SERGIO PEREZ - RED BULL - KROONT ZICH TOT KEIZER IN SINGAPORESE VAUDEVILLE
De Mexicaan Sergio Pérez heeft op magistrale wijze de GP van Singapore gewonnen. De vierde zege in de F1 in zijn carrière. Hij reed van start tot finish aan de leiding, hoewel hij op het laatst verbeten aanvallen van Charles Leclerc (Ferrari) moest afslaan. Na drie safety cars en dus ook drie restarts was er bij de stewards nog intentie de winnaar straftijd te geven van 5" omwille van een onduidelijke bagatel rond de safety car. Met name meer dan tien wagenlengtes achter de safety car gereden tussen bocht 13 en 14...De Amerikanen zijn er in geslaagd de historische Formule 1 tot een ordinaire vaudeville te devalueren.
Alleen al omdat onweer het 5,063 km lange circuit met drieëntwintig moeilijke bochten onberijdbaar verklaarden. Daardoor werd de start van de race met ruim een uur uitgesteld. Als spektakel heeft Liberty Media andermaal zijn slag thuis gehaald. Gecombineerd met gele vlaggen, virtuele- en echte safety cars leek Singapore wel op een gigantische kermis van botsautootjes. Net geen legoland of robottenspel van Elon Musk.
Max Verstappen startte slecht en eindigde knap zevende, daarbij demonstrerend hoe hij de meervoudige wereldkampioenen, Hamilton (7) en Vettel (4) als speelgoedsoldaatjes opzij blies. Ook al ging hij overmoedig zelf in de fout, net als Hamilton. De duels waren ontelbaar en de WK-leider - die vandaag nog geen wereldkampioen is, ontmoette in zijn rush naar de voorste gelederen in de Spanjaard Fernando Alonso (Alpine) zijn taaiste tegenstander. De 40-jarige Nestor van het veld die vandaag zijn 350ste GP reed, werd echter door zijn auto bedrogen met een technisch mankement.
Jammer, ook omdat zijn ploegmaat Ocon de andere Alpine met pech in de anonimiteit verdween en het herboren merk dus geen WK-punten scoort bij de Constructeurs. Dat deden wel Lando Norris, vierde, en Daniël Ricciardo, vijfde, die daarmee het duel met Alpine weer op scherp zetten. In die zin dat Mc Laren de vierde plek van Alpine inpikt. George Russell (Mercedes) pakte één WK-punt voor de snelste ronde. "Driver of the Day" werd logischerwijze Sergio Perez en de achttiende GP van het WK 2022 gaat volgende week door op Suzuka, de achtertuin van de Honda fabriek in Japan. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
De uitslag:
1. Sergio Perez (Red Bull-Honda)
2. Charles Leclerc (Ferrari) + 7"595
3. Carlos Sainz (Ferrari) + 15"305
4. Lando Norris (Mc Laren-Mercedes) + 26"133
5. Daniël Ricciardo (Mc Laren-Mercedes) + 58"282
Door de ontelbare onderbrekingen van de race werd "maximum 2 uur-regel" toegepast waardoor de vooraf geplande afstand van 61 ronden (308,843 km) niet kon worden afgelegd.
IN SINGAPORE GEBEURT ALTIJD IETS, ZOALS CRASHGATE IN 2008
WK-leider Max Verstappen kreeg te weinig brandstof mee om een "pole-chrono" neer te zetten. De man die met 116 punten voorsprong leidt op de Monegask was razend. Dus eigenlijk nogal in zijn gewone doen, zoals zijn vader Jos vaak. Maar goed, het is een fout van Red Bull en nu start de toekomstige wereldkampioen 2022 vanaf de achtste plaats. Lewis Hamilton pakte bijna de pole, maar dan zetten Charles Leclerc en Sergio Perez hem op de derde startplaats. Ze schoten als raketten over het 5,063 km lange circuit, vanuit de auto gezien eigenlijk een rattenval, afgerasterd met hoge ijzerdraadpanelen.
Maar zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton werd bij de stewards van de FIA geroepen. Hij droeg opnieuw zijn neuspiercing, terwijl juwelen verboden zijn tijdens het racen. Vanaf dit seizoen is die regel van kracht. De Brit legde de stewards uit dat hij zonder die neuspiercing ontstekingen kreeg. Hij onderschreef dat door een doktersbriefje voor te leggen waarop een specialist haarfijn had uitgelegd hoe ongezond dat voor Lewis was. Daar moesten de stewards mee akkoord gaan en Lewis werd niet bestraft. Maar de FIA meende wel dat Mercedes dat had moeten melden voor de race. Het team kreeg €25.000 boete. Zo zit je natuurlijk snel over je budgetplafonnering van €145.000.000...
Vorig jaar hebben Red Bull veel meer en Aston Martin door armoe-sta-me-bij minder dat budget overschreden. Toto Wolff van Mercedes en ook Binotto van Ferrari hopen dat de nieuwe president van de FIA, Mohammed Ben Sulayem, hiervoor zware bestraffingen voor zal toepassen. Tot uitsluiting van het kampioenschap 2021 ? Dat zal wel niet, want geen mens is nog geneigd die pijnlijke, neen, schandalige WK-afloop in 2021 in Abu Dhabi opnieuw uiteen te rafelen. Als de FIA binnen enkele dagen met de reële cijfers komt, is iedereen benieuwd hoe die gaan worden behandeld en mogelijk beboet worden. In ieder geval zorgt deze vaststelling al voor een fiks spanningsveld tussen de "Fédération Internationale de l'Automobile" en het "Formule One Management", dit laatste voorgezeten door Stefano Domenicali die uit hoofde van zijn taak de kant van een overijverig Liberty Media moet kiezen die voor 2023 liefst 24 races op de kalender heeft gezet.
