NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Inhoud blog
  • HOE ALONSO EEN PENALTY VERMEED TIJDENS EEN PITSOP
  • SLECHTS VIER WERELDKAMPIOENEN F1 WONNEN DE 24 UREN VAN LE MANS
  • TOYOTA VOLBRACHT MET ALONSO, BUEMI, NAKAJIMA DE KRACHTTOER IN LE MANS
  • WAAROM TOYOTA KWETSBAAR BLIJFT IN DE RESTERENDE TIJD IN LE MANS
  • GEVAARLIJK DUEL TUSSEN LEIDENDE TOYOTA'S BEHEERST LE MANS
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Walter's Auto Cahiers

    29-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Benz-Patent Motorwagen herleeft, maar nu met brandstofcel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Carl Benz nam in 1896 een patent op een driewieler die de "Benz-Patent Motorwagen" is gaan heten in de geschiedenisboeken. Met die idee in het achterhoofd hebben 150 stagiaires daarvan een moderne versie gebouwd. Het leuke ding met vleugeldeuren werkt op een brandstofcel. Een brandstofcel ontvangt waterstofgas aan de kant van de anode (-) in het midden bevindt zich een separator uit polymeer. Aan de andere kant daarvan is de kathode (+) waarnaar zuurstof wordt gevoerd. Als de waterstof-elektronen en de zuurstofelektronen naar elkaar toe willen onstaat er een elektrische stroom. Door de scheidingswand kunnen alleen ionen passeren. Het waterstofgas en de zuurstof kunnen in een - en +-pool onderaan de separator een verbruiker activeren. Dus ook een elektromotor.

    We laten de waterstof en de zuurstof zich langsheen de separator begeven en elkaar ontmoeten in een vebruiker. Lamp, elektromotor enz...Voorwaarde is wel dat de brandstofcel voeding krijgt met waterstofgas en zuurstof. Dus moet vooraf een elektrolyse zijn gebeurd. Dat kan zijn door aangevoerd en opgeslagen waterstofgas (momenteel al onder een druk van 720 bar in compacte tanks) maar ook via de "groene" manier vanuit zonnepanelen (photo-voltaïsche cellen). Die zonne-panelen kunnen eventueel in het dak van een auto worden verwerkt zoals in de Nissan Nuvu die vorig jaar in Parijs stond.

    Het is mogelijk dat de zonne-cellen die op een auto als "schubben" kunnen worden aangebracht niet voldoende stroom leveren voor de aandrijving zelf. Dan gebruikt men ze voor de toebehoren als binnenverlichting, audio-installatie, airco e.d. te voeden; Volvo deed dat in haar testcentrum in Phoenix (Arizona) al dertig jaar geleden. Waterstof kan natuurlijk met klassieke electriciteit worden gewonnen maar de juiste weg is natuurlijk om dit te doen met hernieuwbare energiebronnen als zon en wind.

    Voor de in bijlagen afgebeelde auto is veel glasvezel gebruikt en doen de kuipzeteltjes denken aan de F1. Vooruitblikkend op de toekomst is deze F-Cell Roadster voorzien van een "Drive-by-Wire" (draadloze besturing van de 1,2 kW sterke motor) en is het stuurwiel vervangen door een joy-stick. Dit voertuig dat uiteraard een ZERO-emissie heeft (alleen waterdamp is mogelijk) kan 25 km/h snel rijden over een afstand van 350 km. Het is een prachtige combinatie van studieën over fabricage-technieken, aanwenden van materialen, aandrijvings-technologie (heel nabije-) en een ver doorgedreven elektronika.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Mercedes)

    Bijlagen:
    F-Cell i28409 2.jpg (1.5 MB)   
    F-Cell Roadster batterijen i29309. 25pg.jpg (3.1 MB)   
    F-Cull Roadster 3.jpg (3.4 MB)   

