Zondag wordt met de GP van Spanje de vijfde race om het WK F1 gereden. De eerste in de Eurozone en in Barcelona op het 4,665 km lange circuit daar in Catalonië. Het land behoort sinds kort tot de PIGS-landen (Portugal, Italië, Griekenland en Spanje) die overmatige schuldenlast op hun hoofd hebben. In Spanje kan je nu een appartement kopen en er een studio bijkrijgen. In Spanje leven is niet meer hetzelfde als voorheen. Alhoewel... Maar mensen moeten er zich ook hoeden voor graaicultuur van de zogenaamde noblesse, Hertogen en Graven Bankiers, die meestal alle spaar- en belastigsgeld hebben verbrast. Door riskante affaires te doen met geld van anderen. Door hoogmoed.
Op sportief vlak vallen er geen klappen te vrezen. De veiligheid zal wel oplettend zijn, maar de F1-crews moeten geen benzinebommen ontwijken, haat tegen het Westen is er minder, messen worden voor andere doeleinden geslepen. De échte voor het vlees, de symbolische voor de piste. Want ieder coureur, iedere teamboss en weet dat na vier races met vier verschillende winnaars (Button, Alonso, Rosberg en Vettel) alle wegen naar de titel nog openstaan. Bovendien rijdt Fernando Alonso met de verbeterde Ferrari F2012 voor eigen publiek. Dat alleen al steekt de Spanjaarden een hart onder riem. Die Alonso staat "maar" 10 punten achter WK-leider Sebastien Vettel die er 53 telt. Hamilton staat tweede met 49, Webber derde met 48, en Button vierde met 43 eenheden, ex-aequo met "matador" Alonso.
Rosberg en Raïkkönen zoeven in die sfeer waarin al een zekere kloof met voornoemden is opgebouwd, maar aansluitin ermee helemaal niet is uitgesloten. Daarbovenop is Romain Grosjean (Lotus E20-Renault) bij machte zich helemaal voorin te mengen en uitslagen "overhoop" te gooien, laat staan platweg te winnen. Wie ook die zegeweg kan opgaan is Sergio Perez met de Sauber-Ferrari C31. Vraag alleen daarbij is of Ferrari dat zal toelaten ? In Bahrein werden de eerste vier plaatsen bezet door bolides die worden aangedreven door de 2,4 liter V8 atmosferische motor RS27 van Renault. Hij behoort tot de beste krachtbronnen van het hele veld dat verder Mercedes en Ferrari-namen in de chassis duwt. In Barcelona moeten ze allemaal aan enkele vereisten voldoen.
Barcelona is een omloop met een 1 km lange lijn voor de pits. Waaruiteraard de topsnelheid en dus de stroomlijn meespeelt. Over één ronde wordt gemiddeld 60% maximum capaciteit van de motoren gevraagd. Op die lange rechte lijn bereiken de F1's meer dan 300 km/h. Per ronde zal het Kinetic Energy Recovery System (KERS) wellicht twee keer door de coureurs worden aangesproken. Twee keer 60 kW (82 pk bijkomend aansprekend over maximum 7"66. Het systeem weer opladen door vertragen en afremmen kan voor bocht 1, de 4de en de 10de. Verder moeten de ingenieurs ook rekening houdend met de wisselende windrichtingen. Als we luisteren naar Mark Webber's uitleg zouden de meeste teams kiezen voor korte versnellingsbak-verhoudingen.
Daarmee wordt snel de topsnelheid bereikt, maar ligt die iets lager op de lange rechte lijn. Toch is het dat waard, want er worden wat hondersten van een seconde gewonnen door tijdens het sterk afremmen - bijvoorbeeld voor bocht 1) de achtertrein te stabiliseren. Maar dat kost ook weer wat meer brandstof. F1 motoren mogen maximaal 18.000 t/m draaien. Erover gaan wordt belet door een toerentalbegrenzer. Door de bobbels op de lange rechte lijn kunnen de banden van de drijvende achtertrein even contact verliezen, draait de motor onder plankgas "door" en doet de begrenzer hem milliseconden afslaan. Samen met de Pirelli-banden verraderlijke keuzes. Scumacher en Brawn vinden dat Pirelli er een kansspel van maakt. "Strategie als dusdanig is niet mogelijk. Gelijk welk type rubber is onbetrouwbaar in duurtijd en gedrag. Dit is erover" vindt men bij Mercedes Grand Prix.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Mercedes en Renault)
Magna Steyr zal vanaf 2014 de Infiniti in zijn geheel assembleren. Dat is de superauto van Nissan zoals Lexus de superwagen van Toyota is. Het akkoord is met onmiddellijke ingang bevestigd en Andy Palmer zei "dat het nieuwe voertuig sleutelmarkten zal moeten bereiken in Wes-Europa". Magna, bekend van het Opel-overname-verhaal van Antwerpen, is blij met deze deal. Het ziet zijn reputatie van zowel autobouwer als fabrikant van auto-onderdelen bevestigd. De Infiniti werd samen met de Toyota Lexus in 1989 tijdens het Salon van Detroit" in wereldpremière voorgesteld. Nissan's Infiniti sloeg toen in design de bal mis, liet het project maar aanmodderen, waardoor Lexus een begrip werd. Nissan's achterban wil Infiniti de achterstand laten bijkoersen. Een eerste poging daartoe is mogelijk een PR-equipe maken die mensen kennen die aan het imago kunnen sleutelen. Op de Red Bull RB8 van tweevoudig wereldkampioen Sebastien Vettel "plakt" alvast de naam Infiniti. 't Is een goed begin, maar een foto ervan kunnen we niet meegeven. Infiniti's public relationsdienst is namelijk onbestaande in Belgenland.:Tekst:Walter Rombauts/Foto:Red Bull)
CHEVROLET CORVETTE ZR1 23ste KEER PACE-CAR IN INDY
Binnen zeventien dagen wordt voor de 96ste keer de "500 M ijlen van Indianapolis" gereden. Zondag 27 mei starten 33 wagens met daarin onder andere Mister...Rubens Barrichello, beslist één van de grootste autocoureurs ooit. Maar hij scoorde altijd hoger als mens dan als stuurrobot en daarom is hij nooit geen wereldkampioen kunnen worden. Michaël Schumacher is zeven keer wereldkampioen F1, maar durft wellicht niet wat de Braziliaan die zondag wil laten zien. Favoriet is in hoofdzaak de heer Helio Castroneves. Op motorengebied is er Chevrolet, Honda en Lotus.
