Bij Alpine is gebleken dat er over 22 kW (30 pk) minder vermogen wordt beschikt dan bij de concurrentie. Op zich is dat verwonderlijk omdat alle teams sinds 2014 de 1,6 liter V6 Turbo Hybrid moeten gebruiken en dus iedereen over dezelfde configuratie beschikt. Maar de verschillen, de updates, worden elders in de auto opgebouwd. Er is de aerodynamika, de turbo, de elektromotor én de batterijtechnologie waaraan ook kan worden geschaafd. Op gebied van het WK 2025 en 2026 zal de FIA - in samenspraak met Liberty Media - eerstdaags beslissen over de toevoeging van een elfde team.
De "grote vakantie" van de Formule 1 is alles behalve rustig voor de ingenieurs. Die moeten tegen de GP van Nederland op 27 augustus a.s. eigenlijk een nieuwe racewagen uitvinden. Bij Mercedes wordt hard aan de sidepods gewerkt, spiegels verzet, getracht de onderdruk onder de auto te verhogen zodat meer downforce wordt geoogst. Uitgerekend bij Mercedes wordt nog extra gekampt met het "stuiteren" van de auto door het nieuwe "groundeffect", iets wat vooral de topsnelheid hindert. Kortom, tegen de volgende GP, zal er ongeveer een "nieuw" autoveld staan op de startgrid. Behalve voor die teams die alles al voor dit jaar hebben laten varen en al naar 2024 door ontwikkelen.(wr)
|