    29-03-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eerste F1-hybride GP gewonnen zonder KERS
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De oergedachte van Max Mosley om een Kinetic Energy Recovery System toe te passen in de F1 was een brandstofbesparende redenering. Maar omdat het systeem afhankelijk van de uitvoering tussen 25 en 40 kg voor zich opeist is die veronderstelde brandstofbesparing al direct in rook op. Dus bleef de vrijwillige toepassing van KERS voor het seizoen 2009 toegelaten als middel om op gelijk welk moment in een ronde 62 kW (82 pk) gedurende 6"77 op te roepen en desgewenst te gebruiken om een inhaalmaneuver vlot(-ter) uit te voeren. De eerste GP in de geschiedenis van de F1 die met hybridewagens is gereden heeft Jenson Button in een Brawn BGP001 als winnaar opgeleverd. Tweede was Rubens Barrichello. Beiden reden zonder KERS. Wat dit jaar ook nog mag en volgend jaar niet meer. Dan is het verplicht. Al zal er nog wel wat stroom vloeien eer iedereen écht is overtuigd.

    "In de training heb je niets aan KERS", zegde Fernando Alonso. "Het is zinloos inhaalmaneuvers uit te voeren om een snelle tijd te zetten. In de race zelf heeft het voordelen als je plaats hebt. Niet in de start dus, want dan is er geen ruimte om er een lap bovenop te geven." Zo ook dacht Kimi Raikkonen erover, maar knalde in zijn verstrooidheid op een muur. De botsing Kubica-Vettel in acht genomen verspeelde de koele Fin daarmee een derde plaats en was er na afloop oprecht over beschaamd. Net als Renault gebruikt ook Ferrari een KERS van Magneti Marelli. Het ding of onding wordt daar ontworpen, gefabriceerd en "ter plekke" aan de teams geleverd. Eigenlijk een kopzorg minder dus voor vele ingenieurs. De kans dat KERS volgend jaar door één fabrikant wordt geleverd en dus niet drie maar één enkele uitvoering zal hebben, is groot. Heel veel kans overigens dat het een Engelse fabrikant zal worden.

    Regerend wereldkampioen Lewis Hamilton genoot van KERS om van een uitzichtloze achttiende positie terug te komen naar een uiteindelijke (Trulli werd zijn derde plaats afgenomen) derde podiumplaats. Die heeft Lewis niet meer kunnen beleven. De ceremonie was al voorbij, maar het zal Hamilton een zorg wezen. Hij is blij met de gescoorde 6 punten. Mc Laren-Mercedes ook. Daar is men opgetogen over KERS. Hamilton duwde op iedere rechte lijn die vrij was op de knop op het stuur en riep alle pk's uit de batterij als een gebed af. Hij liep in die fases duidelijk in op iedere voorligger. Hij gaf geen enkel commentaar op KERS. Nochtans is hij in de GP van Australië de beste KERS-rijder geweest van de bende. Historisch gezien komt dat in de dikke boeken voor het nageslacht. Naast een wereldtitel al een eerste KERSkeer-mee-op-het-podium had moeten staan.

    Kersenpitten of niet ? Het wordt wel een hamvraag. De uitslag geeft voor de eerste drie plaatsen telkens een Mercedes-motor die de piloot een ruggenstoot geeft. Mercedes zelf legt er niet zoveel accenten op. Het merk dat in de autosport zo'n dominerende rol speelde en speelt kijkt liever de kersen uit de boom. Afwachten en stil zijn. Ook al omdat Toyota die derde plaats van Hamilton aanvecht. De Brit zou Trulli in een valstrik hebben gelokt door te veinzen van motorpech te hebben waardoor de Italiaan de wereldkampioen is voorbijgereden "onder"  Security Car...

    De FIA in Parijs heeft nog niet de laatste witte konijnen uit de toverhoeden gehaald. Max Mosley gaat een climax tegemoet met een budget geplafonneerd op €33 miljoen en daaraan verbonden een totale vrijheid op ontwikkelingsgebied. Of een budget dat véél hoger ligt, maar dan met FIA-beperkingen in technische zin. Insiders bekijken het voorstel met wisselende gedachten. Een goedkope F1 is niet realistisch. De KERS-gedachte die aan de basis de hybridepionier Toyota (Prius) in de F1 heeft ingevoerd, maakt niet iedereen gelukkig. Dat Ross Brawn het niet toepaste is een teken aan de wand. Dat één van de beste race-ingenieurs, samen met Adrian Newey, het reglement tot op de letter benutte en daarmee aerodynamische grip omzette in maximaal mechanische is hem moeilijk te verwijten. Maar dat is een ander verhaal. Zonder vonken zoals hij gisteren vriend en vijand verbaasde in Melbourne. De Brawn BGP 001 die domineerde kwam vijftien maanden geleden uit zijn brein toen hij de Honda RA109 begon te tekenen. "Ik voelde intuïtief dat mijn idee goed zat", zei hij bescheiden. Honda is dus een reuzenkans misgelopen.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Mercedes)