Om al dat geweld in toom te houden tijdens de formatieronde is er voor de 23ste keer een Chevrolet Corvette gesolliciteerd. Het is het 2013 model van de ZR1 die ineens zijn 60ste verjaardag viert. Het is de auto die ook het veld zal leiden tijdens mogelijke neutralisaties na - bijvoorbeeld - een ongeval. De auto die deze editie wordt ingezet heeft een V8 turbomotor van 6,2 liter - de LS9 - die de Nordschleife van de Nürburgring kan afleggen in 7'19"630 en een topsnelheid van 342 km/h haalt. De eerste keer dat een Chevrolet in de 500 Mijlen van Indianapolis als pacecar werd gebruikt was in 1948.(wr/Foto:Chevrolet USA)
BE TROPHY START BINNEN VIER WEKEN IN FRANCORCHAMPS
De start van het kampioenschap "BE Trophy" is gepland op 8, 9 en 10 juni 2012. Dit op het circuit van Spa-Francorchamps, blijvend Mekka van autosportliefde. Teams en coureurs stoffen ijverig hun bolides af. Ze trappelen van ongeduld om na een veel te lange winter opnieuw te snorren. Promotor en organisator van dit nieuwe kampioenschap, Kronos Events, maakt alles in gereedheid om die eerste en alle latere manches tot een feestelijke happening te maken.
"Het is geen kleine uitdaging en we beseffen maar al te goed dat er ons nog heel veel werk te wachten staat", zet Jean-Pierre Mondron uiteen. Hij is bestuurder van Kronos Events en kent het klappen van de zweep in autosportland. "We beschikken echter over een meer dan degelijk team. Ronduit vakmannen, die dag en nacht hun best doen om ervoor te zorgen alle aspecten nog voor de eerste wedstrijd helemaal in orde zijn. Hoewel we al weten dat de deelnemers aan de BE Trophy ons enkele mogelijke schoonheidsfoutjes zullen vergeven. Bij zo'n eerste wedstrijd is er altijd wel iets dat niet altijd geolied loopt. Ons doel is dat deze formule krijgt wat ze verdient, met name de best mogelijke organisatie."
Aan de technische kant heeft de RACB ondertussen het officiële reglement voor 2012 gepubliceerd. Het is te raadplegen en te downloaden op www.betrophy.be. Daaruit wordt afgeleid dat er geen grote verrassingen zijn, want de reglementen zijn wat ervan werd verwacht. Ze zijn in overeenstemming met de grote monomerkencups die in Europa worden georganiseerd. Kort samengevat moet het buizenschassis met een glasvezel carrosserie, de diesel- (95 kW/160 pk) of benzinemotor (117 kW/130 pk), de banden (Uniroyal Rainsport 2), versnellingsbak, remmen en ophangin comform zijn aan de homologatiefische van de RACB. Deze zal nauwlettend toezien op comformiteit zodat er een evenwaardigheid is tussen de auto's en de aanstormende debutanten zich kunnen meten met de trukken van ouwe rotten. Dat is de essentie die Kronos Events gisteren in hun werkplaats in Nannine bekendmaakte.(wr/Foto:Kronos Events)
Het door GM erg geplaagde Opel blijft toch dapper vindingrijkheid aanbieden. Zoals op de Mokka, de geheel nieuwe SUV van het merk, is weldra een verbeterde FlexFix-fietsendrager van de tweede generatie verkrijgbaar. Daarop kunnen tot drie fietsen worden meegevoerd. Het uitgebreide draagsysteem - exclusief voor Opel - is in de achterbumper van het voertuig geïntegreerd en daardoor altijd beschikbaar. Het is bijzonder leuk voor de look dat als het niet wordt gebruikt, het helemaal in de achterbumper verdwijnt en dus niet meer zichtbaar is. Geheel in overeenstemming met de compacte en toch indrukwekkende styling van de auto die jeugdigheid uitstraalt. Ook als de auto is volgeladen kan de FlexFix-fietsendrager zo worden gekanteld dat de achterklep gemakkelijk kan worden geopend. Een snelle, vrije toegang tot de bagageruimte is gewaarborgd. Het draagsysteem kan ook worden vergrendeld waarmee de tweewielers gewapend zijn tegen pikkedieven.(wr/Foto:Opel)
De 43ste editie van de legendarische "Gouden Sleutelhanger" is gewonnen door Kempenaar Thibaut Exelmans. Educam organiseerde dit keer de fel bevochten wedstrijd tussen liefst 29 scholen in Lokeren. De "Beste Leerling Autotechniek" opsporen is dermate van belang om de eenvoudige reden dat de autosector zoekt naar de "witte raven" in deze materie. Honderden arbeidsplaatsen zijn vacant en het is ook FEDERAUTO die daar de klemtoon op legt. Dit jaar viel die eer te beurt aan Thibaut Exelmans van Syntra Turnhout die Bram Bogaert uit het Scheppersinstituut Wetteren naar een eervolle twee plaats verwees. De winnende school Syntra Turnhout ontvangt van de constructeur van het oefenmodel een auto voor educatieve doeleinden. Onlangs hoorden we in autosportmiddens nog zeggen dat de "Gouden Sleutelhanger" op de teruweg was...Niet is minder waar. Hij zou overigens het best worden uitgebeid naar - ja - ook de autosporttuning. Ook daarin liggen vetbetaalde fulltime-jobs hongerig op kennispersoneel te wachten.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Federauto)
