ZOGENAAMDE MINISTER PRESIDENT START VOLVO V40 PRODUCTIE OP
Het tot de Chinese groep Geely behorende Volvo kan voor wat
ondergetekende betreft niets dan lof worden toegezwaaid. Volvo produceert de
V40 in Gent, 90.000 per jaar, en de auto is onbetwistbaar een leider in de
Premium Hatchbacks. Overigens produceert Volvo (= Ik Rijd) sinds 1927 knappe
autos en (wr-tussen-haakjes-zoals-ik-het-leven-werd-binnengetrokken) kan geen
enkele, maar dan ook geen enkele kritiek verdragen op een kroonjuweel. Hoewel
wr ook weet dat de 780 een misgeboren auto was, net als de Ritmo voor Fiat dat was.
Maar die dingen gebeuren, in ieder autoleven, in ieder mensenleven.
Volvo verdient verder alleen lof. Dat ze beroep doen op een
niet democratisch verkozen Minister President om de productie van een model op te
starten dat Mercedes, Audi en BMW kopzorgen zal bezorgen, geeft een wrang
gevoel. Was het niet diezelfde zelfgenoegzame mijnheer die destijds Opel ging
redden ? Hopelijk laat niemand hem zolang aan de machtsgeilheid dat hij later
ook Volvo Gent komt sluiten. Met minder bravour dan. Volvo ik word er stil
bij is zo grensoverschrijdend dat ik Premier Elio Di Rupo zou hebben verwacht
om op die startknop te drukken. De Volvo V40 was al in de glittershow van
Genève te zien. Een onbenullig detail.
Nooit zal ik de Premier Di Rupo kunnen bewonderen. Maar
respecteren wel. Er is in mijn simpele geest altijd meer waardering voor mensen
die iets doen, dan voor degenen die alleen show verkopen en uiteindelijk bij
de pakken blijven zitten. Chris Peeters schoolvoorbeeld rond Opel (-dat nu ook
de Astra in Russelsheim dreigt te verliezen) is daarbij in de geheugenis
geprint. Een man van veel woorden en weinig doen. Net als Ingrid Lieten ook
niet democratisch verkozen de ene dag minister van afwas is en de volgende
dag van Innovatie Welke innovatie ? Waar is die te zien ? Werklozen meer,
alsmaar meer ontwrichters van ons gedegen sociaal stelsel, Europa dicteert. Wat
eigenlijk ? Belastingen betalen, alsmaar meer op de zotste dingen. Op je eigenste
bestaan betaal je belastingen. Stop !!!!
Anders zou ik niet meer kunnen gezegd krijgen dat die Volvo
V40 een kanjer is. Voor deze uitspraak is geen smeergeld betaald. Het is gewoon
wat ik van Volvos klasse doorheen vijftig jaar échte autojournalistiek heb
onthouden, en met mijn pen neerschrijf, en niet die van ambtenaren die bijklussen. Die zelfs niet op hun werk moeten zijn...maar lustig naar de voorstelling van Model-X op Capri kunnen gaan. Op de kosten van de belastingbetaler. Terwijl de échte beroepsjournalist de kaas van zijn boterham wordt geritst door diezelfde ambtenaar...!!! Maar toegegeven de slijmerige ambtenaren zijn beter af. Ze
hebben fabrieksfotos van de nieuwe Volvo V40. Ik heb niets van dat alles. Toch
zou ik niet willen wisselen in mijn simpel riant dagelijks bestaan. Als je s
morgens in de spiegel kijkt, en je ziet op je eigenste wezen integriteit, dan
is dat een goed begin van de dag. Niet meegedaan aan graaicultuur. Schulden
altijd netjes voldaan. Aan niemand merci moeten zeggen
Toch is er altijd wel iemand waaraan je denkt en in je
binnenste merci zegt. Zoals Volvo, zoals Mijnheer Luc Bracke, Mijnheer Roger
Tripnaux, Mevrouw Tania Cerceni, Mijnheer Guy De Maet, om er maar enkele te
noemen die in de spiegel verschijnen. Ook Mijnheer Eric Van de Poele die
Volvos reed en deed winnen in bikkelharde competitie. Grensoverschrijdend. Zo
is Volvo altijd geweest. Autopuristen, geen gezever. "Diene" zogezegde minister president is daarbij
vergeleken een verkleurd tinnen soldaatje dat je in kringwinkels kunt vinden.
De nieuwe Volvo V40 ga je daar niet vinden. Die staat in soms nogal
onpersoonlijke showrooms waar verkopers niet beseffen dat iedereen die binnen
komt iets te vragen heeft, iets mee te delen heeft, misschien zelfs het jongste
juweel op de kroon van Volvo wil kopen. Mochten de Chinezen weten hoe mogelijke klanten hier worden behandeld...?(Tekst:Walter Rombauts/Fotos:GEEN-niet
beschikbaar bij Volvo wiens persdienst als Toyota en anderen onbestaande is)
Onder de naam SIM-Drive heeft een groep voornamelijk Japanse bedrijven weer eens een elektrische auto gemaakt die naar de naam SIM-WIL luistert. Dit prototype holt achter - bijvoorbeeld - de Nissan LEAF aan want het biedt plaats aan vijf personen (niks nieuws), heeft een massa van 1580 kg en acceleert van 0 naar 100 km/h in 5"4. Tot daar niets nieuws onder de zon. De bouwers betreden wel het nieuws door de even logische als gedurfde elektromotoren in elks van de vier wielen onder te brengen. Die drijven de wielen direct aan en ontwijken daarmee het energie-opslorpende mechanische transmissiesysteem dat voor veel wrijvingsverliezen zorgt, omvangrijk in inbouw is en het het gewicht erg verhoogd. Bij deze EV staat de rotor aan de buitenkant en de stator aan de binnenkant. Zo vormen ze samen de elektromotor in het wiel.
