NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Inhoud blog
  • GIACOMO AGOSTINI HERNEEMT ZEGEREEKS IN GP VAN BELGIË - GVA 1973
  • FORMULE 1 VOOR DE WOII, TOPIC OP MERCEDES-BENZ 3 LITER W154 UIT 1939
  • NIEUWE PORSCHE 911, DE ACHTSTE GENERATIE, STEELT SHOW IN L.A.
  • ACHTSTE GENERATIE VAN PORSCHE 911 VANDAAG IN WERELDPREMIERE IN L.A.
  • HAMILTON SLUIT SEIZOEN AF MET ZEGE IN ABU DHABI
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    09-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TESLA, GOOGLE, APPLE EN MICROSOFT ZULLEN AUTOWERELD ONTREDDEREN
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De klassieke auto zoals we die vandaag nog kennen nadert zijn einde. Verbrandingsmotoren lopen naar het einde van hun bestaan toe. Het klinkt voorbarig, en natuurlijk gaat dat over lange tijd...naar 2025 toe, maar de IT-jongens zullen de hele autowereld ontredderen met elektrisch zelfrijdende wagens. Niet alleen de auto-industrie zal moeten slikken, de hele wereldproductie van zowat alles zal worden gerobotisseerd. Steeds minder mensen zullen werk vinden.

    "Werken" als begrip van de jongste twee eeuwen zal zeldzamer worden. Hopelijk maakt de wereldbevolking ook minder kinderen. China geeft op dit moment het andere signaal. Waar vroeger één kind was "toegestaan", mogen het er nu twee zijn. Liefst meisjes, want die zijn er tekort momenteel. Omdat in het éénkindgezin van zopas geleden nog, iedereen een jongen wilde. De meisjes verdwenen als vrucht via abortus. Maar hadden we het niet over auto's ?

    Nog maar een generatie geleden was het voldoende geweest dat 1 Chinees op 5 een auto kon kopen om de hele wereldproductie alleen in het geel op te slorpen. Nu balanceert China even op een economische hapering die zal overgaan. Moest ik op de beurs spelen ik zou in alle gemoedsrust op de Aziatische Tesla inzetten. En waarom ook niet op Apple's "Project Titan", die ook een zelfrijdende elektrische auto dekt. Volvo en Ford vrijen samen met Microsoft en bespreken miljarden dollar-tsunami's. Vele media spreken nog altijd over de Zweedse autoconstructeur Volvo. In realiteit is Volvo eigendom van de Chinese firma Geely. Die is zinnens tegen 2020 minstens zo'n 200 à 400.000 Volvo's te bouwen in China voor de thuismarkt...

    Het duizelt in de hoofden van de klassieke constructeurs. De heissa rond VW's "schandaal" (tussen haakjes omdat met krappe winstmarges nu éénmaal altijd moet worden gesjoemeld...) is flauwe kul tegenover wat de software-jongens nog in petto hebben. Politici en controle-instanties, zeker onze technische controle die een lachertje is, bestuderen vanaf nu best Bosch-technische handleidingen, die van Siemens, die van Nippondenso of Magneti Marelli. De "handleidingen" van Tesla, Apple, Microsoft en andere Google's zullen de heuse bijbels worden die de wereld veranderen in een technologische religie. Die God geen menselijke gedaante zal geven, maar wel de hele wereldbevolking tot slaaf zal maken.

    Huxley's boek uit de jaren '30, "The Brave World", lang verboden, zal waarheid worden. Als we mensen blijven bijmaken zal de planeet zichzelf verstikken. Maar niemand zal het merken want iedereen is verdoofd, en weet het niet. Robots zullen ons doen dansen als paljassen. Als de techniek op gelijke hoogte komt met het menselijk vernuft, en in vele gevallen zijn vele technieken vandaag al te ingewikkeld voor de overgrote meerderheid. Als het om inzicht hebben gaat, wel te verstaan. Als de robot zijn uitvinder zal voorbijsteken in vaardigheid allerhande, dan moet iedereen een basisloon krijgen om te kunnen eten, pillen te kopen die het leven, bewegen en slapen, regelen.