Toen tweevoudig wereldkampioen Sebastien in de namiddag het stuur overnam van Mark Webber, zette hij met 1'21"267 nogal op zijn gemakje de snelste tijd, gevolgd door...Romain Grosjean met die goudzwarte Lotus E20 met dezelfde Renaultmotor als in "Sebke" zijn Red Bull RB8. Samen met de nijdige terugkomst van matador Fernando Alonso in de Ferrari F2012 was dat de essentie van de derde en laatste trainingsdag in Mugello De Spanjaard kwam héél dicht in de buurt kwam van Vettel met 1'21"363 alvorens hij een hertekende Ferrari in de vangrails reed. Er was aan de uitlaat lay-out gewerkt en er was ook een nieuwe voorvleugel. Mugello werd bekritiseerd als zijnde onveilig. Raar genoeg niet echt door de echte autocoureurs - zoals bijvoorbeeld - Grosjean. Die sturen, remmen, vliegen op de baan. Zelden ernaast....Hoewel. Diezelfde Romain Grosjaen fikste in de namiddag de snelste tijd.(wr)
BRCC MICHELIN AWARD ZAL HEEL AUTOSPORTPLAATJE BELICHTEN
In het kader van alle wedstrijden van het "Belgian Racing Car Championship" (BRCC) pakt Kronos Tyres uit met een Michelin Award. Deze Michelin Award zal worden uitgereikt aan een rijder of een team die/dat gedurende één van de zes meetings van het BRCC voor een uitzonderlijke prestatie weet te zorgen. De prijs voor de Michelin-Award is een set banden van dat merk.
"We willen in de eerste plaats een rijder belonen die zich in de kijker zal weten te rijden", zegt Mark Van Dalen. Autosport is een teamsport en omdat we weten dat resultaten vaak afhangen van de arbeid van de mecaniciens, zal het de jury vrij staan om bepaalde krachttoeren van het team, van de werkers in de schaduw, te belonen met de Michelin Award.
Om een zo neutraal mogelijk beeld te krijgen van een potentiële laureaat voor de Michelin Award, zal de jury bestaan uit gespecialiseerde journalisten en vertegenwoordigers van de baan- en standcommissarissen en veiligheidsmensen van de verschillende circuits.
Jean-Pierre Mondron, de andere directeur van Kronos, wil erover nog het volgende kwijt: "Op die manier betrekken we de talrijke vrijwilligers die voor ieder weekend paraat staan op onze omlopen. Ook zij werken in de schaduw, en zij hebben net als geen ander een goed zicht op het verloop van races. Bovendien mogen zij ook eens in het zonnetje worden gezet vonden wij. Vandaar onze keuze om hen op te nemen in de jury van de Michelin Award." De eerste race voor de BRCC is op 19 en 20 juni 2012 in Zolder.(wr/Foto:Kronos)
Een ongeziene stortregen deze namiddag in Mugello maakte dat de tijden van de ochtendtrainingen niet meer konden worden verbeterd. Fernando's tijd van 1'22"444 bleef dus overeind en het klassement van vanochtend bleef hetzelfde. De komst van Gary Paffet veranderd daar niets aan. De Brit legde slechts vier ronden af. Schumacher was al niet fortuinlijker. Hij dook aanhoudend de pits in, legde slechts vijf ronden af, en liet daardoor zelfs geen tijd noteren. Officieus staat hij dertiende geklasseerd. Iedereen hoopt morgen op betere weersomstandigheden, zodat echt kan worden gewerkt. Morgen is het dag 2 van de driedaagse interseizoentraining.(wr)
Nat en mistig was het vanochtend in Mugello als om 9 uur alle teams groen licht kregen om de eerste interseizoentraining aan te vangen. Alleen HRT was afwezig omdat die dezer dagen verhuizen naar een nieuw hoofdkwartier in Madrid. Kwestie van de stier bij de horens te pakken. Ondertussen tufte Fernando Alonso met zijn Ferrari F2012 naar een snelste tijd in 1'34" 905. Van de nieuwkomers was Jean-Eric Vergne de verrassing met 1'22"444 en ook "onze" Jérôme D'Ambrosio tikte met de Lotus E20-Renault met 1'24'048 schitterend vierde aan. Hij was sneller dan Nico Rosberg in de Mercedes W03 waarin op dit moment (1 mei 2012 15.11 uur) Schumi voor anderhalve dag zit. Wie deze namiddag ook verwacht wordt is Gary Paffett bij Mc Laren. Hij won vorige zondag de eerste race van de DTM voor Mercedes en rijdt heel de namiddag en ook donderdag.
Eerst op full wets en dan op intermediums onderstreepte Jérôme D'Ambrosio,de rijder van het RACB National Team, zijn potentieel. Overigens demonstreerde hij dat ook al vorig jaar in een vol seizoen met een ondermaatse auto. Mark Webber maakte er eerst een zondaguitstap van. Het is ook allemaal belangeloos en heeft geen enkele invloed op het verloop van het WK. Wel op details van de auto. Maar dat weten alleen de ingenieurs. Met wat sleutelen zette de Australiër daarna de tweede snelste tijd: 1'23"648.