De stroomvoorziening komt uit Lithiumbatterijen die middenin de auto in holle buizen zitten om zo goed mogelijk te zijn beschermd tegen botsenergie. De gebruikte materialen zijn licht en zorgen samen met de aerodynamische vorm van het - zoveelste - leuke koetswerk voor een laag energieverbruik. SIM-Drive is bedoeld als een open innovatieplatform waaraan sponsors uit het bedrijfsleven deelnemen in ruil voor know-how in de totale materie. Sim-Wil maakt gebruik van de beste lithiumaccu's, de beste neodymiummagneten voor de magneetmotoren en de beste elektronische "breinen" voor de snelheidsregulering.
De overwegend Japanse betrokkenen zeggen dat de auto 1580 kg weegt, van 0 naar 100 km/h accelereert in 5"4. De topsnelheid is 180 km/h. Verdere onzin wordt de oplettende waarnemer bespaard. Er rest alleen een opmerkelijk studieproject rond een voertuig dat 351 km op één lading kan rijden. Dat willen we wel eens proberen. De autonomie is namelijk hoofdzakelijk afhankelijk van de wijze waarop de auto wordt gereden. Met de Nissan LEAF opende zich in "wijsheid" vele onvermoede eigenschappen bij de juiste rijwijze.(wr/Foto:SIM-WIL)
Op vier dagen voor de eerste races van het seizoen - zondag op het circuit van Zolder - heerst er op het hoofdkwartier van de nieuwe organisator en promotor van de Belgische kampioenschappen een drukte van jewelste. In Nannine bij Kronos Events wordt ven het onderste uit de kast gehaald. Jacky Andrzejewski, General Manager van Kronos Events, voelt het als volgt aan. "We zitten al enkele weken met de neus op het stuur, maar nu zijn we er klaar voor om onze infrstructuur op Circuit Zolder neer te poten en aan het langverwachte seizoen te beginnen. Het is een enorme krachttoer geweest om deze kampioenschappen te doen doorgaan. We vertrekken zogoed als van nul, maar met een heel stevige basis. Onze ploeg, niet de minst wegende in autosport, geeft zich 100% om deze eerste meeting tot een succes te laten uitgroeien.
Dan moeten we de startgrid doen aangroeien. Dit met het oog op de volgende wedstrijden maar zeker met 2013 in het vizier. Maar volgend weekeinde hebben we alvast een startersveld van ruim dertig prachtige race-auto's. Liefst zeventien verschillende merken waarvan er minstens zeven voor de zege kunnen gaan. Dit zowel in de "Short Races" over 30' als bij de "Long Race" (uithouding) van drie uur." Welk weer het ook mag zijn, het zal er warmpjes aan toegaan op het Limburgs asfaltlint. Volgend jaar bestaat het 50 jaar en samen met Kronos Events lijkt het af te stevenen op een komplete verrijzenis. Een heropstanding naar de grote dagen die niemand is vergeten en waarnaar men opnieuw snakt.(wr/Foto's:Kronos Events)
Pastor Maldonado erft de "pole" van Hamilton. Aanvankelijk startte de Brit Lewis Hamilton met zijn Mc Laren-Mercedes vanuit pole-position voor de vijfde race van het WK Formule 1 2012. Hij klokte af in 1'22"302 en ging daarmee de jonge revelatie Pastor Maldonado in zijn Williams-Renault vooraf. Zo zou het moeten zijn geweest. Maar omdat Hamilton's Mc Laren de eindstreep niet haalde, werd zijn pole afgestraft met een startplaats achteraan het veld. Mocht een vreemde aan de eerste vijf GP-zege's morgen winnen, dan is het van 1983 geleden dat in de eerste vijf GP's van het seizoen ook vijf verschillende winnaars zijn. Toen waren dat Nelson Piquet (Brabham), John Watson (Mc Laren), Alain Prost (Renault), Patrick Tambay (Ferrari) en Kéké Rosberg (Williams).
De GP van Spanje zal gespeeld worden met een drie- of vier pitstop-strategie. De Duitsers Nico Rosberg en Michaël Schumacher, beiden in een Mercedes W03, huiveren voor de Pirellibanden. Naar meerdere coureurs - ook de stoïcijnse Kimi Räikkönen - zeggen is de standtijd van de banden niet te bepalen. Kwatongen beweren dat Pirelli opgedragen is die onberekenbaarheid in te bouwen.
Maar daar kan moeilijk geloof aan worden gehecht, aangezien de bandenwisselstrategie, het gebruik van KERS en DRS al genoeg "spielerei" met zich brengt. In ieder geval moet men de archieven raadplegen om nog een dergelijk spannend WK in herinnering te brengen. Met er bovenop nog een duidelijke generatiewissel. Jongeren die (op-) komen en oudjes die gaan. Mooi !
