De promotoren van het nieuwe Belgian Racing Car Champioship kregen kippenvel als om klokslag 14 uur deze namiddag de eerste auto's de baan opstoven voor de eerste vrije trainingen van het BRCC. Zaterdagnamiddag zijn er twee kwalificatiesessies van 45 minuten. De twee shortraces worden vanaf 10.15 uur zondag kort na elkaar afgewerkt en om 15 uur is er de eerste Long Race voor het Belgian Racing Car Championship. Dat dit in een ongelooflijk korte tijdspanne is gerealiseerd door Kronos Events is niemand ontgaan. Marc Van Dalen en Jean-Pierre Mondron waarden zo achter de coulissen rond om op de kleinste details te letten waarmee de organisatie nog kan worden verbeterd.(wr)
ZOGENAAMDE MINISTER PRESIDENT START VOLVO V40 PRODUCTIE OP
Het tot de Chinese groep Geely behorende Volvo kan voor wat
ondergetekende betreft niets dan lof worden toegezwaaid. Volvo produceert de
V40 in Gent, 90.000 per jaar, en de auto is onbetwistbaar een leider in de
Premium Hatchbacks. Overigens produceert Volvo (= Ik Rijd) sinds 1927 knappe
autos en (wr-tussen-haakjes-zoals-ik-het-leven-werd-binnengetrokken) kan geen
enkele, maar dan ook geen enkele kritiek verdragen op een kroonjuweel. Hoewel
wr ook weet dat de 780 een misgeboren auto was, net als de Ritmo voor Fiat dat was.
Maar die dingen gebeuren, in ieder autoleven, in ieder mensenleven.
Volvo verdient verder alleen lof. Dat ze beroep doen op een
niet democratisch verkozen Minister President om de productie van een model op te
starten dat Mercedes, Audi en BMW kopzorgen zal bezorgen, geeft een wrang
gevoel. Was het niet diezelfde zelfgenoegzame mijnheer die destijds Opel ging
redden ? Hopelijk laat niemand hem zolang aan de machtsgeilheid dat hij later
ook Volvo Gent komt sluiten. Met minder bravour dan. Volvo ik word er stil
bij is zo grensoverschrijdend dat ik Premier Elio Di Rupo zou hebben verwacht
om op die startknop te drukken. De Volvo V40 was al in de glittershow van
Genève te zien. Een onbenullig detail.
Nooit zal ik de Premier Di Rupo kunnen bewonderen. Maar
respecteren wel. Er is in mijn simpele geest altijd meer waardering voor mensen
die iets doen, dan voor degenen die alleen show verkopen en uiteindelijk bij
de pakken blijven zitten. Chris Peeters schoolvoorbeeld rond Opel (-dat nu ook
de Astra in Russelsheim dreigt te verliezen) is daarbij in de geheugenis
geprint. Een man van veel woorden en weinig doen. Net als Ingrid Lieten ook
niet democratisch verkozen de ene dag minister van afwas is en de volgende
dag van Innovatie Welke innovatie ? Waar is die te zien ? Werklozen meer,
alsmaar meer ontwrichters van ons gedegen sociaal stelsel, Europa dicteert. Wat
eigenlijk ? Belastingen betalen, alsmaar meer op de zotste dingen. Op je eigenste
bestaan betaal je belastingen. Stop !!!!
Anders zou ik niet meer kunnen gezegd krijgen dat die Volvo
V40 een kanjer is. Voor deze uitspraak is geen smeergeld betaald. Het is gewoon
wat ik van Volvos klasse doorheen vijftig jaar échte autojournalistiek heb
onthouden, en met mijn pen neerschrijf, en niet die van ambtenaren die bijklussen. Die zelfs niet op hun werk moeten zijn...maar lustig naar de voorstelling van Model-X op Capri kunnen gaan. Op de kosten van de belastingbetaler. Terwijl de échte beroepsjournalist de kaas van zijn boterham wordt geritst door diezelfde ambtenaar...!!! Maar toegegeven de slijmerige ambtenaren zijn beter af. Ze
hebben fabrieksfotos van de nieuwe Volvo V40. Ik heb niets van dat alles. Toch
zou ik niet willen wisselen in mijn simpel riant dagelijks bestaan. Als je s
morgens in de spiegel kijkt, en je ziet op je eigenste wezen integriteit, dan
is dat een goed begin van de dag. Niet meegedaan aan graaicultuur. Schulden
altijd netjes voldaan. Aan niemand merci moeten zeggen
Toch is er altijd wel iemand waaraan je denkt en in je
binnenste merci zegt. Zoals Volvo, zoals Mijnheer Luc Bracke, Mijnheer Roger
Tripnaux, Mevrouw Tania Cerceni, Mijnheer Guy De Maet, om er maar enkele te
noemen die in de spiegel verschijnen. Ook Mijnheer Eric Van de Poele die
Volvos reed en deed winnen in bikkelharde competitie. Grensoverschrijdend. Zo
is Volvo altijd geweest. Autopuristen, geen gezever. "Diene" zogezegde minister president is daarbij
vergeleken een verkleurd tinnen soldaatje dat je in kringwinkels kunt vinden.