Vooral Ferrari blijkt erop vooruit te gaan. Spanjaard en tweevoudig wereldkampioen Fernando Alonso wil tegen de GP van Spanje op 13 mei 2012 ook een vaart gaan ! Voor eigen publiek en gasgeven om na 2005 en 2006 ook nog een derde wereldtitel op zak te steken. Deze namiddag rijdt Schumi en morgen ook de hele dag. Oefening baart kunst, ook op je 43ste en beladen met de aanspreektitel van Meester. Zeven wereldtitels rechtvaardigen dat.(wr/Foto:Ferrari)
Het is van 2008 geleden dat er nog officieel Formule 1 wagens over het 5,245 km lange tracé raasden. Het zo'n 80 km onder Bologna in Italië gelegen circuit is snel en technisch. Niet alle teams zijn aanwezig, maar in ieder geval laten Mercedes, Red Bull, Sauber, Toro Rosso en andere Mc Larens de kans niet liggen om perfectioneringen door te voeren met het oog op de GP van Spanje op 13 mei a.s. Dat is althans het geval voor Mercedes en Red Bull. De andere teams grijpen de gelegenheid aan hun "derde piloten" hun kunstjes te laten opvoeren. Zo rijdt onze landgenoot Jérôme D'Ambrosio met de Lotus. Vanochtend rijdt Nico Rosberg de W03 en vanaf deze namiddag zit Michael Schumacher voor twee dagen "vast" in de cockpit. Bij Mc Laren is dat niet het geval voor Jenson Button en Lewis Hamilton die op publicitaire missie zijn in Budapest.
Button, wereldkampioen 2009, liet weten het leuk te vinden eens niet achter het stuurrad te zitten. Volgens hem zijn er geen zwaarwichtige wijzigingen door te voeren aan de Mc Laren-Mercedes. Vanavond weten we weer hoe de kaarten daar zijn dooreen geschud. Aan de chrono's zit niets bindend. De tijden hangen allemaal af in welke configuratie de auto rijdt. Met welk type van Pirelli-band, met volle, half lege of zo goed als lege brandstoftanks. Waarmee meteen voor het publiek duidelijk moet zijn dat het luxe-leventje van een F1-piloot zich niet beperkt tot 20 GP's op een jaar. Tussenin worden de "boy's" voor alles en nog wat gesolliciteerd. Maar wel voor een goed salaris, de besten meer dan onze eerste minister.(wr/Foto:Mercedes, Renault en RACB)
Niet alleen heeft Sebastien Loeb voor de zevende keer op rij de "Rally van Argentinië" gewonnen, hij scoorde voorbije weekeinde ook zijn zeventigste WRC-overwinning in zijn carrière. In Argentinië met start- en aankomst in Villa Carlos Paz hield de Fransman 15"2 voorsprong over op zijn ploegmaat Mikko Hirvonen, eveneens in een Citroën DS3 WRC. Het was een bitse strijd tussen de achtvoudige wereldkampioen en zijn Finse belager.
Maar een dag voor het einde besliste de Citroën-sportdirectie dat Hirvonen niet meer mocht aanvallen. Kwestie van ongevallen te voorkomen en een dubbelslag voor Citroën veilig te stellen. Bovendien verstevigt Sebastien Loeb zijn positie in de voorlopige stand in het wereldkampioenschap. Hij telt nu 91 punten voor Petter Solberg die er 73 totaliseert en Mikko Hirvonen met 70.
Onze Belgische Thierry Neuville begint zijn eigen leven te leiden tussen de grootste namen van het WRC. Vrijdag crashte de jonge Citroën-rijder en miste daardoor twee KP's. Dat leverde hem 10 minuten straftijd op. Maar hij kon terugkomen tot een schitterende vijfde eindplaats. In de stand om het wereldkampioenschap staat Thierry Neuville twaalfde met 14 WK-punten.(wr/Foto's:Willy Weyens)
De Brit Gary Paffett heeft met zijn Mercedes-Benz van het Thomas Sabo team de eerste race gewonnen van het DTM-kampioenschap 2012 in Hockenheim. Jamie Green maakte met zijn tweede plaats een dubbelslag waar voor de Ster. Blijkbaar hebben hun ingenieurs de beste afstellingen voor hen gebakken. En natuurlijk dankt de rappe jongen dat ook aan zijn stuurgedraai. Dat is belangrijk omdat de drie merken - Audi, BMW en Mercedes-Benz - overeengekomen zijn een kostenbesparend autoconcept op te zetten. Dat wordt bereikt door alle auto's te construeren waarvan 50% met gemeenschappelijke onderdelen worden gemaakt.
De monostructuur van het chassis, de versnellingsbak, de achtervleugel, de cardan-assen, de remzadels, elektronika en nog enkele andere "details" zijn identiek. Ook de motoren zijn allemaal V8 4.0 liter. Het is dus in de verfijning van de ophanging, de algemene stroomlijn en de platte bodem dat technici hun winsten kunnen maken ten gunste van de coureur.