Hoogspanning morgen, zondagnamiddag om 14 uur met plaatselijk ambassadeur Fernando Alonso op de derde startplaats naast...Romain Grosjean en met achter zich "Icemen" Kimi Räikkönen. Mister "Dynamiet, de Mexicaan Sergio Perez in de Sauber-Ferrari C31 wil die allemaal direct in de start voorbijrijden...(wr/Foto:Mercedes)
Het begon met een asfalt dat 28°C warm was en het eindigde met 29°C. Sergio Perez (Sauber-Ferrari C31) en Pastor Maldonado (Williams-Renault) hielden lang de snelste chrono's in handen. Eevn kwam Rosberg (Mercedes W03) in de eerste drie "piepen", maar moest al snel terrein prijsgeven aan Jean-Eric Vergne, vervolgens aan Kobayashi (Sauber-Ferrari) die dan weer de eer moest laten aan Pastor Maldonado (Williams-Renault) om in de laatste minuut tweevoudig wereldkampioen Sebastien Vettel in zijn Red Bull RB8-Renault met een finale 1'23"168 Maldonado en Kobayashi op hun plaats te zetten.
Mark Webber (Red Bull RB8-Renault) pakte de vierde plaats. Romain Grosjean (Lotus E20-Renault) kon maar twee ronden rijden alvorens een olielek hem aan de kant zette. Onbegrijpelijk genoeg bracht Michaël Schumacher er weer niets van terecht. Fernando Alonso kreeg ook niet zijn gewenste resultaat. Tijdens zijn opwarmingsronde groette hij zijn duizenden supporters die op het Circuit van Catalonië aanwezig zijn. Hij hoopt ze straks bij de echte kwalificatie (14.00 uur) voor "pole" en startgridposities te kunnen begeesteren.(wr/Foto:Renault)
DE HEROPBOUW VAN HET BELGISCH CIRCUITSEIZOEN IS BEGONNEN
Binnen enkele dagen wordt het Circuit van Zolder met de
Belgian First Races net startschot gegeven van het Belgisch
Omloopkampioenschap. Iedereen weet ondertussen dat Kronos Events als promotor
van BRCC (Belgian Racing Car Series) aan een enorme opdracht is begonnen. Aan
de vooravond van de aftrap kunnen we vaststellen dat er vanuit de thuishaven in
Naninne zeer hard is gewerkt.
Als we het lijstje van de formaties overlopen die zeker van
de partij zijn voor de Belgian First Races, dan mogen we gezien de
omstandigheden, niet ontevreden zijn, zegt Jacky Andrzejewski, de man die de
troepen leidt. Buiten de namen die we ondertussen kennen, mogen we ervan
uitgaan dat er nog andere rijders en teams weldra hun deelname zullen
bevestigen. Enkele verrassingen zijn niet helemaal uitgesloten, dewelke ons
zouden moeten toelaten een dertigtal autos op de startgrid te mogen
verwelkomen voor de eerste wedstrijd, de Première op Circuit Zolder. Dat aantal
willen we nog verhogen tijdens het seizoen.
Aan de spits vinden we alvast de ProSpeed Porsche 911 GT3 RS van Fred Bouvy, ex-Belgisch kampioen, Christian Kelders en Damien Coens. Nog een Porsche van ProSpeed, maar dan een 911 GT3 Cup komt er voor Didier Grandjean, Pascal Muller en Chris Mattheus. Andere bolides van Stuttgart zijn er voor Dirk Van Elslander, het Belgium Racing, Euroseal of het onuitgegeven trio Edouard Mondrom-Silvano Caïra-Stéphane Lémeret. Naast de meute Porsche's verheugen we ons in de GT over de komst van de Scuderia Monza met een Ferrari F430 voor Frank en Hans Thiers.
"Wij waren van oordeel dat we niet mochten ontbreken op deze eerste afspraak", zegt Fred Bouvy "Ik sta in bewondering voor Kronos Events dat een zeer moeilijke opdracht heeft aanvaard. Omdat ik hen een beetje ken weet ik dat zij zogoed als zeker de circuitracerij uit deze zeer diepe dip zullen halen. Ze zullen de specialiteit laten heropleven en alleen daarom al verdienen ze onze steun", besluit Bouvy.
"Les autres", zijn alvast de Viper, de Lamborghini en Mini van het Willebroekse DVB Racing, ook de Chevrolet Kruze van Yves de Groote, de Saker van Tom Snyers, de Mini van Tom Van Laere, de Spork Seat van Heman Adriaenssens. Verder is er nog de Audi A3 van het trio Nelissen-Poncelet-Melotte, de BMW Silhouette van E-Race. Het lijstje ratekt verder de Ginetta van Prime Racing voort af, de Seat Leon van Allure Team, de Clio van Racing for Fun, een Lotus Exige van AM Racing met José Close, de unieke Abarth 695 van Neri Competition en - last but not least - de Opel Astra van Guy Katsers en Michel Plenneveaux.
