VETTEL WINT MET FERRARI HECTISCHE GP VAN HONGARIJE
Sebastien Vettel heeft met zijn Ferrari de GP van Hongarije gewonnen. Hij verschalkte iedereen in de start en in de eerste bocht zoog hij ook ploegmaat Kimi Räikkönen mee naar de tweede plaats. Rosberg en Hamilton in hun Mercedes reden respectievelijk derde en...vierde. De adrenaline spoot uit de oren van de regerende wereldkampioen die hemel en aarde bewoog om zijn naar gewoonte dominante positie te herwinnen. De "polesitter" joeg zichzelf zo op dat hij een fout maakte, uit de bocht ging maar net voor de bandenmuur terug op de baan kwam...Oef !
Omstreeks half wedstrijd "ontplofte" de Force India van Nico Hulkenberg op de rechte lijn naar de eerste rechtse bocht toe. De brokken vlogen over heel de breedte van de piste en de Duitser kwam in de bandenmuur terecht. Zoals verwacht kwam hij er ongedeerd uit. De koersdirectie stuurde de Safety Car uit. Zo kwam de voorsprong van de leider Sebastien Vettel in het gedrang want het hele veld sloot zich als een treintje achter de Safety Car aan. Om de baancommissarissen kans te geven alle brokstukken weg te halen reed de Safety Car door de pitstraat met het F1-gevolg. Op die manier kon geen bandenschade worden opgelopen en kon de "ruimdienst" rustig zijn werk doen. De operatie duurde tien minuten.
Om precies 15.21 uur kreeg de meute weer groen licht en sprintte Sebastien Vettel weer weg vanop zijn leidersplaats. Nu echter bedreigt door Nico Rosberg en Lewis Hamilton die opnieuw zege-visioenen kreeg. Maar het bleef hierbij. Met nog tien ronden te rijden ontspon zich een spetterende finale ! Nico Rosberg voelde zich één met zijn Mercedes en viel Vettel aan. Maar Daniël Ricciardo in de Red Bull-Renault viel op zijn beurt Rosberg aan voor de tweede plaats.
Even raakte hij er voorbij, maar de Duitser reageerde bliksemsnel en pakte weer de tweede plaats. Maar...daarbij ging hij iets te vlug voor de Red Bull rijden waardoor zijn linkerachterband de rechtervoorvleugel van Ricciardo raakte. Met een kapotgereten achterband was het voor Rosberg voorbij. Ook Ricciardo moest naar de pits voor een nieuwe neus. Sebastien Vettel reed vanaf dan in een Ferrari-zetel naar de zege !!! De Rus Daniil Kvyat (Red Bull-Renault) behaalde zijn eerste podium en Max Verstappen (Toro Rosso) reed een verstandige knappe race. Laatste hoogtepunt was ook dat Fernando Alonso in de Mc Laren-Honda op de vijfde plaats finishte.(Walter Rombauts)
PER 1 SEPTEMBER SLUIT WALTER ROMBAUTS ZIJN BLOF AF
Het is goed geweest. Het leven biedt mij comfort, rust en plezier. Ik dank OPRECHT alle lezers en speciaal nog de bezieler van deze unieke site, Pascal Vyncke, het moet een uniek man zijn. Ik dank ZEER in het bijzonder een groot kampioen Eddy Joosen, een zeldzame vriend Patrick Snijers, Mark Webber - tja, 't is waar - de HEER Niki Lauda, en niet te vergeten ALLE leden van Antwerp Motor Union die me dit leven "cadeau" hebben gegeven.
Het is nu uit, op doodgaan na heb ik ALLES meegemaakt. Dank voor zoveel, en inzonder aan STAF VAN GRIEKEN, die mij toegang verschafte tot het "Heilige der Heilige", zijnde "Antwerp Motor Union" waarvan Tony Stappaerts, Jacques de Clippel en het monument Roger Vrevack van Elf, de bezielers waren. Dank vooral aan Jan Hendryckx, lid van AMU en zéér geacht sportkomissaris bij de RACB. Hij redde mijn zoontje uit een benzinebrand in de pits in Francorchamps. Waarvoor ook dank - die mij niet graag ziet - aan zijn vrouw Ingrid.
Ik zal trachten een dank-U-lijst op te stellen tegen 1915. Koen Wijckmans staat op de eerste plaats, MIJNHEER Guy De Schepper direct erna. MIJNHEER Marc Beckers ook. MONSIEUR Didier Theys, biènsûr...et inévibable... MIJNHEER MIKE VAN HOOYDONCK en ROLAND BRUYNSERAEDE.
