Tweevoudig (2005-2006) wereldkampioen Fernando Alonso (27) heeft in een recent interview op een sponsormeeting in Spanje gezegd dat als de "eenheidsmotor" er door komt, hij overweegt om de F1 te verlaten. "In de tijd van de V10 motoren (straks 20 jaar geleden) zaten we dicht tegen 1000 pk aan en de piloot had alle fun "to drive". Nu evolueren we terug in de tijd. De F1's van 2009 hebben een aftandse look, alle elektronikahulp is verdwenen en we kunnen ons dan vergelijken met de promotieformules die nu overvloedig bestaan. Het "zijn" van de F1 is dan compleet verdwenen, hoewel ik alle begrip heb dat de FIA ernaar streeft de F1 goedkoper te maken."
De uniforme motor zou tegen 2010 worden ingevoerd maar niet alle partijen binnen de FOTA vinden dat even leuk. De naam Ilmor is al gevallen en zoals bekend is dat de man die Mercedes krachtbronnen voor Mc Laren ineensleutelt. Mensen bij Renault vinden dat ook niet het leukste idee. Bij Ferrari vindt Luca di Montezemolo dat nog het minst van al. Een "naamloze" krachtbron die een Ferrari aandrijft...Puristen draaien zich om in hun graf. Daarom staan FOTA en FIA in hun visie lijnrecht tegenover elkaar. Het laatste woord is daarover ook niet gezegd.(wr)
De Mazda 3 in vijfdeurs uitvoering en de nieuwe raceversie van de Chevrolet Cruze die de Lacetti vervangt in het WTCC behoren tot de trekpleisters van de 33 ste Bologna Motorshow die één dag voor Sinterklaas zijn deuren opent. Liefst 8 wereld- en 11 Europese primeurs zijn er tot 13 dezer te zien. Door de Italiaanse zwier is die autoshow altijd volgestouwd met design en de nieuwste Lamborghini Gallardo Spyder - al te zien in Los Angeles - is ronduit hét hoogtepunt. Chevrolet tooide de Cruze in de ondertussen legendarische blauwwitte racekleuren en met de naam Nico Larini erop. Nicola is net als Gabriele Tarquini nog een Italiaans troetelkind door de korte maar intense F1 carrière. Toen in 1994 Ayrton Senna in Imola het leven liet, behaalde Nicola Larini met een tweede plaats zijn beste resultaat in de hoogste autosportklasse.(wr)
Tijdens onbewaakte ogenblikken kan je bij Ray Mallock Limited opmerkelijke dingen zien. De naam is een Britse standaard voor tuning en houdt een ruim zeventig jarige familietraditie in stand. Bij Ray Mallock worden de Chevrolet's Cruze voor het World Touring Car Championship vanaf een naakte carrosserie opgebouwd tot winnende racewagens. Daarnaast worden er nog Mercedessen SRL's getuned voor een kampioenschap van rijke mensen die, als ze zelf niet de vaardigheid bezitten, hun auto laten sturen door bijvoorbeeld een Jochen Mass. Die Mercedessen staan in een voor hen voorbehouden hall en zijn een verhaal op zich.
Snuffelen in kleine hoekjes in plaats van grote werkplaatsen levert een Nissan Micra op die uitgerust is met een V6 en waarmee exclusief in Engeland een door Nissan betaald kampioenschap wordt gehouden. Deze Micra's 350 SR gelijken op hemelbeestjes die met een vaart van jewelste over de omlopen vliegen. De 3498 cm3 V6 motor is dwars mid-achter geplaatst en levert liefst 310 pk tegen 6200 t/m. Daarmee kan je een top bereiken van - U leest goed - 254 km/h en vanuit stilstand snort het ding naar ... 96 km/h (60 m/ph) in 4,5". Het verloop van de verbranding, de gaswissel en variabele kleppentiming worden beheerd door een blikken trommel van Nismo. Daarin zitten de hersenen, de chips, het bijna onstoffelijke waarnaar de motor luistert.
Natuurlijk is het de piloot die de gewenste power krijgt en via de zesversnellingsbak keuze maakt in de verschillende situaties. Mits hij de motor zo rond de 4800 t/m houdt heeft hij met het maximum koppel van 363 Nm genoeg om te driften, als een scheurijzer limieten op te zoeken en plezier aan het racen te beleven.Mc Pherson veerpoten en regelbare schokdempers voor- en achteraan geven stabiliteit aan de indrukwekkende RAYS-velgen die vooraan 8JJ x 18 zijn en achteraan 8,5JJ x 18 meten en geschoeid zijn met Toyo -banden. Vooraan 225/35 H R18 en achteraan 245/35 R18. Indrukwekkend hoe die kleine machientjes op grote voet leven.
Om het gewicht van 1275 kg uit stomende snelheid naar stabiel bochtengedrag te dwingen zijn er vier Brembo remschijven met elks vier remzuigers. De doormeter vooraan is 355 mm en 325 mm achteraan. Doordat de spoorbreedte voor 1500 mm is en achter 1530 mm wordt de gebalde vorm die een hemelbeestje heeft nog geaccentueerd. Als je d'r een coureur in zet, dan rijdt die precies met een rugzak energie rond. De vonken vliegen eraf en aan het interieur en de gebezigde benzinetank (met geintegreerde veilighiedscell) heeft de FIA zijn zegen gegeven. Mallock volgde daarin die homologatievoorschriften.
De Nissan Micra bestaat 25 jaar en zijn verkoop stijgt nog. Het was een avant-garde voertuig dat veel navolging kreeg en eigenlijk als laureaat uit verschillende conceptkarretjes in Japan werd gekozen. Anderen waren o.a. de "Chapeau" die herinnerde aan het gentlemen's hoofdeksels uit de Belle Epoque die de Franse zanger Louis Chevalier wereldberoemd maakte. Nissan's Chapeau werd enkel lokaal in een klein aantal gemaakt. Net zoals Mallock zijn hemelbeestjes niet mateloos laat geboren worden. Mallock is geen malle kerel. Hij weet hoe je de kassa laat rinkelen.
We zullen ze bij ons niet zien. Nissan is te bezig met de voorbereiding van de Pixo 1,0, de Cube (Los Angeles en Europese première in Genève) en met die drie andere modellen en motorvarianten die allemaal onder de 140 g/km aan CO2-uitstoot opleveren. Ze krijgen de Pure-Drive"-badge. De Continu Variabele Transmissie (CVT) gaat bij Nissan een nieuwe rol spelen. Op het Salon van Brussel zullen we die kunnen zien op de Qashqai 2,0 liter benzine en de Qashqai + 2, met dezelfde motorisatie. Dat alles schoot door het hoofd door rond te neuzen in een heiligdom waar die dag bij de voorstelling van de fonkelnieuwe WTCC-Chevrolet Cruze kon afgeslenterd worden van de voorziene paden.(Tekst:Walter Rombauts/Foto's: Nissan en WR)