Hier wil de redactie van Walter's Auto Cahiers wel een bedenking doorvoeren. Aannemend dat het vaardige, buiten discussie staande Kronos Events, deze mixed bijeen brengt om op de piste hoogspannend spektakel te verzekeren, rijst de vraag hoe de genieën - gebruiken we de woorden maar terecht - die namen aan het Grote Publiek gaan leren kennen. Het is een uitdaging die deelnemers via kranten, TV, internet tot figuren te kneden die het publiek "smaakt". Vergroot gerust de importantie van een Fred Bouvy, een Stéphange Lémeret. Vergroot ze uit tot wezens van vlees en bloed. Met ze alleen de rol te doen spelen van stuurrobot, trek je het publiek niet aan. Ze - de "piloten" - zitten daar gezellig anoniem in hun racekarretje, gemaskerd met een brandmasker en een helm.
Geen mens die voor een autorace wil betalen kent ze. Wie ? Wie zei je ? zal Jan met de Pet vragen. Nochtans wordt hij in Zolder voor centen en applaus verwacht. Geef hem die "figuren". En mochten ze niet meer bestaan, laat ons ze dan opnieuw uitvinden en door de strot van makke hoofdredacteurs duwen, met Gigabytes de laptops en tabletten opblazen tot het scherm dreigt te breken. Maak opnieuw fratsenmakers, vertel heroïsche dingen uit het leven van - bijvoorbeeld - Guy Katsers, de Luikenaar die al DERTIG jaar meedraait. Maak hen net als de F1-boy's tot vedetten. Dat is eerder een taak dan anoniem rondjes afmalen op een omloop. Dat is fun onder deelnemers, niet onder het publiek. Tot daar een intuïtief gevoel.
Op zaterdag 19 en zondag 20 mei (toegang is gratis, er wordt alleen 10 parking aangerekend) zijn er twee trainingsritten van telkens 45'. Op zondag volgen dan 's ochtends met eerste start om 10.15 uur (wie wil daarvoor vroeg opstaan ?) twee "shortraces" van 30'. En in de namiddag de "Long Race" van drie uur of 180'. Naar gevoel van ondergetekende te gespreid over een dag om de bezoeker te boeien. Maar het is uiteraard een proficiat waard dat Kronos Events het totale failliet van de Belgische autosport heeft voorkomen. Daarover kan geen meningsverschil bestaan.
Wie zich via de website www.circuit-zolder.be aanmeldt, maakt kans op één van de 5 "hotlaps" als passagier. Winnaars worden geselecteerd via loting en de namen ervan gepubliceerd aan het Race Control Center op Circuit Zolder op 20 mei. Bedoeling is dat het geen oude wijn in nieuwe zakken wordt maar wel een heropstanding van het Belgisch Circuitkampioenschap. Aanwezig zijn is bijna een vaderlandslievende plicht.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Kronos Racing)
Even zag het ernaar uit dat Fernando Alonso en zijn verbeterde Ferrari bljvend de Spanjaarden zouden doen rechtveren. Dit kwam om de tweevoudige wereld kampioen (2005 en 2006) in de eerste vrije traingen vanochtend voor de GP van Spanje snelst bleek. Maar in de namiddag, tijdens de tweede "Free Practice" zette eerste Vettel de toon, met Kobayaschi (Sauber-Ferrari) in zijn kielzog, maar finaal werd alles dooreengerommeld en zette Jenson Button (Mc Laren-Mercedes) op zijn beurt Sebastien Vettel (Red Bull RB8-Renault) op een tweede plaats. De Lotusboy's Kimi Räikkönen en Romain Grosjean klommen naar respectievelijk de vijfde en zesde chrono. Michael Schumacher bleef, voor zijn kunne, ondermaats. Nico Rosberg, winnaar in China, realiseerde een derde chrono en Hamilton een vierde. Alonso strandde op een veertiende plek, twee plaatsen na ploegmaat Massa. Morgenochtend vinden de derde vrije oefeningen plaats en vanaf 14 uur in de namiddag is het de strijd om de definitieve pole-position en de plaats op de startgrid.(wr/Foto:Jenson Button)
Zondag wordt met de GP van Spanje de vijfde race om het WK F1 gereden. De eerste in de Eurozone en in Barcelona op het 4,665 km lange circuit daar in Catalonië. Het land behoort sinds kort tot de PIGS-landen (Portugal, Italië, Griekenland en Spanje) die overmatige schuldenlast op hun hoofd hebben. In Spanje kan je nu een appartement kopen en er een studio bijkrijgen. In Spanje leven is niet meer hetzelfde als voorheen. Alhoewel... Maar mensen moeten er zich ook hoeden voor graaicultuur van de zogenaamde noblesse, Hertogen en Graven Bankiers, die meestal alle spaar- en belastigsgeld hebben verbrast. Door riskante affaires te doen met geld van anderen. Door hoogmoed.
Op sportief vlak vallen er geen klappen te vrezen. De veiligheid zal wel oplettend zijn, maar de F1-crews moeten geen benzinebommen ontwijken, haat tegen het Westen is er minder, messen worden voor andere doeleinden geslepen. De échte voor het vlees, de symbolische voor de piste. Want ieder coureur, iedere teamboss en weet dat na vier races met vier verschillende winnaars (Button, Alonso, Rosberg en Vettel) alle wegen naar de titel nog openstaan. Bovendien rijdt Fernando Alonso met de verbeterde Ferrari F2012 voor eigen publiek. Dat alleen al steekt de Spanjaarden een hart onder riem. Die Alonso staat "maar" 10 punten achter WK-leider Sebastien Vettel die er 53 telt. Hamilton staat tweede met 49, Webber derde met 48, en Button vierde met 43 eenheden, ex-aequo met "matador" Alonso.