    Bijlagen:
    Lewis Hamilton mét KERS in Melbourne.jpg (798.6 KB)   

    29-03-2009 om 00:00 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    28-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vandaag beginnen inschrijvingen GT Open 2009
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag staat de inschrijving open voor de GT Sports, een open kampioenschap dat voor TV-spektakel zal zorgen op Eurosport en Motors TV en aan zijn vierde editie toe is. Acht races staan op het programma. Ze beslaan telkens twee dagen. Zaterdags rijdt de GT en de GTS samen over een koers van 70'. Die impliceert een coureurswissel en tegelijk een tankbeurt. Als er maar één piloot is wordt 10" meertijd geteld en drie mecaniciens mogen figureren in dit plaatje. Eén ervan moet de brandblusser klaar houden en de andere mag het reservoir met 25 liter brandstof hanteren. Volgens ceo Jesùs Pareja kenmerkt deze competitie zich door stabiele regels, betaalbaarheid en kwaliteit van de gekozen omlopen.

    Zondags zijn er twee afzondelijke races van 60', ingeblikt of rechtstreeks kijkersvoer. Het kampioenschap begint op 18 en 19 april in de Autodromo Enzo en Dino Ferrari in Imola en eindigt in het weekeinde van 31 oktober en 1 november in Barcelona. Naast de naam Spa staat 27 en 28 juni ingevuld. Nieuw is het stratencircuit van Valencia dat spectaculairder is dan het permanente circuit buiten de stad waar Ernest Hemingway tien jaar woonde en zijn stierenvechters"manual" schreef "Dood in de Namiddag". Mechanische stieren vervangen de vierpotige kolossen uit Salamanca van weleer in de appelsienenstad. De matadors zitten in de buik en bekampen vooral zichzelf.(wr)

    18/19 april                              Imola
    16/17 mei                               Portimao
    27/28 juni                               Francorchamps
    4/5 juli                                    Donington
    30 augustus                            Valencia City
    19/20                                     Magny Cours
    3/4 oktober                            Monza
    31-10/1-11                            Barcelona


    28-03-2009 om 09:16 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alliantie Renault-Nissan bestaat tien jaar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Alliantie Renault-Nissan, die op 27 maart 1999 werd ondertekend, heeft een uniek businessmodel gecreëerd met een aanzienlijke meerwaarde voor beide constructeurs. De werknemers van Renault en Nissan hebben tien jaar lang als partners samengewerkt in een sfeer van wederzijds respect en bedrijfstrots zonder te raken aan de afzonderlijke merken en identiteiten.

    “De Alliantie was van bij het begin gebaseerd op vertrouwen en het streven naar strategieën gericht op een winstgevende groei,” aldus Carlos Ghosn, President en CEO van Renault en Nissan. “Die principes blijven we hoog in het vaandel dragen, al moeten we ons voortdurend aanpassen aan de huidige, erg moeilijke economische context. De Alliantie zal Renault en Nissan de middelen geven om de wereldwijde financiële en economische crisis te overleven en bovendien in een betere positie te kunnen concurreren wanneer de crisis achter de rug is.”

    De voordelen die de Alliantie aan de beide partners heeft opgeleverd:

    De Alliantie heeft de winstgevendheid en marktkapitalisatie voor beide ondernemingen aanzienlijk opgedreven tussen 1999 en de huidige wereldwijde economische en financiële crisis.

    Renault heeft zijn marktkapitalisatie meer dan verdrievoudigd, met een groei van 8,4 miljard euro naar 27,6 miljard euro. In 2007 was Renault de zesde autoconstructeur ter wereld, terwijl dat in 1999 nog de elfde was. In diezelfde periode is de marktkapitalisatie van Nissan verviervoudigd, van 9 miljard yen naar 34,2 miljard yen. De onderneming stond op de vijfde plaats in 2007, tegenover de tiende in 1999.