De kans dat het straks regent is groot en superspektakel is dan verzekerd. Een Safety Car is in de twaalf voorbije GP's van Singapore altijd op de baan gekomen. En als er geen reden voor is, dan creëert men er wel één. Zoals in 2008 tijdens de eerste GP van Singapore Renault-teambaas Flavio Briatore opdracht gaf aan Nelson Piquet jr een Renault express te crashen tegen 160 km/h opdat een Safety Car op de baan zou komen. Die moest maken dat Fernando Alonso - toen al wereldkampioen in 2005 en 2006 met Renault - niet meer van de zege kon worden weerhouden. Flavio Briatore is ontslagen bij Renault, Alonso won die eerste GP van Singapore en in de geschiedenisboeken staat het incident genoteerd als "crashgate 2008". Om maar te zeggen dat Singapore met zijn nachtelijke saunarace bij een vochtigheidsgraad van 80% altijd wel iets in petto heeft. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
CHARLES LECLERC - FERRARI - START IN POLE, VERSTAPPEN ACHTSTE
De kwalificaties om de GP van Singapore waren heel spannend. Zowaar Alonso en Hamilton reden de snelste tijden. Even leek het er op dat de zevenvoudige wereldkampioen in "pole" zou blijven. Maar dan maakte Charles Leclerc een eind aan ieders illusie met een tijd van 1'49"412 over de 5,063 km die het stratencircuit van Marina Bay lang is. Het is niet geheel duidelijk wat er voor de WK-leider Verstappen mis ging, maar hij start morgen vanaf de achtste plaats. Achteraf bleek er te weinig brandstof te zijn geweest. Voor Charles Leclerc is het de negende pole-position van dit seizoen. Als we in onze herinneringen plonsen heeft de "polesitter" altijd gewonnen in Singapore, net zoals er ook altijd een safetycar aan te pas kwam. Voor morgen wordt regen voorspelt, dus kan het voor iedereen een moeilijke klus worden.(wr)
In tegenstelling tot wat ik in mijn vorig bericht vermelde, zal Alex Albon wél rijden in Singapore. Nyck de Vries blijft momenteel "reserve" en het is wellicht een goede zaak voor hem dat hij geen foutjes kan maken die zijn blinkend blazoen zouden schaden alvorens ergens een vast contract is getekend. (wr)
MORGEN ZIT PORSCHE OP DE BEURS EN STEVENEN WE AF RICHTING SINGAPORE
Morgen is de beursgang in Frankfurt van Porsche een feit. De dochteronderneming van Volkswagen die 300.000 auto's per jaar verkoopt vervoegt daarmee Ferrari en Aston Martin op de beurs. Het Italiaanse merk verkoopt "slechts" 15.000 sportwagens per jaar maar heeft een mammoet-rendement op een aandeel. Tot zelfs 360%... Aston Martin heeft geen betekenis en is zijn ganse geschiedenis al een zorgenkind. Op de beurs net niet in het rood ! Onlangs deed de Chinese autogroep Geely - ook eigenaar van Volvo - een miljardenbod op Aston Martin maar de beheerders hebben ze wandelen gestuurd.
Wat Porsche betreft was ook de stichter en bigboss van Red Bull, de Oostenrijker Dietrich Maeteschitz een logische kandidaat om veel aandelen van Porsche te kopen, maar sinds de samenwerking tussen het merk uit Weissach en Red Bull in de Formule 1-context is afgesprongen, is die intentie verdwenen.
Met dit alles staan we voor de GP van Singapore waarin Fernando Alonso wellicht het record van 350 GP's van Kimi Räikkönen zal breken en in de Alpine weer punten zal trachten te sprokkelen voor het WK van de Constructeurs. Alpine staat daarin vierde na Mercedes, Ferrari en leider Red Bull. In die Red Bull RB18 zal Max Verstappen zondag weer trachten te winnen. Wat hem is gegund. Hij heeft zich als beste gemanifesteerd en Charles Leclerc en Carlos Sainz in hun Ferrari dromen andermaal in de laatste zes GP's van 2022 toch eens die "speelvogel" te verslaan.
Er is nog iets anders. De Nederlander Nyck de Vries die in Monza voor Williams WK-punten scoorde zal wellicht Alex Albon ook in Singapore vervangen. Sinds Monza heeft Nyck de Vries zich een ijzersterke reputatie aangemeten en heeft al dan niet contractmogelijkheden. Misschien zelfs aan de zijde van Max Verstappen bij Red Bull als Sergio Perez zou wegvallen... Er is maar één "maar". Dat is als hij de GP van Singapore rijdt hij zich geen enkel foutje mag veroorloven of direct zijn de karaktermoordenaars daar om hem voor de nabije toekomst in twijfel te trekken. Zo begint de GP van Singapore alvast intrigerend. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)