Rosberg en Raïkkönen zoeven in die sfeer waarin al een zekere kloof met voornoemden is opgebouwd, maar aansluitin ermee helemaal niet is uitgesloten. Daarbovenop is Romain Grosjean (Lotus E20-Renault) bij machte zich helemaal voorin te mengen en uitslagen "overhoop" te gooien, laat staan platweg te winnen. Wie ook die zegeweg kan opgaan is Sergio Perez met de Sauber-Ferrari C31. Vraag alleen daarbij is of Ferrari dat zal toelaten ? In Bahrein werden de eerste vier plaatsen bezet door bolides die worden aangedreven door de 2,4 liter V8 atmosferische motor RS27 van Renault. Hij behoort tot de beste krachtbronnen van het hele veld dat verder Mercedes en Ferrari-namen in de chassis duwt. In Barcelona moeten ze allemaal aan enkele vereisten voldoen.
Barcelona is een omloop met een 1 km lange lijn voor de pits. Waaruiteraard de topsnelheid en dus de stroomlijn meespeelt. Over één ronde wordt gemiddeld 60% maximum capaciteit van de motoren gevraagd. Op die lange rechte lijn bereiken de F1's meer dan 300 km/h. Per ronde zal het Kinetic Energy Recovery System (KERS) wellicht twee keer door de coureurs worden aangesproken. Twee keer 60 kW (82 pk bijkomend aansprekend over maximum 7"66. Het systeem weer opladen door vertragen en afremmen kan voor bocht 1, de 4de en de 10de. Verder moeten de ingenieurs ook rekening houdend met de wisselende windrichtingen. Als we luisteren naar Mark Webber's uitleg zouden de meeste teams kiezen voor korte versnellingsbak-verhoudingen.
Daarmee wordt snel de topsnelheid bereikt, maar ligt die iets lager op de lange rechte lijn. Toch is het dat waard, want er worden wat hondersten van een seconde gewonnen door tijdens het sterk afremmen - bijvoorbeeld voor bocht 1) de achtertrein te stabiliseren. Maar dat kost ook weer wat meer brandstof. F1 motoren mogen maximaal 18.000 t/m draaien. Erover gaan wordt belet door een toerentalbegrenzer. Door de bobbels op de lange rechte lijn kunnen de banden van de drijvende achtertrein even contact verliezen, draait de motor onder plankgas "door" en doet de begrenzer hem milliseconden afslaan. Samen met de Pirelli-banden verraderlijke keuzes. Scumacher en Brawn vinden dat Pirelli er een kansspel van maakt. "Strategie als dusdanig is niet mogelijk. Gelijk welk type rubber is onbetrouwbaar in duurtijd en gedrag. Dit is erover" vindt men bij Mercedes Grand Prix.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Mercedes en Renault)
Magna Steyr zal vanaf 2014 de Infiniti in zijn geheel assembleren. Dat is de superauto van Nissan zoals Lexus de superwagen van Toyota is. Het akkoord is met onmiddellijke ingang bevestigd en Andy Palmer zei "dat het nieuwe voertuig sleutelmarkten zal moeten bereiken in Wes-Europa". Magna, bekend van het Opel-overname-verhaal van Antwerpen, is blij met deze deal. Het ziet zijn reputatie van zowel autobouwer als fabrikant van auto-onderdelen bevestigd. De Infiniti werd samen met de Toyota Lexus in 1989 tijdens het Salon van Detroit" in wereldpremière voorgesteld. Nissan's Infiniti sloeg toen in design de bal mis, liet het project maar aanmodderen, waardoor Lexus een begrip werd. Nissan's achterban wil Infiniti de achterstand laten bijkoersen. Een eerste poging daartoe is mogelijk een PR-equipe maken die mensen kennen die aan het imago kunnen sleutelen. Op de Red Bull RB8 van tweevoudig wereldkampioen Sebastien Vettel "plakt" alvast de naam Infiniti. 't Is een goed begin, maar een foto ervan kunnen we niet meegeven. Infiniti's public relationsdienst is namelijk onbestaande in Belgenland.:Tekst:Walter Rombauts/Foto:Red Bull)
CHEVROLET CORVETTE ZR1 23ste KEER PACE-CAR IN INDY
Binnen zeventien dagen wordt voor de 96ste keer de "500 M ijlen van Indianapolis" gereden. Zondag 27 mei starten 33 wagens met daarin onder andere Mister...Rubens Barrichello, beslist één van de grootste autocoureurs ooit. Maar hij scoorde altijd hoger als mens dan als stuurrobot en daarom is hij nooit geen wereldkampioen kunnen worden. Michaël Schumacher is zeven keer wereldkampioen F1, maar durft wellicht niet wat de Braziliaan die zondag wil laten zien. Favoriet is in hoofdzaak de heer Helio Castroneves. Op motorengebied is er Chevrolet, Honda en Lotus.