Ik denk (-wat een pretentie...alsof ik Rodin's beeltenis als inspiratie zou mogen gebruiken) dat ik elks ervan een portretje kan bezorgen. Dan is het leven voorbij. Het is goed geweest.
Dank,
Walter Rombauts, die NOOIT ontrouw is geweest. Vooral niet tegenover zichzelf.
Ingeniositeit is niet te koop. Er kruipt een gluiperig syndroom uit de hersenen van de ingenieurs dat maakt dat het ene concept succesvoller is dan het andere. Naar dezelfde speelregels ontworpen. Verliefdheid is scheikundig te analyseren. De mogelijke vrucht ervan is niet genetisch te bepalen...Dat zie je rondom. Maar terug naar de F1 waar Renault als merk ernstig in gebreke blijft. Onterecht.
HAMILTON RIJDT POLE HALVE SECONDE SNELLER DAN ROSBERG
Lewis Hamilton vertrekt morgen vanuit "pole-position" voor de GP van Hongarije. Hij neemt de start voor ploegmaat Nico Rosberg die tracht de 17 WK-punten met zijn Britse teammaat dicht te rijden. Dat zal niet gemakkelijk zijn. Alleen al het verschil van 0,576" (meer dan een halve seconde) verschil met Hamilton spreekt boekdelen. Sebastien Vettel (Ferrari) legde beslag op de derde plaats, Ricciardo (Red Bull) op de vierde en Kimi Räikkönen (Ferrari) op de vijfde.
Een race op de 4,381 km lange Hongaroring - een beetje een oude Nürburgring - is vaak een onvoorspelbare zaak. De race blijft altijd te rijden, maar uiteraard is Lewis Hamilton de uitgesproken favoriet. Even moet verwezen worden naar de pech van Fernando Alonso met de Mc Laren die in Q2 - dat was al een prestatie ! - naar het begin van de pitstraat in panne viel. De tweevoudige wereldkampioen duwde zijn auto, onder luid applaus van het publiek, verder richting pits.
De baancomissarissen hielpen hem met velen want anders was het een onbegonnen klus. Maar een coureur mag van buitenaf geen hulp ontvangen. Men zag het door het hoofd van Ron Dennis (big-boss Mc Laren) schieten. De Mc Laren-Honda verdween in de pits. Het was een mooi Japans toneelstukje, zoiets van de ridder die de draak probeert te overwinnen. Leuk als verhaaltje, maar na herhaaldelijk ernaar kijken wordt het wat saai. Zelfs als de ridder dan toch nog de maagd uit de klauwen van de draak ontfutselt.
Morgen is er de GP van Hongarije, met twee sterren op de eerste rij die door een rode Ferrari-gloed worden beschenen en nog een briezende stier (Ricciardio in de Red Bull) wiens horens de sterren willen doorboren. Al de anderen rijden voor punten. Niet voor de zege. Start om 14 uur. (Walter Rombauts)
HAMILTON OOK NIPT SNELST IN FP3 VOOR GP VAN HONGARIJE
De derde vrije oefeningen voor de GP van Hongarije die morgen wordt gereden heeft verschillende hoofdrolspelers opgeleverd. Na negen minuten van de zestig te gaan zette Max Verstappen met 1'26"363 te worteltijd. Kimi Räikkönen verbeterde die acht minuten later tot 1'25"943 en nam daarmee na de Nederlander het commando over. Koortsachtig bleven coureurs, ingenieurs en teammanagers zoeken naar het beste rubbercompound voor een piste de 52°C warm is en een omgevingstemperatuur van 31°C heeft.
Op de tweeëntwintigste van de zestig minuten prikte de Duitser Nico Rosberg 1'25"201 op het scorebord en zette zich daarmee op positie één ! Slechts weerom acht minuten later knalde de winnaar van de jongste 24 Uren van Le Mans, Nico Hulkenberg zijn Force India door de muur van 1'24"483 en leidde de dans. Wereldkampioen Lewis Hamilton strandde in zijn poging om Hulkeberg's chrono uit te wissen op 0'264" van de Duitse coureur. Merkwaardig genoeg bracht stuurgenie Fernando Alonso de koppige Mc Laren-Honda op de derde plaats met slechts 0,363" van Hulkenbergs prestatie.
