Magna Steyr, de naam die klinkt als een klok door de heisa rond de overname van Opel, toonde in Genève een elektrische Mila. Nu de deal met afgesprongen is omdat GM de technologie niet in Russische handen (lees: banken; Sberbank) wilde laten belanden, is Magna daarom niet minder dynamisch. Het Oostenrijks-Canadese concern toont momenteel diezelfde Mila met terechte fierheid op de Essen Motor Show, het trefpunt van allen die nooit hun autogekte verspeelden.
De Mila wordt aangedreven door een elektrische motor die zijn voeding krijgt van een Lithium-Ion accu. De design is op zijn minst stijlvol en het voertuig kan tot 150 km elektrisch rijden. Gezien het geen Plug-In is moet de batterij dan opgeladen of verwisseld worden voor een volle. Magna Steyr heeft er op het eerste gezicht geen productieplannen mee. Maar mogelijk valt de auto in de smaak bij de imposante lijst van klanten waar namen op staan als Chrysler, Mercedes, Porsche en anderen die bij Magna lieten/laten assembleren. Want Magna profileerde zich aanvankelijk als onderdelenfabrikant, maar assembleert zeker al meer dan een kwarteeuw autos. Het is maar een kwestie vanuit welke (productie-) hoek je het bekijkt.(wr)
Winnaars Michelin Green X-Challenge zeker van Le Mans 2010
Het Zwitserse Speedy RacingTeam Sheba dat vorig jaar in de Le Mans Series de Michelin X-Green Challenge won is zeker van een plaatsje op de startgrid voor de 24 Uren van Le Mans 2010. Hun naam figureert op het lijstje dat de Automobile Club de lOuest dezer dagen vrij gaf. Het bevat 29 namen die per definitie weerhouden zijn. Op zeven maanden voor de volgende klassieker op 12 en 13 juni 2010 zal het regelmatig worden aangevuld.
Het Speedy RacingTeam werd vorig jaar in de etmaalrace tweede in de LMP2. In de Le Mans Series wonnen ze in de LMP2 in Silverstone en ook op de Nürburgring. Door die prestaties, de minste pitstoptijd en minste brandstofverbruik wonnen ze de Michelin Green X-Challenge. Dat is een competitie die ook in de American Le Mans Series geldt en daar is gewonnen door Fernandez Racing met de Acura ARX-02. zij zouden ook een plaats krijgen van de ACO ware het niet dat Acura niet direct zit te springen om zich in La Sarthe te meten met Audi en Peugeot.
Het is de wens van de ACO om groenere autosport door te voeren in de reglementen van 2011. Toch weet niet iedereen precies hoe de verschillende aspecten van techniek op evenwichtige basis toe te passen op zowel diesel- als benzine-autos. In feite beantwoorden de diesels van Peugeot en Audi met hun Filtre à Particule tot een groep avant-garde-voitures die niet als zodanig wordt ervaren. Gewoon omdat de woorden diesel, roetpartikels en zwavel negatief inwerken op de perceptie. De Michelin Green X-Challenge zal ook in 2010 invloed hebben op cleanere racewagens.(cw)
Het Duitse energiebedrijf EWE wil laadzuilen voor elektrische autos plaatsen doorheen Duitsland. Om een uniforme aanpak te verzekeren heeft het bedrijf met Karman in Osnabrück in de deelstaat Nedersaksen een elektrische auto gemaakt. Een schaalmodel daarvan werd al in april voorgesteld tijdens de Hannover Messe. Recent heeft VW het failliete Karman overgenomen. De deelstaat Nedersaksen participeert voor 20% in het bedrijf. In 2014 zouden er duizend arbeidsplaatsen komen om de productie van de E3 te verzekeren. Momenteel zijn een hondertal specialisten aangeworven en bezig met de eerste pré-productie prototypes.
De Karman E3 weegt 1450 kg en wordt aangedreven door een elektromotor die een nominaal vermogen van 37 kW levert en een piekvermogen van 58 kW. De motor krijgt op zijn beurt voeding van een Lithium-Ion batterij met een capaciteit van 37 kWh. Een oplaadbeurt duurt acht uur aan het normale stroomnet. Met een snellader van 400 V slechts drie uur. De aandrijfkracht is ten opzichte van het totaalgewicht eerder bescheiden. Vandaar dat de E3 van 0 naar 100 km/h accelereert in 15. De topsnelheid bedraagt maar 140 km/h. Het zijn gewilde cijfers om het energieverbruik te dempen. Daardoor raakt de fors ogende auto ook aan een actieradius van 170 km.(wr)