CHARLES LECLERC - FERRARI - WINT GP VAN OOSTENRIJK
Max Verstappen vertrok het snelst, maar het duurde slechts tien ronden eer zijn titelrivaal Charles Leclerc hardnekkig de aanval op de WK-leider opende én aan de leiding bleef. Slechts enkele ronden later haalde Max harde rubbers, voorbeeld dat bijna onmiddellijk gevolgd werd door Leclerc en Sainz. Ook Lewis Hamilton haalde die harde banden en het treintje reed met Leclerc aan de leiding, dan een sterke Carlos Sainz, Max Verstappen, Hamilton en Ocon die zowaar in duel geraakte met Mick Schumacher in de Haas. Ook Kevin Magnussen had eerder al een sterk staaltje opgevoerd met de andere Haas en even doorgedrongen tot de vierde plaats.
Met nog twintig ronden voor de boeg wist Max Verstappen weer aan de leiding te komen omdat Leclerc nog eens nieuwe harde rubbers ging halen. Zo ook deed Sainz. In de 53ste van de 71 te rijden ronden ging Lewis Hamilton naar de pits om mediums te monteren. Die rijden sneller dan de harde, maar het was wellicht iets te laat. Want plots reed Carlos Sainz in de Ferrari een snelste ronde in 1'08"649 ! Hij naderde gestaag op Verstappen en hij luidde daarmee een nerveus koerseinde in. Nauwelijks had de Spanjaard de Red Bull omzeggens vlak voor zich, of in ronde 58 begaf de motor het van de Ferrari. Tegen dat Carlos Sainz kon stoppen stonde de bolide in vuur en vlam en kon de coureur er nog net op tijd uitspringen. Een Virtuele Safety Car hield het veld kalm tot de groene vlag.
Met Charles Leclerc aan de leiding, Max Verstappen dicht achter hem en in derde positie Lewis Hamilton, alle drie op mediums, Russel op de vierde en Ocon op de vijfde plaats gingen we af op een andermaal spannend slot. De Red Bull-Honda naderde dichter en dichter de leidende Ferrari. Daarbij verzekerde Max Verstappen zich met 1'07"275 de snelste ronde en alvast dat ene WK-puntje. Op drie ronden voor het einde werd het duidelijk dat de 2" die Leclerc en Verstappen nog scheidden van de zwart-wit-geblokte vlag niet meer te overbruggen waren. Charles Leclerc won met 1"532 voor Max Verstappen die natuurlijk riant leider blijft in de voorlopige WK-stand. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
De uitslag:
1. Charles Leclerc (Ferrari) 306,578 km in 1 uur 24'24"312 (247,21 km/h gemiddelde snelheid)
CARLOS SAINZ - FERRARI - KLOKT BESTE TIJD IN FP2 IN SPIELBERG
De tweede vrije training om de GP van Oostenrijk kan gezien worden als een laatste voorbereiding op de sprintrace van straks. De winnaar daarvan krijgt niet alleen de "pole" op de startgrid morgen, maar scoort ook WK-punten. Voor de rest gaf de FP2 vooral kans aan Mercedes om te zien in hoeverre hun twee wrakken van gisteren opnieuw weerbaar zijn. Zowel Hamilton als Russell kwamen tot een chrono, maar het gevoel leeft dat er iets geknakt is. De opmerking van Verstappen naar Hamilton toe "het is leuk te zien dat je op je 37ste nog kan leren hoe je de apex in een bocht ontdekt" is misplaatst. De Limburger zal nog vooral moeten ontdekken hoe je zeven keer wereldkampioen wordt...
