MEMORIES: MET DE MAZDA 323 HEERLIJK DOLLEN OP IJS EN SNEEUW
Mazda, de constructeur uit Hiroshima, heeft altijd plezierige auto's gemaakt. Ik heb ze tot 2010 allemaal mogen rijden. Mazda is het merk dat het aandurfde de motor van Felix Wankel door te ontwikkelen als "rotary-engine" en er in 1991 de 24 Uren van Le Mans mee won als eerste Japanse auto in La Sarthe. Nissan probeerde het al in 1988 maar dat werd een flop. Het was Kenichi Yamamoto die de motor doorzette. Hij was eerst president van de R&D-afdeling en nadien President van de Mazda Motor Company. Ik beleef nog eervol de meervoudige gesprekken die ik met hem mocht hebben, ondertussen de lekkerste Japanse oesters snoepend.
Op de vraag wat hij deed om zich te ontspannen antwoordde hij met twinkelende ogen "ik sluit me dan af in mijn bureau en speel een uur keiharde popmuziek...". Vandaag is het 78 jaar geleden dat de Amerikanen de eerste atoombom op Hiroshima dropten. Daarna werd het de meest levenslustige stad die tijdens mijn soms lang verblijf in het land van de Rijzende Zon heb leren kennen. Hiroshima "mon amour" is dus aan mij besteed. Dank U Mazda en al jullie medewerkers voor een moment van bezinning na een chaotisch leven in en met de auto's. (Walter Rombauts/foto:Mazda)
F1-TEAMS SCHUDDEN DE KAARTEN MET NIEUWE UPDATES TEGEN GP VAN NEDERLAND
Bij Alpine is gebleken dat er over 22 kW (30 pk) minder vermogen wordt beschikt dan bij de concurrentie. Op zich is dat verwonderlijk omdat alle teams sinds 2014 de 1,6 liter V6 Turbo Hybrid moeten gebruiken en dus iedereen over dezelfde configuratie beschikt. Maar de verschillen, de updates, worden elders in de auto opgebouwd. Er is de aerodynamika, de turbo, de elektromotor én de batterijtechnologie waaraan ook kan worden geschaafd. Op gebied van het WK 2025 en 2026 zal de FIA - in samenspraak met Liberty Media - eerstdaags beslissen over de toevoeging van een elfde team.
De "grote vakantie" van de Formule 1 is alles behalve rustig voor de ingenieurs. Die moeten tegen de GP van Nederland op 27 augustus a.s. eigenlijk een nieuwe racewagen uitvinden. Bij Mercedes wordt hard aan de sidepods gewerkt, spiegels verzet, getracht de onderdruk onder de auto te verhogen zodat meer downforce wordt geoogst. Uitgerekend bij Mercedes wordt nog extra gekampt met het "stuiteren" van de auto door het nieuwe "groundeffect", iets wat vooral de topsnelheid hindert. Kortom, tegen de volgende GP, zal er ongeveer een "nieuw" autoveld staan op de startgrid. Behalve voor die teams die alles al voor dit jaar hebben laten varen en al naar 2024 door ontwikkelen.(wr)
NIEUWE PORSCHE 911 S/T SYMBOLISEERT 60STE VERJAARDAG VAN DE 911
Porsche brengt vandaag een jubileummodel uit voor de 60ste verjaardag van de 911. Er zal een beperkte serie van gefabriceerd worden, welbepaald 1963 exemplaren die meteen de lichtste 911's zullen zijn van de 992-generatie. De auto heeft een atmosferische 4.0 liter boxermotor die 386 (525 pk) uitbraakt tegen 9.000 t/m. Hij is voorzien van een kort gespreide handgeschakelde versnellingsbak en een lichtgewicht-koppeling. De auto haalt vanuit stilstand in 3"7 en zijn topsnelheid is 300 km/h.
Ter ere van de speciale verjaardag van de iconisch sportwagen 911 hebben de ingenieurs in Weissach een uiterst puristische sportwagen ontworpen die geheel is toegespitst op puur rijplezier: de 911 S/T. Het exclusieve jubileummodel verenigt de troeven van de 911 GT3 met Touring Pack met die van de 911 GT3 RS en levert een unieke combinatie van wendbaarheid en rijdynamiek. In ons land kan hij nu worden besteld tegen €327.743, inclusief BTW en de "Chrongraph 1" is daar ook inbegrepen.
Daarenboven is deze sportwagen een uitgesproken lichtbouwconstructie op een onderstel dat is geoptimaliseerd met het oogmerk op wendbaarheid en vinnigheid. De 911 ST weegt slechts 1.380 kg (DIN leeggewicht, inclusief alle vloeistoffen) en is daardoor het lichtste model van de 992-generatie. Het optionele Heritage Design Pack is geïnspireerd op de raceversie van de 911 S van eind de jaren '60 en begin jaren '70. Ter herinnering, de eerste Porsche 911 had een 2.0 liter luchtgekoelde zescilinder boxermotor die 95 kW (130 pk) leverde en toeliet om in 8"9 van 0 naar 100 km/h te sprinten. (Walter Rombauts/foto:Porsche)