Om al dat geweld in toom te houden tijdens de formatieronde is er voor de 23ste keer een Chevrolet Corvette gesolliciteerd. Het is het 2013 model van de ZR1 die ineens zijn 60ste verjaardag viert. Het is de auto die ook het veld zal leiden tijdens mogelijke neutralisaties na - bijvoorbeeld - een ongeval. De auto die deze editie wordt ingezet heeft een V8 turbomotor van 6,2 liter - de LS9 - die de Nordschleife van de Nürburgring kan afleggen in 7'19"630 en een topsnelheid van 342 km/h haalt. De eerste keer dat een Chevrolet in de 500 Mijlen van Indianapolis als pacecar werd gebruikt was in 1948.(wr/Foto:Chevrolet USA)
BE TROPHY START BINNEN VIER WEKEN IN FRANCORCHAMPS
De start van het kampioenschap "BE Trophy" is gepland op 8, 9 en 10 juni 2012. Dit op het circuit van Spa-Francorchamps, blijvend Mekka van autosportliefde. Teams en coureurs stoffen ijverig hun bolides af. Ze trappelen van ongeduld om na een veel te lange winter opnieuw te snorren. Promotor en organisator van dit nieuwe kampioenschap, Kronos Events, maakt alles in gereedheid om die eerste en alle latere manches tot een feestelijke happening te maken.
"Het is geen kleine uitdaging en we beseffen maar al te goed dat er ons nog heel veel werk te wachten staat", zet Jean-Pierre Mondron uiteen. Hij is bestuurder van Kronos Events en kent het klappen van de zweep in autosportland. "We beschikken echter over een meer dan degelijk team. Ronduit vakmannen, die dag en nacht hun best doen om ervoor te zorgen alle aspecten nog voor de eerste wedstrijd helemaal in orde zijn. Hoewel we al weten dat de deelnemers aan de BE Trophy ons enkele mogelijke schoonheidsfoutjes zullen vergeven. Bij zo'n eerste wedstrijd is er altijd wel iets dat niet altijd geolied loopt. Ons doel is dat deze formule krijgt wat ze verdient, met name de best mogelijke organisatie."
Aan de technische kant heeft de RACB ondertussen het officiële reglement voor 2012 gepubliceerd. Het is te raadplegen en te downloaden op www.betrophy.be. Daaruit wordt afgeleid dat er geen grote verrassingen zijn, want de reglementen zijn wat ervan werd verwacht. Ze zijn in overeenstemming met de grote monomerkencups die in Europa worden georganiseerd. Kort samengevat moet het buizenschassis met een glasvezel carrosserie, de diesel- (95 kW/160 pk) of benzinemotor (117 kW/130 pk), de banden (Uniroyal Rainsport 2), versnellingsbak, remmen en ophangin comform zijn aan de homologatiefische van de RACB. Deze zal nauwlettend toezien op comformiteit zodat er een evenwaardigheid is tussen de auto's en de aanstormende debutanten zich kunnen meten met de trukken van ouwe rotten. Dat is de essentie die Kronos Events gisteren in hun werkplaats in Nannine bekendmaakte.(wr/Foto:Kronos Events)
Het door GM erg geplaagde Opel blijft toch dapper vindingrijkheid aanbieden. Zoals op de Mokka, de geheel nieuwe SUV van het merk, is weldra een verbeterde FlexFix-fietsendrager van de tweede generatie verkrijgbaar. Daarop kunnen tot drie fietsen worden meegevoerd. Het uitgebreide draagsysteem - exclusief voor Opel - is in de achterbumper van het voertuig geïntegreerd en daardoor altijd beschikbaar. Het is bijzonder leuk voor de look dat als het niet wordt gebruikt, het helemaal in de achterbumper verdwijnt en dus niet meer zichtbaar is. Geheel in overeenstemming met de compacte en toch indrukwekkende styling van de auto die jeugdigheid uitstraalt. Ook als de auto is volgeladen kan de FlexFix-fietsendrager zo worden gekanteld dat de achterklep gemakkelijk kan worden geopend. Een snelle, vrije toegang tot de bagageruimte is gewaarborgd. Het draagsysteem kan ook worden vergrendeld waarmee de tweewielers gewapend zijn tegen pikkedieven.(wr/Foto:Opel)
De 43ste editie van de legendarische "Gouden Sleutelhanger" is gewonnen door Kempenaar Thibaut Exelmans. Educam organiseerde dit keer de fel bevochten wedstrijd tussen liefst 29 scholen in Lokeren. De "Beste Leerling Autotechniek" opsporen is dermate van belang om de eenvoudige reden dat de autosector zoekt naar de "witte raven" in deze materie. Honderden arbeidsplaatsen zijn vacant en het is ook FEDERAUTO die daar de klemtoon op legt. Dit jaar viel die eer te beurt aan Thibaut Exelmans van Syntra Turnhout die Bram Bogaert uit het Scheppersinstituut Wetteren naar een eervolle twee plaats verwees. De winnende school Syntra Turnhout ontvangt van de constructeur van het oefenmodel een auto voor educatieve doeleinden. Onlangs hoorden we in autosportmiddens nog zeggen dat de "Gouden Sleutelhanger" op de teruweg was...Niet is minder waar. Hij zou overigens het best worden uitgebeid naar - ja - ook de autosporttuning. Ook daarin liggen vetbetaalde fulltime-jobs hongerig op kennispersoneel te wachten.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Federauto)
Toen tweevoudig wereldkampioen Sebastien in de namiddag het stuur overnam van Mark Webber, zette hij met 1'21"267 nogal op zijn gemakje de snelste tijd, gevolgd door...Romain Grosjean met die goudzwarte Lotus E20 met dezelfde Renaultmotor als in "Sebke" zijn Red Bull RB8. Samen met de nijdige terugkomst van matador Fernando Alonso in de Ferrari F2012 was dat de essentie van de derde en laatste trainingsdag in Mugello De Spanjaard kwam héél dicht in de buurt kwam van Vettel met 1'21"363 alvorens hij een hertekende Ferrari in de vangrails reed. Er was aan de uitlaat lay-out gewerkt en er was ook een nieuwe voorvleugel. Mugello werd bekritiseerd als zijnde onveilig. Raar genoeg niet echt door de echte autocoureurs - zoals bijvoorbeeld - Grosjean. Die sturen, remmen, vliegen op de baan. Zelden ernaast....Hoewel. Diezelfde Romain Grosjaen fikste in de namiddag de snelste tijd.(wr)
BRCC MICHELIN AWARD ZAL HEEL AUTOSPORTPLAATJE BELICHTEN
In het kader van alle wedstrijden van het "Belgian Racing Car Championship" (BRCC) pakt Kronos Tyres uit met een Michelin Award. Deze Michelin Award zal worden uitgereikt aan een rijder of een team die/dat gedurende één van de zes meetings van het BRCC voor een uitzonderlijke prestatie weet te zorgen. De prijs voor de Michelin-Award is een set banden van dat merk.