Opmerkelijk goed in deze quasi overbodige sessie als er een sprintrace volgt, waren de Ferrari's van Sainz en Leclerc en de beide Alpine's van Fernando Alonso en Esteban Ocon. De vooruitgang van Alpine gaat langzaam maar wel gestaag. Het zou wel eens kunnen dat Alpine in de voorlopige WK-stand voor Constructeurs het eens zo historisch accurate Mc Laren hun vierde plaats ontfutseld. Dat is alvast de bedoeling. Zeker Fernando Alonso is daarop belust omdat hij bij dat team niet echt gelukkig is geweest. Er was een reserverijder nodig, Stoffel Vandoorne, om het team aan 1 WK-punt te helpen, waarvoor Vandoorne stank voor dank kreeg. Straks spanning in een 100 km lange sprintrace met hopelijk weinig rode vlaggen en liefst ook geen safetycars. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)
MAX VERSTAPPEN WINT SPRINTRACE EN VERGROOT VOORSPRONG IN WK-STAND
Max Verstappen heeft de sprintrace gewonnen als proloog op de GP van Oostenrijk morgen. Hij start daarin vanop pole-position, maar vergroot ook zijn voorsprong in de voorlopige WK-stand. Aan deze zege in de sprintrace zijn dit jaar 8 WK-punten verbonden waardoor de Red Bull-coureur vandaag 189 punten telt. Charles Leclerc die tweede werd krijgt er 7 eenheden bij en totaliseert voor de race van morgen dus nu 145 punten. Zijn ploegmaat Carlos Sainz krijgt er 6 bij voor de derde plaats en komt daarmee met 133 eenheden toch in de schaduw van wat werd verondersteld zijn kopman te zijn, Charles Leclerc. Eevn kwam het tot een bits duel tussen de twee Ferrari-boys, op het gevaar voor een botsing af op een gegeven moment. Maar gelukkig bleef die uit.
Lewis Hamilton die vanaf positie 9 de race aanvatte, raakte door "une touchette" met Pierre Gasly op de elfde plaats. De zevenvoudige wereldkampioen vocht zich echter weerom naar voren maar botste op een onverwachte hevige tegenstand van Mick Schumacher in de Haas. De zoon van... maakte het de Brit behoorlijk lastig, maar toch strikte Lewis Hamilton hem voor de achtste plaats zodat hij toch één WK-punt kan toevoegen, wat hem op 94 punten brengt. Ongelukkiger verliep het gebeuren voor Fernando Alonso die niet eens kon starten met de Alpine. De koersdirectie zag zich ook verplicht een eerste formatieronde nog eens over te doen omdat de Chinees Zhou achteraan het veld met een stilgevallen Alfa Romeo stond. Morgen is er de échte GP van Oostenrijk op de 4,618 km lange Red Bull Ring die 71 keer moet gerond worden. Dan worden er weer 26 punten verdeeld. Een match Red Bull-Ferrari. (Walter Rombauts)
De uitslag van de sprintrace:
1. Max Verstappen (Red Bull-Honda) 23 ronden in 26'30"059
2. Charles Leclerc (Ferrari) op 1"675
3. Carlos Sainz (Ferrari) op 5"644
4. George Russell (Mercedes) op 13"429
5. Sergio Perez (Red Bull-Honda) op 18"302
6. Esteban Ocon (Alpine-Renault) op 31"032
7. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) op 34"539
8. Lewis Hamilton (Mercedes) op 35"447
WK-stand Piloten na Sprintrace en voor de GP van Oostenrijk op 10 juli 2022:
MAX VERSTAPPEN PAKT POLE VOOR SPRINTRACE MORGEN IN SPIELBERG !
De kwalificaties zijn voor iedereen ondraaglijk spannend geweest. In Q1 was Charles Leclerc (Ferrari) de snelste met 1'05"419, net voor de WK-leider. In Q2 maakte de Monegask er 1'05"287 van ! Maar dan kwam de Q3 met vijf teams met elks hun twee piloten. Het ongelooflijke gebeurde: Lewis Hamilton werd verrast door een verraderlijk onderstuur en ging de muur in ! Rood voor liefst negen minuten. Iedereen vreesde dat de kadans zou gebroken worden, dat er zo snel mogelijk opnieuw naar de "pole" voor de sprintrace kon gebliksemt worden. Bij de restart hield iedereen - met nog 5'31" te gaan - het hart vast. Het zou tussen Leclerc en Verstappen gaan !