    De gemiddelde operationele winst voor de periode 1999-1007 steeg aanzienlijk ten opzichte van de periode 1990-1999. De operationele winst vervijfvoudigde voor Renault, van 442 miljoen euro tot 2 126 miljoen euro en verachtvoudigde voor Nissan, van 79,6 miljard yen tot 636,1 miljard yen.

    Renault heeft in het begin van de overeenkomst een cashbijdrage van 6,4 miljard euro aan Nissan geleverd. Sindsdien heeft Nissan meer dan 11 miljard euro bijgedragen aan Renaults resultaat. Er was een aanzienlijke uitwisseling van cash, kapitaal, winst en dividenden tussen de twee ondernemingen.(Er wordt verwezen naar de resultaten van 1999 tot 2007 omdat de financiële resultaten van Nissan voor 2008 pas beschikbaar zullen zijn op het einde van het huidige Japanse boekjaar, dat afloopt op 31 maart 2009.)

    1/ Verkoop

    De gezamenlijke verkoop steeg van 4989709 wagens in 1999 tot 6090304 (zonder Avtovaz) in 2008.

    2/ Scope van Renault-Nissan Purchasing Organization (RNPO) bedraagt 100%

    RNPO is de grootste gemeenschappelijke organisatie van de Alliantie, die onderhandelt in naam van Renault en Nissan. Vanaf 1 april 2009 zal 100% van alle aankopen van de Alliantie gemeenschappelijk gebeuren, terwijl dat bij de oprichting in 2001 slechts 30% was.

    3/ Gemeenschappelijke platformen en onderdelen

    De gemeenschappelijke platformen en onderdelen (onderdelen die niet zichtbaar zijn voor de klant zoals versnellingsbakken en aircosystemen) worden door de Alliantie gebruikt met het oog op schaalvergroting en lagere ontwikkelings- en productiekosten.

    De gemeenschappelijke platformen zoals het B-platform (voor Nissan Tiida/Versa en Renault Clio) en C-platform (Renault Mégane/Scénic en Nissan Qashqai) vertegenwoordigen meer dan 50% van de voertuigen die Renault en Nissan in 2008 wereldwijd verkochten.

    4/ Uitwisseling van motoren en gemeenschappelijke motoren

    Om de motorexpertise van beide partners (Renault voor diesel en Nissan voor benzine) optimaal te benutten, ontwikkelde de Alliantie gezamenlijk motoren en versnellingsbakken, waaronder een handgeschakelde zesversnellingsbak en een nieuwe V6-dieselmotor. De Alliantie wisselt ook bestaande motoren en versnellingsbakken uit. Zo is de 3,5-liter benzinemotor van Nissan ook terug te vinden in de Renault Laguna en de 1,5-liter dieselmotor van Renault ook in de Nissan Qashqai. In het totaal worden er acht motoren gemeenschappelijk gebruikt.

    5/ Uitbreiding van de portefeuille van geavanceerde technologieën

    Renault en Nissan werken samen voor strategische onderzoeksgebieden en geavanceerde technologie. Zo hebben beide constructeurs een gemeenschappelijk technologieplan op basis van vier gemeenschappelijke pijlers: Veiligheid, Milieu/CO2, Welzijn aan boord en Dynamische prestaties.

    Wat de zero-emissions-technologie betreft, concentreren Renault en Nissan zich op elektrische voertuigen: tot nog toe werden al bijna 20 overeenkomsten ondertekend met regeringen en ondernemingen om tegen 2010 de eerste elektrische wagen te lanceren en tegen 2012 op grote schaal een volledig gamma elektrische voertuigen uit te bouwen.

    6/ Productiestandaardisering

    Het Renault Production System (RPS), de standaard die door alle Renault-fabrieken wordt gehanteerd, is in grote mate afgeleid van de Nissan Production Way. Sinds het RPS werd geïmplementeerd, is de productiviteit bij Renault met 15 procent gestegen.

    Met behulp van de best practices van Renault en Nissan hebben beide alliantiepartners het Alliance Common Process of AIMS-systeem (Alliance Integrated Manufacturing System) uitgewerkt, dat in het begin zal worden gebruikt op de nog te bouwen sites in India (Chennai) en Marokko (Tanger).