Maar dan kwam op twaalf minuten voor het afvlaggen de klap op de vuurpijl en zette Rosberg in de Mercedes 1'2"005 op de klokken: eerste met zelfs 1,388 voorsprong op Hulkenberg. Wie meende dat de climax was bereikt, sloeg zijn gedachte mis want...de Heer Lewis Hamilton "himself" in "race-dressing" perste op acht minuten voor de finishvlag 1'22"997 uit de Mercedes W06. Hij zette daarmee zijn ploegmaat Nico Rosberg met 0,098" "achterstand" op de tweede plaats. Nico wilde nog een poging doen die tijd te verbeteren maar de versnellingsbak van de auto blokkeerde aan het eind van de pitstraat. Lewis Hamilton reed dus in de eerste drie vrije trainingen altijd de beste tijd. Of hij straks - start om 14 uur - ook als pole-men op het schavotje zal kruipen zien we in een ogetwijfeld spannende kwalificatie.(Walter Rombauts)
Het was weer snel gefikst voor Lewis Hamilton in de tweede vrije oefeningen voor de GP van Hongarije ! Hij liet 1'23"949 op het timebord zetten en dat was meteen de normtijd waar iedereen zich op te pletter kon rijden. Nu deed dat daadwerkelijk niemand. Figuurlijk wel, want de verdienstelijke Rus Daniil Kvyat in de Red Bull-Renault naderde tot op 0,351" van de tweevoudige wereldkampioen in zijn Mercedes. De Australiër Daniël Ricciardo in de tweede Red Bull reed een lange stint, bijna driekwart van een GP. Op twintig minuten voor het einde begaf de Renaultmotor het en moest hij het gras in. Maar zijn rondetijd was wel voldoende om Nico Rosberg van een derde plaats te houden.
Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel spinde tot twee keer toen en ziet tot morgen tenminste een schitterende Kimi Räikkönen voor zich staan. Maar Ferrari sluit duidelijk nog niet aan bij de Mercedes-tandem. Red Bull op het eerste gezicht wel, maar de "houdbaarheid" van de Renaultmotor blijft toch altijd een vraagteken. Net zoals voor Carlos Sainz jr en Max Verstappen in de Toro Rosso. Beide jonge gasten deden het zeer goed; respectievelijk zesde en elfde. Ook Fernando Alonso in de Mc Laren met de "Singer", sorry - Hondamotor verdient een onderscheiding voor een achtste plaats. Morgenochtend zijn er de derde vrije oefeningen die al meer op racen gaan gelijken. In de namiddag zijn er dan de kwalificaties voor de "pole" van zondag. Een verrassing is niet uitgesloten maar uiteraard aast Lewis Hamilton daarop.(Walter Rombauts/Foto:Renault)
HAMILTON RIJDT IEDEREEN KANSLOOS IN FP1 IN HONGARIJE
Omzeggens direct na het vrijgeven van anderhalf uur eerste vrije traingen, zette de regerende wereldkampioen in zijn Mercedes de snelste tijd: 1'25"291. Hoewel ploegmaat Nico Rosberg verbeten aan die chrono frutselde, kon hij toch niet dichter komen dan 0,106" van de kopman. De Brit wordt binnen het Mercedes-team geen nummer één genoemd, maar is het in de praktijk wél. De - onterecht - bekritiseerde Kimi Räikkönen (Ferrari) liet de derde tijd opschrijven, maar op iets minder dan zes minuten werd voor hem de rode vlag nog eens gehanteerd. De voorvleugel van de Ferrari vloog aan diggelen, zonder dat de Fin een aanwijsbare fout maakte.
De eerste rode vlag van de wedstrijd "wapperde" toen Sergio Perez (Force India-Mercedes) op net geen uur trainen in bocht vijf hard met de vier wielen over de curbstone's reed. Rechts achter was de ophanging niet in staat die brute oscillatie te verwerken en brak af. Daardoor belandde de bolide tegen een grasmuur, werd van daaruit naar de vangrails aan de overkant gecaramboleerd en buitelde aan een "aftelpaal" 150 meter over de kop. Zoals verwacht werd de coureur vanuit zijn hachelijke positie bevrijd. De rolbeugel, het veiligheidsharnas en het HANS-systeem volbrachten prachtig hun rol. Sergio Perez wandelde heelhuids terug naar de pits. Weg rode vlag, terug racen !