    Het kan niet zijn dat Roland Dûchatelet dat al lang geleden voorzag en in zijn korte politieke loopbaan opperde als voorstel. Pienter, maar vergeefs, want politici vormen niet bepaald de intelligentia van een land. Eerder de onzichtbare denkers, industriëlen, genieën in de materie. De nog niet benoemde Edisons, Tesla's en Einstein's van vandaag. Zij zullen de wereldmobiliteit - nu al gedeeltelijk archeologie - eerst ontredderen en dan een nieuwe orde geven. Met in het achterhoofd "Ordnung muB Sein". In Hitler's opnieuw verschenen "Mijn Kamp" - een gekuiste, voor de lieve vrede, en becommentarieerde versie, staat het ook. Maar hij kreeg tot vandaag ongelijk.

    Nochtans was de Volkswagen één van zijn ideeën. Ferdinand Piëch, tot voor kort Voorzitter van het Concern in Wolfsburg (kleinzoon van Ferdinand Porsche, vrouwen- en autokenner) kan zich dat nog goed herinneren. Nu wordt alles anders. Virtueel, ongrijpbaar maar functionerend. Zelfs Williams-ingenieurs uit de Formule 1 zijn met folieën bezig. Niet alleen als toepassing voor sommige dingen in een racewagen, neen, in ijskasten. Je wordt er koud van terwijl de aarde opwarmt.

    Van bommen en granaten eerder dan van auto's. Straks rijden die allemaal elektrisch en op zichzelf. Proper, geen botsingen meer, alleen nog "leuk" rondzoeven met de wind op de voorruit en de banden op het wegdek als hoogste geluid. Misschien komt de "claxon" terug om de stilte te doorbreken en voetgangers te waarschuwen. Gekke wereld. Die van niemand meer is. Alles is "global". Dat kun je zien als je je kop buiten het schild van je cocoon steekt. Bangelijk. (Walter Rombauts/Foto's:wr)

    Bijlagen:
    Volvo's RechargeConcept uit 2008 is nu al archeologie vergeleken met wat zeer nabij op komst is. i9116.JPG (3 MB)   

    09-01-2016 om 01:51 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DESIGNERS OVERLEVEN TRANSFORMATIE VAN AUTO'S
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Bij een Formule 1 auto is het gegeven van design een laboratorium. Gehoor geven aan de geldende reglementen mag het ding er dan al niet als een monster of een fee uitzien. Alleen de chronoresultaten tellen. Maar bij auto's, gewone en exclusieve, die hun weg naar een publiek moeten vinden, ligt dat helemaal anders. Daarom dat op autoshows en zoals op technologiebeurzen als CES die nu bezig is in Las Vegas, zoveel Concept Cars staan. De fabrikanten slaan de reacties van het publiek op als ijzersterke data waarnaar hun designers moeten tekenen, verleiden, magnetiseren. Of het nu om een elektrische auto gaat of een klassiek aangedreven tuig, de vorm blijft bekoren. "Photoshop" leerde de mensen hun foto's te perfectioneren.

    Want de waarachtigheid is niet mooi. Ik heb een Gucci-model gekend dat een massa mensen hun mond deed openvallen rond de catwalk, maar thuis in bed zat ze ook maar aan puistjes op haar benen te pulken, na gelukkig nog wat geslaagder intimiteiten. Mensen willen surrealisme en de moderne technieken kunnen hun dat ook leveren. Ook in de autobouw. Tesla wordt momenteel aangevallen door een Chinese miljardair die in Las Vegas de "FFZERO1" presenteert, een elektrische auto die 735 kW (1000 pk) naar de wielen brengt. (Waanzin...nota van wr) En die firma van Jia Yueting heet Faraday Future.