    7/ Crossproductie

    Binnen de Alliantie hadden beide ondernemingen de mogelijkheid om de productiecapaciteit van hun partner te gebruiken. Vandaag de dag bouwen de Renault-fabrieken Nissan-modellen in Korea (Almera Classic) en Brazilië (Livina) terwijl Nissan Renault-modellen assembleert in Zuid-Afrika (Sandero), Mexico (Clio) en Spanje (Trafic).

    8/ Wereldwijde voetafdruk

    Door de geografische complementariteit dekken Renault en Nissan belangrijke markten op alle continenten. Renaults historische werkgebieden zijn Europa, Noord-Afrika en Zuid-Amerika, voor Nissan zijn dat Japan, Noord-Amerika, Mexico, China en het Midden-Oosten. Sinds 2005 hebben Renault en Nissan samen nieuwe gebieden veroverd, zoals India, om hun wereldwijde voetafdruk te vergroten.

    9/ Expansie van de productgamma’s

    De Alliantie heeft bijgedragen tot de uitbreiding van de gamma’s. Nissan breidde zijn gamma lichte bedrijfsvoertuigen in Europa uit door Renault-producten van een Nissan-logo te voorzien: Renault Kangoo / Nissan Kubistar, Renault Master / Nissan Interstar, Renault Trafic / Nissan Primastar. Aan Renault-zijde werd de Koleos door Renault ontworpen maar door Nissan ontwikkeld met geavanceerde 4x4-technologie van Nissan.

    10/ Intercultureel management

    Als wereldwijde industriële en economische speler heeft de Alliantie Renault-Nissan een unieke ervaring opgebouwd in multicultureel beheer op alle niveaus. Elk jaar werken meer dan dertig teams met werknemers van Renault en Nissan uit alle streken en functies samen om synergieën en best practices te identificeren. Sinds het begin van de alliantie werkten al duizenden mensen met interculturele ervaring samen.

    “We zijn erg trots op alles wat we in de voorbije tien jaar hebben bereikt,” aldus Carlos Ghosn “en we kijken ernaar uit om in de toekomst nog meer van ons potentieel te realiseren. Door onze samenwerking binnen de Alliantie te maximaliseren, zullen we nog meer evolueren naar sterkere synergieën tussen Renault en Nissan, die zullen bijdragen tot de winstgevende groei van de onderneming.”De Alliantie Renault-Nissan zal de volledige lijst van synergieën (zoals aangekondigd in februari) in mei 2009 aankondigen.(wr)
     

    Bijlagen:
    Nissan en Renault in Japan.jpg (400.8 KB)   
    Nissan en Renault in Mexico.jpg (383.1 KB)   
    Renault 2,0 cDi Diesel.jpg (307.8 KB)   

    28-03-2009 om 07:11 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    26-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Thomas Biagi maakt snel debuut met Lola LMP2 in Misano
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Voor de regenval alle verdere testwerk onmogelijk maakte in Misano Adriatico klokte Thomas Biagi na 31 ronden of 131 km een tijd van 1'29"04. De Italiaan was erg opgezet met zowel de mechanische als de aerodynamische grip van de Lola B08/80 LMP2 die door Team Racing Box wordt ingezet. "De ato gaf mij het gevoel van een F3000", zei hij na zijn training. Niet zonder teamprincipal Andrea Adamo te danken voor het warme onthaal in het team. Na Biagi testte ook Matteo Bobbi, maar die moest wegens de slechte weersomstandigheden zijn "exercice" onderbreken.

    De trainingen gebeurden met het oog op de 1000 km van Barcelona die op 5 april 2009 de Le Mans Series openen. Het is de tweede keer dat de omloop van Catalunya, 20 km Noord-Oost van Barcelona, de LMS onvangt. Het 4,655 km lange circuit werd aangelegd in 1991 en heeft een heel lange rechte lijn waarop de motoren lang tegen hun maximum regime draaien. ook het luchtgeleidend aspect van de carrosserie bepaalt mee de hoge topsnelheid aan het eind van die lijn. Vorig jaar wonnen Stéphane Sarrazin en Pedro Lamy in een Peugeot 908 HDi FAP en ze reden in de 80ste ronde de snelste tijd in 1'33"515. Pedro Lamy nam de dag voordien de "pole " voor zijn rekening.(wr)