De nieuwe Volvo V40 ga je daar niet vinden. Die staat in soms nogal
onpersoonlijke showrooms waar verkopers niet beseffen dat iedereen die binnen
komt iets te vragen heeft, iets mee te delen heeft, misschien zelfs het jongste
juweel op de kroon van Volvo wil kopen. Mochten de Chinezen weten hoe mogelijke klanten hier worden behandeld...?(Tekst:Walter Rombauts/Fotos:GEEN-niet
beschikbaar bij Volvo wiens persdienst als Toyota en anderen onbestaande is)
Onder de naam SIM-Drive heeft een groep voornamelijk Japanse bedrijven weer eens een elektrische auto gemaakt die naar de naam SIM-WIL luistert. Dit prototype holt achter - bijvoorbeeld - de Nissan LEAF aan want het biedt plaats aan vijf personen (niks nieuws), heeft een massa van 1580 kg en acceleert van 0 naar 100 km/h in 5"4. Tot daar niets nieuws onder de zon. De bouwers betreden wel het nieuws door de even logische als gedurfde elektromotoren in elks van de vier wielen onder te brengen. Die drijven de wielen direct aan en ontwijken daarmee het energie-opslorpende mechanische transmissiesysteem dat voor veel wrijvingsverliezen zorgt, omvangrijk in inbouw is en het het gewicht erg verhoogd. Bij deze EV staat de rotor aan de buitenkant en de stator aan de binnenkant. Zo vormen ze samen de elektromotor in het wiel.
De stroomvoorziening komt uit Lithiumbatterijen die middenin de auto in holle buizen zitten om zo goed mogelijk te zijn beschermd tegen botsenergie. De gebruikte materialen zijn licht en zorgen samen met de aerodynamische vorm van het - zoveelste - leuke koetswerk voor een laag energieverbruik. SIM-Drive is bedoeld als een open innovatieplatform waaraan sponsors uit het bedrijfsleven deelnemen in ruil voor know-how in de totale materie. Sim-Wil maakt gebruik van de beste lithiumaccu's, de beste neodymiummagneten voor de magneetmotoren en de beste elektronische "breinen" voor de snelheidsregulering.
De overwegend Japanse betrokkenen zeggen dat de auto 1580 kg weegt, van 0 naar 100 km/h accelereert in 5"4. De topsnelheid is 180 km/h. Verdere onzin wordt de oplettende waarnemer bespaard. Er rest alleen een opmerkelijk studieproject rond een voertuig dat 351 km op één lading kan rijden. Dat willen we wel eens proberen. De autonomie is namelijk hoofdzakelijk afhankelijk van de wijze waarop de auto wordt gereden. Met de Nissan LEAF opende zich in "wijsheid" vele onvermoede eigenschappen bij de juiste rijwijze.(wr/Foto:SIM-WIL)
Op vier dagen voor de eerste races van het seizoen - zondag op het circuit van Zolder - heerst er op het hoofdkwartier van de nieuwe organisator en promotor van de Belgische kampioenschappen een drukte van jewelste. In Nannine bij Kronos Events wordt ven het onderste uit de kast gehaald. Jacky Andrzejewski, General Manager van Kronos Events, voelt het als volgt aan. "We zitten al enkele weken met de neus op het stuur, maar nu zijn we er klaar voor om onze infrstructuur op Circuit Zolder neer te poten en aan het langverwachte seizoen te beginnen. Het is een enorme krachttoer geweest om deze kampioenschappen te doen doorgaan. We vertrekken zogoed als van nul, maar met een heel stevige basis. Onze ploeg, niet de minst wegende in autosport, geeft zich 100% om deze eerste meeting tot een succes te laten uitgroeien.
Dan moeten we de startgrid doen aangroeien. Dit met het oog op de volgende wedstrijden maar zeker met 2013 in het vizier. Maar volgend weekeinde hebben we alvast een startersveld van ruim dertig prachtige race-auto's. Liefst zeventien verschillende merken waarvan er minstens zeven voor de zege kunnen gaan. Dit zowel in de "Short Races" over 30' als bij de "Long Race" (uithouding) van drie uur." Welk weer het ook mag zijn, het zal er warmpjes aan toegaan op het Limburgs asfaltlint. Volgend jaar bestaat het 50 jaar en samen met Kronos Events lijkt het af te stevenen op een komplete verrijzenis. Een heropstanding naar de grote dagen die niemand is vergeten en waarnaar men opnieuw snakt.(wr/Foto's:Kronos Events)