    Ontleend aan "de kooi van Faraday" weet je wel. Zoals Elon Musk ook Nicolas Tesla's naam gebruikte om de Tesla sterker te doen inslaan. De Chinees zegt dat het Tesla zal wegvegen. Waarop we gerust in lachen mogen sterven. Want Tesla, met name Elon Musk als genie en Tesla bestaat sinds 2007 al als wereldwijde realiteit. Dat is een gigantische kloof tussen een conceptcar en een bestaande, mits spaarcentjes, koopbare volwaardige auto. Naar het schijnt werkt de designer die de BMW i8 vorm gaf, Richard Kim, aan de definitieve vorm van de Faraday. "Er lieBte das Künstliche". Goedbetaald surrealisme. Maar de FFZERO1 is vooralsnog een virtueel gegeven. Concept.

    Maar de "automobiel" is aan de grootste transformatie bezig uit zijn bewogen geschiedenis. Als we uit het Grieks AutoMobiel vertalen is dat letterlijk zelfbeweger. Nu valt dat mee zeg. Google, Apple, Microsoft (met Ford), BMW en Audi investeren waanzinnig veel geld in de echte ZELFRIJDENDE auto. De machine die niet meer door dwazen, gekken en macho's wordt gereden, maar door elektronische intelligentie. Robotica op vier wielen ! Fantastisch. Google's rijden al - uiteraard onherkenbaar - tussen ons. De anderen sluiten heel binnen kort de rangen. Het zal files gedeeltelijk oplossen, menselijke hoogmoed neutraliseren, ongevallen vermijden. Dus WELKOM zelfrijdende auto !

    De designers - dat zijn er nogal wat - verkneukelen zich in hun zetel. Want of die auto nu zelf rijdt, door opgedraaide mensen wordt bestuurd, elektrisch of ouderwets op "kolen" draait, hij zal altijd vier of minstens drie wielen moeten hebben. Mensen moeten er een comfortabel onderkomen in vinden. Een rijdend verlengstuk van de living. Een valies, een hond, een kat of een kanarievogel moet meekunnen en voor schoonmoeders wordt mogelijk een aanhangwagentje getekend. Al dan niet met tralies. Dus die designers die vanaf een leeg computerscherm - vroeger een uitdagend blanco blad op de tekentafel - wonderbaarlijke vormen schetsen zullen dat altijd kunnen blijven doen.

    Tekenen is het vertalen van gedachten. Iemand die niet verbaal sterk is maar kan tekenen kan via die taal zich uiten. Schrijvers zijn meestal introvert, maar laten tussen de regels hun filosofie, hun zijn, lezen. Jeroen Brouwers schrijft op inpakpapier (heeft hij zelf verteld) en zijn vrouw tikt dat over op de computer. Eén bladzijde per dag. Prijs voor Nederlandse letteren. Zo ook zijn autodesigners soms op een bierkaartje bezig tijdens een vervelend diner. Pininfarina, Donderwolk en andere zeer eigentijdse Richard Kim's maken er hun naam onsterfelijk mee.

    Zij overleven dus de transformatie van de automobiel naar de robotica. Zij moeten die elektronische knooppunten en knokige motoren en wielen blijven verpakken. Opdat de aspirant koper erdoor zou worden verleid. Wat er echt onder hun feestverpakking zit blijft het rijk van de puristen, de kenners en weters, die meestal brabbelen over alles maar wezenlijk zwijgen en denken over wat echt is. Zoals de overschrijdende perfectie. "Künstlich und Lüstling", Perfekter en wellustiger dan de realiteit. Die dingen bestaan. In akelig schril contrast met mensen die het leuk vinden koppensneller te spelen. Die bestaan ook.

    Het is een levenskeuze, en misschien ook een kunst. Lijkenpikker wordt je ook niet zomaar. Die lelijkheid zit in je. Wijsheid, kracht en schoonheid, dat is wat de auto ons heeft gebracht. Hij heeft de koets vervangen en de paardenstront in New York van de paardentrams vervangen door uitlaatgassen, en nu belooft de auto in schoonheid helemaal elektrisch te worden. ZERO vervuiling. 