    26-03-2009 om 16:35 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bruno Senna (25) rijdt de 24 Uren van Le Mans met de OrecaMatmut
    Bruno Senna ziet zich opgenomen in het team Oreca van Hughues de Chaunac en zal met Stéphane Ortelli de OrecaMatmut nummer 10 delen terwijl Olivier Panis en Nicolas Lapierre de wagen nummer 11 voor hun rekening nemen. Bruno Senna kijkt nog steeds uit naar een F1-stuur, maar door de turbulente ontwikkelingen bij Honda, liep hij dat voorlopig mis. Nochtans was hij in 2008 dé blikvanger in de GP2. Bernie Ecclestone zei recent "dat het leuk zou zijn voor de F1 als de naam Senna er weer in zou klinken..."

    Voor de etmaalrace op 13 en 14 juni in Le Mans rijdt Senna nog de 1000 km van Barcelona en deze van Spa-Francorchamps. Daarin kan hij dan het intenser verkeer van de uithoudingsraces leren zodat hij in Le Mans niet voor verrassingen komt te staan met de tragere auto's uit de GT-klasse. Stéphane Ortelli die in 1998 in Le Mans won, zal Senna met raad en daad bijstaan. De twee rijders die zich nog bij het al gekende viertal zullen voegen zullen pas tijdens de openingsronde van de LMS in Barcelona tussen 3 en 5 april door Oreca worden kend gemaakt.(wr)

    26-03-2009 om 15:22 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    24-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mercedes-Benz onderscheiden voor Lithium-Ion-Batterij
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De ADAC (Algemeine Deutsche Automobil Club) heeft haar voorname onderscheiding, de "Gele Engel 2009" (Yellow Angel) aan Daimler-Benz toegekend alsook aan partner Continental in de "Innovation & Environment category". De autobouwer uit Stuutgart was geselecteerd voor die onderscheiding door de grootste Europese Automobiel Club omwille van haar lithium-ion-batterij die vanaf deze zomer seriematig zal te vinden zijn in de S 400 BlueHybrid.

    Tot nu toe wordt die lithium-ion-batterij nog maar alleen toegepast in electronische speeltjes zoals GSM's en fototoestellen. Niemand heeft tot nu toe aangedurfd de accumulator in een serievoertuig te plaatsen. Tesla en Mitsubishi (MiEV) niet te na gesproken. Daar worden immers veel hogere eisen aan gesteld. Daimler AG heeft liefst 25 patenten die de doorbraak van deze belangrijke technologie zullen toelaten. Een belangrijk succes in deze evolutie naar het gebruik van lithium-Ion-Batterij was de inbouw en het gebruik in een airconditioning. De unit is in staat te opereren bij temperaturen tussen 15 en 35°C. Belangrijker nog is dat de standtijd van de batterij 600.000 herlaadcyclussen aankan wat in mensentaal omgezet een levensduur van 10 jaar zou betekenen. Daarmee kan een oplossing in zicht zijn voor de gevreesde voortijdige "burn out" van een accu. Daarna is het zaaks ook de oplossing aan te reiken voor het recycleren van de batterijmaterialen.

    Dr. Thomas Weber, lid van de "Board of Management of Daimler AG" verantwoordelijk voor de afdeling "Research and Development Mercedes-Benz Cars", nam de “Yellow Angel” in ontvangst samen met Heinz-Gerhard Wente, lid van de"Board of Management of Continental AG"verantwoordelijk voor de "Human Resources" en de "ContiTech Division". Daimler’s lithium-ion technologie was gekozen als innovatieve topic van het jaar uit 51 toepassingen die door 42 firma's werden ingezonden. Een jury bestaande uit experts van ADAC en de Duitse Vereniging van Autoconstructuers" (VDA), de Vereniging van de Motorvoertuigen Invoerders (VDIK) en de Vereniging van Onderhoud en Herstellingen (ZDK) beslisten over de toekenning van deze bijzondere onderscheiding, gezien in het kader van de evoluerende techniek in ons milieu.