Het debuut van het RBM team in de DTM mag succesvol worden genoemd aangezien Andy Priaulx in de helse rit over net geen 183 km op de zesde plaats beslag legde. Meteen de eerste BMW. Hij ging "zwaargewichten" als Ralf Schumacher (7de) en David Coulthard (8ste) vooraf. Ploegmaat Augusto Farfus finishte vijftiende. Dame Suzie Wolff stond goed haar mannetje met een bescheiden maar verdienstelijke twaalfde eindplaats. De volgende confrontatie tussen Audi, BMW en Mercedes komt er op 6 mei 2012 op de Lausitzring. (Tekst:Walter Rombauts/Foto's:Mercedes-Benz)
Vandaag rijden drie Duitse autogiganten tegen elkaar in de eerste race om het "Deutsch Tourwagen Meistershaft" in Hockenheim. BMW is opnieuw aanwezig in de vorm van RBM (Racing Bart Mampaey) die Agusto Farfus en Andy Priaulx als ervaren coureurs en drie keer wereldkampioen uit het WTCC inzet. Bart Mampaey is de zoon van Julien Mampaey, de man achter het team Juma, maar wiens vrouw Chris Van der Auwera de drijvende kracht was om de grootste namen in toom te houden. Tot de Belgische "clan" behoorden als vaste coureurs Eddy Joosen, Dirk Vermeersch en ook de iconische Pierre Dieudonné maakte enige tijd deel uit van het gerenomeerde team. De DTM met BMW is een nieuwe grote uitdaging voor Bart Mampaey. In het randprogramma stuurde Nico Rosberg de W 196 van Fangio uit 1955 over het asfalt terwijl Michael Shumacher de moderne F1 Mercedes-zilverpijl aan zijn publiek demonstreerde. Na de trainingen zien we Priaulx op de zevende en Farfus op de negentiende plaats. Mattias Ekström (Audi) pakte de pole voor Jamie Green (Mercedes) die geen onbekende is in de spits van het ongenadige deelnemersveld.(wr/Foto:Mercedes)
Massas triestheid is over de wereld uitgestort. In 2007
werd het vuur aan de lont gestoken door de financiële crisis in Amerika die
overwaaide naar ons en onze banken. Fukushima, Egypte, Libië, Syrië, alom
verdriet omdat het woord is verloren gegaan. De zogenaamd sociale media staan
vol met woorden. Holle woorden die op niets terugslaan. Niets concreet zoals
bij de triestheid van Felipe Massa die precies tien jaar geleden bij Sauber
reed in gezelschap van Nick Heidfeld. De Sauber-Petronas C21 behoorde tot de
middenmoot. In de GP van Duitsland finishte de Braziliaan zevende nadat Peter
Sauber liever Heidfeld op de zesde plaats zag finishen. Gevraagd of hij de
stalorders niet als een bedreiging voor zijn verder loopbaan zag, antwoordde Massa
beslist: Neen, daar heb ik geen angst voor." Zo bleek ook. De schaduw van Senna
en Barrichello maakte zijn intrede (2006) bij Ferrari.
Met de GP van Spanje F1 voor de boeg vijfde race om het WK
op 15 mei a.s. in Barcelona kijkt Massa triest en heeft daarvoor zo zijn redenen.
Fernando Alonso doet met de steenezel Ferrari F2012 kleine mirakels, wint de GP
van Maleisië en staat vijfde in de voorlopige stand om het WK. Massa
zeventiende, net voor Schumacher die op de achttiende en laatste plaats van mannen-met-punten
staat. Massa weet dat het zwaard van Damocles boven zijn hoofd hangt. Luca
Montezemolo en Dominicali zoeken een opvolger. Ook het spanningsveld dat iedere keer en na zoveel jaren weer ontstaat als de heren Massa en Hamilton elkaar op de baan tegenkomen, speelt in de slechte afloop een rol.
Sergio Perez is al genoemd, maar het lijstje van mogelijke
kandidaten groeit. Kijk maar eens hoe naar die schitterende Romain Grosjean
wordt gevist. Massa weet het, maar kan de tegenslag van 2008 op Interlagos in
Sao Paulo tijdens de GP van Brazilië niet vergeten. Ook niet die schokdemper
van Barrichellos auto die hem op het hoofd trof. Als een granaat, een
atoombom. Dat was in Hongarije op de Hongaroring in 2010. Het hele jaar door
vocht hij om terug te komen in 2011. En dan stuitte hij op Fernando Alonso die
niet bereid was om Sancho Panza te spelen, maar eerder Don Quichotte, en ook
niet tegen windmolens wil vechten. Wel tegen iedereen die hem voor een derde
titel na deze van 2005 en 2006 in de weg rijdt. "Ik kom niet in de F1 om vrienden te maken", placht Alonso altijd te zeggen. "Wel om te winnen en wereldkampioen te worden !" Massa heeft er last van, heeft
er een weemoedige triestheid van. Maar het échte trauma zit in zijn ziel. Nooit
zal iemand het kunnen wegnemen.
2008. Massa wint vijf races alvorens hij voor eigen publiek,
op zijn geboorteplek Sao Paulo nog wel de chaotische GP van Brazilië rijdt
en wint ! Terwijl hij wordt afgevlagd raakt Brazilië hysterisch. Felipe Massa
is wereldkampioen. Heeft Lewis Hamilton verslagen die nog aan de andere kant
van de doorweekte piste rijdt en dan als bij blikseminslag is Hamilton (Mc
Laren-Mercedes) Timo Glock (Toyota) voorbijgereden onder de pijpenstelenregen.
Massa verliest met één punt tegen Hamilton voor de wereldtitel. Nooit zal
iemand exact weten wat aan de andere kant van de aankomst is gebeurd. Heeft
Glock vertraagd, Hamilton de titel gunnend ? Heeft Hamilton Glock in regel
geklopt ? Nooit zal iemand de waarheid op die vraag beantwoorden. Dat verklaart
Massas triestheid. Van pizzakoerier op zijn zeventiende in Sao Paulo tot gentlemen van de Formule 1 op zijn 31ste. Soms is dat laatste
ook een wereldtitel waard.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Ferrari)
Het autosportwereldje in ons Belgenland mag in deze bizarre tijden juichen ! Er is een nieuw kampioenschap dat luistert naar de naam "Belgian Racing Car Championship". Afgekort: BRCC. Tijdens het weekeinde van 19 en 20 mei 2012 wordt op Circuit Zolder het startschot gegeven van het Belgisch Omloopkampioenschap. Iedereen weet ondertussen dat Kornos Events als promotor BRCC en BE Trophy een enorme opdracht wacht. Dat is om binnen enkele weken tijd een waardig startveld bij elkaar krijgen voor wat - eindelijk én waarachtig - de aftrap moet worden van het Belgisch Omloopkampioenschap.
