In 2011 namen alle landen waar de Renaultgroep is vertegenwoordigd (45 landen over de hele wereld/1700 dealers) deel aan de wedstrijd "Dealer of the Year". Honderd concessiehouders uit 31 landen werden gelauwerd met de titel "Dealer of the Year". Deze wedstrijd is een vervolg op de "Renault Global Quality Awards" die al sinds 2006 bestonden. Deze nieuwe prijsuitreiking van "Dealer of the Year" beloont de beste concessiehouders voor merken van de Groep die de beste globale prestaties hebben neergezet.
De criteria slaan terug op het verkoopvolume van nieuwe wagens, wisselstukken, toebehoren en servicecontracten. Vooral het eerste en het laatste aspect is belangrijk. Het eerste houdt het bedrijf met winst in stand en het laatste maakt dat klanten nog minstens eens per jaar over de vloer komen. Liefst méér, want "uren verkopen is eigenlijk de echte winst van een dealership". "Verkopen op zich" is belangrijk maar niet zaligmakend omdat de winstmarges alsmaar kleiner worden. Vervolgens werden de dealers beoordeeld op het rendement van het netwerk en werd ook de servicekwaliteit een aanbevelingsindicator.
Jérôme Stoll, Adjunct Algemeen Directeur en Commercieel Directeur feliciteerde de winnaars met de volgende woorden: "Proficiat, u hebt het beroep van de autodistributie allemaal perfect begrepen. U bent erin geslaagd volumeprestaties, klantentevredenheid en rentabiliteit met elkaar te verzoenen. Dankzij uw inzet blijven onze resultaten wereldwijd verbeteren. Het "Plan Renault 2016 Drive the Change" kan in vier woorden worden samengevat: More Business, Better Business". Als u vandaag één van de laureaten bent, dan is dat omdat u beide specialiteiten al onder de knie hebt."
Voor België waren het Koen Valckenier (Groep-Valckenier-Aalst) en Philippe Brébant (Groep Centre-Automobiles-Bergen) die bekroond werden voor hun resultaten.(wr/Foto's:Renault)