Viervoudig wereldkampioen Sebastien Vettel (Ferrari) kwam ook in de arena van de prachtige Hongaroring waar hitte heerst. Wat hij ook aan "spitzfingergefüll" uit zijn stuurtje perste, hij bleef achter de Red Bull's van Kvyatt en Ricciardo "plakken". Eergevoel deed hem "broekvent" Max Verstappen (Toro Rosso-Renault) naar een plaatsje achter hem verwijzen. Maar die snelle puber deed het toch weer niet slecht. Samen met zijn ploegmaat Carlos Sainz, vindt hij aansluiting bij het selecte groepje grote namen die voor podiums, punten en een enkele voor de zege en de wereldtitel 2015 rijden (lees: Hamilton en Rosberg). De "rest", Williams-Mercedes en Ferrari, Red Bull en zelfs Mc Laren "tuffen" er met een al dan niet grotere kloof achter. Straks om 14 uur, tijdens de tweede vrije oefeningen, kunnen die machtsverhoudingen nog wel wat verschuiven. Maar wellicht geldt dat niet voor Mercedes. Die blijven als lichtende hemellichamen vooraan.(Walter Rombauts/Foto:Mercedes)
HET HEILIGE HUISJE VAN DE F1 MOET OVEREIND BLIJVEN
De Formule 1 zoals die als " opperste kunst van het autorijden" uit de techniek is geboren moet overeind blijven. Nu, 65 jaar nadat het "Wereldkampioenschap van de Autocoureurs" officieel is ingesteld (1950) dreigt een beeldenstorm de heiligdommen van dat moeilijk na te vertellen heroïsche tijdperk te vernietigen. Een eerste "beeld", zeg maar Monument, dat dreigt omgekeild te worden is Bernie Ecclestone (84). Net als geen enkele sterveling heeft hij het eeuwig leven. De aasgieren cirkelen al boven hem, en nu en dan al heel dichtbij rond hem. Zoals het lankmoedige bericht dat de F1 zou worden verkocht aan een Amerikaanse/Arabische constructie.
Of hoe de President van de "Fédération de l'Automobile" (FIA) op de Place de la Concorde, de zeer autosportdeskundige Jean Todt, er openlijk vertelt dat de Formule 1 geen prioriteit meer heeft, maar eerder de mobiliteit en de Formule "E" (races met puur elektrische éénzitters, clownesk door een dwaas technisch reglement) voorop stelt. Jean Todt is de opvolger van Max Mosley - dikke vriend van Ecclestone - die in een kwalijk licht kwam door zijn nazi-getinte sm-spelletjes met een drietal gewillige dames die hem maar al te graag met een halsbandje lieten rondkruipen en er zweepslagjes bovenop gaven. Max, technisch F1-kenner bij uitstek, briljant jurist en gewoon steengoed President van de FIA wist niet dat webcams zijn excentrieke liefhebberij op het internet brachten.
Heibel. Afrekening onder grote bazen en bonzen. Dus moest Max Mosley weg en kwam er een eerder anders geaarde President aan de macht. Evenwel ook niet zonder zonde. Overigens is in ieder Helig Huisje "De Zonde" als snoep aanwezig. Het verbodene, het zondige, is altijd het plezantste geweest. Ook al zoekt ieder rechtgeäard mens naar een Godsbegrip dat universeel onze pekelzonden zal vergeven. Ondertussen is de F1 zoals hij historisch is gegroeid in levensgevaar. Daar moet het gezonde verstand - als dat nog bestaat - iets aan doen.
Door bijvoorbeeld niet alles te strikt te reglementeren. Laat ingenieurs vrijer in concepten, zowel de aerodynamische-, de mechanische en de elektrische. Volgend jaar zal de F1 weer een wezenlijke metamofose ondergaan. Er zal vraag zijn naar échte Autocoureurs. (met een hoofdletter omdat het over een wetenschap gaat en niet over Disneyland). De rijkeluiszoontjes zullen plaats moeten ruimen voor stuurgenieën. Ze zullen in dat Heilige Huisje voor leven en niet voor dood en verderf zorgen. Dat de onstoffelijke oppermacht die bestaat, die heerlijke zonde van de rollenspelletjes in de F1 welig laat tieren. Godsbegrip en Zondebesef zullen elkaar bekampen.
Jules Bianchi (25) die op 18 juli in zijn geboortestad Nice is overleden, is de eerste nadat Ayrton Senna da Silva op 1 mei 1994 in de Tamburrello-bocht in Imola het leven liet. Die als veelbelovend coureur in de GP van Japan in oktober 2014 in de coma is gebleven. Gelukkig wordt er nu opnieuw - door o.a. Jean Todt - aangedrongen op een nog veiliger Formule 1. Een heilig huisje dat moet verder bestaan in zijn oorspronkelijke grootsheid. Zelfs als straks alle zondaars de geneugten hebben moeten afleggen die ze zo intens hebben mogen proeven. De champagne, de hete vrouwen, de razende auto's, het leven als halfgoden. Wie dat heilige huisje betreedt moet erin bidden "que la fête de la vie peut continuer encore longtemps". Een puur zondig gebed. Vanaf vrijdag is er de GP van Hongarije. Op de Hongaroring nabij Budapest. In een heerlijk land.(Walter Rombauts)