    De compleet nieuwe batterij zal dus in de zomer te vinden zijn in de Mercedes-Benz S 400 BlueHybrid. The combinatie van de V6 benzinemotor en de compacte hybride-module zal de auto tot de zuinigste hybride luxe-wagens maken. Het gecombineerde verbruik zal 7,9 l/100 km bedragen en het daaraan gekoppelde C02 gehalte zal tot186 g/km kunnen oplopen. Dat zijn de beste cijfers ter wereld voor dit soort van voertuigen die luxe en motorkracht met elkaar verenigen.

    In combinatie met een elektronisch intelligent energy managementsysteem biedt dit nieuwe model ook een start/stop-inrichting voor de verbrandingsmotor en een remenergie-recupererend systeem dat de batterijen laadt. De voordelen van de lithium-Ionen-Batterij ten overstaan van de nikkel-metaalhydryde - die voorlopig verder worden gebruikt in de Toyota Prius III - zitten vooral in de compactheid en de grotere energiedichtheid. Onderling vergeleken is die energiedensiteit van een lithiumbatterij 30% hoger en de capaciteit/gewichtsverhouding maar liefst 50% hoger dan in het geval van de NiMH-accu's die stilaan in de verdringing raken. Lithium biedt bovendien actueel de minst schadelijke impact op het milieu en kan omgezet worden in een duurzame energiefeedback.

    Ten slotte is de veiligheidsnorm al dermate hoog dat het gebruik ervan in een auto - denk aan botsingen ! - alsmaar meer is verantwoord. Veiligheids"agenten" in de vorm van sensoren die een "supervisiecircuit" over het hele batterijgebeuren, laden, ontladen, temperatuurschommelingen, laadsterkten en ontlaadstromen, om maar enkele te noemen, permanent controleren en desgewenst ingrijpen om een aspect in de juiste banen te leiden. De Lithium-Ion-Batterij die voor de S 400 BlueHybrid wordt gebruikt wordt door automotive-supplier Continental, partner van Daimler-Benz, geproduceerd in Nürenberg.(Tekst:Walter Rombauts/Foto:Mercedes)

    Bijlagen:
    De Gumpert Apollo Hybride, Gaiabatterijen, reed etmaalrace op Nürburgring uit.jpg (34.3 KB)   
    Lithium Ion Batterij van Mercedes.jpg (2 MB)   
    Tesla Roadster met Lithium-Ion-Batterij.jpg (116.3 KB)   
    Volledig elektrische Mitsubishi Lithium-Ion.jpg (74.8 KB)   

    24-03-2009 om 18:24 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verbergt en Hemroulle showden Audi R8 GT3 in Brussel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    St.Stevens-Woluwe. - Zowel Tim Verbergt als Jean-François Hemrouille noemden de rijzige J.G.Mal-Voy hun tweede vader, de Belgian Audi Club hun tweede thuis. Dat gebeurde gisteravond tijdens een geanimeerde voorstelling van de Audi R8 GT3 waarmee het onafscheidelijke duo dit seizoen het Belgian GT Kampioenschap zal rijden. Eerste race op 25 en 26 april in Zolder.

    Er werd geen geheim van gemaakt dat de voorzitter van de Belgian Audi Club J.G.Mal-Voy de bezieler achter het project is. Hij bracht zoveel argumenten naar voren uit het succesvolle verleden van Audi in de Belgische autosport in het algemeen en in de BTCS (zege in 2003 Hemrouille-Verbergt) met de bijna legendarische Audi A4 Silhouette Light, plus een zege in de "24 Uren van Zolder", dat opnieuw deelnemen in België onvermijdelijk was.

    Nochtans staat de etmaalrace van Zolder niet op het programma. J.G. Mal-Voy verklaart: "Een GT-configuratie is niet aangewezen om over zo'n lange afstand te rijden. Daarom nemen we niet deel. Vorig jaar is al gebleken bij andere teams dat het geen echt haalbare kaart is.Team Phoenix Racing is dezelfde mening toegedaan."