"De opgelopen vertraging is natuurlijk een enorme handicap", stelt Marc Van Dalen, co-directeur bij Kronos. "Er wordt hard gewerkt en nu we vlakbij de eerste races op Circuit Zolder zijn, tellen we al een twintigtal deelnemers. Dat is voor iedereen een opsteker. Nu moeten we nog anderen overtuigen om ons te komen vervoegen."
Precies omdat de verantwoordelijken van Kronos Events open staan voor dialoog met potentiële deelnemers en de verschillende acteurs in de Belgische autosport, werd er besloten de basisregels van het reglement een beetje bij te sturen. De finale versie ervan zal in de loop van volgende week worden bekend gemaakt.
"De eerste kwaliteit van een promotor is te luisteren naar zijn klanten en dus hebben we geprobeerd rekening te houden met opmerkingen die wij de laatste dagen te horen kregen," verduidelijkt Jean-Pierre Mondron, de andere directeur bij Kronos. "Zo zal het mogelijk zijn om zich apart in te schrijven voor de Short Races of de Long Race. Uiteraard geven wij de voorrang aan inschrijvingen voor de twee races, maar eenieder is vrij hierover zelf een keuze te maken."
In perfecte samenspraak met RACB werden daarnaast nog een aantal evoluties doorgevoerd in het technisch en sportief reglement. Deze wijzigingen hebben betrekking op enkele belangrijke details, waarbij eveneens werd geluisterd naar het advies van teamverantwoordelijken en rijders. Een eerste versie van dit reglement is weldra beschikbaar op de website van BRCC.
Voor de twee Short Races van telkens 30 minuten op zaterdagnamiddag en de Long Race van drie uur op zondag noteren we de inschrijving van o.a. de Ferrari van de Thiers-broers, meerdere Porsche's zoals deze van Fred Bouvy, Dirk Van Elslander of de Silhouette BMW van E-Race. Ook in de kleine categorieën is er veel belangstelling. We denken aan de Ginetta van Prime Racing, overigens de eersten die zich inschreven, de Seat Leon van het Allure Team en de Renault Clio van Racing for Fun.
Om dit alles in goede banen te leiden, doen Marc Van Dalen en Jean-Pierre Mondron beroep op een vierkoppige staf die samen goed zijn voor meer dan 100 jaar ervaring in de autosport !!! Aan het hoofd ervan staat Jacky Andrzejewski. Hij is de "general manager" van Kronos Events en dus de grote baas van de organisatie achter het BRCC en de BE Trophy. Jacky begon zijn carrière bij Rothmans toen...Jacky Ickx in de groep C uitkwam !!! Sindsdien is de viertalige Antwerpenaar altijd bedrijvig geweest in de racerij. Van het Belga Team tot Circuit Zolder, even VTM ertussendoor, en dan vooral het Bastos Racing Team, bekend van de successen in rally en de "24 Uren van Francorchamps". Jacky Andrzejewski is een zwaargewicht in de public relations. Precies het profiel wat de Belgische autosport vandaag nodig heeft.
Dan is er Laurent Voogt. Hoeft hij te worden voorgesteld ? Zoals Obélix is Laurent als kind "erin gevallen" !!! Met een vader die ijverde voor de erkenning van de baancommissarissen, groeide Laurent op in de paddocks van Francorchamps, het vroegere Nijvel en Zolder. Hij leerde de stiel als baancommissaris en schopte het in 2003 tot koersdirecteur. Met zijn ervaring is hij de geknipte persoon als verantwoordelijke voor de logistiek en de organisatie op het terrein.
Carine Daele neemt het secretariaat en de relaties met de concurrenten voor haar rekening. Op circuit kennen ondertussen alle rijders en teamverantwoordelijken de kwaliteiten van de perfect tweetalige Brusselse. Nochtans was het pas recentelijk dat zij de smaak van de autosport te pakken kreeg, toen zij door niemand minder dan Thierry Tassin werd gevraagd voor het runnen van de "papierwinkel" van de Renault Clio Cup en de Formule Renault.
De relaties met de geschreven en elektronische pers worden verzorgd - met nadruk op het laatste woord - door wie als gewezen autosportjournalist wordt genoemd, Koen Wijckmans. In werkelijkheid is hij niet alleen nog een uitmuntend pennenridder, maar heeft als bagage de ongeveinsde, momenteel niet te evenaren kennis ten gronde van de hele Belgische autosport. Marc Van Dalen en Jean-Pierre Mondron konden zich niemand beter vinden. Het is opbeurend dat een heuse specialistenploeg het nieuwgeboren BRCC op gang brengt.
Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is een nieuwe tijd aangebroken. Koen Wijckmans organiseerde vroeger onder de vlag van Kronos de Mazda MX-5 Trophy. Vanuit Nannine ontfermde hij zich ook over de persdienst rond de deelname van de Peugeot 206 WRC in rally. Als persofficer dirigeerde hij jaren lang de "pennenriddersslag" rond de "24 Uren van Francorchamps". Het doet ook deugd dat Zolder met het nieuwe dynamisme ook weer mee in de lift zit. Algemeen Directeur Thierry Deflandre kan nu en dan al eens een nachtje op beide oren slapen. Marc Van Dalen en Jean-Pierre Mondron komen met de geboorte van de "Belgian Racing Car Championship" wel met héél goed nieuws naar buiten !!!(wr:Foto's BRCC)
SATOSHI MOTOYAMA IS DERDE PILOOT IN NISSAN'S DELTAWING
Bij Nismo, de sportafdeling van Nissan, is zijn naam al lang een legende. Nu heeft Nissan beslist hem als derde piloot toe te voegen aan Marino Franchitti en Michael Krumm om in Le Mans de Nissan Deltawing te besturen: Satoshi Motoyama. Gisteren maakte hij tijdens de tweede oefentest in het Engelse Snetterton kennis met de Deltawing Racing Car die als nummer "56" vanuit Garage 56 in Le Mans zal starten. Buiten klassement zal de auto de "24 Uren van Le Mans" rijden die op 16 en 17 juni 2012 wordt gereden. Iedereen die wil kan de experimentele auto al eerder in actie zien. Namelijk op zondag 3 juni 2012 wanneer in La Sarthe "La journée de Test" doorgaat waaraan alle deelnemers van de etmaalrace moeten deelnemen als eerste kennismaking het het 13,640 km lange historische tracé.(wr/Foto:Nissan)
In 2011 namen alle landen waar de Renaultgroep is vertegenwoordigd (45 landen over de hele wereld/1700 dealers) deel aan de wedstrijd "Dealer of the Year". Honderd concessiehouders uit 31 landen werden gelauwerd met de titel "Dealer of the Year". Deze wedstrijd is een vervolg op de "Renault Global Quality Awards" die al sinds 2006 bestonden. Deze nieuwe prijsuitreiking van "Dealer of the Year" beloont de beste concessiehouders voor merken van de Groep die de beste globale prestaties hebben neergezet.
De criteria slaan terug op het verkoopvolume van nieuwe wagens, wisselstukken, toebehoren en servicecontracten. Vooral het eerste en het laatste aspect is belangrijk. Het eerste houdt het bedrijf met winst in stand en het laatste maakt dat klanten nog minstens eens per jaar over de vloer komen. Liefst méér, want "uren verkopen is eigenlijk de echte winst van een dealership". "Verkopen op zich" is belangrijk maar niet zaligmakend omdat de winstmarges alsmaar kleiner worden. Vervolgens werden de dealers beoordeeld op het rendement van het netwerk en werd ook de servicekwaliteit een aanbevelingsindicator.
Jérôme Stoll, Adjunct Algemeen Directeur en Commercieel Directeur feliciteerde de winnaars met de volgende woorden: "Proficiat, u hebt het beroep van de autodistributie allemaal perfect begrepen. U bent erin geslaagd volumeprestaties, klantentevredenheid en rentabiliteit met elkaar te verzoenen. Dankzij uw inzet blijven onze resultaten wereldwijd verbeteren. Het "Plan Renault 2016 Drive the Change" kan in vier woorden worden samengevat: More Business, Better Business". Als u vandaag één van de laureaten bent, dan is dat omdat u beide specialiteiten al onder de knie hebt."
Voor België waren het Koen Valckenier (Groep-Valckenier-Aalst) en Philippe Brébant (Groep Centre-Automobiles-Bergen) die bekroond werden voor hun resultaten.(wr/Foto's:Renault)
Zaterdag zullen Nico Rosberg en Michael Schumacher voor de openingsrace van de DTM in Hockenheim de Mercedessen W196 rijden waarmee vijfvoudig wereldkampioen Juan Manuel Fangio in 1955 na de GP van Italië in Monza het WK won. Sindsdien en tot de zege van Nico Rosberg dit jaar in de GP van China zijn er precies 20.671 dagen verlopen eer de Zilverpijlen weer wonnen in de Formule 1. Het belooft een indrukwekkend schouwspel te worden. Nico Rosberg bezoekt de DTM-opener voor de tweede maal, maar dit keer als winnaar voor Mercedes na 41 GP's dat het merk weer meedoet.
Vorig jaar stuurde Nico Rosberg ook de Thomas Sabo AMG-Mercedes C-klasse over het asfalt. (foto linksboven). Zondag rijdt Schumacher ter amusement de moderne zilverpijl, de Mercedes W02 uit 2011 in de autodroom van Hockenheim. Twee Duitsers in dezelfde arena. Ovatie van de 160.000 toeschouwers verzekerd. Vooral omdat Vice-President van Mercedes-Benz Motorsport, Norbert Haug, meedeelde dat Michaêl Schumacher "in conditie is om tot het hoogste niveau weer te komen." Dat is niet niks. Vorige weekeinde zette de 43-jarige zevenvoudige wereldkampioen een hopeloze 22ste startpositie om in één WK-punt (10de). Hij bekritiseert de Pirelli-banden die niet goed zouden zijn. Dat kan wat lacherig zijn maar niettemin dweilt er een gerucht door de paddock als zouden de reglementmakers Pirelli opdracht hebben gegeven banden te maken die snel slijten en "onverwacht" ten einde zouden zijn in grip.
Het is moeilijk te geloven, maar in deze tijden is alles mogelijk. Spektakel dreigt het te winnen van de essentie van een F1 besturen. Vooralsnog weigeren we dit te geloven. We weigeren de Grote Manitou die de armoezaaiers van de F1 vanaf 1981 naar de miljardairstatus leidde te bekladden. Hoewel Bernie Ecclestone (81) rare trukken begint te vertonen zoals alle oude mensen. Als het verstand scherpte verliest, is het tijd om een stap terug te zetten. Maar Michaël Schumacher is bijlange nog niet zo ver. En zijn Pirelli's. Geen mens die het met preciesheid weet.(wr/Foto's:Mercedes-Benz)
Door met genoegen de opkomst te zien van de jonge Belgische piloten als Stoffel Vandoorne, Laurens Vanthoor, Bertrand Baguette en andere Nico Verdonck's, liep ik goed gemutst nog eens door mijn kilometerlange archieven - waarin zich nu en dan een opstopping voordoet wegens omgevallen stapels - en greep lukraak een enveloppe in doos 1989. Toevallig ook het jaartal waarin op 10 april 1989 in Zolder de eerste wedstrijd doorging van het "Duitse Opel Lotus-kampioenschap". Eén van de Belgische actoren daarin was de gedegen Patrick Dewulf, toen 34 lentes jong, Oostendenaar en met zegehonger aan de start. Hieronder geef ik de tekst uit het archief woordelijk weer nadat Patrick derde eindigde en toch niet tevreden was.