Of Russell in die tweede Mercedes. Toen de Brit aanstalte maken zich in de wijzertop te wringen verloor hij onwezenlijk de Mercedes uit zijn handen en knalde achterwaarts de muur in ! Weer elf minuten rood en nog 2'31" te rijden in de Q3 ! Twee Mercedessen out ! Kapot. Max Verstappen zette de chrono scherper dan ooit, Leclerc replikeerde met een nog scherpere wijzerstand en toen iedereen meende dat de spanning nu wel mocht ophouden zette die sakkerse WK-leider Max Verstappen 1'04"984 op de klokken en pakte de pole voor morgennamiddag. Daarbij is het nieuws dat de FIA de "Porpoisingregels verschoven heeft naar de GP van België, eind augustus a.s. van geen betekenis. Max Verstappen is op weg naar de wereldtitel. Een pure deze keer. (Walter Rombauts)
Kwalificaties voor de pole van de sprintrace van zaterdagnamiddag:
VERSTAPPEN - RED BULL HONDA - SNELST IN FP1 VOOR GP VAN OOSTENRIJK
Max Verstappen won al viermaal in Spielberg en legde zojuist de basis voor een vijfde keer. Met 1'06"302 ging hij titelrivaal Charles Leclerc (Ferrari) en Georges Russell (Mercedes) vooraf. Straks zijn er niet de gebruikelijke tweede vrije trainingen, maar wel de kwalificatie voor wie zaterdagnamiddag in pole in de 100 km lange sprintrace vertrekt. De winnaar daarvan start zondag in de "echte" pole voor de GP van Oostenrijk. De zojuist gereden FP1 werd gekenmerkt door twee rode vlaggen van telkens 7'.
De eerste werd veroorzaakt door Norris in bocht 6 en de tweede door het opkuisen van rommel tussen bocht 6 en 7 dat de MotoGP daar had achtergelaten. Vanwege de F1-commissie is bekend dat het maximumbudget van 145 miljoen dollar zal stijgen met 3,1% om tegemoet te komen aan de stijgende transportkosten, veroorzaakt door de inflatie. Dat wordt dan 149,495 miljoen dollar... Van Alfa Romeo komt ten slotte nog het nieuws dat de Fin Valtteri Bottas een nieuwe Ferrarimotor in zijn Alfa Romeo krijgt en daarom zondag achteraan moet vertrekken. (Walter Rombauts/Foto:Alpine)
MORGEN IN OOSTENRIJK EERSTE F1-SPRINTRACE VAN SEIZOEN
Met de GP van Oostenrijk beleven we de elfde race om het WK F1 2022. Die wordt gereden ten huize van Red Bull zoals de "Ring" naar die naam is genoemd. Het is een korte, snelle piste en ze is het toneel van de eeerste sprintrace van dit seizoen. In de praktijk wil dat zeggen dat morgen vrijdag 8 juli, van 13.30 tot 14.30 uur de eerste vrije oefeningen plaatsvinden. Maar dat in de namiddag van 17 tot 18 uur de kwalificaties voor de sprintrace worden gehouden. Wie daarin de snelste tijd rijdt start dus in de "pré-pole" van de sprintrace die zaterdag om 16.30 uur wordt gereden. Degene die deze korte koers wint dan, start in "pole" voor de GP van Oostenrijk zondagnamiddag.
Niettemin worden er zaterdagmiddag van 12.30 tot 13.30 nog eens vrije trainingen toegelaten, de - wat zinloze - FP2 zo u wil. Het is de F1 als organisator die dit wil en vele teams zien het gedeeltelijk wel zitten, al brengt het héél veel werk en risisco's op crashes teweeg. Ook wordt binnen de FIA bekeken hoe na het ongeval van Zhou in Silverstone nog meer veiligheid kan worden ingebouwd. Meer specifiek tussen de bandenmuur en het hekwerk daarachter.
De beelden waarop te zien is dat Zhou's auto daar maar nauw tussen geprangd zat vraagt naar meer "landingsruimte" tussen beide. Het hoeft nog nauwelijks gezegd dat de affiche van de GP van Oostenrijk beheerst wordt door de strijd tussen Red Bull, Ferrari en Mercedes, terwijl het niet kan worden ontkend dat Alpine uitgerekend Mc Laren van de vierde plaats voor het WK Constructeurs tracht te verdringen. (Walter Rombauts/Foto: Alpine)