    Tim Verbergt en Jean-François Hemrouille legden gisteren de "universele verklaring van de piloten" af. "We zijn heel gelukkig dat deze droom voor ons wordt bewaarheid en zullen onze uiterste best doen die voor Audi en Team Phoenix Racing in overwinningen om te zetten." Beide jonkheren van het asfalt kénnen elkaar echt goed, kibbelen nooit echt, zijn bliksemsnel en vertegenwoordigen de beide landsgedeelten. Zoals J.G.Mal-Voy zei "Mijn lieveke, wat wil je nog meer ?"(Tekst en foto's:Walter Rombauts)

    Bijlagen:
    J.G.Mal-Voy, monumentaal voorzitter van de Belgian Audi Club.JPG (176.4 KB)   
    Jean-Pierre Amand, legend-speaker gisteren bij Audi.JPG (196.6 KB)   
    Laurens Vanthoor, gisteren gespot bij Audi.jpg (1.9 MB)   
    Zo goed als niemand kende dit oudje nog gisteren bij Audi.JPG (178.6 KB)   

    24-03-2009 om 18:21 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nicola Larini zette nieuwe Chevrolet Cruze in beeld
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Door in de eerste van twee races om het WTCC in het Mexicaanse Puebla achtste te finishen zette Nicola Larini de nieuwe Chevrolet Cruze op "pole" voor de tweede race. Dat maakte dat de opvolger van de Lacetti een (op-)warmingsronde lang in beeld was aan de kop van het veld. In de start zelf werd de Italiaan verloren gereden door de Seat's en de BMW's. De volgende race is in het Marokkaanse Marakech en Ray Mllock, die de Chevrolet's tuned, hoopt daartegen beterschap te vinden in de totale balans van de WTCC-Cruze. Op de markt is de auto redelijk goed onthaald omdat hij veel auto voor een redelijke prijs biedt. Seat won de vier races die tot nu toe zijn gereden.

    De kritiek op de turbo blijft, ook al is de inlaatdoormetervoor de aanvoerlucht verkleind. De turbocompressor zorgt natuurlijk dan nog voor een volle cilindervulling. Op een hoogte van meer dan 2000 meter zoals in Puebla zadelt de ijlheid van de lucht de concurrentie zonder turbo met een niet te omzeilen handicap op. Andy Priaulx en de Bart Mampaey BMW hebben zich dus letterlijk op niveau verweerd. Wereldkampioen Yvan Muller met Seat voert de voorlopige stand in het kampioenschap aan.(Tekst:Walter Rombauts/Foto: Chevrolet)

    Bijlagen:
    09-10 Huff and Menu.JPG (356.1 KB)   

    23-03-2009 om 14:16 geschreven door walter rombauts

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 18/06-24/06 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 04/06-10/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 23/04-29/04 2018
  • 09/04-15/04 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 26/03-01/04 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 12/03-18/03 2018
  • 05/03-11/03 2018
  • 26/02-04/03 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 05/02-11/02 2018
  • 29/01-04/02 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 08/01-14/01 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 25/12-31/12 2017
  • 11/12-17/12 2017
  • 04/12-10/12 2017
  • 27/11-03/12 2017
  • 20/11-26/11 2017
  • 06/11-12/11 2017
  • 30/10-05/11 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 02/10-08/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 04/09-10/09 2017
  • 28/08-03/09 2017
  • 21/08-27/08 2017
  • 14/08-20/08 2017
  • 07/08-13/08 2017
  • 24/07-30/07 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 10/07-16/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 05/06-11/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 22/05-28/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 01/05-07/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 02/01-08/01 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 12/12-18/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 28/11-04/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 08/08-14/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2021
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 16/02-22/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 18/08-24/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 03/01-09/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 02/08-08/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 19/07-25/07 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 24/08-30/08 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 20/07-26/07 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 06/07-12/07 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 29/12-04/01 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 20/10-26/10 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 06/10-12/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 22/09-28/09 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 01/09-07/09 2008
  • 18/08-24/08 2008
  • 11/08-17/08 2008
  • 04/08-10/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 21/07-27/07 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 30/06-06/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 09/06-15/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 10/03-16/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 18/02-24/02 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 21/01-27/01 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 07/01-13/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 03/12-09/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 29/10-04/11 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 13/08-19/08 2007
  • 06/08-12/08 2007
  • 30/07-05/08 2007
  • 23/07-29/07 2007
  • 16/07-22/07 2007
  • 09/07-15/07 2007
  • 02/07-08/07 2007
  • 18/06-24/06 2007
  • 11/06-17/06 2007
  • 28/05-03/06 2007
  • 28/11-04/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Archief
  • Alle berichten


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!