"Derde eindigen en toch niet tevreden zijn. Je moet er erg ambitieus voor zijn. Patrick Dewulf, vorige zondag in Zolder aan de slag in zijn eerste wedstrijd van het Duitse Opel Lotus-kampioenschap, is dat zonder meer. Hij vertelt: "Ik had me voorgenomen in Zolder te winnen. Als het dan niet lukt ben ik natuurlijk ontgoocheld. Al dramatiseer ik de zaken natuurlijk niet. Aangezien ik mijn zinnen heb gezet op de Benelux- en Europese titelstrijd en Zolder vorige zondag enkel telde voor het Duits kampioenschap is er niets aan de hand."
"Tijdens de trainingen kwam al aan het licht dat ik aan Marko Werner een zware klant zou hebben", vervolgt Dewulf. "Ik kende hem van in 1987. Toen reden we samen in de Formule Ford. Ondanks dat ik met een gewijzigde Opel Lotus-vleugelafstelling nog bijna 4/10de van een seconde van mijn tijd kon afdoen, moest ik me toch tevreden stellen met de derde plaats op de startgrid. Ikzelf vond het voldoende aangezien ik nu in uitstekende omstandigheden kon racen: een uitstekende sponsor, een uitstekend team, een uitstekende preparatie. "Thomi", de tuner uit Bonn, doet uitstekend zijn werk."
In de wedstrijd startte Dewulf uitstekend, zakte even naar de vierde plaats, maar kon toch weer de derde podiumplaats bemachtigen. "Ik denk dat er iets met de koppeling is misgegaan", meent Dewulf. "De echte start liet nogal op zich wachten. Aangezien ik een ietsje te lang het koppelingspedaal heb moeten indrukken - terwijl de motor tegen 7000 t/m draaide - is me dat wellicht fataal geworden. Doordat de koppeling was geraakt, verloor ik telkens bij het schakelen heel wat vermogen. Het had geen zin verdere risico's te nemen om toch nog een plaatsje op te schuiven. Daarom is de proef al bij al toch geslaagd."
Ondanks was Dewulf nog de beste Belg in Zolder. Cohen werd uiteindelijk zesde - hij had problemen met de remmen en de pedalen - en Plasch werde veertiende. Zoon en vader Bormans werden achttiende en negentiende. Patrick de Radiguès en Fons Taels - in uitstekende doen - haalden het einde niet.
De uitslag van de wedstrijd (Bergischer Löwe - Duits Kampioenschap):
Volgende geplande proef : 23 april, Zandvoort (Benelux Kampioenschap)
Zo stond het er 23 jaar geleden. Woordelijk. Sindsdien is er veel rubber aan het Limburgs asfalt blijven plakken en is de wereld veranderd. Met nieuwe jonge mensen. Spijtig genoeg niet allemaal gepassioneerd door de essentie van autosport. Managementsgewijs ook niet echt. Puristen en heuse professionelen zijn vaak vervangen door betweters met als enige verdienste perfect Engels spreken en politica als Ingrid Lieten opvrijen. Wegens wat Vlaamse centen proberen weg te zuigen naar Circuit Zolder dat zo "lokaal" blijft hangen. Zolang niet breder wordt gedacht zal het historische lint dat volgend jaar 50 jaar bestaat niet de verdiende heropstanding beleven waar het zo naar snakt en recht op heeft. Er komt nog een aspect bij.
Mensen kennen quasi alle F1-coureurs, maar geen rijders uit andere disciplines, die vaak even moeilijk of zijn (WRC bijvoorbeeld) zijn. Dat is de schuld van een blijkbaar moeilijke communicatie tussen CZ en de media. De Limburgse organisatie heeft geen echte public relationsman die letterlijk God en Klein Pierke kent. Aan zo iemand is nood. Omdat hij in staat is niet alleen de - brede, grote bedrijfswereld voor Zolder te boeien, maar ook omdat de jonge autocoureurs van vandaag terug tot figuren moeten worden gekneed. Mensen willen "verhalen" van die gasten lezen. Hun "bloopers", hun fratsen, hun veroveringen. Worden rondgereden in open prestigieuze cabrio's voor de race, aan het publiek worden voorgesteld, erdoor worden opgewreten met haar en huid, als gladiatoren vereerd. Met de duim omhoog of omlaag. Maar in ieder geval "figuren" die doen fantaseren.
Alleen op die manier is het mogelijk dat een Graham Hill voor de start van een GP van Monaco een ovatie kreeg van een opverend publiek. Met hem natuurlijk ook anderen. Een populariteitsmeter, zoiets moet er komen. Meisjes die hysterisch flauwvallen. Niet alleen bij het zien van Koen Wauters, maar ook bij de "vliegende industrieel", Bert Longin - prachtcoureur - en andere cracks die in onze Belgische autosportplooien leven. Dat ze niet bekend zijn ligt gewoonweg aan de pers in het algemeen. Hoofdredacteuren die autosport als een vieze-ver-van-mijn-bed-show zien en er vooral niets, maar dan ook niets van begrijpen. Zelfs niet nu facebook, twitter, linkedings en wat er nog allemaal op ons afkomt de groten der aarde als "persoonlijke vrienden" laat kennen. Kompleet virtueel. Lees:ingebeeld. Nu ga ik op zoek naar een andere doos, want over deze doos 1989 ben ik gestruikeld. Toevallig, zoals een mens kan struikelen, weer opstaan en verder gaan.(Tekst en foto's: Walter Rombauts)