"We willen in de eerste plaats een rijder belonen die zich in de kijker zal weten te rijden", zegt Mark Van Dalen. Autosport is een teamsport en omdat we weten dat resultaten vaak afhangen van de arbeid van de mecaniciens, zal het de jury vrij staan om bepaalde krachttoeren van het team, van de werkers in de schaduw, te belonen met de Michelin Award.
Om een zo neutraal mogelijk beeld te krijgen van een potentiële laureaat voor de Michelin Award, zal de jury bestaan uit gespecialiseerde journalisten en vertegenwoordigers van de baan- en standcommissarissen en veiligheidsmensen van de verschillende circuits.
Jean-Pierre Mondron, de andere directeur van Kronos, wil erover nog het volgende kwijt: "Op die manier betrekken we de talrijke vrijwilligers die voor ieder weekend paraat staan op onze omlopen. Ook zij werken in de schaduw, en zij hebben net als geen ander een goed zicht op het verloop van races. Bovendien mogen zij ook eens in het zonnetje worden gezet vonden wij. Vandaar onze keuze om hen op te nemen in de jury van de Michelin Award." De eerste race voor de BRCC is op 19 en 20 juni 2012 in Zolder.(wr/Foto:Kronos)
Een ongeziene stortregen deze namiddag in Mugello maakte dat de tijden van de ochtendtrainingen niet meer konden worden verbeterd. Fernando's tijd van 1'22"444 bleef dus overeind en het klassement van vanochtend bleef hetzelfde. De komst van Gary Paffet veranderd daar niets aan. De Brit legde slechts vier ronden af. Schumacher was al niet fortuinlijker. Hij dook aanhoudend de pits in, legde slechts vijf ronden af, en liet daardoor zelfs geen tijd noteren. Officieus staat hij dertiende geklasseerd. Iedereen hoopt morgen op betere weersomstandigheden, zodat echt kan worden gewerkt. Morgen is het dag 2 van de driedaagse interseizoentraining.(wr)
Nat en mistig was het vanochtend in Mugello als om 9 uur alle teams groen licht kregen om de eerste interseizoentraining aan te vangen. Alleen HRT was afwezig omdat die dezer dagen verhuizen naar een nieuw hoofdkwartier in Madrid. Kwestie van de stier bij de horens te pakken. Ondertussen tufte Fernando Alonso met zijn Ferrari F2012 naar een snelste tijd in 1'34" 905. Van de nieuwkomers was Jean-Eric Vergne de verrassing met 1'22"444 en ook "onze" Jérôme D'Ambrosio tikte met de Lotus E20-Renault met 1'24'048 schitterend vierde aan. Hij was sneller dan Nico Rosberg in de Mercedes W03 waarin op dit moment (1 mei 2012 15.11 uur) Schumi voor anderhalve dag zit. Wie deze namiddag ook verwacht wordt is Gary Paffett bij Mc Laren. Hij won vorige zondag de eerste race van de DTM voor Mercedes en rijdt heel de namiddag en ook donderdag.
Eerst op full wets en dan op intermediums onderstreepte Jérôme D'Ambrosio,de rijder van het RACB National Team, zijn potentieel. Overigens demonstreerde hij dat ook al vorig jaar in een vol seizoen met een ondermaatse auto. Mark Webber maakte er eerst een zondaguitstap van. Het is ook allemaal belangeloos en heeft geen enkele invloed op het verloop van het WK. Wel op details van de auto. Maar dat weten alleen de ingenieurs. Met wat sleutelen zette de Australiër daarna de tweede snelste tijd: 1'23"648.