    Wie zo'n nabije elektrisch Porsche ziet moet door die krachtige rankheid toch worden vervoerd. Kenners denken bij zo'n Porsche "we zijn weer aan het begin", want de eerste Porsche (de Lohner-Porsche) was een elektrische... En voor wie het niet mocht verteld zijn, alle eerste auto's waren zeilwagens (Simon Stevin) in 1802 voor Prins Maurice van Oranje op het strand in Scheveingen, stoomwagens (Le fardier van Nicolas Cugnot) en dan elektrische (o.a. de "La Jamais Contente" van Camiel Jenatzy die er in 1899 voor het eerst door de 100 km/h mee reed.) Maar voor Jenatzy's record van 105 km/h waren er al veel elektrische auto's*. Het waren van paardenkoetsen afgeleide voertuigen. Tot Edwin Drake in 1859 op 21 meter diepte aardolie vond en uit de grond liet spuiten in Titusville in Pennsylvania (Walter Rombauts/Foto's: Pininfarina en FF)

    * Doordenkend over de eerste elektrische auto zou dat een schaalmodel zijn geweest dat is vervaardigd door een zekere Sibranus Stratingh. In mijn archieven is daar niet zoveel over bekend, tenzij dat het autootje was gebaseerd op de berekeningen die Michaël Faraday (de man de van de kooi van de gelijknamige elektrische kooi van...)

    Bijlagen:
    Schets vanaf het witte blad op de tekentafel bij Pininfarina in 1995.jpg (525.2 KB)   

    07-01-2016 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-01-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PICTURE-MEMORIES: NELSON PIQUET IN DE BENETTON-FORD B191

    In bijlage de Braziliaan Nelson Piquet, drie keer wereldkampioen F1, in de Camel Benetton-Ford B191. Dat was in 1981, 1983 en 1987. Nelson sr. won 23 GP's op de 204 die hij reed. Dertig keer was hij in zijn carrière betrokken of uitvoerder van een "sortie de route". Nelson Piquet sr was toegankelijk, aangenaam in de omgang, pretentieloos en dikke vriend met de Heer Guimares, toen de Voorzitter van de Braziliaanse voetbalbond. Nelson stond 44 keer op de eerste startrij en reed 7465 km aan de leiding in zijn F1 loopbaan.

    Net als Ayrton Senna, hielp ook Nelson Piquet vele straatkinderen uit Rio de Janeiro. De autodroom aldaar kreeg overigens ook zijn naam. Later kwam ook zijn zoon in de F1 bij Renault aan de zijde van Fernando Alonso. Maar door de "crash-gate" in 2006 in de GP van Singapore werd hij samen met initiatiefnemer Flavio Briatore - toen teambaas bij Renault - uit de F1 verbannen. Nu rijdt hij stijlvol in de Formule "e" van de FIA, de ongetwijfelde opvolger van de huidige F1 in 2020.(wr)

    Bijlagen:
    Nelson Piquet in de Camel Benetton-Ford B191.jpg (919 KB)   

    06-01-2016 om 22:53 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PICTURE-MEMORIES: DE WANDERER W 25 K UIT 1938

    Wanderer is één van de vier merken die onder de paraplu Auto Union wandelde. In 1938, net voor de wereldwaanzin een tweede keer toesloeg, bracht Wanderer de prachtige W 25 K uit. Hij had een 2.0 liter zescilindermotor die in combinatie met een compressor 62,5 kW (85 pk) uitbraakte tegen 4.000 t/m. Hij liet toe dat de auto 145 km/h snel kon zijn. Voor die tijd een hoogstandje in seriebouw. Een compressor - zoals Mercedes ook nu nog in bepaalde modellen gebruikt - heeft dat voordeel dat hij mechanisch wordt aangedreven vanaf de eerste toeren die de motor draait.

