan halen.
Toen de laatste ronde werd vrijgegeven was het voor Max een klein kunstje over Hamilton te gaan wiens banden al "op" waren. Maar met 12" voorsprong nog met gemak die laatste ronden hadden standgehouden. Strikt genomen hoeft men nu de zogenaamde wereldtitel van Max Verstappen af te nemen en Hamilton zijn achtste titel toe te kennen. Een juridisch gevecht hieromtrent zou een nooit eerder gezien precedent in de Formule 1 zijn. Of Mercedes dat aandurft met mogelijk merk-imagoschade is zeer de vraag. Maar hoe het ook loopt Max Verstappen's titel zal altijd een controverse oproepen. (Walter Rombauts)
Niemand anders dan Adrian Newey kan de nieuwe hypercar van Red Bull hebben gemaakt. Er was enige tijd geleden al een voorloper, de Aston Martin "Valkyrie" waarover heel geheimzinnig werd gedaan, en beslist legaal is voor het wegverkeer. Hij werd tussen 2014 en 2016 ontwikkeld. Maar deze "RB17" wordt niet de eerste "straatversie" van Red Bull Advanced Technologies", in mijn hoofd moet ik dan altijd terugdenken aan een evenzeer genie, Gordon Murray die de "straatversie" van Mc Laren concretiseerde. Vandaar. Of de Hypercar van Red Bull naar Le Mans gaat is zeer de vraag. Er wordt een V8 Hybrid engine ingelegd die goed is voor 845 kW (1150 pk). Er raakte ook bekend dat er 50 exemplaren van zouden worden gemaakt. Wie het kleinood denkt te kunnen aanschaffen legt best 5,8 miljoen Euro opzij. Snel zijn, want de infaltie zal er aan vreten. Volgens Newey zelf is deze RB17 enkel voor circuitrijden bedoeld. Een hypercar met twee zitplaatsen zodat de passagier de sensatie van een F1-auto kan ervaren. Want dat is de RB17, een F1 met een elegant kleedje aan. (Walter Rombauts)
Morgen beginnen de eerste vrije oefeningen om de GP van Engeland, tiende wedstrijd om het WK F1. Vorig jaar begon daar de herrie toen Lewis Hamilton er volgens velen Max Verstappen uittikte tegen 300 km/h. De Brit, die zeven keer wereldkampioen is, ondergaat daar ook vandaag nog de blammage, met nog wat racisme er omheen geweven. Dat Max Verstappen in Monza over het hoofd van Hamilton reed, geenszins naar mogelijke verwondingen geïnteresseerd was, is blijkbaar alweer geklasseerd.
In ieder geval hebben de nieuwe F1-bolides al negen races achter de banden en daarvan heeft Max Verstappen er zes van gewonnen. Daarmee troont hij met 175 punten op de eerste plaats in de WK-stand. Zonder pech zou de Red Bull-coureur zich binnen drie races al tot wereldkampioen 2022 kunnen gekroond zien. Sergio Perez heeft van 129 punten weet zijn lot bezegeld dat hij achter Max Verstappen zal moeten eindigen. Uiteraard zal Charles Leclerc (Ferrari) er alles aan doen minstens de tweede WK-plaats te pakken. Maar gezien mechanische pech terug zijn intrede in wat een volmaakt concept leek te zijn, nog eens verhoogd met "surpoising", ook dat voor de Monegask geen gemakkelijke opdracht. Morgen zien we hoe de kaarten sinds Canada opnieuw zijn geschud. (Walter Rombauts)