Met 35.136 inschrijvingen van nieuwe personenwagens scoorde de voorbije maand november liefst 15,7% hoger dan november van vorig jaar. Daardoor daalt ook de gecumuleerde achterstand van de voorbije 11 maanden tot 12,5% in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder. De sterke cijfers van de markt van personenwagens vinden we niet terug bij de andere voertuigtypes. De bestelwagens dalen met 16,7%; de distributietrucks tot 16 ton met 19,8% en de zware vrachtwagens en trekkers zelfs met 44,9% ! Ook de motormarkt verzwakt: -21% voor de voorbije maand dat is veel minder goed dan de cijfers over de voorbije 11 maanden die 7,9% lager liggen dan in 2008. Bij de personenwagens leidt Renault de dans.
Commentaar en analyse van FEBIAC:
De automarkt lijkt aan een sterke eindsprint begonnen. De voorbije maanden werden de cijfers gradueel beter, en november laat voor het eerst betere cijfers optekenen dan tijdens het recordjaar 2008. Met net geen 450.000 inschrijvingen tot nu toe, en naar schatting 22.000 inschrijvingen voor de maand december, zou 2009 afsluiten op meer dan 470.000 nieuw ingeschreven autos. Dat is ongeveer 12% minder dan vorig jaar, en dus aan de ondergrens van de prognose die FEBIAC had gesteld.De markt van bedrijfsvoertuigen van haar kant blijft extreem zware klappen incasseren. Zeker voor de zware voertuigen (vrachtwagens, trekkers en opleggers) lijkt de kelk nog niet tot op de bodem geledigd. (bron:Febiac)
Vader Rosberg (61) is in 1982 wereldkampioen F1 geworden. Met 44 punten in een Williams-Ford Cosworth. Hij won dat seizoen alleen de GP van Zwitserland die toen in Dijon-Prenois werd gehouden. Wegens een verbod op autoraces in het land van kaas met gaten. Buiten die race werden de anderen Kéké Rosberg afgesnoept door René Arnoux, Michaël Alboreto, Niki Lauda, Patrick Tambay's en andere...Elio de Angelis.
Zoonlief, Nico Rosberg (24) is in vrede met "Old Frank" uiteen gegaan en is nu bij Mercedes. Het merk dat sinds de ramp in Le Mans 1955 zich officieel had teruggetrokken uit de racerij en inn het bijzonder de F1. Mc Laren droeg de stermotoren als een kangeroe in de buidel zijn jong. Nu zijn ze "still alive and kicking". Mercedes en Renault zijn nu zowat de enige echte constructeurs in de meute van 12 teams die aan de start zullen komen in 2010. Ferrari is er ook. Maar dat merk behoort tot de Fiatgroep. Ros Brawn deed een gouden zaak. Nico Rosberg's teamgenoot is nog niet aangeduid. Nu de "Sting" is ontmaskerd, kan het niet écht waar zijn dat Michaël Schumacher terugkomt.
Hij en Ross Brawn wonnen samen zeven wereldtitels. Ooit maakte Schumacher deel uit van het Mercedes-Juniorteam met ook Karl Wendlinger en Heinz-Karl Frentzen. Het kan evenmin zijn dat Michaël de oude schuld zou komen vereffenen die Mercedes voor het huren van de Jordan-Ford in 1991 in Francorchamps betaalde. Toen Bertrand Gachot in de gevangenis zat. We zijn benieuwd wie een "Sting" naast Nico Rosberg zet. Zeker wordt het seizoen 2010 een knaller. In zowat ieder team zitten tegengestelden. Borg voor spektakel, ruzies, intriges en - achteraf - verontschuldigingen.(wr)
Hyundai bevecht CO2 met directe benzine-inspuiting
Uiteraard bespeelde Hyundai in de dieselmotoren al lang de directe inspuiting van de brandstof. Nu introduceert de Koreaanse industriereus ook diezelfde techniek in de 2,4 Theta II GDI. Die letters staan voor Gasoline Direct Injection De eerste toepassing zal in de i40 zijn gemonteerd. Dat is de opvolger van de huidige Sonata. Deze sedan uit de middenklasse zal die viercilinder met 201 pk tegen 6300 t/m en een maximum koppel van 250 Nm bij 4250 t/m eerst ontvangen.
Los van in welk model of configuratie in de auto is de essentie van de directe brandstofinjectie het belangrijkste. Doordat de inspuit druk van de benzine al hoog is (tot 150 bar) krijgt men een heel fijne verneveling van de brandstof. Er blijven geen minidruppels aan de cilinderwand kleven. De injector kreeg natuurlijk de bevoorrechte plaats in de verbrandingskamer want van daaruit worden de vlamwegen ingeleid en gestuurd.
Mede door de compressieverhouding van 11,3 : 1 is het mengsel goed samengeperst om de bougie de verbranding te laten inleiden. De verbranding geschiedt overigens in twee stappen. Er is een voorinjectie van een kleine hoeveelheid brandstof die de neerwaartse zuigerbeweging aanzwengelt. Het volle geweld van de vuurbol ontstaat pas bij een tweede spuwbeurt van de injector. Dit keer met meer benzine. Er is een Dual Continously Variable Valve Timing aan toegevoegd. Simpeler gezegd is het een variabele regeling van zowel de lichthoogte en de sluitingstijd van de kleppen. Dit systeem stelt het Koreaanse merk in staat zijn V6 voor de USA op te bergen.
De expansie die daarmee gepaard gaat werkt loodrecht op de zuiger. De werkdruk is op de zuigerbodem maximaal. Concreet levert dat een hoog koppel op. Er moet ook minder benzine worden ingespoten waardoor het verbruik daalt. Dan mindert ook de CO2-uitstoot. Hyundai beweert ook dat de gedeelde injectie de belasting van de katalysator vermindert en ook sneller zijn bedrijfstemperatuur laat bereiken.
De motor zal worden geïntroduceerd in de eerste helft van 2010. Dan is er 46 maanden aan gewerkt en is Hyundai 170 miljard won waard. Het is een droog technisch verhaal maar door de belangrijkheid om minder koolstofdioxyde in de atmosfeer te blazen kan men er niet rond. Het brandstofverbruik zal in deze Hyundai GDI met 10% zijn gedaald. Alle middelen zijn goed om een serre-effect te verminderen. Ook die gewichtsvermindering van de krukas door de tegengewichten gestroomlijnder te integreren en dichter tegen de centerlijn aan te plakken in de grillige vorm die een krukas blijft.
Ook het lagere gewicht van de katalysator door minder dik maar toch even sterk staal te gebruiken.Tot slot is ook mindere frictie tussen zuigermantel en cilinderwand verkregen. De zuiger wordt gedragen door losse zuigerpennen. Onder de zuigerbodem modern vaak verkeerdelijk de zuigerkop genoemd wordt een fijn straaltje olie gespoten dat een microscopischdunne film legt. Tegelijk zorgt die film ervoor dat het geluid meer wordt getemperd en de warmteoverdracht naar het aluminium cilinderblok maximaal is.
Sprekend over de elektrische auto meent de Koreaanse automaker dat pas in 2015 deze nieuwe vorm van mobiliteit zal zijn ingeburgerd. Wat niet belet dat er ook aan wordt gewerkt. Mild-hybride (start-stopsysteem) is al een poos ingeburgerd in de gamma. Ook wordt Koreaans geflirt met Plug-In-Hybrides, Elektro-concepten en Brandstofcelwetenschap. Zoals niet één ander ontsnapt Hyundai ook niet aan de kwestie van clean rijden met het plezier van de autos die we tot nu toe kenden.(wr)