    Wat wil zeggen dat direct al koppel (trekkracht) wordt opgebouwd en héél snel een maximum koppel wordt bereikt op lage toeren van de krachtbron. In het rijden is dat een gevoel dat ik met "gezwindheid" zou willen omschrijven. Turbo's - al dan niet variabele - hangen nog altijd af van de snelheid van de uitlaatgassstroom die langsheen het compressor gedeelte gaat. Op dezelfde as daarvan zit het turbine-gedeelte dat "frisse" buitenlucht in de cilinders brengt en daarmee voor een maximale cilindervulling zorgt. Het is dus een kunst om een turbo op lage toeren al genoeg vullingskracht mee te geven.

    Dat kan o.a. door lichte materialen te gebruiken al dan niet in combinatie met verdraaibare turbineschoepen. Een compressor of een turbo. Het is een ingenieuze keuze tussen de twee. Ondergetekende opteert voor een compressor zoals in een Mercedes SLK - bijvoorbeeld - met als nadeel de mechanische verbinding met de motor (riemschijven, kettingen, tandriemen...). Een door de uitlaatgassen aangestuurde "turbo" (bestaande uit een compressorschoepwiel en een turbineschoepwiel draaiend op dezelfde as) laat in héél vele gevallen "een gat" op lage toeren en komt dan met "flair" kracht in de motor brengen.

    Dat gat is met de opkomst en evolutie van variabele turbo's en variabele kleptiming zogoed als weggewerkt in moderne motoren. Op grafieken kan men echter nog steeds die "overgangsdip" zien. Maar zowel de compressors als de turbo's die de motor "opladen" zijn niet meer vergelijkbaar met die ut 1938. Wanderer koos voor wat Mercedes nu nog altijd toepast. Tegen een ster breng je weinig in. Die schitteren niet zonder reden, al zijn ze soms omringd door zwarte gaten...in de autobouw dan. Tegen het Rootes-compressor-model als basisprincipe is weinig kritiek in te brengen.

    Net zoals de nu 200 jaar oude variator de nu als "Continu Variabele Transmissie" bekend staat. Deze traploze transmissie wordt veel gebruikt door Nissan, en ze stond geschiedkundig model in de DAFjes van de Gebroeders van Doorne uit Tilburg. Met die autootjes werd hartelijk gelachen, maar onze mobiliteit van vandaag dringt eigenlijk die overbrenging opnieuw op. Omdat ze uit zichzelf altijd de enige juiste overbrengings-verhouding naar de wielen brengt. Door o.a. met gasklepstand als belangrijke parameter in een geheel van toegeleverde gegevens uit pientere software.

    Mensen kunnen niet in de juiste versnelling rijden omdat ze niet weten wat in die tandwielbak gebeurt en waarom. Een CVT, of een DAFJE, of een dure geheel automatische transmissie in de "businesscars" doen dat dan in de plaats van de domme mens. De denkende mens kan nog voort met handgeschakelde transmissies. Waarin hij koppels op lage toeren kan zoeken. Brandstofzuinige koppels die veel rijplezier waarborgen. Zoals dat tussen koppels kan. (Walter Rombauts/Foto:wr)

     

    Bijlagen:
    Wanderer W 25 K 1938.jpg (913.4 KB)   

    06-01-2016 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PICTURE-MEMORIES: NIGEL MANSELL IN DE WILLIAMS-RENAULT FW14

    In bijlage Nigel Mansell in de Williams-Renault FW14. Nigel is één van de opmerkelijkste autocoureurs van zijn tijd geweest. Zijn levensverhaal is heroïsch. Hij was vooral mens en had een quasi goddelijke uitstraling. Hamburgers, frieten met veel mayonnaise waren zijn lievelingskost. Daardoor woog hij ook iets te zwaar voor de F1. Dat kostte hem minstens 1/10-seconde per ronde. Hij compneseerde dat door een spectaculaire rijstijl. Maar Enzo Ferrari maakte hem over zijn gewicht opmerkingen.

