De klassieke auto zoals we die vandaag nog kennen nadert zijn einde. Verbrandingsmotoren lopen naar het einde van hun bestaan toe. Het klinkt voorbarig, en natuurlijk gaat dat over lange tijd...naar 2025 toe, maar de IT-jongens zullen de hele autowereld ontredderen met elektrisch zelfrijdende wagens. Niet alleen de auto-industrie zal moeten slikken, de hele wereldproductie van zowat alles zal worden gerobotisseerd. Steeds minder mensen zullen werk vinden.
"Werken" als begrip van de jongste twee eeuwen zal zeldzamer worden. Hopelijk maakt de wereldbevolking ook minder kinderen. China geeft op dit moment het andere signaal. Waar vroeger één kind was "toegestaan", mogen het er nu twee zijn. Liefst meisjes, want die zijn er tekort momenteel. Omdat in het éénkindgezin van zopas geleden nog, iedereen een jongen wilde. De meisjes verdwenen als vrucht via abortus. Maar hadden we het niet over auto's ?
Nog maar een generatie geleden was het voldoende geweest dat 1 Chinees op 5 een auto kon kopen om de hele wereldproductie alleen in het geel op te slorpen. Nu balanceert China even op een economische hapering die zal overgaan. Moest ik op de beurs spelen ik zou in alle gemoedsrust op de Aziatische Tesla inzetten. En waarom ook niet op Apple's "Project Titan", die ook een zelfrijdende elektrische auto dekt. Volvo en Ford vrijen samen met Microsoft en bespreken miljarden dollar-tsunami's. Vele media spreken nog altijd over de Zweedse autoconstructeur Volvo. In realiteit is Volvo eigendom van de Chinese firma Geely. Die is zinnens tegen 2020 minstens zo'n 200 à 400.000 Volvo's te bouwen in China voor de thuismarkt...
Het duizelt in de hoofden van de klassieke constructeurs. De heissa rond VW's "schandaal" (tussen haakjes omdat met krappe winstmarges nu éénmaal altijd moet worden gesjoemeld...) is flauwe kul tegenover wat de software-jongens nog in petto hebben. Politici en controle-instanties, zeker onze technische controle die een lachertje is, bestuderen vanaf nu best Bosch-technische handleidingen, die van Siemens, die van Nippondenso of Magneti Marelli. De "handleidingen" van Tesla, Apple, Microsoft en andere Google's zullen de heuse bijbels worden die de wereld veranderen in een technologische religie. Die God geen menselijke gedaante zal geven, maar wel de hele wereldbevolking tot slaaf zal maken.
Huxley's boek uit de jaren '30, "The Brave World", lang verboden, zal waarheid worden. Als we mensen blijven bijmaken zal de planeet zichzelf verstikken. Maar niemand zal het merken want iedereen is verdoofd, en weet het niet. Robots zullen ons doen dansen als paljassen. Als de techniek op gelijke hoogte komt met het menselijk vernuft, en in vele gevallen zijn vele technieken vandaag al te ingewikkeld voor de overgrote meerderheid. Als het om inzicht hebben gaat, wel te verstaan. Als de robot zijn uitvinder zal voorbijsteken in vaardigheid allerhande, dan moet iedereen een basisloon krijgen om te kunnen eten, pillen te kopen die het leven, bewegen en slapen, regelen.
Het kan niet zijn dat Roland Dûchatelet dat al lang geleden voorzag en in zijn korte politieke loopbaan opperde als voorstel. Pienter, maar vergeefs, want politici vormen niet bepaald de intelligentia van een land. Eerder de onzichtbare denkers, industriëlen, genieën in de materie. De nog niet benoemde Edisons, Tesla's en Einstein's van vandaag. Zij zullen de wereldmobiliteit - nu al gedeeltelijk archeologie - eerst ontredderen en dan een nieuwe orde geven. Met in het achterhoofd "Ordnung muB Sein". In Hitler's opnieuw verschenen "Mijn Kamp" - een gekuiste, voor de lieve vrede, en becommentarieerde versie, staat het ook. Maar hij kreeg tot vandaag ongelijk.
Nochtans was de Volkswagen één van zijn ideeën. Ferdinand Piëch, tot voor kort Voorzitter van het Concern in Wolfsburg (kleinzoon van Ferdinand Porsche, vrouwen- en autokenner) kan zich dat nog goed herinneren. Nu wordt alles anders. Virtueel, ongrijpbaar maar functionerend. Zelfs Williams-ingenieurs uit de Formule 1 zijn met folieën bezig. Niet alleen als toepassing voor sommige dingen in een racewagen, neen, in ijskasten. Je wordt er koud van terwijl de aarde opwarmt.
Van bommen en granaten eerder dan van auto's. Straks rijden die allemaal elektrisch en op zichzelf. Proper, geen botsingen meer, alleen nog "leuk" rondzoeven met de wind op de voorruit en de banden op het wegdek als hoogste geluid. Misschien komt de "claxon" terug om de stilte te doorbreken en voetgangers te waarschuwen. Gekke wereld. Die van niemand meer is. Alles is "global". Dat kun je zien als je je kop buiten het schild van je cocoon steekt. Bangelijk. (Walter Rombauts/Foto's:wr)
|