Vooral Ferrari blijkt erop vooruit te gaan. Spanjaard en tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso wil tegen de GP van Spanje op 13 mei 2012 ook een vaart gaan ! Voor eigen publiek en gasgeven om na 2005 en 2006 ook nog een derde wereldtitel op zak te steken. Deze namiddag rijdt Schumi en morgen ook de hele dag. Oefening baart kunst, ook op je 43ste en beladen met de aanspreektitel van Meester. Zeven wereldtitels rechtvaardigen dat.(wr/Foto:Ferrari)
Het is van 2008 geleden dat er nog officieel Formule 1 wagens over het 5,245 km lange tracé raasden. Het zo'n 80 km onder Bologna in Italië gelegen circuit is snel en technisch. Niet alle teams zijn aanwezig, maar in ieder geval laten Mercedes, Red Bull, Sauber, Toro Rosso en andere Mc Larens de kans niet liggen om perfectioneringen door te voeren met het oog op de GP van Spanje op 13 mei a.s. Dat is althans het geval voor Mercedes en Red Bull. De andere teams grijpen de gelegenheid aan hun "derde piloten" hun kunstjes te laten opvoeren. Zo rijdt onze landgenoot Jérôme D'Ambrosio met de Lotus. Vanochtend rijdt Nico Rosberg de W03 en vanaf deze namiddag zit Michael Schumacher voor twee dagen "vast" in de cockpit. Bij Mc Laren is dat niet het geval voor Jenson Button en Lewis Hamilton die op publicitaire missie zijn in Budapest.
Button, wereldkampioen 2009, liet weten het leuk te vinden eens niet achter het stuurrad te zitten. Volgens hem zijn er geen zwaarwichtige wijzigingen door te voeren aan de Mc Laren-Mercedes. Vanavond weten we weer hoe de kaarten daar zijn dooreen geschud. Aan de chrono's zit niets bindend. De tijden hangen allemaal af in welke configuratie de auto rijdt. Met welk type van Pirelli-band, met volle, half lege of zo goed als lege brandstoftanks. Waarmee meteen voor het publiek duidelijk moet zijn dat het luxe-leventje van een F1-piloot zich niet beperkt tot 20 GP's op een jaar. Tussenin worden de "boy's" voor alles en nog wat gesolliciteerd. Maar wel voor een goed salaris, de besten meer dan onze eerste minister.(wr/Foto:Mercedes, Renault en RACB)
Niet alleen heeft Sebastien Loeb voor de zevende keer op rij de "Rally van Argentinië" gewonnen, hij scoorde voorbije weekeinde ook zijn zeventigste WRC-overwinning in zijn carrière. In Argentinië met start- en aankomst in Villa Carlos Paz hield de Fransman 15"2 voorsprong over op zijn ploegmaat Mikko Hirvonen, eveneens in een Citroën DS3 WRC. Het was een bitse strijd tussen de achtvoudige wereldkampioen en zijn Finse belager.
Maar een dag voor het einde besliste de Citroën-sportdirectie dat Hirvonen niet meer mocht aanvallen. Kwestie van ongevallen te voorkomen en een dubbelslag voor Citroën veilig te stellen. Bovendien verstevigt Sebastien Loeb zijn positie in de voorlopige stand in het wereldkampioenschap. Hij telt nu 91 punten voor Petter Solberg die er 73 totaliseert en Mikko Hirvonen met 70.
Onze Belgische Thierry Neuville begint zijn eigen leven te leiden tussen de grootste namen van het WRC. Vrijdag crashte de jonge Citroën-rijder en miste daardoor twee KP's. Dat leverde hem 10 minuten straftijd op. Maar hij kon terugkomen tot een schitterende vijfde eindplaats. In de stand om het wereldkampioenschap staat Thierry Neuville twaalfde met 14 WK-punten.(wr/Foto's:Willy Weyens)
De Brit Gary Paffett heeft met zijn Mercedes-Benz van het Thomas Sabo team de eerste race gewonnen van het DTM-kampioenschap 2012 in Hockenheim. Jamie Green maakte met zijn tweede plaats een dubbelslag waar voor de Ster. Blijkbaar hebben hun ingenieurs de beste afstellingen voor hen gebakken. En natuurlijk dankt de rappe jongen dat ook aan zijn stuurgedraai. Dat is belangrijk omdat de drie merken - Audi, BMW en Mercedes-Benz - overeengekomen zijn een kostenbesparend autoconcept op te zetten. Dat wordt bereikt door alle auto's te construeren waarvan 50% met gemeenschappelijke onderdelen worden gemaakt.
De monostructuur van het chassis, de versnellingsbak, de achtervleugel, de cardan-assen, de remzadels, elektronika en nog enkele andere "details" zijn identiek. Ook de motoren zijn allemaal V8 4.0 liter. Het is dus in de verfijning van de ophanging, de algemene stroomlijn en de platte bodem dat technici hun winsten kunnen maken ten gunste van de coureur.
Het debuut van het RBM team in de DTM mag succesvol worden genoemd aangezien Andy Priaulx in de helse rit over net geen 183 km op de zesde plaats beslag legde. Meteen de eerste BMW. Hij ging "zwaargewichten" als Ralf Schumacher (7de) en David Coulthard (8ste) vooraf. Ploegmaat Augusto Farfus finishte vijftiende. Dame Suzie Wolff stond goed haar mannetje met een bescheiden maar verdienstelijke twaalfde eindplaats. De volgende confrontatie tussen Audi, BMW en Mercedes komt er op 6 mei 2012 op de Lausitzring. (Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes-Benz)