    Ploegmaat Alain Prost kon je door een naald halen...ei zo na een jockey. Nigel trok er zich weinig van aan. Hij was gelukkig met zijn Rosanne en zijn twee zonen. Het feit dat Rosanne geen "babe" was, verleidde Prost ooit om te zeggen dat ze misstond in de paddock. Nigel trok er zich niets van aan. Rosanne was een monument. Toen Nigel zijn rug brak in de F3 en er moest worden gespaard voor een nieuwe racewagen ging Rosanne uit werken. Zij zorgde voor een ongeziene come-back van toch wel grootmeester in autorijden, haar man: Nigel Mansell.

    Nigel, geboren op 8 augustus 1953, werd wereldkampioen F1 in 1992, reed 32 keer de "pole-position", stond 56 keer op de eerste startrij en werd eveneens drie keer vice-wereldkampioen (1986, 1987 en 1991). Liefst 32 keer overkwam Nigel een ongeval. Dit op 187 gereden GP's. Die wegen mogelijk niet op tegen de vaststelling dat hij liefst 9462 km aan de leiding reed. Nigel Mansell nam ook een keer deel aan de "24 Uren van Le Mans", met zijn twee zoons. Dat werd echter geen succesverhaal.

    Maar Nigel groeide er weer boven. In het verleden kon je hem met zijn twee kinderen en Rosanne in een mobilhome naar het "Circuit de la Sarthe" zien tuffen. Langs de bizon-futée-wegeltjes. Heerlijk rustig, onder hen. Maar Le Mans missen deed hij nooit. Zoals de moslims naar Mekka gaan, trekken autosportpuristen naar Le Mans, waar de waarachtige industriële autoconfrontatie sinds 1923 ieder jaar je porieën vult.(wr)

    Bijlagen:
    Nigel Mansell in de Williams-Renault FW14 in de GP van Hongarije 1992.jpg (905 KB)   

    06-01-2016 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PICTURES-MEMORIES: DE OPEL CORSA UIT HET JAAR 2000

    In bijlage de nieuwe Opel Corsa uit de maand april in het jaar 2000. Voor die periode was het een leuke aangename verrassing. Een koop zonder risico's van ontgoocheling. Na een woelige geschiedenis rond de eeuwwisseling staat Opel vandaag (31 december 2015) op de vijfde plaats van de beste verkopende auto. Renault staat bovenaan als nummer 1. Maar wel met meer dan 13.000 nep-inschrijvingen...Als je die eraf trekt, komt Renault pas op de vierde plaats. Nu is die plaats ingenomen door Peugeot.

    Het is vreemd dat een klasse-merk als Renault (terug in de F1 in 2016) zich aan dergelijke praktijken gelegen laat om op het komende Autosalon van Brussel te kunnen snoeven met "wij zijn nummer 1". Kenners weten dat dat niet waar is in de praktijk. Maar de nipte winstmarges in de autoverkoop heiligen alle middelen om een - misleidend - doel te bereiken.

    Eigenlijk is de echte stand, na aftrek van alle nep-inschrijvingen, zijnde 27.473 in totaal 1. Volkswagen, 2 BMW, 3 Peugeot en 4 Renault. Waarom mag VW niet sjoemelen met software en Renaul, Nissan, Honda, Seat, Skoda, Hyundai, Suzuki, Alfa Romeo en Fiat wel met cijfers die een vertekend beeld geven van de huidige autoverkoop in ons land ? Begrijpe wie kan.(Walter Rombauts/Foto:wr)

    Bijlagen:
    Opel Corsa 5400 P3.jpg (1013.2 KB)   

    06-01-2016 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 26/11-02/12 2018
  • 19/11-25/11 2018
  • 12/11-18/11 2018
  • 05/11-11/11 2018
  • 29/10-04/11 2018
  • 22/10-28/10 2018
  • 15/10-21/10 2018
  • 01/10-07/10 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 17/09-23/09 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 03/09-09/09 2018
  • 27/08-02/09 2018
  • 20/08-26/08 2018
  • 13/08-19/08 2018
  • 06/08-12/08 2018
  • 23/07-29/07 2018
  • 16/07-22/07 2018
  • 09/07-15/07 2018
  • 02/07-08/07 2018
  • 25/06-01/07 2018
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!